Метод деформованих вправ як елемент технології розвитку критичного мислення З досвіду роботи

Про матеріал

У посібнику викладено теоретичні і практичні поради, з роботи за деякими аспектами технології розвитку критичного мислення за допомогою методу деформованих вправ.

Перегляд файлу

КЗ «Богданівська опорна загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

Богданівської сільської ради

Дніпропетровської області.

 

 

 

 

Шадько О. О.

 

 

 

 

 

 

 

 

Богданівка

2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шадько О. О.

 

Метод деформованих вправ як елемент технології розвитку критичного мислення

 

У посібнику викладено теоретичні і практичні поради, з роботи за деякими аспектами технології розвитку критичного мислення за допомогою методу деформованих вправ.

 

Посібник рекомендовано керівникам шкільних методичних комісій,  вчителям математики загальноосвітніх шкіл, учням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

1. Передмова  ……………………………………………….. 6

2. Вступ ……………………………………………………….. 7

3. Технологія формування та розвитку критичного 

     мислення …………………………………………………. 8

4. Дидактичні матеріали: зразки……………………..  11

5. Література……………………………………………….. 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

 

 

Мислення у його вищій формі, яке виходить за межі          потрібного для розв’язання певної задачі вже відомими способами – це творчість. Творчість при домінуванні у процесі мислення проявляється як уява.  Будучи компонентом мети і способу діяльності, вона піднімає її до рівня творчої діяльності як обов’язкової умови майстерності й ініціативи. Творчість у різних степенях її вираження може виявлятися у будь-якому виді діяльності та пов’язуватися з ієрархією переживань – від інтересу через захоплення і натхнення до осяяння. При вищому виявленні творчості у свідомості домінує натхнення, в особистості – потреба діяльності, а в діяльності – прагнення до досягнення нових,  раніше не поставлених цілей, новими,  раніше не випробуваними засобами.

 

 

 

 

 

Велика мета освіти – це не знання, а дія.

OWL                                                     Г. Сенсер. 

 

ВСТУП

 

    Головне  завдання сучасної національної школи – створити умови для розвитку кожної особистості як неповторної індивідуальності, здатної до творчої самореалізації, до навчання впродовж життя. З огляду на це, велике значення має формування в особистості творчого потенціалу, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, вміння ставити і продуктивно вирішувати нові проблеми, критично мислити. Грамотно працювати з інформацією, бути людиною комунікабельною, контактною в різних соціальних групах, здатної до самостійної роботи над розвитком власної моральності, культурного рівня, інтелекту. Кінцева мета розвитку навичок самоосвіти – це самостійне, творче, критичне мислення індивіда, що є вкрай необхідною рисою сучасної людини взагалі й громадянина незалежної держави зокрема.

 

 

 

 

 

 

 

_________________________________________                    

 

ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ  КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

 

Характеристики людей, що критично мислять

  • Інтелектуальна незалежність
  • Чесність
  • Вміння ставити запитання
  • Вміння переборювати хаос
  • Вміння прослідковувати зв'язки між явищами
  • Вміння робити висновки лише на очевидних фактах

 

Принципи критичного мислення

Поставте собі наступні запитання:

  • У чому полягає проблема?
  • Які висновки можна зробити щодо цієї проблеми?
  • Чому ми робимо саме такі висновки?
  • На що ми опираємось на факти чи на думки?
    • Факти можна перевірити.
    • Думки перевірити не можна
  • Учень виражає свої думки нейтрально чи емоційно.
    • Людина, яка критично мислить, слідкує за манерою викладу.

 

__________________________________________

 

Критичне мислення - здатність людини самостійно аналізувати інформацію; вміння бачити помилки або логічні порушення у твердженнях партнерів; аргументувати свою думку, переглядати її, якщо вона не витримує критики; вміння розпізнавати пропаганду; прагнення до пошуку оптимальних рішень; мужність, принциповість, сміливість у відстоюванні своїх позицій; відкритість до сприйняття інших поглядів. 

Критичне мислення – раціональне, рефлексивне мислення, спрямоване на вирішення того, чому саме слід вірити чи які дії слід здійснити, ретельно обдумане, зважене рішення стосовно якогось судження: повинні ми прийняти, відкинути чи відкласти його, та ступінь впевненості, з якою ми це робимо. Таке мислення виявляється в здатності людини не підпадати під вплив інших думок, правильно оцінювати факти чи явища.

Технологія формування та розвитку критичного мислення – система діяльності, що базується на дослідженнях проблем та ситуацій на підставі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисної інформації відносно особистісних потреб і цілей.

Уроки математики – це уроки, де розв’язуються задачі, опрацьовується різна інформація, вирішуються проблеми, оцінюються

_____________________________________________

ситуації, відбувається вибір раціональних способів діяльності, створюються плідні умови для розвитку критичного мислення.

Поряд з математичними методами, без яких неможливе опанування математичного матеріалу, я використовую метод деформованих вправ.

Відомо, що рівень засвоєння учнями нового матеріалу залежить від набору тренувальних вправ. Тому постає питання: за допомогою якого оптимального набору вправ можливе повне та міцне засвоєння знань? Фізіологами встановлено, що в основі всієї психічної діяльності лежать циклічні, кільцеві процеси, тобто потік інформації йде замкненим шляхом. Характерна особливість кільцевого процесу полягає в тому, що він може бути розпочатий із будь-якої ланки циклу умовиводів і привести до появи всіх елементів і зв’язків циклу. Під час їх виконання розвиваються навички безпосереднього застосування правил; виконання інших пов’язане із відтворенням постійного контролю, перевірки відповіді, стає навичкою і проходить несвідомо. Характер розумової діяльності буде змінюватися, якщо замість готових відповідей запропонувати деформовані вправи, наприклад: ( – 2в)( + 2в) = 9а2 - . Виконання таких вправ природно формує навички самоконтролю, який відбувається тут мимовільно та підсвідомо.

 

_____________________________________________

 

Учень виконує декілька операцій: пошук формули невідомого множника на підставі скороченого множення, застосування розкладання на множники. У системі навчання за технологією укрупнення дидактичних одиниць робота над деформованими вправами стає одним із методичних базисів. Там, де виконуються деформовані вправи, спрацьовує механізм зворотнього зв’язку, а там, де є безперервна підсвідома корекція і виправлення – досягається глибина і міцність знань.

 

ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ: ЗРАЗКИ

 

АЛГЕБРА. 7 КЛАС

вправи початкового рівня 

вправи середнього рівня

  вправи достатнього рівня

* вправи високого рівня

 

Тема І Рівняння

 

1 Знайти розв’язки рівняння:

68 + х = 100;

х = 100 68;

х = □.           

_____________________________________________

2  Розкрити дужки в рівняннях і звести подібні члени.

 2х + (3х - 1) = 2;

  1= 2; 

□ х 1 = 2.

3Поставити знак перед дужками так, щоб рівність була правильною 

а) х (3х - 7) = х – 3х + 7;

б) 5у (-у -3) = 5у –у -3;

в) z □ (2z + 5) = z – 2z -5;

г) 17 (-2у - 1) = 17 – 2у – 1.

 

4Заповніть пропуски в розв’язанні рівнянь:

 

а) 2х – 1 = 3х;

    3х = 1;

    □ х = 1;

    х = 1: □;

    х =  □.

 

 

б) 0,8z – 1 = 0,3z;

   0,8z 0,3z = 1;

   z = 1;

   z = 1 : □;

   z = □.

 

в) 1–0,5с= 0,5с;

-0,5с0,5с = -1;

□с = -1;

с = -1 : □;

с = □.

 

5 * Знайдіть помилки у розв’язанні рівнянь і виправте їх:

а) 15(х + 2) - 30 = 12х;

    15х + 30 – 30 = 12х;

    15х – 12х = 30 -30;

     3х = 0;

Розв’язків немає.

 

б) 6(1 + 5х) = 5(1 + 6х);

    6 + 30х = 5 + 30х;

    30х – 30х = -6 +5;

    0х = -1;

     х = 0.

_____________________________________________

 

в) 3х + (х - 2) = 2(2х - 1);

   3х + х – 2 = 4х -2;

    3х + х – 4х = 2 – 2;

      0х = 0;

Розв’язків немає.

г) 6х – (х - 1) = 4 + 5х;

   6х – х + 1 = 4 + 5х;

    6х – х – 5х = 4 – 1;

     0х = 3;

х будь – яке число.

Тема ІІ Цілі вирази

1Заповнити пропуски:

а)  х . х . х . х = х;

б)  7 = 1;

в) 51 = □ ;

г) с0 = □ ;

д) 03 = □

 

2Обчислити:

а) 52 = 5 5 = □;

б) 23 = □ .. □ = □;

в) 42 = □ = □;

г) 25 = □□ = □.

 

3 Знайдіть помилки у таких рівностях:

а) х2 . х3 = х6;

б) 2у3)2 = х4у5;

в) (3х2у4)2 = 3х4у8;

г) (х3)4 = х7;

д) (0,2 х2у)2 = 0,4 х4у2;

е) 53 . 2 = 1000.

 

___________________________________________      

 

4 Заповнити пропуски:

а) (m3 + 3m) . □ =15m5 + □;

б)(х + □)(□ - m) = хс - □ + са - □;

в) □(3х2 - □ + 1) = 6х3 - 2х2 + □;

г)3х2(□ – х + □) = 6х4 -  □ + 18х2;

д)(□ + 8)(□ - 1) = ху – х + □ - □;

е)(□ - □)(а - 2) = ав - □ - 3а + □.

 

5* Заповнити пропуски відповідними одночленами так, щоб отримати тотожність.

а) (5а2 + □)(□ – 8в) =25а4 – 64в2;

б)(10d+9с)(□ -9с) = 100d2 -□;

в) (0,01а + □) (0,01а - □) = □ – 1/9в2;

г) (□+□)(□-□) = с2- 0,25х2

д)(□+8)(□-1)= ху – х +□-□;

е)(□ - □)(а-2)=ав-□-3а +□.

 

 

Тема ІІІ Розкладання многочленів на множники

1Завершіть винесення множника за дужки:

а) а(uv) + в(u - v) = (u - v)(………..);

б) а(х + у) – в(х + у) = (х + у)(………..);

в) а(х - у) + в(х - у) = (х - у)(………...);

г) а(х - у) + в(у - х) = (у - х)(…………);

д) х - у + с(у - х) = (х - у)(……………);

е)  х + у – с(у + х) = (у + х)(………….).

_________________________________________________

 

2* Заповнити пропуски при розкладанні многочлена  на множники способом групування:

а) 4ах + 4а – х – 1 = (□ - 1)(□ + 1);

б) 5m + 2,5mn – 8 - 4n = (2,5m - □)(□ + □)

 

3* Заповнити пропуски у тотожностях:

а) (□ - у)( □ + □ + у2) = х3 - □;

б) (х + □)(□ – ху + □) = □ + у3; 

в) □ + 8 = (х + □)(х2 - □ + □)

 

4Знайти допущені помилки:

а) (х3 – у3)2 = х6 – у6;

б) (у – 3)2 = у2 – 32;

в) (а + в)3 = а3 + в3;

г) (2 - х)(4 + 4х + х2) = 8 – х3;

д) (а3 – в3) 3 + в3) = а9 – в9;

е) а4 – в4   = (а2 – в2)2

 

5 Поставте замість □ необхідний вираз для подальшого розкладання на множники:

1) 14 – 14m2 = 14(1 - □)(1 + □);

2) □ – 3а3 = 3а(1 - а)(1 + а);

3) 7х5 – 7ху2 = 7х(□ - у)(□ + у);

4) 5х2   – □ а2в2 = 5(ху – 3ав)(ху + 3ав);

5) 3х2 – 24ху  + 48у 2 = □(х - 4у)2;

6) -3а4 – 12а3 - 12□ = □3а2(а + □)2;

7) 2□ + □ в6  = 2(а + 3в2)( а2 – 3ав2  + 9в4);

8) х3  - ух - х2   + у□ = х2 (х + у) - х(у + х) = х□(х - 1);

_____________________________________________ 

 

9) □+ 5в + а2  - 25в2   = (а + 5в) + (а + □)(а - □)(а - □) = □(а + 5в);

10) ас2 – ас – с6  + с4 = ас4 □ - с4  □ = (с2 - 1)( ас4 - с4 ) = □(с2  - 1)(а - 1).

 

6 Замініть зірочку таким одночленом, щоб утворилася тотожність:

  1. (* + 5)2 = х2  + 10х + 25;
  2.  (6а5 + *)2  = * + * + 49в4 ;
  3. (* - *) = 9х6  -   *  + 100х4у10 ;
  4. (5в2   -  * ) 2    =  *  - 30а2 в3 +  *.

 

7* Замініть знак * одночленом так, щоб утворений тричлен можна було подати у вигляді квадрата двочлена:

  1. * - 2ву + у2 ;
  2. 2  + 12с + *;
  3. 64х2 - * + 81у2 ;
  4. * + 30р3 с2  + 9с4 ;
  5. а4  - 0,8а6  + *;
  6. *  - ав + ¼в2 .

 

8. Поставте замість □ необхідний вираз або ○ знак дії для подальшого розкладання на множники:

1) а2  - 2ав + □ – 25 = (а - в)2  - □ = (а –в ○5)(а –в○5);

2) □ – 16в2 + 8вс - с2  = х2 – (16в2  - □ + с2) = (х – 4в + □)(х + 4в - □);

 

____________________________________________

 

3) а3х2  - ах – 4а3  -□ = а3 (х - 2)(х + 2) – а(х + 2) = (х + 2)(□(х - 2) – а) = (х + 2)а(х2  □ -1);

4) а3 - □ + а2  -3а = (а - 3)( а2 + 3а + 9) + □(а - 3) = (а - 3)( а2  + 3а + □ + а) = (а - 3)( а2  ○ 4а ○ 9);

5) 8а3  - □ + 4 а2  - 12ав + 9в2  = (2а – 3в)(4а2  + 6ав + 9в2) + (2а - □)2 = (2а – 3в)(4 а2  + □ + 9в2  + 2а – 3в);

6) 4х2  - 12ху + □ - 4 а2  + 4ав - □ = (2х – 3у)2 - (2а - в)2  = (2х – 3у + 2а -□)(2х – 3у - □ +в);

7) □ - у2  +6х – 9 = (х – у + 3)(х + у - □).

 

9. Поставте замість □ необхідний вираз для подальшого розкладання на множники тричлена, виділивши попередньо квадрат двочлена:

1) х2  - 6х + □ ;

2) х2 + □ х +15;

3) □ -4х + 3;

4) х2 + □  +25.

 

10. Поставте замість □ необхідний вираз, щоб утворилась тотожність:

1) (а - □)3 - 4(а - □) = (а - 1)(а + 1)(а - 3);

2) (х2 + 1)2   - 4 х2  = (х - □)2  (х + □)2    

 

 

 

 

 

 

________________________________________________ 

 

Література

1. Н. Бухлова. Як навчити учня вчитися: поради та рекомендації. – К.: Шк. Світ, 2007.

2.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок, Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник – К. А. С. К., 2005

3.Гін А. О. Прийоми педагогічної техніки: Вільний вибір. Відкритість. Діяльність. Зворотній зв'язок. Ідеальність: посібник для вчителів. – Луганськ: Навчальна книга, Янтар, 2004 

4.В. П. Келесіді, Т. Б. Букарева Розвиток критичного мислення при вивченні математики на основі компетентності учнів: Методичні поради: Д: Інновація. 2007

5.Капіносов А. М. Основи технології навчання. Проектуємо урок математики. Х.: Вид. група «Основа», 2006.

6.В. М. Макаренко «Технологія формування та розвитку критичного мислення» - Математика в школах України - 2007, №26

7.О. В. Пліско «Метод деформованих вправ як елемент технології укрупнення дидактичних одиниць» -  Математика в школах України - 2008, №10

8.  Мерзляк А. Г., Полянський В. Б., Рабинович Ю. М., Якір М.С. Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання з алгебри для 7 класу. – Х.: Гімназія, 2007

9. Стаднік Л. Г., Роганін О. М. Алгебра. 7 клас: Комплексний зошит для контролю знань. – Х.: Видавництво «Ранок», 2010

10.  Бабенко С. П. Алгебра. 7 клас: Експрес – контроль. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок»,2008

11. Старова О. О. Алгебра. 7 клас.  - Х. : Вид. група «Основа», 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
1424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку