Мета: з'ясувати передумови та визначити основні положення та наслідки українсько- московського договору 1654 р.; розвивати в учнів вміння працювати з історичними джерелами і на основі їх робити висновки та узагальнення; виховувати справжніх громадян своєї держави.
Урок Тема: Українсько – московський договір 1654 р. Воєнні дії 1654-1657 р.р.
Мета: з’ясувати передумови та визначити основні положення та наслідки українсько- московського договору 1654 р.; розвивати в учнів вміння працювати з історичними джерелами і на основі їх робити висновки та узагальнення; виховувати справжніх громадян своєї держави.
Обладнання: підручник Історія України 8 клас, карта «Національно- визвольна війна під проводом Б. Хмельницького»; мультимедійна дошка
Хід уроку:
І. Організаційний момнт
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота з таблицею «Договори, що були підписані під час національно – визвольної війни»
|
Зборівський договір 1649 р. |
Білоцерківський договір 1651 р. |
територія |
Існування козацької України в межах Київського, Брацлавського та Чернігівського воєводств |
Київське воєводство – козацька територія |
військо |
40 тис вояків |
20 тис вояків |
інші умови |
Влада належала гетьманові та козацькій старшині державні посади мали обіймати лише православні |
Відновлювалася влада польських панів гетьман позбавлявся права зносин з іншими державами Підтверджувалися права православної церкви |
Історичний диктант «Упізнай подію»
Учитель зачитує уривки з документів, а учні повинні вгадати, про яку з подій Національно – визвольної війни йдеться. За кожну правильну відповідь нараховується один бал. Додаткові два бали учень отримує, якщо визначить значення цієї події.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми продовжуємо вивчення національно – визвольної війни українського народу, яку очолив гетьман Богдан Хмельницький. Період, який ми сьогодні досліджуємо, був складним і вирішальним не тільки для Хмельницького, а й для всієї України.»
Проблемне завдання: Переяславська рада та Березневі статті це: здобутки чи втрати українського державотворення?
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Пошук союзників.
2.Україно-московський договір
3.Зовнішня політика 1654 – 1657 р.р.
4. Похід в Галичину та Польщу 1656—1657рр.
1.Пошук союзників.
На попередніх уроках ми мали можливість з вами відстежити пошуки надійного союзника гетьманом Б.Хмельницьким. Умови Зборівського та Білоцерківського договорів не задовільняли жодну з сторін протистояння, вони лише стали можливістю для обох сторін для підготовки до подальших бойових дій. Для продовження війни з Річчю Посполитою потрібен був надійний союзник. І московський цар став популярним кандидатом на роль могутнього союзника Гетьманщини.
Для міжнародного визнання Україні необхідно було мати сильного покровителя і вийти зі складу Речі Посполитої.
Робота зі схемою «Пошук союзника»
Туреччина Релігійне протистояння; ненадійність турецьких васалів
|
Україна
|
Московія Православне віросповідання; етнічна спільність; близкість кордонів |
Як уже нам відомо, з початку національно - визвольної війни Б. Хмельницький умовляв царя в ім’я спільної для них православної віри прийти українцям на допомогу. Але Москва після тяжких втрат у недавній війні з Польщею тягла з рішенням. Проте у 1653 р., коли українці стали погрожувати тим, що віддадуть перевагу оттоманському варіанту, російський уряд не міг більше зволікати з рішенням.
З весни 1649 р. розпочинається постійний обмін посольствами. Про активність дипломатичних відносин між Україною та Московією говорить той факт, що за період з 1649 р. до початку 1654 р. на Україні побувало 13 посольств із Москви і водночас Б. Хмельницький направив до Москви 10 повноважних посольств.
«Мозковий штурм»
2.Україно-московський договір
Перегляд відео «Березневі статті» (з 1:01:00 по 1:04:47) https://www.youtube.com/watch?v=4KxktUUSWH0
Березневі статі 1654 р.
У Києві і Чернігові мають розміщатися російські гарнізони на чолі з воєводами |
Значення договору 1654 р.
Для України:
Для Москви
|
Березневі статті підбивали підсумок українсько-московських переговорів. Україна ввійшла під протекторат Московії на широких правах автономії. Уклавши цей договір, Україна вважала що здобула собі сильного союзника в боротьбі з Річчю Посполитою. Кожна зі сторін убачала в договорі засіб для реалізації власних планів.
3. Зовнішня політика 1654-1657 р.р.
Протягом 1654-1655 рр. союзне українсько-російське військо з перемінним успіхом вело воєнні дії проти Польщі.
Робота з підручником
4. Похід в Галичину та Польщу 1656—1657 рр.
Перегляд відео: «Рейд Антона Ждановича» (1:22:50 – 1:25:55)
https://www.youtube.com/watch?v=4KxktUUSWH0
Похід проти Польщі не приніс остаточної перемоги. Звістка про самовільне повернення А. Ждановича в Україну дійшла до гетьмана. А вже 27 липня 1657 р. Богдан Хмельницький помер.
V. Підсумок урок
Вирішення проблемного завдання.
Заключне слово вчителя:
Оцінюючи особистість Б. Хмельницького, цікаво ознайомитися з таким висловленням: «Багато можна налічити «помилок» Хмельницького, і тепер усякий, хто додумається до такої «помилки», відразу переписує свій рецепт. Але це так легко для нас, хто вичитує про події, а не творить їх, хто перегорає сторінки книги, а не кривавими стрічками своєї власної крові пише саму книгу життя».
VІ. Домашнє завдання: