Ємельяненко Марина Русланівна викладач музично-теоретичних дисциплін
Сумської ДМШ №4
Розробка уроку з сольфеджіо для 1 класу (народного відділу) на повторення й закріплення теми
«Порядок дієзів та бемолів біля ключа. Повторення гами Фа-мажор»
Мета: повторити, узагальнити й закріпити знання з теми «Порядок дієзів та бемолів біля ключа. Повторення гами Фа-мажор». План уроку:
1. Організаційний момент.
2. Питання на картках, що допоможуть пригадати вивчений матеріал: o що таке мажор, мінор;
o що таке f, p; oякі жанри ти знаєш; що таке затакт; o що таке регістр і які вони бувають; o які знаки альтерації ти знаєш та яке їх значення; o розповісти порядок дієзів, бемолів; oщо таке пауза та які паузи ти знаєш; o які розміри ти знаєш, про диригувати їх.
3. Робота з дошкою: вставити пропущені знаки альтерації в порядку дієзів та бемолів.
4. Робота з інструментом: показати на фортепіано порядок дієзів та порядок бемолів.
5. Усне повторення гами Фа-мажор із навідними питаннями:
o яку гаму з одним бемолем ти знаєш? o з яким? o що таке тоніка і яка вона буде в тональності Фа-мажор? o які ступені стійкі, нестійкі, ввідні.
6. Побудова королівства тональності Фа-мажор.
7. Завдання «Ромашка» - робота самостійно в зошиті: на столі лежить ромашка з пелюстками. Одна пелюстка береться на одну парту. Учень обирає пелюстку, яка йому до вподоби, а на зворотному боці – завдання, котрі побудувати у зошиті:
o порядок дієзів, o порядок бемолів; oгаму Фа-мажор;
o стійкі ступені тональності Фа-мажор; o нестійкі ступені тональності Фа-мажор; o ввідні ступені тональності Фа-мажор.
8. Спів гами Фа-мажор разом із відео файлом на телевізорі.
9. Спів гами Фа-мажор (учні по черзі виходять до королівства й показують указкою ступені, завдання, котрі усі діти мають співати).
10.Завдання-розспівка: підручник Баєва, Зібряк с.16 а) б) – спів вправ у тональності Фа-мажор у різних розмірах з диригуванням.
11.Спів домашнього номеру: Баєва, Зібряк №88. Спів разом; спів по одному ланцюжком.
12.Плескання ритмів з карточки у розмірі 3/4 : один учень плескає, інші відгадують. Той учень хто відгадав – плескає наступний ритм. Виконується декілька разів.
13.Викладання ритмічного малюнку карточками-тривалостями у розмірі 2/4 : учням дається певна кількість карточоктривалостей; учитель плескає в долоні ритм із рахунком, учні – мають його викласти карточками у правильному порядку. Виконується декілька разів.
14.Написання музичного диктанту.
15.Запам’ятати диктант напам’ять та спробувати його відтворити на інструменті, або голосом.
16.Гра «Запитання-відповідь»: учитель голосом наспівує невеликий відрізок мелодії (запитання), діти доводять мелодію до кінця, до тоніки (відповідь).
17.Спів музичного фрагменту напам’ять з минулого домашнього завдання (№55, Баєва, Зібряк).
18.Домашнє завдання: вивчити напам’ять №88 (Баєва, Зібряк); допридумати мелодію до диктанту із заданою ритмічною формулою.