Збільшення розумового навантаження на уроках з предмета «Обладнання та технології зварювальних робіт» вимагає пошуку ефективних методів навчання і таких методичних прийомів, які б активізували учнів, стимулювали їх до самостійного оволодіння знаннями. Методика навчання з використанням карт памяті в кілька разів збільшує ефективність процесу навчання, задіює як короткочасну, так і довготривалу пам'ять, підвищує творчу мотивацію. І якщо протягом навчального циклу такий підхід застосовується багаторазово, то у того, хто навчається виробляється стійкий навик рішення навчальних і практичних завдань.
Таким чином, використання в навчальному процесі методу інтелект - карт дозволяє формувати, активізувати і розвивати в учнів пізнавальну і розумову діяльність, допомагає пробудити у них здатність до графічного зображення навколишнього світу. В учнів при цьому, одночасно розвивається здатність до мислення, сприйняття світу, пам'ять, творчий потенціал і зміцнюється віру у власні сили.
Метод інтелект - карт як засіб активізації і розвитку пізнавальної та розумової діяльності учнів
XXI століття – це століття величезних потоків інформації і адаптація людини до життєдіяльності в постійно мінливому інформаційному середовищі набуває все більшого і більшого значення. Чимала роль у вирішенні цієї проблеми відводиться сучасній освіті, метою якої має стати підвищення рівня інформаційної компетентності учнів на всіх його щаблях, включаючи і систему професійної освіти. Збільшення розумового навантаження на уроках з предмета «Обладнання та технології зварювальних робіт» вимагає пошуку ефективних методів навчання і таких методичних прийомів, які б активізували учнів, стимулювали їх до самостійного оволодіння знаннями.
Одним з ефективних засобів інтенсифікації освітнього процесу є графічне представлення (ущільнення, згущення) наукової і навчальної інформації. Аналіз публікацій показує, що ця дидактична техніка ефективно використовується як в загальній, так і в професійній освіті.
Під методом інтелект – карт розуміється вивчення предмета (дисципліни) шляхом розгляду і обробки великої кількості інформаційного (навчального або іншого) матеріалу і подання його в зручній для сприйняття і подальшого відтворення візуально-графічній формі.
Інтелект-карта являє собою крок вперед на шляху прогресу від лінійного (одновимірного) до радіантного (багатовимірного) мислення, оскільки сприймається не сам інформаційний потік, а його ключові моменти.
Метод інтелект – карт сприяє розвитку асоціативно-візуального мислення, техніки запам'ятовування і засвоєння інформації в процесі навчання, вміння обробляти в мозку надходить за допомогою реалізації п'яти його основних функцій: сприйняття, утримання, аналізу, виведення і управління [1].
Таке навчання гарантує ясність, зрозумілість, цілісність, запам'ятовуваність, структурованість відображення знань, розвиває розуміння і здатність мислити на мові основних проблем, з якими стикаються навчаючись в побуті, повсякденному житті або в професійній діяльності.
Історична довідка
Mind Map – карти мислення (інтелектуальні карти, карти пам'яті, ментальні карти) були винайдені в 60-70 роках XX століття американськими ученими Тоні Бьюзеном. Він займався вивченням особливостей мислення найвідоміших вчених світу: Альберта Ейнштейна, Томаса Едісона та Леонардо да Вінчі, та дійшов висновку, що всі вони використовували ментальні можливості свого мозку на 100%. Намагаючись зрозуміти, як їм це вдавалося, Бьюзен розробив унікальну технологію осмислення та запам’ятовування інформації, яку згодом назвав інтелект-картою.
В перекладах книг Т.Бьюзена найчастіше використовується термін "інтелект – карти", хоча за способом побудови карти відображають процес асоціативного мислення, тому їх було б краще називати картами асоціацій. Метод інтелектуальних карт є практичним прикладом теорії раціонального мислення. Центральну ідею цієї теорії краще всього представити словами її автора: "Кожен біт інформації, що надходить у мозок, кожне відчуття, спогад чи думка – може бути представлено у вигляді центрального сферичного об'єкта, від якого розходяться десятки, сотні, тисячі і мільйони променів. Кожен промінь представляє собою асоціацію, і кожна асоціація, в свою чергу, має практично нескінченний набір зв'язків з іншими асоціаціями. І це те, що ми називаємо пам'яттю, тобто базою даних або архівом. В результаті використання багатоканальної системи обробки та зберігання інформації мозок в будь-який момент часу містить "інформаційні картки", складності яких позаздрили б кращі картографи усіх часів, якби вони могли ці карти побачити.
Основна ідея полягала в оформленні думок та висновків у зручній формі. Після тривалих досліджень, він дійшов до висновку, що для гарантії ефективної роботи з інформацією, її необхідно записувати у формі деревоподібної схеми. Така форма роботи дозволяє задіяти одразу обидві півкулі мозку: наявність графічних знаків та символів активує ліву, а образні картини та кольори – праву.
Звісно, будь-яку інформацію можна записати у вигляді звичайного тексту, так навіть простіше. Але саме унаочнення такого типу дає можливість миттєво побачити основну ідею та її складові частини. А дивлячись на ключові слова, що супроводжуються графічними позначками, можна навіть інтуїтивно здогадатися, про що саме йде мова.
Основні області застосування інтелект-карт
Метод інтелект – карт може знайти застосування в будь-якій сфері життєдіяльності, де б було потрібно вдосконалювати інтелектуальний потенціал особистості, що досягається навчанням або рішенням різноманітних інтелектуальних завдань. Можна виділити деякі з основних областей застосування інтелект – карт (таблиця) [1], наприклад:
Таблиця1. Основні області застосування інтелект-карт.
Навчання
|
|
Запам'ятовування |
|
Презентації
|
|
Планування
|
|
Мозковий штурм
|
|
Прийняття рішень
|
|
У навчальному процесі інтелект – карти можна використовувати, наприклад, при анотуванні в письмовій формі різної інформації, як засіб формування пізнавальної діяльності учнів у всьому різноманітті її дій, наприклад [2]:
При конспектуванні (витягу з пам'яті і викладі своїх власних думок) інтелект - карти можна використовувати для:
Переваги методу інтелект карт
Mind maps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта тощо) – спосіб організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею. За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити абсолютно по-новому, використовуючи потенціал обох півкуль мозку.
Метод має такі переваги:
Метод і процес побудови інтелект - карт робить навчання творчим і захоплюючим, так як інтелект-карта має ряд переваг перед лінійною формою подання інформації у вигляді стандартних конспектів, таблиць або коротких записів: