Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Шевченка петербурзького періоду; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст твору «Думка» («Тече вода в синє море…»); розвивати нави

Про матеріал

Уже 200 років минуло від дня народження духовного батька українців Тараса Григоровича Шевченка, та його твори й досі не втрачають актуальності. На цьому уроці ми дізнаємось: про життя і творчість Т .Шевченка петербурзького періоду; попрацюємо над змістом поезії «Думка».

Будемо розвивати: навички виразного читання ліричних творів ,знаходити і пояснювати художні засоби, висловлювати своє ставлення.

Будемо виховувати: почуття патріотизму.

Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 6 КЛАСІ

ВЧИТЕЛЬ: ВЛАДИМИРОВА ІРИНА ЙОСИПІВНА

 

Т. ШЕВЧЕНКО. «ДУМКА» («ТЕЧЕ ВОДА В СИНЄ МОРЕ…»)

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Шевченка петербурзького періоду; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст твору «Думка» («Тече вода в синє море…»); розвивати навички виразного й осмисленого читання ліричних творів, пояснення ролі художніх засобів у них, уміти коментувати прочитане й висловлювати своє ставлення до нього ;виховувати в учнів почуття патріотизму, відчуття духовного зв’язку з історичним минулим рідного краю.

 

Очікувані результати: учні знають про життя та творчість Т. Шевченка; виразно й усвідомлено читають вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»); визначають провідні мотиви твору; висловлюють свої думки та враження від прочитаного.

 

Теорія літератури: ліричний твір, строфа, паралелізм.

 

Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстровані матеріали до біографії, збірка «Кобзар», ілюстрації до творів, аудіозаписи.

 

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Епіграф до уроку: «Все життя Т. Шевченко взяте разом,-є пісня.»


Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІІ . Актуалізація опорних знань учнів. 

1.Бесіда:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -Скажіть, будь ласка ,чи знають у ваших родинах вірші Т .Г .Шевченка?

 -Чи є у ваших оселях портрети Шевченка ,книжки про видатного митця?

 -А що ви знаєте про цю людину, ким він був?

 

2. Принцип«Доміно».

  Т. Шевченко - кріпак---поет---прозаїк---драматург---художник---гравер---борець за волю.

3.Поетична хвилинка.

-----Які вірші Т. Шевченка ви пам’ятаєте?

-----Скажіть, що важливо використовувати при виразному читанні віршів?

------Прочитати вірш Т. Шевченка, який подобається.

Висновок: Т .Шевченко - це великий український поет ,основоположник нової української мови та літератури, який 24 роки був кріпаком,10 років провів на засланні. Але він своєю пророчою пристрастю внутрішньо розкріпачував людей і вчив їх бути людьми

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.Уже 200 років минуло від дня народження духовного батька українців Тараса Григоровича Шевченка, та його твори й досі не втрачають актуальності. На цьому уроці ми дізнаємось: про життя і творчість Т .Шевченка петербурзького періоду; попрацюємо над змістом поезії «Думка».

Будемо розвивати: навички виразного читання ліричних творів ,знаходити і пояснювати художні засоби, висловлювати своє ставлення.

Будемо виховувати: почуття патріотизму.

Оголошення епіграфу до уроку.

«Мої очікування від уроку.»(Що ви б хотіли дізнатися нового? Чому навчитися?)

Проблемне питання.(Чи був Т .Шевченко патріотом?)

 

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Розповідь учителя про перебування поета Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі.

(презентація).

Зверніть увагу на портрет Шевченка.

Загляньмо в очі ці сумні..

З них випромінюється сяйво

Любові, ніжності струни

Тієї скрипки, що так грає справно.

Чоло відкрите… Мудрість і краса

Переплітаються в душі поета.

Не згасне свічка – пам’яті роса –

В серцях людей на всій планеті.

Народився  Т.Шевченко  9 березня  1814 року в с. Моринці на Черкащині в кріпацькій родині. Рано залишився  сиротою. У нього не було жодної змоги вчитися ,тому він пішов прислужником до дяка аби мати доступ до науки.

Зараз в с. Моринці знаходиться музей-садиба Т .Шевченка.

На в’їзді в Кирилівку стоїть пам’ятник юному Шевченку.

На дачі у пана Енгельгарда служив Т. Шевченко козачком.

Сучасний Петербург.

Доля закинула молодого Шевченка до Петербурга. Хлопчик не полишав своєї мрії навчитися малювати й здобути добру освіту. Пан Енгельгард, помітивши здібності свого кріпака до малярства, вирішив зробити з нього власного художника й віддав у науку до майстра Ширяєва.

Білими ночами Тарас ходив у літній сад змальовувати статуї та мріяти про волю.

У 1835 році ,саме у літньому саду знайомиться з художником Іваном Сошенком.

У 1837 році – Іван Сошенко представляє Шевченка  секретарю  Академії наук з проханням звільнити його з кріпацтва.  Карл  Брюлов  розпочав роботу над портретом  В. Жуковського, призначеним для викупу  Шевченка з кріпацтва.

Портрети  К .Брюлова ,В .Жуковського.

Портрети Олексія  Венеціанова , Євгена Гребінки.

У 1838 році 22 квітня Шевченка було викуплено  на волю за гроші (2500крб).

У 1838 році Шевченко стає вільним слухачем Академії мистецтв у Петербурзі.

Навчається ,після закінчення отримав звання художника ,академіка гравірування.

У 1840 році вийшла з друку перша збірка творів Т .Шевченка під назвою «Кобзар».

До збірки “Кобзар” увійшло 8 творів

«Думи мої, думи мої»

  •  «Перебендя»
  • «Катерина»
  •  «Тополя»
  •  «Думка» («Нащо мені чорні брови»)
  • «До Основ'яненка»
  •  «Іван Підкова»

 «Тарасова ніч»

2.Бесіда.

--Що нового ви дізналися з біографії Т. Шевченка?

--Як ви гадаєте, яке  місце  займає петербурзький період у житті поета?  (основне, був викуплений з кріпацтва)

3. Аутотренінг.  (Фізкультхвилинка.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--Очі заплющені, руки на колінах. Уявіть зелений гай. Навколо тиша. Чути плескіт води. Співають пташки . Гріє сонечко. Мені приємно. Я легко дихаю. Мої груди наповняються киснем. Поряд мої друзі. Ми добре працюємо.

4.Увага. Теорія літератури. Робота  з літературознавчим словничком.

  Ліричний твір — своєрідний літературний жанр, переважно віршованої форми, у якому у формі переживань та завдяки зображально-виражальним засобам осмислюється сутність людського буття, витворюється нова духовна дійсність, розбудована за законами краси.

Строфа — група рядків вірша, об’єднаних завершеною думкою, римуванням та інтонацією.

Паралелізм— один з видів повтору ;композиційний прийом ,який підкреслює зв’язок  кількох елементів художнього твору;аналогія.

4.Робота над віршем «Думка»(«Тече вода в синє море…»). Вірш написаний у 1938 році.

  • А)Словесне малювання ( Прослухайте  поезію. Опишіть зорові картини, що постали у вашій уяві ).
  • Б)Слухання  аудиозапису  виразного  читання  вірша «Думка»,у виконанні актора    
  • В)Словникова  робота. ( тернами-хащі ).
  • Г) Читання  вірша  учнем.
  • Д) Мозковий  штурм.
  • --Головний герой поезії - ( козак, ліричний  герой, образ самого автора ).
  • --Який настрій у козака? (сумний )
  • Які риси притаманні ліричному герою? (зажуреність, любов до рідного краю, наполегливість, бажання жити  краще ).
  • Головна думка (ідея): життя на чужині часто буває сповненим тяжких випробувань і страждань.
  • Тема: зображення суму, туги козака за рідним краєм, батьком, ненькою старою, молодою дівчиною під час перебування далеко на морі

Поетичні образи: море, доля, думка, батько, ненька, молода дівчина, чужина, горе, журавлі, шляхи биті, терни.

  • Образ журавлів використовує-спогади про рідний дім, землю.

5.Клоуз-тест.

  • Пішов козак світ за очі, щоб…    (долю зустріти )
  • Серце козацьке сперечається з… (думкою )
  • На чужині козакові буде дуже…  (погано )
  • Козак плаче тому, що…           (на чужині не ті люди;побачив журавлів,що летять додому ).

6. Художні  особливості  поезії:

  • епітети: синє море, серце козацьке;
  • метафори: грає море, грає серце, думка говорить, спіткалося горе;
  • риторичні запитання: Куди ти йдеш, не спитавшись?, На кого покинув?;
  • окличне речення: Тяжко з ними жити!;
  • фразеологізми: піти світ за очі; биті шляхи;

Паралелізм: тече вода в синє море; козак шукає долі

  • V.Закріплення знань, умінь і навичок.
  •      1.Незакінчене речення. ( Т .Шевченко для мене –це…).
  •      2.Підсумок (відповідь на проблемне питання).
  •      Т.Шевченко—шукач,енергійний,видатний,чесний,ерудований,наполегливий,крі-пак, Кобзар, обдарований. Все це доводить, що  Т.Г. Шевченко – гордість України, і саме тому його ім’я відоме в усьому світі! Це патріот України. 

 

VІ .Домашнє  завдання :Вивчити напам’ять вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»), уміти його аналізувати, висловлювати свої міркування про прочитане;(ст..57-59).

 

VІ I. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- На мою думку, Шевченко для українців

- Чи справдилися ваші очікування?

- Чим духовно збагатила нас поезія «Думка»?

 

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку