Урок
Механічна робота.
Мета уроку:
Навчальна. Сформувати поняття роботи
Розвивальна. Розвивати вміння встановлювати зв’язки нового з раніше вивченим.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Фронтальний опрос з теми «Робота»
ІІ. Обговорення теми «Механична робота»
ІІІ. Рішення задач
ІV. Закріплення набутих знань
V. Домашнє завдання
Механічна робота
Про механічну роботу говорять тоді, коли тіло змінює своє положення
в просторі під дією сили. Розглянемо рух баржі, яку тягне буксир.
Буксир діє на баржу з певною силою — силою тяги (Fтяги).
Вантаж, розташований на баржі, також діє на баржу — тисне на неї із
силою тиску. Сила тяги виконує механічну роботу, тому що баржа рухається в напрямку сили тяги, а от сила тиску механічної роботи не виконує, тому що в напрямку сили тиску (тобто вниз) баржа не рухається. Чим більший шлях пройде баржа під дією сили тяги, тим більшу механічну роботу виконає ця сила. Механічна робота збільшиться і в разі зростання сили тяги: це станеться, якщо, наприклад, змусити буксир із баржею рухатися з більшою швидкістю.
Узагалі механічна робота, яку виконує певна сила, залежить від значення сили та шляху, який тіло подолає під дією цієї сили.
Механічна робота — це фізична величина, яка характеризує зміну положення тіла під дією сили і дорівнює добутку сили на шлях,
подоланий тілом у напрямку цієї сили:
A = Fl ,
де A — механічна робота; F — значення сили, що діє на тіло; l — шлях, який подолало тіло, рухаючись у напрямку цієї сили.
Одиниця роботи в СІ — джоуль (Дж); названа так на честь англійського вченого Джеймса Джоуля.
[A] =Н м = Дж.
1 Дж дорівнює механічній роботі, яку виконує сила 1 Н,
Переміщуючи тіло на 1 м у напрямку дії цієї сили: 1Дж= 1Н м.
Сила має напрямок — це векторна величина. А робота сили не має напрямку, тобто робота є величиною скалярною. Але робота може бути додатною, від’ємною або дорівнювати нулю — залежно від того, куди напрямлена сила відносно напрямку руху тіла. Розглянемо таблицу:
Геометричний зміст роботи.
Нехай тіло рухається під дією незмінної сили F, напрямок якої весь час
збігається з напрямком руху тіла. Робота такої сили дорівнює добутку сили на шлях: A = Fl .
Побудуємо графік залежності значення сили F від шляху l, який долає тіло (рис. 1). Графік являє собою відрізок прямої, яка паралельна осі абсцис (осі шляху).
Із рисунка бачимо, що добуток F1 l1 є добутком довжини та ширини
прямокутника, тобто відповідає площі S цього прямокутника. У цьому
полягає геометричний зміст механічної роботи:
Якщо напрямок сили, яка діє на тіло, збігається з напрямком руху тіла, то робота цієї сили чисельно дорівнює площі фігури під графіком залежності сили від шляху, який долає тіло.
Задача
За допомогою пружини жорсткістю 25 Н/м брусок пересувають по столу з незмінною швидкістю 5 см/с. Яку роботу виконає сила пружності за 20 с, якщо весь час видовження пружини — 4 см?
Дано:
A = FпрL FПР=KX
К = 25 Н/м шлях ,подолав брусок l = VT
V = 5см/сек = 0.05 м/сек пІдставивши вирази для
Fпруж I l у формул роботи
T = 20 m/сек A = K X V T
X = 4cm= 0,04m A =25*0,04 *0,05 *20 = 1дж
Знайти A=?
VІ. Домашнє завдання
§30 Вправи 30 (5 - 9)