Конспект уроку на тему:«Метали й неметали.Металічні та неметалічні елементи, їх розміщення в періодичній системі.":Мета: ознайомити з поділом речовин на метали та неметали,навчити визначати металічні та неметалічні елементи за їх розміщенням в періодичній системі; удосконалювати свої знання відносно поділу хімічних елементів; виховувати любов до науки.
Новоосотська філія
КЗ «Олександрівське НВО № 1»
Конспект уроку
З хімії у 7-му класі
З теми «Метали й неметали.
Металічні та неметалічні елементи, їх розміщення в періодичній системі.»
Підготувала
Вчитель хімії
Дорошко Т. С.
Тема. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи, їх розміщення в періодичній системі.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання і реактиви: періодична система хімічних елементів, зразки металів і неметалів.
Базові поняття і терміни: метали, неметали.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Морський бій»
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
О2 |
Ag |
P |
C |
2 |
S |
Н2 |
Hg |
Au |
3 |
F2 |
Cu |
Al |
N2 |
4 |
O3 |
Fe |
Pb |
Zn |
(Самостійна робота)
1. Запишіть за допомогою хімічних символів і цифр:
2.Що означають такі записи:
a) 2Н _________________________________________________________
b) Н2SO4 ______________________________________________________
c) 4СО2 _______________________________________________________
d) 3O2________________________________________________________
e) 2H2O________________________________________________________
f) 3O__________________________________________________________
g) 5Сu_________________________________________________________
h) N2_________________________________________________________
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Слово вчителя)
З давніх-давен людина знала золото, срібло, залізо, скло, вугілля, повітря, вогонь, ґрунт, воду, уміла добувати харчові й лікарські речовини, руди, виготовляти мило. На початку ІХ ст. почала стрімко зростати кількість відкритих хімічних елементів та їхніх сполук. Щоб не заплутатися в цьому різноманітті, слід було добре систематизувати нові знання. За найзручніший спосіб обрали розділити відомі на той час речовини на прості й складні, а потім прості — на метали й неметали, складні — на сполуки металів і неметалів відповідно. Цю класифікацію ми застосовуємо й досі.
(Повідомлення теми уроку.Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.)
IV. Вивчення нового матеріалу.
(Розповідь вчителя з елементами бесіди)
1.Характеристика металів.
За стандартних умов усі метали (за винятком ртуті) є твердими речовинами. Золото та мідь мають характерне забарвлення.
Більшість металів мають сріблясто-білий або сріблясто-сірий колір. Характерний блиск металів спостерігають зазвичай тільки в тому випадку, коли метал утворить суцільну компактну масу. Щоправда, магній і алюміній зберігають свій блиск навіть у порошкоподібному стані. Решта тонкоподрібнених металів мають чорний або темно-сірий колір. Усі метали – добрі провідники електричного струму. Найліпшими провідниками електричного струму є срібло, мідь і алюміній. Германій – напівпровідник. Метали переважно пластичні. Більшість із них можна кувати, витягати в дріт, прокочувати тощо. Золото – найпластичніший метал, з нього виробляють тонку фольгу. Стибій – навпаки, дуже крихкий. Різняться метали і своєю твердістю. Натрій легко різати ножем. Натомість хром і вольфрам – надзвичайно тверді метали. До того ж вольфрам – найтугоплавкіший із металів. Тому з нього виготовляють спіралі ламп розжарювання. Ртуть має найнижчу температуру плавлення поміж металів. Густина ртуті досить велика. Також до важких металів відносять цинк, залізо, мідь, свинець, золото. Найважчий метал – осмій. Його густина становить 22,6 г/см3. Найлегшим поміж металів є літій. Його густина 0,534 г/см3.
2.Характеристика неметалів. Немета́ли — прості речовини, які не мають властивостей металів, а саме: металічного блиску, непридатні для кування, погано проводять тепло, електричний струм.
До неметалів зараховують 22 хімічних елементи:Гідроген, Азот, Арсен, Силіцій, Оксиген, Флуор, Хлор, Бром, Карбон, Фосфор, Сульфур, Селен, Йод, Астат, Телур, Бор, інертні гази, які складаються з окремих атомів це -Гелій, Неон, Аргон, Криптон, Ксенон і Радон. У графіті, алмазі, силіції, борі, червоному фосфорі всі атоми сполучені один з одним. Водень, азот, кисень, фтор, хлор, бром, йод мають двохатомні молекули.
3. Розміщення металів і неметалів в періодичній системі хімічних елементів. Переважна більшість хімічних елементів, представлених у періодичній системі, є металічними. Усі елементи (від 5 до 85), розташовані лівіше від уявної лінії, проведеної від Бору до Астату, відносять до металічних. Їхні прості речовини – типові метали – натрій, магній, залізо, мідь тощо. Переважно неметалічними є елементи, розміщені правіше цієї межі. Типові неметалічні елементи – Сульфур, Фосфор, Бром та інші. Вони утворюють прості речовини-неметали – сірку, фосфор і бром відповідно. Неметалічний характер елементів і хімічна активність неметалів посилюються в періодах зліва направо, а в головних підгрупах — знизу догори.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Прості реч. |
Складні реч. |
Прості реч. метали |
Прості реч.-неметали |
|
|
|
|
(Міні-тест)
1. Зазначте, які фізичні властивості характерні для металів:
А тверді речовини, або гази;
Б добре проводять електричний струм;
В витягуються в дріт; Г крихкі; Ґ ковкі.
2. Зазначте серед наведених речовин метали і неметали:
Al, O, H, Cl, Zn, Fe, Mg, Cu, S, C, F, Na, K, Au.
3. Виберіть серед наведених речовин:
А прості речовини: (вкажіть метали і неметали)
Б Складні речовини:
1. Al2O3; 2. H2; 3. Cl2; 4. Zn; 5. HCl; 6. Fe; 7. Fe3O3; 8. Mg.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Підводиться підсумок уроку, виставляються оцінки.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §_______. Підготувати повідомлення про метали (за бажанням).