З способами доведення теорем учні знайомляться в 7 класі. Новою програмою не передбачається вивчення окремої теми «Доведення нерівностей», але завдання з цієї теми часто зустрічаються на олімпіадах і слугують гарним засобом розвитку логічного мислення та формування евристичних прийомів розв'язування задач. Також цю тему вивчають у класах з поглибленим вивченням математики.
Способи доведення основних числових нерівностей.
З способами доведення теорем учні знайомляться в 7 класі. Новою програмою не передбачається вивчення окремої теми «Доведення нерівностей», але завдання з цієї теми часто зустрічаються на олімпіадах і слугують гарним засобом розвитку логічного мислення та формування евристичних прийомів розв’язування задач. Також цю тему вивчають у класах з поглибленим вивченням математики. Розглянемо деякі способи доведення .
Розглянемо доведення такого твердження:
Приклад
Якщо а > 0 і b > 0, то
Доведення
Якщо а > 0 і b > 0 , то або а - 2 + b ≥ 0,
Звідки а + b ≥ 2.
Поділивши обидві частини на 2, дістанемо
,
Що й треба було довести.
Нерівність називають нерівністю Коші для двох чисел.
Логічною основою в цьому доведенні є аксіома, що з правильного твердження завжди випливає і правильний наслідок. Міркування в ньому йдуть від умови і вже відомого твердження до доводжуваного. Такий метод доведення називають синтетичним.
Синтетичний метод доведення дуже простий з логічного погляду, такі доведення найбільш переконливі і порівняно короткі. Тому більшість теорем у шкільному курсі математики доводять синтетичним методом.
Але такі доведення не позбавлені і деяких недоліків. Як догадатися, що доведення наведеного вище твердження треба починати з нерівності Як догадатися, в якому напрямі треба виконувати перетворення написаної нерівності, щоб дістати бажаний результат? Синтетичний метод доведення зручний тоді, коли доведення уже відоме і ми хочемо пояснити його іншим. Якщо ж відшукуємо доведення, то зручніша користуватись аналітичним методом.
Аналітичним називають такий метод доведення, при якому міркування йдуть від доводжуваного твердження до відомих, від тези до аргументів.
Приклад.
Доведемо ту саму нерівність аналітичним методом.
Доведення
Щоб показати, що при а > 0 і b > 0
(1)
досить показати, що
(2)
а + b ≥ 2
бо з цієї нерівності випливає доводжувана. Нерівність (2) випливає з такої:
а - 2 + b ≥ 0,
або .
Ця нерівність правильна при будь-яких додатних а і b, бо квадрат дійсного числа не може бути від'ємним.
Отже, доводжувана нерівність правильна, оскільки випливає з правильного твердження.
Логічна основа аналітичного методу доведення така сама, як і синтетичного: з правильного твердження завжди випливає правильний наслідок. Відрізняється він від синтетичного тільки напрямом міркувань. При доведенні аналітичним методом спочатку підшукують таке твердження, з якого випливає доводжуване, потім таке, з якого випливає підшукане раніше, і т. д. доти, доки не приходять до вже відомого твердження. Цей напрям міркувань протилежний тому, який маємо ,при синтетичному методі.
Зауважимо, що іноді аналітичним методом доведення називають зовсім інший спосіб міркувань, суть якого сформулював ще Евклід (тому його називають аналізом Евкліда): «Твердження доводять аналітично, якщо шукане приймають за відоме і на основі виведених звідси наслідків дістають відому істину». Застосуємо такий спосіб міркувань до доведення вже відомої нам нерівності.
Припустимо, що нерівність (а > 0, b > 0) правильна. Помножимо обидві її частини на 2:
а + b ≥ 2.
Перенесемо 2 в ліву частину:
а - 2 + b ≥ 0, .
Остання нерівність правильна, бо квадрат дійсного числа не може бути від'ємним. Отже, правильна і доводжувана нерівність.
Такі міркування не можна вважати строгими доведеннями. Тут показано, що з доводжуваного твердження випливає правильний наслідок. А це ще не означає, що доводжуване правильне, бо правильний наслідок можна дістати і з неправильного твердження. Наприклад, рівність -2 = 2 неправильна, проте, підносячи обидві її частини до квадрата, дістанемо правильну рівність 4 = 4.
Отже, аналіз Евкліда не можна вважати строгим методом доведення. Проте його зручно застосовувати для знаходження ще не відомого доведення, а оформляти саме доведення краще синтетичним методом.
Як відомо, для супротивних тверджень справджується закон виключеного третього: з двох супротивних тверджень одне завжди правильне, друге — ні, а третього бути не може. Тому замість безпосереднього доведення даного твердження можна показати, що супротивне йому твердження неправильне. З цього випливатиме справедливість даного.
Метод доведення, логічною основою якого є закон виключення третього, називають методом доведення від супротивного.
Методом від супротивного часто користуються в геометрії, особливо при доведенні теорем з перших параграфів планіметрії і стереометрії. Нерідко використовують його і при доведенні алгебраїчних тверджень.
Доведемо цим методом, наприклад, таку нерівність:
Приклад.
Для будь-яких значень а1, а2, b1, b2 доведіть нерівність
(а1 b1 + а2 b2)2 ≤ (а12+ а2 2)( b12 + b22) (*)
Доведення
Нехай нерівність, що доводиться, є неправильною. Тоді знайдуться такі числа а1, а2, b1, b2, що буде правильною нерівність
(а1 b1 + а2 b2)2 > (а12+ а2 2)( b12 + b22).
Звідси:
а12 b12 + 2 а1 b1 а2 b2 + а2 2 b22 > а12 b12 + а12 b22 + а2 2 b12 + а2 2 b22 ;
2 а1 b1 а2 b2 > а12 b22 + а2 2 b12;
а12 b22 - 2 а1 b1 а2 b2 + а2 2 b12 < 0;
(а1 b2 - а2 b1)2 < 0.
Остання нерівність є неправильною. Отримана суперечність означає, що нерівність (*) є правильною.
Нерівність (*) є окремим випадком більш загальної нерівності
(а1b1 + а2b2 + …+ аnbn) ≤ (а12 + а22+…+ аn2)(b12 + b22+…+bn2).(**)
Нерівність (**) називають нерівністю Коші-Буняковського.
Приклад
Доведемо тепер методом від супротивного нерівність:
( а > 0, b > 0).
Доведення
Припустимо, що при деяких а > 0 і b > 0 . Тоді a + b < 2 , а - 2 + b < 0, . Остання нерівність не може бути правильною ні при яких додатних а і b. Отже, припущення неправильне. Тому при всіх додатних а і b
.
Щоб успішно користуватись методом від супротивного, треба вміти заперечувати різні висловлення, в тому числі і висловлення із кванторами. Спостереження показують, що при цьому учні нерідко допускають помилки. Так, заперечуючи висловлення «при всіх додатних а і b а + b ≥ 2 », учні нерідко пишуть «при всіх додатних а і b a+ b < 2 ». Це висловлення не є запереченням першого, бо замість слова «всіх» тут треба написати «деяких», адже
і .
Зрозуміло, що у школі оперувати подібними записами не слід. Однак на конкретних прикладах учням треба показати, що, заперечуючи висловлення з словом «всіх», останнє замінюємо словом «деяких» і навпаки. Можна запропонувати учням проаналізувати, наприклад, і таке «доведення» методом від супротивного:
«Довести, що при всіх додатних а і b .
Доведення.
Припустимо, що при всіх додатних а і b . Це припущення неправильне, бо, наприклад, неправильною є нерівність . Отже, правильною є доводжувана нерівність».
Де тут помилка? У спростуванні припущення? Ні, бо щоб спростувати висловлення «при всіх додатних а і b », досить навести один приклад. Помилку допущено в запереченні. У ньому слово «всіх» треба замінити на «деяких».
Примітка. У сучасній математиці існує окремий напрям — інтуїціонізм, прихильники якого не визнають закону виключеного третього, а отже, не користуються методом доведення від супротивного. Пояснюють це тим, що застосування цього закону в теорії нескінченних множин призводить до суперечностей. Що ж до предметів, які вивчаються в шкільній математиці, то для них закон виключеного третього завжди виконується. Отже, у школі доведення методом від супротивного завжди допустимі; вони такі самі строгі, як і інші доведення, не зв'язані з законом виключеного третього.
Логічною основою цього методу доведення є така аксіома: Якщо твердження, формулювання якого містить змінну п, правильне при п =1 і якщо з припущення, що воно правильне при довільному п = k, випливає, що воно правильне і при п == k + 1, то це твердження правильне при всіх натуральних значеннях п.
Методом математичної індукції можна доводити не тільки ті твердження, які правильні при п = 1, а й такі, які правильні для всіх натуральних п, більших від деякого р. У цьому випадку можна спочатку зробити заміну п = m + р і доводити індукцією по m, а можна посилатись на такий наслідок з аксіоми індукції.
Якщо твердження із змінною п правильне при п = р і якщо з припущення, що воно правильне при п = k, де k > p, випливає, що воно правильне при п=k+1, то це твердження правильне при всіх цілих значеннях п ≥ p. (Тут р, k є Z).
Для прикладу розглянемо доведення такого твердження.
При всіх натуральних п, більших за 4, правильна нерівність
2п > п2 .
Доведення
При п = 5 нерівність правильна, бо 32 > 25. Припустимо, що ця нерівність правильна при деякому довільному k ≥ 5, тобто
2k > k2.
Тоді
2k + 2k > k2 + k2 .
Але 2k + 2k = 2k+1 і при k ≥ 5 k2 ≥ 2k + 1. Тому
2k+1 > k2 + 2 k + 1,.
2k+1 > (k + 1)2
Як бачимо, доводжувана нерівність правильна при п = 5, і якщо правильна при п = k, то правильна і при п = k + 1. Отже, ця нерівність правильна при всіх натуральних п > 5.
У математиці відомі й інші схеми міркувань методом математичної індукції, але в школі їх не розглядають.
Метод математичної індукції вперше почали застосовувати в XVI-XVIIст. Мавроліко, Паскаль, Бернуллі та інші математики. Широко відомим він став тільки в XIX ст.
Іноді метод математичної індукції називають ще методом досконалої індукції, методом повної математичної індукції, методом переходу від п до п+1 і т. д. Щоб не вносити плутанини, вводити ці терміни в школі не слід.
Розглядається різниця лівої та правої частин нерівності та порівнюється з нулем. Деякі такі доведення були проілюстровані в прикладах раніше.
Покажемо використання цього методу на прикладі.
Приклад
Доведіть нерівність
а2 + b2 + с2 ≥ а b + b с + а с.
Доведення
Очевидно, що при будь-яких значеннях а, b, с виконується така нерівність:
(а - b) + (b - с) + (с - а) ≥ 0.
Звідси:
а2 - 2аb + b2 + b2 - 2bс + с2 + с2 - 2ас + а2 ≥ 0;
2 а2 + 2 b2 + 2 с2 ≥ 2 а b + 2 b с + 2 а с ;
а2 + b2 + с2 ≥ а b + b с + а с.
Розглянемо на прикладі, як можна використовувати нерівність Коші при доведенні інших нерівностей.
Приклад
Доведіть, що для додатних чисел а і b справедлива нерівність
.
Доведення
Застосуємо нерівність Коші для додатних чисел а і .
Маємо
.
Звідси
а + ≥ 2.
Аналогічно доводимо, що b + ≥ 2.
Застосувавши теорему про почленне множення нерівностей, отримаємо:
.
Звідси .
Приклад
Доведіть нерівність:
.
Доведення
Розглянемо чверть кола з центром О радіуса 1. Впишемо в неї ступінчасту фігуру, яка складається з 99 прямокутників, так, як показано на рисунку,
ОА1 = А1А2 = … = А98А99 = .
Площа першого прямокутника
S1 = OA1·AA1 = OA1·.
Для другого прямокутника маємо:
S2 = і т.д.
S99 = .
Площа ступінчатої фігури менша від площі чверті круга, тобто
.
Звідси випливає нерівність, що доводиться.
Можна розглянути ще й інші нерівності (вчитель надається можливість самостійно визначати які нерівності та коли їх розв’язувати, чи на гуртку, чи на уроці, чи в якийсь інший час). Розглянемо деякі такі задачі.
Задача 1.
Довести нерівність
а4 + b4 ≥ ,якщо а ≥ 0, b ≥ 0, а+ b =1.
Доведення
a2+b2 =(a+b)2 -2ab = 1-2ab,
а4 + b4 = (а2 + b2)2 - 2а2 b2 = (1 - 2а b)2 - 2 а2b2.
Отже,
a4+b4 = (1 - 2а b)2 - 2 а2b2 (1)
З умови випливає, що
За нерівністю Коші .
Тому аb ≤ .
Якщо в нерівності (1) замінимо ab більшим значенням , то отримаємо:
а4 + b4 ≥ = .
Задача 2.
Довести нерівність
а5 + b5 ≥ , якщо а ≥ 0, b ≥ 0, а+ b =1.
Доведення
Оскільки
(а + b)5 = а5 + 5 а4 b + 10 а3 b2 + 10 а2 b3 + 5 а b4 + b5
і
а + b = 1,
то
а5 + b5 = 1 - 5ab (a3 + 2a2b + 2ab2 + b3)=1 - 5ab ((a + b)(a2 - ab+b2) = 1 - 5ab (a2 - ab + b2+ 2ab) = 1 - 5ab ((a+b)2 - ab) = 1 - 5ab(1 - ab).
За нерівністю Коші
З умови випливає, що аb ≤
Замінимо ab більшим числом , отримаємо:
а5 + b5 ≥1-5··(1-) = .
Задача 3.
Довести нерівність
а2 + b2 + с2 ≤ 2(а b + b с + а с),
якщо а, b, с - сторони трикутника.
Доведення
Нехай а ≥ b ≤ с, а – b ≤ с , а – с ≤ b , b – с ≤ а. Тоді
(а - b)2 ≤ с2,
(а - с )2 ≤ b2,
(b - c)2 ≤ a2.
Додавши почленно ліві і праві частини нерівностей, отримаємо:
2a2 + 2b2 + 2c2 - 2(ab + ac + bc) ≤ a2 + b2+с2,
a2 +b2 +c2 ≤ 2(ab + ac + bc).
Задача 4.
Довести нерівність
Доведення
Очевидно, що
Введемо позначення:
Тоді
х < у , х2 < х у ,
х2 < , х < < , х < .
Зауваження. Дану нерівність можна узагальнити:
Задача 5.
Довести нерівність
Доведення
Очевидно, що
Оскільки
То
Отже,
Задача 6.
Довести нерівність
690 > 594.
Доведення
Достатньо довести, що 645 > 547. Оскільки
547 = 545·52,
то має виконуватися нерівність
645 > 545·52,
.
Оскільки де п > 1 і п є N, то
і
Тому
25 = 52.
Задача 7.
Довести нерівність
де h > -1, п є N (нерівність Бернуллі).
Доведення
1 + h = 1 + h .
(1 + h) k ≥ 1 + k h.
Доведемо, що вона правильна і тоді, коли п = k + 1, тобто
(1 + h) k +1 ≥ 1 + (k + 1) h .
Маємо:
(1 + h) k +1 = (1 + h)k(1 + h) ≥ (1 + kh)(1 + h) = 1 + (k + 1) h + k h2 ≥
≥ 1 + (k + 1) h.
Отже,
Ця нерівність є окремим випадком нерівності:
Якщо х1, х2, …, хп мають однаковий знак і хk > -1, 1 ≤ k ≤ п.
Список використаної літератури.