У посібнику викладено теоретичні і практичні поради, з роботи за деякими аспектами технології розвитку критичного мислення за допомогою методу деформованих вправ.
КЗ «Богданівська опорна загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Богданівської сільської ради
Дніпропетровської області.
Шадько О. О.
Богданівка
2018
Шадько О. О.
Метод деформованих вправ як елемент технології розвитку критичного мислення
У посібнику викладено теоретичні і практичні поради, з роботи за деякими аспектами технології розвитку критичного мислення за допомогою методу деформованих вправ.
Посібник рекомендовано керівникам шкільних методичних комісій, вчителям математики загальноосвітніх шкіл, учням
Зміст
1. Передмова ……………………………………………….. 6
2. Вступ ……………………………………………………….. 7
3. Технологія формування та розвитку критичного
мислення …………………………………………………. 8
4. Дидактичні матеріали: зразки…………………….. 11
5. Література……………………………………………….. 18
ПЕРЕДМОВА
Мислення у його вищій формі, яке виходить за межі потрібного для розв’язання певної задачі вже відомими способами – це творчість. Творчість при домінуванні у процесі мислення проявляється як уява. Будучи компонентом мети і способу діяльності, вона піднімає її до рівня творчої діяльності як обов’язкової умови майстерності й ініціативи. Творчість у різних степенях її вираження може виявлятися у будь-якому виді діяльності та пов’язуватися з ієрархією переживань – від інтересу через захоплення і натхнення до осяяння. При вищому виявленні творчості у свідомості домінує натхнення, в особистості – потреба діяльності, а в діяльності – прагнення до досягнення нових, раніше не поставлених цілей, новими, раніше не випробуваними засобами.
Велика мета освіти – це не знання, а дія.
Г. Сенсер.
ВСТУП
Головне завдання сучасної національної школи – створити умови для розвитку кожної особистості як неповторної індивідуальності, здатної до творчої самореалізації, до навчання впродовж життя. З огляду на це, велике значення має формування в особистості творчого потенціалу, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, вміння ставити і продуктивно вирішувати нові проблеми, критично мислити. Грамотно працювати з інформацією, бути людиною комунікабельною, контактною в різних соціальних групах, здатної до самостійної роботи над розвитком власної моральності, культурного рівня, інтелекту. Кінцева мета розвитку навичок самоосвіти – це самостійне, творче, критичне мислення індивіда, що є вкрай необхідною рисою сучасної людини взагалі й громадянина незалежної держави зокрема.
_________________________________________
ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
Характеристики людей, що критично мислять
Принципи критичного мислення
Поставте собі наступні запитання:
__________________________________________
Критичне мислення - здатність людини самостійно аналізувати інформацію; вміння бачити помилки або логічні порушення у твердженнях партнерів; аргументувати свою думку, переглядати її, якщо вона не витримує критики; вміння розпізнавати пропаганду; прагнення до пошуку оптимальних рішень; мужність, принциповість, сміливість у відстоюванні своїх позицій; відкритість до сприйняття інших поглядів.
Критичне мислення – раціональне, рефлексивне мислення, спрямоване на вирішення того, чому саме слід вірити чи які дії слід здійснити, ретельно обдумане, зважене рішення стосовно якогось судження: повинні ми прийняти, відкинути чи відкласти його, та ступінь впевненості, з якою ми це робимо. Таке мислення виявляється в здатності людини не підпадати під вплив інших думок, правильно оцінювати факти чи явища.
Технологія формування та розвитку критичного мислення – система діяльності, що базується на дослідженнях проблем та ситуацій на підставі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисної інформації відносно особистісних потреб і цілей.
Уроки математики – це уроки, де розв’язуються задачі, опрацьовується різна інформація, вирішуються проблеми, оцінюються
_____________________________________________
ситуації, відбувається вибір раціональних способів діяльності, створюються плідні умови для розвитку критичного мислення.
Поряд з математичними методами, без яких неможливе опанування математичного матеріалу, я використовую метод деформованих вправ.
Відомо, що рівень засвоєння учнями нового матеріалу залежить від набору тренувальних вправ. Тому постає питання: за допомогою якого оптимального набору вправ можливе повне та міцне засвоєння знань? Фізіологами встановлено, що в основі всієї психічної діяльності лежать циклічні, кільцеві процеси, тобто потік інформації йде замкненим шляхом. Характерна особливість кільцевого процесу полягає в тому, що він може бути розпочатий із будь-якої ланки циклу умовиводів і привести до появи всіх елементів і зв’язків циклу. Під час їх виконання розвиваються навички безпосереднього застосування правил; виконання інших пов’язане із відтворенням постійного контролю, перевірки відповіді, стає навичкою і проходить несвідомо. Характер розумової діяльності буде змінюватися, якщо замість готових відповідей запропонувати деформовані вправи, наприклад: (□ – 2в)(□ + 2в) = 9а2 - □. Виконання таких вправ природно формує навички самоконтролю, який відбувається тут мимовільно та підсвідомо.
_____________________________________________
Учень виконує декілька операцій: пошук формули невідомого множника на підставі скороченого множення, застосування розкладання на множники. У системі навчання за технологією укрупнення дидактичних одиниць робота над деформованими вправами стає одним із методичних базисів. Там, де виконуються деформовані вправи, спрацьовує механізм зворотнього зв’язку, а там, де є безперервна підсвідома корекція і виправлення – досягається глибина і міцність знань.
ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ: ЗРАЗКИ
АЛГЕБРА. 7 КЛАС
№○ вправи початкового рівня
№ ∆ вправи середнього рівня
№ □ вправи достатнього рівня
№ * вправи високого рівня
Тема І Рівняння
1∆ Знайти розв’язки рівняння:
68 + х = 100;
х = 100 ○ 68;
х = □.
_____________________________________________
2□ Розкрити дужки в рівняннях і звести подібні члени.
2х + (3х - 1) = 2;
2х ○ 3х ○ 1= 2;
□ х ○ 1 = 2.
3□ Поставити знак перед дужками так, щоб рівність була правильною
а) х ○ (3х - 7) = х – 3х + 7;
б) 5у ○ (-у -3) = 5у –у -3;
в) ○ – z □ (2z + 5) = z – 2z -5;
г) 17 ○ (-2у - 1) = 17 – 2у – 1.
4□ Заповніть пропуски в розв’язанні рівнянь:
а) 2х – 1 = 3х; 2х ○ 3х = 1; □ х = 1; х = 1: □; х = □.
|
б) 0,8z – 1 = 0,3z; 0,8z ○ 0,3z = 1; □ z = 1; z = 1 : □; z = □. |
в) 1–0,5с= 0,5с; -0,5с○0,5с = -1; □с = -1; с = -1 : □; с = □. |
5 * Знайдіть помилки у розв’язанні рівнянь і виправте їх:
а) 15(х + 2) - 30 = 12х; 15х + 30 – 30 = 12х; 15х – 12х = 30 -30; 3х = 0; Розв’язків немає.
|
б) 6(1 + 5х) = 5(1 + 6х); 6 + 30х = 5 + 30х; 30х – 30х = -6 +5; 0х = -1; х = 0. |
_____________________________________________
в) 3х + (х - 2) = 2(2х - 1); 3х + х – 2 = 4х -2; 3х + х – 4х = 2 – 2; 0х = 0; Розв’язків немає. |
г) 6х – (х - 1) = 4 + 5х; 6х – х + 1 = 4 + 5х; 6х – х – 5х = 4 – 1; 0х = 3; х будь – яке число. |
Тема ІІ Цілі вирази
1○ Заповнити пропуски:
а) х . х . х . х = х□ ;
б) 7□ = 1;
в) 51 = □ ;
г) с0 = □ ;
д) 03 = □
2∆ Обчислити:
а) 52 = 5 ○ 5 = □;
б) 23 = □ . □ . □ = □;
в) 42 = □ ○ □ = □;
г) 25 = □○□○□○□○□ = □.
3□ Знайдіть помилки у таких рівностях:
а) х2 . х3 = х6;
б) (х2у3)2 = х4у5;
в) (3х2у4)2 = 3х4у8;
г) (х3)4 = х7;
д) (0,2 х2у)2 = 0,4 х4у2;
е) 53 . 2 = 1000.
___________________________________________
4□ Заповнити пропуски:
а) (m3 + 3m) . □ =15m5 + □; б)(х + □)(□ - m) = хс - □ + са - □; в) □(3х2 - □ + 1) = 6х3 - 2х2 + □; г)3х2(□ – х + □) = 6х4 - □ + 18х2; д)(□ + 8)(□ - 1) = ху – х + □ - □; е)(□ - □)(а - 2) = ав - □ - 3а + □. |
5* Заповнити пропуски відповідними одночленами так, щоб отримати тотожність.
а) (5а2 + □)(□ – 8в) =25а4 – 64в2;
б)(10d+9с)(□ -9с) = 100d2 -□;
в) (0,01а + □) (0,01а - □) = □ – 1/9в2;
г) (□+□)(□-□) = с2- 0,25х2
д)(□+8)(□-1)= ху – х +□-□;
е)(□ - □)(а-2)=ав-□-3а +□.
Тема ІІІ Розкладання многочленів на множники
1○ Завершіть винесення множника за дужки:
а) а(u – v) + в(u - v) = (u - v)(………..);
б) а(х + у) – в(х + у) = (х + у)(………..);
в) а(х - у) + в(х - у) = (х - у)(………...);
г) а(х - у) + в(у - х) = (у - х)(…………);
д) х - у + с(у - х) = (х - у)(……………);
е) х + у – с(у + х) = (у + х)(………….).
_________________________________________________
2* Заповнити пропуски при розкладанні многочлена на множники способом групування:
а) 4ах + 4а – х – 1 = (□ - 1)(□ + 1);
б) 5m + 2,5mn – 8 - 4n = (2,5m - □)(□ + □)
3* Заповнити пропуски у тотожностях:
а) (□ - у)( □ + □ + у2) = х3 - □;
б) (х + □)(□ – ху + □) = □ + у3;
в) □ + 8 = (х + □)(х2 - □ + □)
4□ Знайти допущені помилки:
а) (х3 – у3)2 = х6 – у6;
б) (у – 3)2 = у2 – 32;
в) (а + в)3 = а3 + в3;
г) (2 - х)(4 + 4х + х2) = 8 – х3;
д) (а3 – в3) (а3 + в3) = а9 – в9;
е) а4 – в4 = (а2 – в2)2
5 Поставте замість □ необхідний вираз для подальшого розкладання на множники:
1) 14 – 14m2 = 14(1 - □)(1 + □);
2) □ – 3а3 = 3а(1 - а)(1 + а);
3) 7х5 – 7ху2 = 7х(□ - у)(□ + у);
4) 5х2 □ – □ а2в2 = 5(ху – 3ав)(ху + 3ав);
5) 3х2 – 24ху + 48у 2 = □(х - 4у)2;
6) -3а4 – 12а3 - 12□ = □3а2(а + □)2;
7) 2□ + □ в6 = 2(а + 3в2)( а2 – 3ав2 + 9в4);
8) х3 - ух - х2 + у□ = х2 (х + у) - х(у + х) = х□(х - 1);
_____________________________________________
9) □+ 5в + а2 - 25в2 = (а + 5в) + (а + □)(а - □)(а - □) = □(а + 5в);
10) ас2 – ас – с6 + с4 = ас4 □ - с4 □ = (с2 - 1)( ас4 - с4 ) = □(с2 - 1)(а - 1).
6□ Замініть зірочку таким одночленом, щоб утворилася тотожність:
7* Замініть знак * одночленом так, щоб утворений тричлен можна було подати у вигляді квадрата двочлена:
8. Поставте замість □ необхідний вираз або ○ знак дії для подальшого розкладання на множники:
1) а2 - 2ав + □ – 25 = (а - в)2 - □ = (а –в ○5)(а –в○5);
2) □ – 16в2 + 8вс - с2 = х2 – (16в2 - □ + с2) = (х – 4в + □)(х + 4в - □);
____________________________________________
3) а3х2 - ах – 4а3 -□ = а3 (х - 2)(х + 2) – а(х + 2) = (х + 2)(□(х - 2) – а) = (х + 2)а(х2 □ -1);
4) а3 - □ + а2 -3а = (а - 3)( а2 + 3а + 9) + □(а - 3) = (а - 3)( а2 + 3а + □ + а) = (а - 3)( а2 ○ 4а ○ 9);
5) 8а3 - □ + 4 а2 - 12ав + 9в2 = (2а – 3в)(4а2 + 6ав + 9в2) + (2а - □)2 = (2а – 3в)(4 а2 + □ + 9в2 + 2а – 3в);
6) 4х2 - 12ху + □ - 4 а2 + 4ав - □ = (2х – 3у)2 - (2а - в)2 = (2х – 3у + 2а -□)(2х – 3у - □ +в);
7) □ - у2 +6х – 9 = (х – у + 3)(х + у - □).
9. Поставте замість □ необхідний вираз для подальшого розкладання на множники тричлена, виділивши попередньо квадрат двочлена:
1) х2 - 6х + □ ;
2) х2 + □ х +15;
3) □ -4х + 3;
4) х2 + □ +25.
10. Поставте замість □ необхідний вираз, щоб утворилась тотожність:
1) (а - □)3 - 4(а - □) = (а - 1)(а + 1)(а - 3);
2) (х2 + 1)2 - 4 х2 = (х - □)2 (х + □)2
________________________________________________
Література
1. Н. Бухлова. Як навчити учня вчитися: поради та рекомендації. – К.: Шк. Світ, 2007.
2.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок, Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник – К. А. С. К., 2005
3.Гін А. О. Прийоми педагогічної техніки: Вільний вибір. Відкритість. Діяльність. Зворотній зв'язок. Ідеальність: посібник для вчителів. – Луганськ: Навчальна книга, Янтар, 2004
4.В. П. Келесіді, Т. Б. Букарева Розвиток критичного мислення при вивченні математики на основі компетентності учнів: Методичні поради: Д: Інновація. 2007
5.Капіносов А. М. Основи технології навчання. Проектуємо урок математики. Х.: Вид. група «Основа», 2006.
6.В. М. Макаренко «Технологія формування та розвитку критичного мислення» - Математика в школах України - 2007, №26
7.О. В. Пліско «Метод деформованих вправ як елемент технології укрупнення дидактичних одиниць» - Математика в школах України - 2008, №10
8. Мерзляк А. Г., Полянський В. Б., Рабинович Ю. М., Якір М.С. Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання з алгебри для 7 класу. – Х.: Гімназія, 2007
9. Стаднік Л. Г., Роганін О. М. Алгебра. 7 клас: Комплексний зошит для контролю знань. – Х.: Видавництво «Ранок», 2010
10. Бабенко С. П. Алгебра. 7 клас: Експрес – контроль. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок»,2008
11. Старова О. О. Алгебра. 7 клас. - Х. : Вид. група «Основа», 2009
1