Мелодійність віршів Павла Тичини «Гаї шумлять» і «Блакить мою душу обвіяла».

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити здобувачів освіти з життєвою долею П.Тичини, розкрити ідейний та художній зміст даних поезій та їх мелодійність; розвивати пам’ять, навички виразного читання поетичних творів, естетичного смаку, абстрактного мислення; виховувати почуття пошани до творчої особистості П.Тичини, любов до рідного краю, його народу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мелодійність віршів Павла Тичини «Гаї шумлять» і «Блакить мою душу обвіяла»…

Номер слайду 2

Ах, скільки радості, коли ти любиш землю,Коли гармонії шукаєш у житті.

Номер слайду 3

Мета уроку: ознайомити здобувачів освіти з життєвою долею П. Тичини, розкрити ідейний, художній зміст даних поезій та їх мелодійність;розвивати пам’ять, навички виразного читання поетичних творів, естетичний смак та абстрактне мислення; виховувати почуття пошани до творчої особистості П. Тичини, любов до рідного краю.

Номер слайду 4

Місце народження Павло Григорович Тичина народився у січні 1891 р. у селі Піски Козелецького повіту Чернігівської губернії. Його пращур, за родинним переказом, був полковником у Богдана Хмельницького, тому і походить він зі старовинного козацького роду. Батько майбутнього поета, Григорій Тимофійович Тичина, був сільським дяком — вчителем «школи грамоти». Мати, Марія Василівна Тичина, знала багато казок, гарно співала. Змалку Павло виявив хист до музики, малювання і віршування. Павло Тичина. Мати, Марія Василівна

Номер слайду 5

Початкова освіта Спочатку Павло вчився в земській початковій школі. Його вчителькою була Серафима Миколаївна Морачевська. За добре навчання вона подарувала хлопчику декілька українських книжок. Першій учительці поет присвятив поему «Серафима Морачевська»… Морачевська, оцінивши чудовий голос і слух молодого обдарування, порадила батькам віддати Павла в один із монастирських хорів Чернігова. Оскільки інших можливостей дати синові освіту Тичини не мали, вони прислухалися до поради вчительки. Павло з першою вчителькою Серафимою Миколаївною Морачевською

Номер слайду 6

Подальша освіта Павло Тичина навчався в Чернігівському духовному училищі, а потім - в Чернігівській духовній семінарії. Згодом, навчаючись у Київському комерційному інституті, працював у газеті «Рада». На цей час припало його ознайомлення з новітнім українським мистецтвом, особисте знайомство з найвідомішими його представниками. Павло Тичина працював і у редакції ліберального україномовного журналу «Світло», а після його закриття — в Чернігівському статистичному бюро, а також помічником хормейстера в українському театрі Миколи Карповича Садовського. Чернігівська духовна семінарія. Київський комерційний інститут

Номер слайду 7

Збірка «Сонячні кларнети» Хист до музики, співу й малювання позначилися на поетичній творчості митця, особливо на його першій збірці віршів «Соняшні кларнети», до якої Тичина включив 44 найкращих своїх творів, поєднаних між собою змістом і стилем. Збірка стала епохальною книжкою поезій, про яку заговорила вся літературна Європа.

Номер слайду 8

У літературному доробку Павла Тичини є чудові вірші адресовані дітям: «А я у гай ходила», «Хор лісових дзвіночків». Поет успішно виступив і у ролі казкаря. Серед його казок можна назвати: «Івасик-Телесик», «Кожум'яка», «Дударик», «Як дуб із Вітровієм бився», «Дума про трьох вітрів», вони і досі залишаються улюбленими книжками української дітвори. Ці твори для дітей друкувалися в багатьох збірниках, а також виходили окремими книжками.

Номер слайду 9

Михайло Михайлович Коцюбинський – один із перших, хто помітив талант юнака, - назвав його справжнім поетом.

Номер слайду 10

Пам’ять українців про митця Павло Григорович Тичина помер 16 вересня 1967 року і був похований на Байковому кладовищі в м. Києві. Надгробок над його могилою був зроблений відомим українським скульптором В. Бородаєм за проектом архітектора О. Ігнатенко. Творча спадщина Павла Григоровича Тичини, талановитого поета, ученого-літературознавця, музиканта, публіциста, перекладача, як і раніше, не залишає байдужими численних шанувальників, а ліричні вірші поета, пронизані тонким почуттям прекрасного і назавжди увійшли в скарбницю світової літератури.

Номер слайду 11

Край, у якому народився поет, не міг не вплинути на його творчість, адже Чернігівщина – один і найчарівніших куточків України. Мальовничою, сповненою ніжної й чуйної душі, постає у віршах П. Тичини українська природа. Надзвичайно поетична картина природи змальована у вірші П. Тичини «Гаї шумлять...». Цей твір сповнений світла, радості, повно­ти життя. Ліричний герой сприймає навколишнє як подарунок природи — шум гаїв, хмарки в небі, гудіння дзвону, коливання до­стигаючих нив, шепіт трав. Так, мова є мелодійною і музику можна почути скрізь. Саме, він, відомий український поет, Павло Григорович Тичина відрізнявся талантом перетворювати вірші на мелодію. Його поезії мелодійні, ритмічні, їхні рядочки ллються приємною мелодією. А сам автор одночасно є поетом, художником і композито­ром.

Номер слайду 12

Гаï шумлять. Я слухаю. Хмарки бiжать. Милуюся. Милуюся-дивуюся,Чого душi моïйтак весело. Гей, дзвiн гуде. Iздалеку. Думки пряде. Над нивами. Над нивами-приливами,Купаючи мене,мов ластiвку. Я йду, iду. Зворушений. Когось все жду. Спiваючи. Спiваючи-кохаючи. Пiд тихий шепiт травголублячий. Щось мрiє гай. Над рiчкою. Ген неба край. Як золото. Мов золото поколото,Горить-тремтить рiка,як музика.“Гаї шумлять”

Номер слайду 13

“Гаї шумлять”Тема: оспівування краси, мелодії звука гаю та природи навколо нього.Ідея: возвеличення чарівності природи, яка впливає на внутрішній стан людини, її почуттів. Основна думка: кожна людина володіє здатністю по-своєму бачити і відчувати світ, відкривати в ньому щось нове, ніким не бачене і не відчуване. Жанр: пейзажна лірика, пісня. ppt_xppt_xppt_xppt_x

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Ці неповторні образи природи бентежать поетичну душу автора. Читаючи цю поезію, сам починаєш чути природну музику, милуватися красою довкілля. 

Номер слайду 16

Пропоную вам уявити людину, яка вийшла на простір і глянула в бездонну глибінь неба. Мирне блакитне небо навіяло їй мрії („сонця намріяла“); вона — молода, завзята, готова боротися з усіма труднощами життя, здатна обігріти своєю любов'ю весь світ. Ліричний герой наступної поезії говорить небу „Добридень“! Далі його погляд опускається на землю: він милується струмком серед гаю, схожим на стрічечку, метеликом на квітці, полями, на яких хвилюється від вітру збіжжя, і розуміє, що тут його земля, його рідний край, що любов до світу починається з любові до краю, де він народився. Ось чому він говорить: „Добридень тобі, Україно моя!“.

Номер слайду 17

“БЛАКИТЬ МОЮ ДУШУ ОБВІЯЛА” Блакить мою душу обвіяла, Душа моя сонця намріяла,Душа причастилася кротості трав-Добридень я світу сказав! 

Номер слайду 18

Струмок серед гаю як стрічечка. На квітці метелик мов свічечка. Хвилюють, маюють, квітують поля-Добридень тобі, Україно моя!

Номер слайду 19

“ Блакить мою душу обвіяла”Тема: зображення шанобливого ставлення до України.  Ідея: уславлення любові до Батьківщини. Основна думка: бути дитиною своєї Батьківщини. Жанр: вірш патріотичної лірики. ppt_xppt_xppt_xppt_xppt_x

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Поезія Павла Тичини народжувалася з духу музики, як і в багатьох інших його сучас­ників, та музичність Тичинина — особливого типу: це не прикраса, а принцип світобачення. Поет підкреслював сонячно-музикальний характер своєї творчості, вказував на синтез у ній животворного сонячного тепла й світла з музичними ритмами всесвіту, що єднають людину з природою в найуніверсальнішому її значенні.

Номер слайду 22

Творчо мислимо1.     Батьківщина – мати, умій за неї …2.     Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що …3.     Рідний край - …4.     Всюди добре, а …5.     Рідна земля – мов …Довідка: (постояти), (своя), (земний рай), (вдома найліпше), (колиска золота).

Номер слайду 23

Рефлексія: Спробуйте відповісти на питання:- Природа надихає мене ...- У поезії Павла Тичини мене найбільше вразило те, що ... На уроці мені найбільше запам'яталося ... Я хотів би (-ла б)...

Номер слайду 24

“Творча лабораторія учня”Читайте, аналізуйте, вивчайте напам’ять вірші Павла Тичини…2. За бажанням: підготуйте малюнок за змістом поезії “Гаї шумлять”, додаючи власні спостереження про гай і сприйняття кольорової палітри, яка вбачається вам у вірші, або зобразіть метелика, що схожий на свічечку за поезією «Блакить мою душу обвіяла». Я дякую Вам за увагу і зичу, щоб природа для вас, як і для Павла Тичини, була „рідна, близька й водночас наче побачена з іншої висоти “.  у всіх своїх відмінах“.

pptx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
8224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку