Майстер клас «Як запустити мозок»
Мета: ознайомити з принципами роботи мозку та пам’яті, способами розвитку пам’яті та уваги; систематизувати знання про психічну й духовну складові здоров’я; розвивати здоров’язбережувальні компетенції, навички самоконтролю (подолання тривоги, раціональне планування часу), мотивації на успіх; виховувати свідому потребу в розвитку пам’яті та тренуванні мозку.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, презентація, відео,
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Слово до вчителя.
Коли наші учні йдуть до школи, вони потрапляють в море інформації. І часто вони виглядають приречено, бо не знають, як справитися з цим потоком та навіть не знають про те, що вони здатні його опанувати. Але вчені доводять, що обсяг людської пам’яті необмежений. На основі дослідження вчених та психологів, а також використовуючи нейронауку створено даний матеріал. Його можна використовувати як для дорослих, так і дітей дошкільного, шкільного та старшого віку.
Нейроосвіта або технології, що базуються на розумінні, тепер є частиною освіти. Тренування мозку допомагає дітям розслабтеся і зосередьтеся. Вчителі можуть використовувати ребуси, читання, кросворди тощо.
Тренування мозку результати помітні у дітей з часом. Вони краще розуміють читання, розв’язують задачі та займаються спортом краще, ніж діти, які не тренувалися. Ці діти, як правило, розвивають свої творчі здібності та мають кращі звички до навчання, що забезпечує їм кращу якість життя.
Серед найбільш відповідних когнітивних здібностей для навчання у дітей є планування, робоча пам'ять, когнітивна гнучкість, міркування та творчість серед інших.
Конспект майстер класу
Покажіть Слайд 2
?. Що ви бачите на екрані? (слухаємо відповідь)
Приблизно так відчувають себе учні коли приходять до школи, люди, які працюють з інформацією та документами. Як дорослі та к і діти – ми живемо в інформаційному просторі. Інформація оточує нас в школі, в дома, в смартфоні та лунає з екранів телевізора. Іноді здаються, що мозок не витримає і лусне. І ми відчуваємо себе як ця дитина – приреченими.
Слайд 3
Сприйняти, запам’ятати інформацію, розкласти по поличкам а потім ще в потрібний момент цю інформацію з пам’яті дістати. Це все схоже на спец завдання на яке ми не маємо сил. Але вчені доводять, що людська пам'ять має необмежений обсяг. Мозок – це м’яз і його також можна тренувати.
Пригадайте, які приказки про розум чи пам'ять ви чули та знаєте? (варіанти дітей)
Слайд 4
Протягом останніх кількох десятків років, коли з’явилися електронні інструменти, що дозволяють записувати все те, що раніше зберігалося в пам’яті, люди стали частіше скаржитися на погіршення пам’яті. А відбувається це тому, що пам’ять у людини перестає отримувати щоденні тренування і поступово її функції знижуються. Ми читаємо короткі смс, Щоб зупинити цей процес необхідно тренувати свою пам’ять кожен день. І це відноситься до людей будь-якого віку.
Слайд 5
Головний мозок людини складається з двох півкуль, лівої і правої , які розділені між собою поздовжньою щілиною. Кожна з цих півкуль має зовнішній шар сірої речовини в корі, нижче якого знаходиться внутрішній шар білої речовини.
Слайд 6
Ліва півкуля мозку покликана обробляти факти, тобто на її долю припадає логіка, аналіз (відповідає за розуміння фактичних даних, що трапляються на шляху людини).
Права півкуля здебільшого відповідає за творчість, уяву, музичні здібності, орієнтування у просторі. Наприклад, вона відповідає за сприйняття в просторі власного тіла й предметів, що його оточують, а також — за просторову орієнтацію в цілому.
Інформація обробляється послідовно.
Ліва півкуля мозку |
Права півкуля мозку |
Обробляється словесна інформація.
Ліва половина мозку здійснює аналіз усіх фактів, тобто відповідає за аналіз і логіку. Наприклад, математичні символи та числа людина розпізнає також завдяки лівій півкулі. Інформацію мозок лівою частиною обробляє послідовно, логічно (вірить тому, що бачить, і впізнає те, що знає). |
Обробляється несловесна інформація. |
Слайд 8
Мозок продовжує розвиватися з моменту нашого народження. Дитинство і юність є особливо критичні стадії, оскільки вони утворюють періоди мозкової кризи, коли мозок зазнає різких змін. Є багато відмінностей між a дитяча мозок і мозок дорослої людини.
Пластичність мозку з'являється кожного разу, коли ми дізнаємося щось нове, і залишається такою протягом усього життя. Наш мозок з роками постійно вчиться, але ми повинні його тренувати.
Практична частина
То ж зараз ми з вами «запустимо наш мозок» та завдяки вправам на увагу та логіку будемо розвивати пам’ять, увагу, обидві півкулі мозку та місток між ними. Ми часто робимо рухи автоматично не замислюючись про них, пересуваємо ноги. Відчиняємо холодильник, плескаємо в долоні, підносимо виделку до рота. Завдяки банальним рухам ми запустимо нашу увагу.
Вправа «Запуск мозку»
Слайд 9 (Відео)
Вправа «Слон»
Зарядка для мозку триває. Друга вправа дуже проста. Лівою рукою візьміть себе за кінчик носа. Одночасно, правою рукою тримайте себе за мочку лівого вуха. Тепер швидко поміняйте руки. Права рука тримає кінчик носа, ліва — мочку правого вуха. Повторіть зміну рук кілька разів.
Розділіть учасників на групи
Вправа «Замок»
Мета: тренування пам’яті та навчити дітей зосереджуватися на дрібних деталях.
Слайд 10
На екрані з’являються картинки. Задача учасників дивитися на них 30 секунд та запам’ятати якомога більше деталей.
Слайд 11 (питання до Слайду 10)
Ми частіше за все запам’ятовуємо великі предмети чи концентруємося на яскравих кольорах. Спробуйте не переживати і не поспішати. Дивлячись на наступний слайд, повільно проговоріть про себе, що ви бачите.
Слайд 10-11 (питання)
Вправа «Ліхтарики»
Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності та самоконтролю.
Хід вправи: Покласти кисті на стіл. Одна — стиснута в кулак, друга — лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва — долоня, то змінити на: права — долоня, ліва — кулак та ін.).
Вправа «Кулак — ребро — долоня»
Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Хід вправи: Ведучий показує дитині три положення долоні на столі, що послідовно змінюють одне одного: розкрита долоня на столі; долоня, стиснута в кулак; долоня ребром на столі. Спочатку вправу виконують разом із ведучим:
долонею правої руки;
долонею лівої руки;
обома долонями одночасно.
При цьому змінюють темп виконання, прискорюючи та сповільнюючи його. Потім дитина виконує вправу самостійно.
Вправа «Дзеркальне малювання»
Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Хід вправи
На аркуші чистого паперу, взявши в обидві руки олівці або фломастери, пропонуємо дитині малювати одночасно обома руками дзеркально симетричні малюнки, літери, цифри. Рекомендується під час виконання цього завдання використовувати музику.
Висновок: Регулярно тренування мозку, з часом ми зберігаємо більше інформації та швидше. Фокус полягає в тому, щоб виконувати різні заходи для розслаблення розуму і отримати кращі результати.
Наприклад: Коли Ейнштейн був виснажений, він грав на скрипці, щоб очистити голову, таким чином краще вирішуючи свої математичні проблеми. Застосуйте це до себе!
Серед переваг когнітивної стимуляції у здорових дорослих ми знаходимо:
Рекомендації для збереження молодості мозку та гостроти пам’яті