Уже 200 років минуло від дня народження духовного батька українців Тараса Григоровича Шевченка, та його твори й досі не втрачають актуальності. На цьому уроці ми дізнаємось: про життя і творчість Т .Шевченка петербурзького періоду; попрацюємо над змістом поезії «Думка».
Будемо розвивати: навички виразного читання ліричних творів ,знаходити і пояснювати художні засоби, висловлювати своє ставлення.
Будемо виховувати: почуття патріотизму.
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 6 КЛАСІ
ВЧИТЕЛЬ: ВЛАДИМИРОВА ІРИНА ЙОСИПІВНА
Т. ШЕВЧЕНКО. «ДУМКА» («ТЕЧЕ ВОДА В СИНЄ МОРЕ…»)
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Шевченка петербурзького періоду; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст твору «Думка» («Тече вода в синє море…»); розвивати навички виразного й осмисленого читання ліричних творів, пояснення ролі художніх засобів у них, уміти коментувати прочитане й висловлювати своє ставлення до нього ;виховувати в учнів почуття патріотизму, відчуття духовного зв’язку з історичним минулим рідного краю.
Очікувані результати: учні знають про життя та творчість Т. Шевченка; виразно й усвідомлено читають вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»); визначають провідні мотиви твору; висловлюють свої думки та враження від прочитаного.
Теорія літератури: ліричний твір, строфа, паралелізм.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстровані матеріали до біографії, збірка «Кобзар», ілюстрації до творів, аудіозаписи.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Епіграф до уроку: «Все життя Т. Шевченко взяте разом,-є пісня.»
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів.
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів.
1.Бесіда:
-Скажіть, будь ласка ,чи знають у ваших родинах вірші Т .Г .Шевченка?
-Чи є у ваших оселях портрети Шевченка ,книжки про видатного митця?
-А що ви знаєте про цю людину, ким він був?
2. Принцип«Доміно».
Т. Шевченко - кріпак---поет---прозаїк---драматург---художник---гравер---борець за волю.
3.Поетична хвилинка.
-----Які вірші Т. Шевченка ви пам’ятаєте?
-----Скажіть, що важливо використовувати при виразному читанні віршів?
------Прочитати вірш Т. Шевченка, який подобається.
Висновок: Т .Шевченко - це великий український поет ,основоположник нової української мови та літератури, який 24 роки був кріпаком,10 років провів на засланні. Але він своєю пророчою пристрастю внутрішньо розкріпачував людей і вчив їх бути людьми
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.Уже 200 років минуло від дня народження духовного батька українців Тараса Григоровича Шевченка, та його твори й досі не втрачають актуальності. На цьому уроці ми дізнаємось: про життя і творчість Т .Шевченка петербурзького періоду; попрацюємо над змістом поезії «Думка».
Будемо розвивати: навички виразного читання ліричних творів ,знаходити і пояснювати художні засоби, висловлювати своє ставлення.
Будемо виховувати: почуття патріотизму.
Оголошення епіграфу до уроку.
«Мої очікування від уроку.»(Що ви б хотіли дізнатися нового? Чому навчитися?)
Проблемне питання.(Чи був Т .Шевченко патріотом?)
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Розповідь учителя про перебування поета Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі.
(презентація).
Зверніть увагу на портрет Шевченка.
Загляньмо в очі ці сумні..
З них випромінюється сяйво
Любові, ніжності струни
Тієї скрипки, що так грає справно.
Чоло відкрите… Мудрість і краса
Переплітаються в душі поета.
Не згасне свічка – пам’яті роса –
В серцях людей на всій планеті.
Народився Т.Шевченко 9 березня 1814 року в с. Моринці на Черкащині в кріпацькій родині. Рано залишився сиротою. У нього не було жодної змоги вчитися ,тому він пішов прислужником до дяка аби мати доступ до науки.
Зараз в с. Моринці знаходиться музей-садиба Т .Шевченка.
На в’їзді в Кирилівку стоїть пам’ятник юному Шевченку.
На дачі у пана Енгельгарда служив Т. Шевченко козачком.
Сучасний Петербург.
Доля закинула молодого Шевченка до Петербурга. Хлопчик не полишав своєї мрії навчитися малювати й здобути добру освіту. Пан Енгельгард, помітивши здібності свого кріпака до малярства, вирішив зробити з нього власного художника й віддав у науку до майстра Ширяєва.
Білими ночами Тарас ходив у літній сад змальовувати статуї та мріяти про волю.
У 1835 році ,саме у літньому саду знайомиться з художником Іваном Сошенком.
У 1837 році – Іван Сошенко представляє Шевченка секретарю Академії наук з проханням звільнити його з кріпацтва. Карл Брюлов розпочав роботу над портретом В. Жуковського, призначеним для викупу Шевченка з кріпацтва.
Портрети К .Брюлова ,В .Жуковського.
Портрети Олексія Венеціанова , Євгена Гребінки.
У 1838 році 22 квітня Шевченка було викуплено на волю за гроші (2500крб).
У 1838 році Шевченко стає вільним слухачем Академії мистецтв у Петербурзі.
Навчається ,після закінчення отримав звання художника ,академіка гравірування.
У 1840 році вийшла з друку перша збірка творів Т .Шевченка під назвою «Кобзар».
До збірки “Кобзар” увійшло 8 творів
«Думи мої, думи мої»
«Тарасова ніч»
2.Бесіда.
--Що нового ви дізналися з біографії Т. Шевченка?
--Як ви гадаєте, яке місце займає петербурзький період у житті поета? (основне, був викуплений з кріпацтва)
3. Аутотренінг. (Фізкультхвилинка.)
--Очі заплющені, руки на колінах. Уявіть зелений гай. Навколо тиша. Чути плескіт води. Співають пташки . Гріє сонечко. Мені приємно. Я легко дихаю. Мої груди наповняються киснем. Поряд мої друзі. Ми добре працюємо.
4.Увага. Теорія літератури. Робота з літературознавчим словничком.
Ліричний твір — своєрідний літературний жанр, переважно віршованої форми, у якому у формі переживань та завдяки зображально-виражальним засобам осмислюється сутність людського буття, витворюється нова духовна дійсність, розбудована за законами краси.
Строфа — група рядків вірша, об’єднаних завершеною думкою, римуванням та інтонацією.
Паралелізм— один з видів повтору ;композиційний прийом ,який підкреслює зв’язок кількох елементів художнього твору;аналогія.
4.Робота над віршем «Думка»(«Тече вода в синє море…»). Вірш написаний у 1938 році.
Поетичні образи: море, доля, думка, батько, ненька, молода дівчина, чужина, горе, журавлі, шляхи биті, терни.
5.Клоуз-тест.
6. Художні особливості поезії:
Паралелізм: тече вода в синє море; козак шукає долі
VІ .Домашнє завдання :Вивчити напам’ять вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»), уміти його аналізувати, висловлювати свої міркування про прочитане;(ст..57-59).
VІ I. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- На мою думку, Шевченко для українців
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чим духовно збагатила нас поезія «Думка»?