Міні-лекція «Моральне виховання дітей дошкільного віку»
Дошкільне дитинство – важливий період у житті людини, коли формується всебічно розвинена особистість, яка у своїй діяльності керується принципами гуманізму, добра, милосердя. Прищеплення названих принципів відбувається у процесі морального виховання дітей уже з раннього віку.
Аналіз теоретичних джерел дозволив констатувати, що проблемою виховання підростаючого покоління в дусі моральних ідеалів займалися відомі українські та російські просвітителі (Г.Ващенко, Б.Грінченко, О.Духнович, М.Пирогов, С.Русова, Г.Сковорода, К.Ушинський, І.Франко, Т.Шевченко), а
В. Сухомлинський у своїх творах зазначав, що моральна свідомість, як духовна сторона моралі, базується на осмисленні проблеми, а у взаємодії з моральною діяльністю і моральними стосунками утворюється мораль як системна цілісність. [5, с. 9].
У наш час моральному вихованню дошкільників присвячені роботи А.Богуш, Л.Божович, Л.Висотіної, В. Петрової, Л. Пивовар та ін.
Поняття «моральне виховання» у педагогічній літературі тлумачиться, зокрема, як «цілеспрямований процес організації та стимулювання їх різнобічної діяльності, спілкування, спрямований на оволодіння моральною культурою поведінки, ставленням до навколишнього світу» [6, с. 210].
Я розглядаю моральне виховання як спеціально організовану міжособистісну взаємодію педагога з вихованцями на основі норм і принципів гуманізму, що має на меті формування моральної вихованості, яка передбачає систему моральних знань, умінь, навичок, переконань, поглядів, норм. Це, на мою думку, одна з найважливіших характеристик особистості, основу яких становлять домінуючі людські цінності. А завдання морального виховання визначаються як процес трансформації суспільно значущих норм, принципів, регулюючих взаємовідносини, загальнолюдські моральні цінності в індивідуальні якості й формування на цій основі відповідних моральних якостей.
Моральний розвиток людини триває протягом усього її життя, але основи закладаються в дитинстві. Перші навички морального виховання діти отримують в сім'ї під впливом життєвого досвіду, етичних норм, існуючих в сім'ї і посильної праці, тому при вихованні дітей дошкільного віку необхідно приділяти першочергову увагу формуванню моральних почуттів і якостей. Щоб допомогти в цьому дитині, найближчі їй люди можуть зробити такі кроки:
Крім того, щоб стати зразковим прикладом для наслідування для вашої дитини, вам потрібно навчити її правильних із моральної точки зору моделей поведінки.
Сформувати у дитини моральні цінності нелегко. Пропоную такі поради:
Моральний розвиток дитини не менш важливий, ніж фізичний та психічний.
Не потрібно чекати, поки дитина виросте, щоб пояснити їй моральні норми. Починайте з раннього дитинства, станьте для вашого малюка гарним прикладом. Так дитина зможе перейняти ваші моральні цінності, зробивши їх невід'ємною частиною свого життя.
Важливу роль відіграє емоційна чуйність дітей, яка формується до 5 років. На цьому етапі виховання відбувається розвиток почуття любові до рідних і близьких. Необхідно виховувати у дітей навички культури побутового спілкування, сімейної праці, взаємодопомоги. Так діти визнають авторитет дорослих і виконують їх вимоги беззаперечно. На основі цього відбувається формування поваги до старших і слухняності як риси поведінки. Для формування у дітей гуманного ставлення до одноліток вихователь повинен вирішувати завдання формування і розвитку дружніх відносин. Необхідно розвивати у дошкільнят такі якості, як взаєморозуміння, повага до чужих інтересів, готовність прийти на допомогу і т. д. Для розвитку почуття любові до природи, до рідного міста, а в подальшому і до країни вихователю необхідно створити умови, які викличуть у дитини ці почуття і переживання. Наприклад, проводити етичні бесіди, екскурсії, показувати різні твори мистецтва, організовувати заходи, присвячені природі та історії країни.
Моральне виховання дітей дошкільного віку здійснюється за допомогою безлічі засобів, найважливішими з яких є наступні:
Ефективність морального виховання залежить від правильного вибору засобів, відповідно до мети і завданням виховання, віковими особливостями дітей, рівня їх розвитку.
Отже, моральне виховання дітей - одне з основних завдань суспільства. Дитина живе в суспільстві і на неї впливають як позитивні, так і негативні фактори навколишнього середовища. Для того щоб уберегти її від негативних впливів необхідно заложити в ній основи високої моралі, культури поведінки і основи шанобливого ставлення до оточуючих її людей. Необхідно виховати з неї людину з твердими переконаннями і життєвими поглядами. Виховувати і формувати світогляд підростаючої дитини необхідно на ранніх етапах її розвитку, коли життєвий досвід тільки починає накопичуватися.
Література
Інтернет ресурс: https://conference.pu.if.ua/forum/files/30112017/6/babak.PDF