Заняття з елементами тренінгу: Формування позитивного ставлення до життя
Практичний психолог: Тетяна Таюнда
Мета: заняття полягає у акцентуванні уваги на проблемі самооцінки та саморозвитку людини, важливості визначення життєвих цінностей та вмінні долати негативні прояви особистісних настановлень. В створенні нашого тренінгу ми з’ясовуємо, що для успішного подолання складних життєвих ситуацій абсолютно необхідне позитивне сприйняття себе, віра у свої сили і можливості. Людина, яка позитивно сприймає себе, більш успішна, самостійна, внутрішньо врівноважена, терпима до оточуючих і поблажлива до їхніх слабкостей.
Тому, зважаючи на всі фактори, нами було виділено ряд завдань, а саме:
-розвиток навичок роботи в групі, спілкування та згуртованість колективу;
-формування позитивного ставлення до життя, розуміння цінності життя;
-основні шляхи вирішення проблем дорослішання.
Початковий етап тренінгу є знайомство з учасниками .
Основні завдання, які вирішуються на цьому етапі:
♦ представлення учасників один одному;
♦ учасники визначають форму звернення один до одного в ході роботи;
♦ налагодження "почуття групи".
Вправу яку ми використовуємо - вправа «Знайомство»
Мета: продовжити знайомство учасників тренінгу для створення комфортної емоційної атмосфери, сприятливої результативній спільній роботі в групі.
Матеріали яки не обхідні в роботі: бедж, ручки або олівці
Хід вправи
Запропонувати кожному учаснику написати ім’я на бейджі, яким би він хотів щоб його називали в групі, а також намалювати якийсь символ (емблему), яка виражає сутність, переконання, захоплення, щось інше, що характеризує кожного учасника.
Далі тренер просить кожного учасника (по колу) протягом 1 хвилини прокоментувати написане ім’я, доповнити інформацію про свою школу, про себе особисто. По завершенню занять – підвищується впевненість у власних силах, оптимізується самооцінка підлітків.
Наступна вправа - визначення очікувань учасників від заняття. Таке визначення дає змогу:
· відстежити наскільки заняття відповідають потребам аудиторії, і, при потребі, у подальшій роботі коригувати програму, відповідно питань, які хвилюють учасників;
· заключна оцінка ефективності тренінгу.
Запропонувати учасникам висловитись що саме вони розраховують отримати від тренінгу можна або під час знайомства, або ж виокремити як окреме завдання. В такому випадку вправа на визначення очікувань учасників має проводитися після розроблення правил роботи в групі. Всі висловлювання учасників записуються на плакаті, який закріплюється на видному місці і в кінці тренінгу слугуватиме основою підведення підсумків чи всі сподівання справдилися.
Правила роботи в групі ( 10 хв.)
Сьогодні ми будемо працювати в групі, тому давайте пригадаємо правила співпраці. Деякі з них я записала на плакаті. Тож давайте переглянемо і за потреби доповнимо.
Приклади правил
1. Слухати один одного і чути.
2. Бути лаконічним, говорити лише по темі.
3. Бути толерантним, терпимим.
4. Обговорювати проблему, а не людину.
5. Бути доброзичливим, посміхатися, зберігати почуття гумору.
6. Не запізнюватись на заняття. Дотримуватись регламенту роботи.
7. Працювати в групі від початку до кінця.
8. Виконувати прийняті правила.
Матеріали: плакат із «Правилами роботи», аркуші А4, стікери.
Вступне слово. Оголошення теми і мети тренінгового заняття
Сьогодні ми поговоримо про безцінність життя, сенс життя кожного з нас, зупинимося на обговоренні того, як ми сприймаємо життєві труднощі та випробування і як їх сприймають інші. Спробуємо переконати декого в тому, що прохання про допомогу – це можливість по-іншому подивитися на ситуацію, акцентуація уваги на власних цінностях та наполегливості у досягненні поставлених цілей. Зараз ви прослухаєте невелику притчу і побачите наскільки деякі з нас можуть у будь-якій ситуації мати зиск, коли дехто лише занурюється у особисті проблеми.
Мозковий штурм «Навіщо людині дається життя»
Учням пропонується відповісти на запитання: «Що треба людині, щоб життя стало найвищою цінністю?». Всі відповіді учнів фіксуються на дошці.
Можливі варіанти: щастя, здоров’я, розум, терпіння, професія, самовдосконалення, доброзичливість, впевненість, наполегливість, цікавість, справедливість, принциповість, цілеспрямованість, дбайливість, товариськість, щирість, рішучість, захопленість.
Висновок: життя – дуже багатогранне. Це яскравий світ, але в кожного він особливий.
Рольова гра «Ситуації»
Мета: формувати свідомий пошук сенсу життя; сформувати позитивне ставлення до власного життя, навчити допомагати другу або знайомо¬му однолітку знаходити вихід із кризової ситуації.
Матеріали: текст з прикладами ситуацій.
Хід роботи: Учні об’єднуються у три групи. Завдання: допоможи другу вийти з кризової ситуації.
Приклади кризових ситуацій
1. Марічка зустрічалася з Іванком уже 2 роки: завжди були разом, не сварилися і розуміли одне-одного. Марічка вже уявляла себе нареченою, подумки вибирала сукню, планувала щасливий день свого життя. Аж ось… одного дня вона дізналася про зраду свого коханого і вимагає пояснень. Між ними відбулася сварка, під час якої Іванко чітко дає зрозуміти, що між ними все закінчено… Марічка від таких слів не тямить себе від горя і відчуває, як з-під ніг тікає земля…
- Щоб ви порадили у даній ситуації?
Порада: спробувати познайомитися з хлопцем; витримати час – закоханість минає; запропонувати відволіктись у товаристві.
2. Сергійко досить здібний та товариський хлопець. Та ось чомусь, як кажуть, видався не його день: зранку не встиг поснідати, бо проспав, взяв не той зошит і отримав за домашнє завдання двійку, на уроці української літератури /а він цей предмет так любить/, не зміг вчасно зосередитися й правильно відповісти на запитання викладача /і відчув себе невдахою/. Та на цьому його негаразди не закінчилися: він встигнув посваритися з найкращим другом та не отримав бажаної підтримки від батька. Після всього цього Сергій почувається невдахою і досить самотнім…
- Щоб ви порадили у даній ситуації?
Порада: запропонувати дружбу; спробувати розібратися в собі, змінити ставлення до себе й до інших; знайти хобі тощо.
3. Подруга зізналася тобі, що вагітна, але боїться сказати батькам. Вони часто попереджали, що виженуть її за це з дому.
- Щоб ви порадили у даній ситуації?
Порада: сказати про вагітність батькам разом із подругою; обговорити цю ситуацію зі своїм хлопцем.
Обговорення:
— Які труднощі виникали у вас упродовж виконання вправи?
Робота з колажами
Мета: формування позитивного ставлення до життя підлітків.
Матеріали: фломастери,олівці,ватман, картинки, журнали.
Хід роботи: Двом командам дається завдання оформити колаж: перша команда створює колаж на тему «Так – позитиву!», друга команда: «Ні – негативу!». Під звуки приємної спокійної мелодії учні малюють, приклеюють різноманітні вирізки, фото відповідно до теми колажів, також придумують віршоване гасло для свого колажу, а потім їх презентують (друга команда повинна перекреслити свій колаж червоною лінією).
Обговорення:
Вправа «Рюкзак з образами».
Мета: формування позитивних емоцій
Хід роботи: Ведучий включає спокійну музику і говорить учасникам: Сядьте зручніше, зніміть м'язову напругу , розслабтеся Уявіть, що ви перебуваєте високо в горах і стоїте на вузькому, хиткому містку над ущелиною. У вас на спині рюкзак, наповнений вашими образами, розчаруваннями, злістю, негативними емоціями. Ще одна емоція, образа - і рюкзак переважить вас. Ви впадете в прірву. Спробуйте більше не навантажувати рюкзак, що не складайте в нього чергову образу, а різко скиньте його з плечей - нехай всі ваші образи падають у прірву. Стривайте ще трохи на містку, попрощайтеся з негативом і повертайтеся додому.
Обговорення:
Вправа «Долоні тепла» (позитивна групова взаємодія).
Мета: формувати позитивні якості взаємодії в групі
Хід роботи: Психолог. «Якщо ми хочемо не втрачати позитивні контакти з оточуючими людьми, рідними, дітьми, ми повинні бути приємними у спілкуванні, доброзичливими, співчувати один одному та підтримувати. А яку велику силу мають привітні, добрі слова, чуттєві позитивні побажання».
Всі присутні стають у коло, торкаються один одного долонями та передають предмет, який символізує «щастя», по черзі говорять такі слова: «Я бажаю усім…» (додають свої побажання).
Наше заняття дійшло до логічного завершення. Подумайте, друзі, щоб ви взяли із собою з заняття. І щоб ви залишили чи порадили своїм друзям, знайомим, а то й просто стороннім людям у складних ситуаціях. (Учні висловлюють свої думки, що їм запам’яталось з проведеного тренінгу, що стане їм корисним у житті).
Дуже добре, що наше дерево життя ожило, навіть восени заяскровіло краплинами життя.
Вправа «Прощання» ( 5 хв.)
Мета: розвиток згуртованості групи, створення хорошого настрою.
Хід вправи: всі учасники стають у коло, беруться за руки, заплющують очі і, стискаючи руки, намагаються передати один одному тепло свого серця. Потім, взявшись за руки, говорять одночасно «Дякуємо!».