Заняття з елементами тренінгу «Покращення лідерського потенціалу особистості»

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу «Покращення лідерського потенціалу особистості»
Перегляд файлу


Заняття з елементами тренінг «Покращення лідерського потенціалу особистості»

 

                 Практичний психолог: Тетяна Таюнда

 

Мета: розвивати та покращити лідерські якості, допомогти в пізнанні ораторського мистецтва, працювати в колективі, опрацьовувати інформацію, осмислюючи її; вчити  вільно почуватися перед аудиторією, слухати інших, викладати власну точку зору, опираючись на чіткі факти і власний досвід: формувати та практично підтверджувати своїми справами громадську думку щодо серйозності та відповідальності людей – лідерів у питаннях організації діяльності своїх органів самоврядування.

Завдання:

  • Виявлення учасників із лідерськими здібностями, розкриття їх організаторського таланту, допомога у пізнанні себе.
  • Розвивати уміння працювати в колективі, відстоювати свою думку та поважати думку іншої людини;
  • Розвивати та удосконалювати організаторські здібності й лідерські уміння та навички.

Обладнання: фліпчарт, маркер, кольорові олівці, аркуші А4.

Категорія учасників учасників: педагогічний колектив

Хід тренінгу:

  1.                   Привітання. Вступ  ( 3хв.)

Лідерами не народжуються, ними стають . Цього, як і багато чого іншого, доводиться вчитися впродовж усього життя. Лідер
– це не тільки та людина, яка може очолювати великі групи людей, а й
переможець у різних видах діяльності, кмітливий приятель, з яким завжди хочеться спілкуватися.
          Наша мета сьогодні – змалювати портрет лідера XXI століття, показати
шляхи, які ведуть до формування лідерських якостей і отримати
радість та задоволення від часу, проведеного разом.

 

2. Вправа «Особистий момент»  (5 хв.)

 Мета - сприяти знайомству за допомогою використання

звичайних особистих речей учасників.

 Час - 5 хвилин.

 Кількість учасників – без обмежень (за наявності великої групи, можна розділити її на підгрупи, які створюватимуть власні не великі кола).

Матеріали - не потрібні.

Особливі вимоги до приміщення - відсутні.

Процедура: учасники розміщуються на стільцях по колу. Тренер пропонує кожному знайти в себе будь-яку річ (на тілі, у кишені, гаманці, сумці тощо), яку учасник вважає унікальною для інших, але звичною для себе, та розповісти групі історію цієї речі. Один член групи (або сам тренер) починає вправу, далі по черзі її продовжують усі учасники. Модифікований варіант цієї вправи: перший учасник бере в руки якусь власну річ і від її імені розповідає про себе (наприклад, "я - олівець Тетяни, знаю її не дуже давно, але можу розповісти про неї таке..."). Далі так само, по черзі, від імені будь-яких особистих речей розповідають про себе всі учасники групи.

Під час вправи тренер фокусує увагу членів групи на тому, що вміння розкритися перед іншими - важлива особистісна якість, що сприяє встановленню контакту з людьми. Якщо людина не відкрита, не бажає розповідати про свої переживання й надії, промахи й невдачі, це, з одного боку, створює в інших враження успішності, добробуту цієї людини, але з іншого-заважає побудові щирих стосунків, взаємодопомозі в групі.

          3.Вправа «Наші правила» (5хв.).

  Мета: навчити учасників розробляти та приймати правила поведінки, роботи в групі, формувати відповідальне ставлення до власної поведінки.

  Хід вправи

Правила допомагають регулювати взаємостосунки людей у будь – якій галузі
людської діяльності. Для того, щоб група працювала продуктивно, щоб
кожний учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, ми приймаємо
правила групи, спільно вироблені.

Правила

Бути активним;

Говорити від свого імені

Бути позитивними

Говорити коротко і по черзі

Дотримуватися регламенту

Бути толерантним

 

4.Вправа «Чарівна подушка» (5 хв.)

Мета - дати можливість учасникам висловити свої бажання, і при цьому відчути, що інші уважно слухають ці бажання, сприймають їх.

Час - 5 хвилин.

Кількість учасників - без обмежень.

 Матеріали - маленька подушка.

Особливі вимоги до приміщення - достатність простору для утворення кола. Процедура: тренер повідомляє, що є чарівна подушка, яку покладено в центрі кола, і кожний учасник, по черзі, має, сидячи на ній, розповісти групі про свої очікування від тренінгу та про бажання, які виникають із цього приводу.

5. Інформаційне повідомлення (15 хв.)

Тренер. Назвіть людей, яких ви вважаєте лідерами. Чим ці люди відрізняються від інших?

Лідер - людина, яка має високий авторитет серед колег, друзів, товаришів та інших в силу своїх особистісних, духовних, організаційних, професійних та інших якостей, що виділяють його серед інших людей.

Лідерство, здатність впливати на інших таким чином, щоб вони працювали на досягнення цілей, необхідних для ефективного управління.

Наведемо перелік найбільш важливих лідерських якостей:

Компетентність - знання тієї справи, у якій людина проявляє себе як лідер;

Відповідальність - наділення правами й обов'язками в здійсненні будь-якої діяльності, що має високо розвинене почуття обов'язку;

Активність - вміння діяти енергійно, наполегливо;

Ініціативність - творче прояв активності, висунення ідей, пропозицій;

Товариськість - відкритість для інших, готовність спілкуватися, потреба мати контакти з людьми;

Кмітливість - здатність доходити до суті явищ, бачити їх причини й наслідки, визначати головне;

Наполегливість - прояв сили волі, завзяття, уміння доводити справу до кінця;

Самовладання - здатність контролювати власні почуття, свою поведінку в складних ситуаціях;

Здатність управляти собою - здатність повною мірою використовувати свій час й енергію, уміння долати труднощі, піклуватися про накопичення сил.

Працездатність - витривалість, здатність виконувати напружену роботу;

Творчий підхід до діяльності - пошук нестандартних підходів до рішення управлінських проблем. Уміння генерувати ідеї. Прагнення до нововведень.

Спостережливість - уміння бачити, мимохідь зазначити важливе, помічати деталі;

Самостійність - незалежність у судженнях, уміння брати відповідальність на себе;

Організованість - здатність планувати свою діяльність, проявляти послідовність, зібраність;

Вихованість - знання правил етикету, норм моралі, уміння поводити себе в різних ситуаціях;

Акторські дані.

- Які з цих якостей є у вас?

- Чи можна розвивати лідерські якості?

- Що для цього треба робити? (включатися в діяльність)

6. Вправа від К.Фопеля  «Трон» (10 хв)

Мета: демонстрація уявлень учасників про лідера та можливість побачити і оцінити роль лідера в команді.

Інструкція

Я хочу надати кожному з вас можливість з'ясувати, кого з інших учасників групи, він готовий визнати в якості лідера. Закрийте, будь ласка, очі і сядьте вільніше. Зосередьтеся на своєму диханні, постарайтеся вдихати і видихати глибше, ніж зазвичай. (30 секунд.)

Я хочу запросити вас взяти участь у невеликому уявному експерименті. Уявіть собі, що заняття нашої групи проходить для різноманітності в якомусь старому замку. Сам я не можу бути присутнім на цьому занятті. От ви всі зібралися у великому залі замку і в широкому переходу йдете до кімнати, у якій буде проходити робота групи. (15 секунд.)

Ви відкриваєте двері кімнати і бачите заздалегідь розставлені колом стільці. Для кожного з вас приготовлено по стільцю. Один зі стільців відразу впадає в очі. Він відрізняється від інших високою спинкою, підлокітниками і дорогий оббивкою. «Ви всі займайте місця». Зверніть увагу, хто сів у це, що вибивається із загального ряду, крісло? Куди сіли ви самі? (1 хвилина.)

Тепер відкрийте очі і по черзі розкажіть, що ви бачили...

Питання для обговорення:

- Кого з учасників групи бачили в кріслі частіше за інших?

- Як він сам до цього ставиться?

- Як кожен відноситься до учасника, якого він побачив у кріслі?

- Хто посадив у крісло самого себе?

 

7.  Вправа «Риси лідера» (10 хв.)

 

Мета: ознайомлення учасників з рисами, притаманними лідеру; дати можливість учасникам оцінити особистісні риси лідера.

Учасники діляться на дві групи. Ведучий пропонує кожній групі назвати якнайбільше лідерських рис. Представник кожної групи записує на ватмані сформульовані його товаришами риси. Потім тренер пропонує групі вибрати учасника, якого всі добре знають, і сформулювати разом його лідерські риси. Пропонується також визначити риси, які б допомогли цьому учасникові стати ще успішнішим.

Підбиваючи підсумки вправи, тренер говорить: «Довідавшись про свою цінну рису, ставтеся до неї як до особистого надбання. Щоб набути необхідної риси, концентруйтеся на тому, що з кожним днем вона стає все більше властивою вашій особистості».

8. Гра «Оратор» (10 хв.)
Мета: розвинути навички володіння аудиторією і збагатити словниковий запас.
Ведучий пропонує заготовлені на папірцях теми кожному учасникові..
Учні по черзі витягують теми і протягом 1 хв. без підготовки розвивають їх.
По закінченні відбувається обговорення: чи легко було говорити експромтом
і чому; чиї промови були переконливішими, зрозумілішими; для чого лідеру
потрібно швидко і правильно орієнтуватися в ситуаціях і добирати правильно
слова.
Перелік тем: Дружба; Конфлікт; Наша група; Батьки і діти; Любов; Спілкування; Стрес; Спорт; Куріння.

9. Вправа «Емблема лідерства» (15 хв.)

Мета: сприяти поглибленню змісту поняття «лідерство», розвитку фантазії.

Матеріали: аркуші А4, ручки

Учасники отримують завдання символічно зобразити власну «Ем­блему лідерства» на малюнку (своє бачення лідерства). Потім кожен захищає свою емблему, пояснює, чому саме такі емблеми включено в зображення.
        10. Вправа «Малювання» (15 хв.)

Учасники самостійно об’єднуються в пари та отримують від тренерів один листок паперу та один олівець на свою пару.

 Завдання: Партнери в кожній парі, не домовляючись, мовчки, тримаючи удвох один олівець малюють на папері довільний малюнок.

Обговорення вправи.  Що ви намалювали?

Чи обидва партнери мали одне й теж саме бачення/уявлення про малюнок? 

         Хто був лідером у парі та чому?

        Яким чином було вирішено, хто візьме на себе роль лідера?

        Чи був один лідер, чи лідерство переходило від одного партнера до іншого?

        Які обставини підштовхнули вас взяти на себе лідерство?

        Що вам допомагало бути лідером, а що заважало?

        Які обставини підштовхнули вас відмовитися від ролі лідера?

        Що вам допомогло в цій справі, а що заважало?

        Чи вважали ті, хто взяв на себе роль лідера, – лідером? Чому?

        Чи було б вам легше, якщо б ви могли розмовляти?

        Чи знають учасники, як називається метод такого спілкування (невербальний)?  

        Чи вважаєте ви себе лідером? Чому?

        Чи вважають вас лідером оточуючі?

        Що ви відчуваєте, коли вам говорять, що ви - лідер?

11. Вправа «Дар переконання» (7 хв.)

Мета: надати допомогу учасникам розумінні мови переконання, розвивати навички переконувати людей.

Обладнання: 2 сірникових коробка, 2 шматочки паперу.

Кожен лідер повинен мати дар переконання.

Викликається 2 учасника, кожному дається сірникова коробка, в якій лежить шматочок кольорового паперу.

Завдання обом учасникам – довести іншим, що саме в коробці лежить кольоровий папір.

Обговорення вправи.

12. Вправа «Мій внутрішній стан» (5 хв.)

Мета: підведення підсумків щодо процесу роботи

Матеріали: не потрібні

Час: 5 хв.

Процедура проведення: Учасники розводять руки в боки. Права долонь - донизу, ліва -доверху. Беруться за руки, заплющують очі і хвилину-прислухаються до свого внутрішнього стану.

Обмін враженнями, почуттями, думками щодо роботи групи.

Обговорення результатів роботи тренінгу (10  хв.)

А зараз я пропоную вам відповісти на наступні запитання.

  • Що є найважливішим, з того чому ви навчились під час роботи групи?
  • Що цікавого ви дізналися про себе?
  • Чому позитивному ви навчились під час спілкування з іншими членами групи?
  • Як ви можете використати те, чому навчились в групі?
  •   Що вам не сподобалося у роботі групи?
  • Над чим вам хотілось би попрацювати у майбутньому?

13. Заключний етап заняття (5 хв.)

Інструкція: тренер встає, протягує вперед руку і говорить: «Мені було дуже приємно спілкуватись з вами. Кожен з вас може зараз встати та щось сказати групі на прощання та торкнутися рук одне одного».

Очікуваний результат: кожен з учасників встає каже щось іншим та кладе свою руку на руку тренера або попереднього учасника.

Відбувається прощання групи. Після цього тренер говорить всім «до побачення» і група розходиться.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
14 березня 2023
Переглядів
575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку