Урок-подорож у країну Дитинства

Про матеріал

Тема уроку. Леся Українка «Як дитиною, бувало…». Неповторний світ дитинства. Образ мужньої, сильної духом дівчинки.

Мета уроку: продовжити знайомити учнів із поетичною творчістю Лесі Українки, учити аналізувати поезію «Як дитиною, бувало…», з'ясувати ідейно-тематичне спрямування, художні особливості; вчити характеризувати образ ліричної героїні, учити висловлювати власні роздуми про неї, розвивати образи й логічне мислення, навички роботи з підручником, розвивати культуру мовлення, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори, активізувати словник учнів, виховувати мужніх, цілеспрямованих, наполегливих, успішних людей майбутнього.

Перегляд файлу

Урок-подорож у країну Дитинства

Тема уроку.  Леся Українка «Як дитиною, бувало…». Неповторний світ дитинства. Образ мужньої, сильної духом дівчинки.

Мета уроку: продовжити знайомити учнів із поетичною творчістю Лесі Українки, учити аналізувати поезію «Як дитиною, бувало…», з’ясувати ідейно-тематичне спрямування, художні особливості; вчити характеризувати образ ліричної героїні, учити висловлювати власні роздуми про неї, розвивати образи й логічне мислення, навички роботи з підручником, розвивати культуру мовлення, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори, активізувати словник учнів, виховувати мужніх, цілеспрямованих, наполегливих, успішних людей майбутнього.

Теорія літератури: автобіографічний твір, ліричний твір, лірика, лірична героїня, засоби виразного читання: темп, інтонація, пауза.

Обладнання: презентація з першим слайдом, на якому написана мета уроку, плакати  з епіграфом, «Галявина Дитинства»,зірочки трьох кольорів: помаранчева, зелена і жовта.

Тип уроку:  комбінований.

Міжпредметні зв’язки: українська мова й образотворче мистецтво.

Епіграф:  Найбільше багатство людини – міцність духу.

                                                                                         Гете

Хід уроку

СЛАЙД 1

І. Організаційний момент     СЛАЙД 2

-Діти! От вжедзвоник дав сигнал.

Кожний з вас за парту став.

Стали рівно, як годиться.

Чи все напарті?Подивіться!

А тепер часу не гаймо,

Працюватипочинаймо!

 -Шановні,  я всіх вас вітаю і запрошую до співробітництва. Сідайте, будь ласка!

Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у шостий клас.

  • Прийом «Незвичайний початок»

Сядьте зручно! Усміхніться. Заплющіть очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці. Налаштуймося на роботу. Покладіть долоню на серце. Відчуваєте як воно б’ється? Бо теж працює. Таке  маленьке, а також багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте,ви все знаєте, ви розумні, творчі. Розплющіть очі.

А щоб вам надати впевненості, проведемо аудіотренінг:
  - Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Давайте пригадаємо наш девіз!(можна оформити як девіз уроку -хорове прочитання вірша-настанови )  СЛАЙД 3

-Не просто слухати, а чути.

-Не просто дивитися, а бачити.

-Не просто відповідати, а міркувати.

-Дружно і плідно працювати.

- Отже, приступимо до роботи!

ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності

СЛАЙД 4

Дитинство – це коли будь-які фарби яскравіші, коли небес можна дотягнутися рукою. Тож сьогодні ми з вами поринемо в казкову подорож сонячного Дитинства.

– Як тема дитинства пов’язана з темою, яку ви вивчаєте на уроці української літератури? (Про дитинство Лесі Українки)

–Хто ще з письменників звертався до теми дитинства? (Тарас Шевченко «Садок вишневий коло хати», С. Васильченко «В бур’янах»)

Діти, ви обов’язково познайомитеся з темою пригод у дитинстві Всеволода Нестайка «Тореодори з Васюківки», Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера, з темою безрадісного дитинства «Мені 13 минало», з автобіографічними творами (повістями) про дитинство М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», О. Довженка «Зачарована Десна»

Тож тема нашого уроку: «Леся Українка. «Як дитиною, бувало…». Неповторний світ дитинства.Образ мужньої, сильної духом дівчинки. Відкрийте зошити і запишіть її.  СЛАЙД 5

Ми продовжимо знайомитися з поетичною творчістю Лесі Українки, будемо вчитися висловлювати думки щодо обговорюваної проблеми, розвиватимемо культуру мовлення, увагу, спостережливість, виконуючи ряд незвичайних вправ, учитимемося виразно декламувати поетичні твори, намагатимемося бути наполегливими, цілеспрямованими, успішними людьми. А за свої правильні відповіді ви отримуватимете зірочки: якщо відповідь  точна і повна, то зірочка буде зеленого кольору, а якщо правильна, але не повна, то-червона. В кінці уроку я за допомогою цих зірочок виставлю вам оцінки.

– Яким було дитинство Лесі Українки? Назвіть якомога більше епітетів до слова «дитинство», узявши до уваги біографічні дані Лесі Українки. (Дитинство – грайливе, веселе, творче, активне, болісне.)

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу

  • Інтелектуальна гра «Фотокартка»

Умови: перед учнями фото із зображенням членів родини Лесі Українки та подіями з життя поетеси. Дітям треба пояснити, як стосується фото життя письменниці. СЛАЙД 6-8 --по черзі за відповідями учнів.

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=147658996-68-72&n=21 Леся Українка   http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=232511226-01-72&n=21Олена Пчілка

 

http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=140636095-33-72&n=21 Брат Михайло C:\Users\Татьяна\Desktop\i.jpgБатько

http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=53861066-17-72&n=21 Фортепіано  http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=64763906-34-72&n=21 Водохреща

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=248694886-21-72&n=21 Тітка Олена http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=235237053-66-72&n=21 Батьківщина Лесі        Українки

  • Теоретичний бумеранг

– А зараз пограємо в «Теоретичний бумеранг». СЛАЙД 9

– Чи знаєте, що таке бумеранг? (Різновид дерев’яної метальної палиці. Його основна властивість – летіти й повертатися назад, звідки був зроблений кидок).

– Я вам показую поняття, а ви пригадаєте визначення? Що воно означає? СЛАЙД 10 по черзі строки

Інтонація – це засіб виразності, що дає можливість відтворити ставлення мовця до співрозмовника.

Види інтонацій: оклична, питальна, розповідна, таємнича, схвильована, мрійлива…

Темп – це швидкість розгортання художнього твору.

Види темпу: повільний, середній, пришвидшений., швидкий.

Пауза – це зупинка між окремими словами чи реченнями,а також в кінці віршового рядка.

Пауза буває: коротка, середня, довга.

 

СЛАЙД 11

А тепер спробуймо бумеранг змусити працювати. Примінимо теоретичні знання на практиці. Тож настає довгоочікувана «Хвилина успіху».– На сцену запрошуємо 1 учасника. А уважні глядачі оцінять майстерність виконання виразного читання поезії «Тиша-морська глибина».

– На сцену виходить 2-й учасник «Хвилини успіху».

– Чиє декламування віршів було виразнішим? Чому? Проаналізуймо.

– Доведіть, що прочитаний твір є віршем? (Вірш – це твір, що має строфи, ритм, риму)

– Що таке ритм? (Чергування наголошених і ненаголошених складів)

– Рима? (Це співзвучне закінчення рядків)

– Які почуття викликає у вас цей твір? (Захоплення умінням поетеси бачити скарби природи; тонко відчувати красу навколишнього світу тощо.)

– Чим захоплюється ліричний герой? (Просторами спокійного моря.)

З а в д а н н я: спираючись на текст, спробуйте створити «Словесний малюнок».

IV. Вивчення нового матеріалу

  • Прийом «Асоціативний ряд»

– Коли ви чуєте слово «дитинство», у вашій уяві виринають образи.Які? Назвіть їх! (батьківська хата, бабуся і дідусь, перші дитячі сльози, щастя, сміх, книжки, які читає матуся, дитсадок, іграшки, друзі, брати та сестри, батьки, безтурботність, вихователі та вчителі)

  • Прийом «Неповне речення».  СЛАЙД 12

– Продовжте фразу:

Дитинство – це…

коли кожна калюжа обіцяє незабутнє враження;

коли твій кіт доросліший за тебе;

коли песик-найкращий подарунок;

коли можна гуляти під квітами;

коли найстрашніше слово для мене було «спати»;

коли коліна в зеленці;

коли цукерки їсти – щастя;

коли шоколад у тебе на обличчі, на шортах, на пальцях.

– Що формується в дитинстві?(уміння, знання, мова, уява, самооцінка)

А ще дитинство – це така пора, коли в людини формується характер, звички.

– Як ви вважаєте, це дуже серйозно і важливо для нормального життя? Чому? (Тому що характер визначає долю та майбутнє)

– Як ви вважаєте, чи є взаємозв’язок між характером та успіхами людини?

  • Слово вчителя

Ви вивчили творчість не одного письменника. Письменники теж були колись дітьми зі своїми успіхами й невдачами, з радощами й болем.Твердістю духу, величною мрією, вірою і оптимізмом, життєрадісністю віє від рядків творів Лесі Українки. Хочете в цьому переконатись? Тоді продовжимо подорож у світ слова Лесі Українки, перегорнувши сторінки, знайдемо поезію «Як дитиною, бувало…». Прослухайте цю поезію.

  • Прослуховування аудіо запису поезії «Як дитиною, бувало…» СЛАЙД 13

– Який настрій вам навіяла ця поезія? (Зворушливий, тривожний, оптимістичний, окрилений) Чому? Що трапилося з ліричною героїнею, що вона «сміється крізь сльози»?

  • Словникова робота(запис у зошити  СЛАЙД 14

Драма – напружений момент(зошит)

Епіграма – короткий вірш глузливого змісту(зошит)

Гордість – почуття особистої гідності, самоповаги; почуття задоволення від усвідомлення досягнутих успіхів, переваги в чому-небудь.

– Чи відчували ви коли-небудь почуття гордості? Коли?

  • Виразне читання учнями поезії «Як дитиною, бувало…»(по дві срочки, а потім кожен учень самостійно)
  • Обговорення поезії

А зараз я вас запрошую на казкову «Галявину Дитинства», на якій ростуть чарівні квіти. Зірвавши квітку, ви отримаєте питання, на яке мусите відповісти.

1)  Який настрій викликає поезія?

2)  Унаслідок чого героїня твору страждає, терпить тяжкі муки?

3)  Чому на питання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях? (тому, що вона була сильною людиною і не хотіла іншим показувати свою слабкість та біль)

4)  На скільки умовних частин можна поділити вірш (на дві)

5)  Які риси характеру ліричної героїні виявляються у першій частині вірша? (Гордість, стійкість, витривалість, терплячість).

6)  Які зміни відбуваються з ліричною героїнею вірша у другій частині? (Вона забуває давню гордість, боїться когось образити сміхом, схильна до прощення, тому плаче, щоб не сміятися над людськими вадами)

7)  Які рядки, на вашу думку, можна вважати девізом юної Лесі? («…плачу я, щоб не сміятись»)

8)  Чи можна поезію вважати автобіографічною?

  • Фізкультхвилинка

-Я називаю букви та частини тіла, якими вам потрібно їх написати (Дитинство)

  • Вибіркове читання (за часом)

Прочитайте дві останні строфи і скажіть:

-Про кого в них розповідається? (Розповідається про вже дорослу людину)

-Як тепер говорить лірична героїня про себе? («… забувши давню гордість, Плачу я, щоб не сміятись.»)

-Що змінилось? Чому так говорить Леся Українка? (Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба вміти стримувати емоції, застерігати себе від необдуманого вчинку, необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятись.)

  • Створення творчого портрету поезії (ідейно-художній аналіз) СЛАЙД 15-по черзі після відповідей

Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.

Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.

Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі, щоб досягти успіху.

  • Робота в парах  СЛАЙД 16

Виписати з вірша художні засоби:

І група: «Метафори»

ІІ група: «Риторичні запитання», антоніми

ІІІ група: «Епітети»

Художні засоби:

 Метафори: «біль докоряв, зірватись має епіграма», «боюся піддаватись зброї сміху».

 Епітети: «злий жарт», «епіграма гостра, злобна».

 Риторичне питання: «Що болить?»

  • Слово вчителя:

Крилаті вислови – це стійкі вирази (знання крилатих висловів – ознака культурної людини): «зброя сміху», «злий жарт», (несумісні поняття; оксиморон) «кінчиться драма» (будуть сміятися, коли тобі важко), «щоб не плакать, я сміялась» (антоніми).

 Вірш побудований на протиставленні (антитезі):

упаду – вставала; не признавалась – сміялась;

кінчиться – зірватись; плачу – сміятись.

  • Скласти асоціативний ряд до характеристики образу героїні поезії «Як дитиною, бувало…»

  • Хвилинка філософії

Як ви розумієте вислів Гете «Найбільше багатство людини – міцність духу». Чи можна сказати про Лесю Українку, що вона міцна духом?

  • Ігровий метод «Навмисна помилка»   СЛАЙД 17

Яку роль у досягненні успіху виконує увага? (Допомагає бачити деталі спів ставляти і досягати успіху).

У віршованих рядках «навмисна помилка»? Знайдіть її.


Як дорослою, бувало,

Упаду собі на лихо.

Та хоч в душу біль доходив,

Я собі стояла тихо.

«Що болить?» - мене питали,

Але я лише сміялась

Я була малою горда, –

Щоб не плакать, признавалась.

А тепер, коли для мене

Жартом злим є телеграма

І от-от зірватись  мусить

Гостра, злобна в світі драма.

Безпощадній зброї сміху

Я боюся піддаватись,

І,  забувши давню слабкість,

Плачу я, щоб не сміятись.


  • «Віднови рядок за приголосними»  СЛАЙД 18

 Щ Б Л Т’ М Н П Т Л

Л Й Н П Р З Н Ь Л С’

«Що болить?» -  мене питали,

Але я не признавалась.


 


 Й К Д Т Н Й Б В Л

П Д С Б’ Н Л

Як дитиною, бувало,

Упаду собі на лихо.


 


 Й Б Л М Л Й Г Р Д

Ш Ч Б Н П Л К Т’ Й С’ М’ Й Л С’

Я була малою горда, -

Щоб не плакать, я сміялась.


  • Хвилинка мистецтва   СЛАЙД 19

Тема дитинства звучала, звучить і буде звучати не тільки в художніх творах, але й матиме своє життя в полотнах художників.

Я не можу не звернутися до творчості сучасної художниці Катерини Дудник, яка дуже любить дітей і живе разом з ними в чарівній казці Дитинства. У дитинстві Катерина Дудник мріяла стати балериною, або археологом, навіть космонавтом. А врешті-решт стала відомим художником. Досягла успіху художниця завдяки наполегливій праці.

  • Роздивіться репродукцію картини Катерини Дудник «Дорога до сонця».

– Що ви бачите на ній?

– Що символізує ця картина?

– Що спільного у вірші Лесі Українки й картині К. Дудник «Дорога до сонця»?

– Який висновок можна зробити?

  • Заключне слово вчителя

-Другої  такої, як  Леся, не  було, немає  і  не  буде  в  українській  літературі.  Леся – неповторна. Вона  справжня  дочка  мужнього  і  сильного  народу – українського. Вона безсмертна, як  безсмертний   і  наш  народ.  Вогонь  від  Прометея, відданий  нею  народові, - то  надія, сподівання  на  визволення, на  волю.

V.  Домашнє завдання   СЛАЙД 20  

  • Напам’ять «Як дитиною, бувало…».
  • Підготувати яскравий епізод з дитинства, демонструючи фото.

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.  СЛАЙД 21

Урок доходить вже кінця.

Усі ви плідно працювали,

Знання всі чесно здобували,

І працювали краще, ніж могли.

Тепер роботи залишилось небагато:

Усім оцінку треба виставляти.

  • Рефлексія

Нам потрібно прикрасити «Ялинку настрою». У вас у кожного  на парті лежать зірочки трьох кольорів: помаранчева, зелена і жовта.Заразпіднімітьту зірочку, яку б ви повісили на цю ялинку, але вона повинна відповідати вашому настрою. Тому оцініть свою роботу на уроці відповідно до кольору.

- Помаранчевий– працював добре, своєю роботою задоволений, урок мені сподобався.

- Зелений – виникли деякі труднощі, урок міг бути й кращим.

- Червоний – було складно, урок не сподобався.

 

Вчитель:  Я вірю, що ваші бажання, мрії збудуться, тому що ви цього прагнете всім серце і всією душею. У вас прекрасне дитинство, яскраве, веселе. Ви працьовиті й наполегливі. Ви на шляху до неймовірних успіхів. Я вами пишаюся і просто переконана, що у вас в цьому житті все вийде.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок української літератури у 6 класі

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
2317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку