Шановні колеги, хочу поділитися цікавим методом для розвитку творчих здібностей учнів. Це є метод інтелекткартування (Mind mapping).
Як навчити учнів ефективно та критично мислити, знаходити правильні рішення, справлятися зі складними задачами, а також виконвуати творчі завдання на уроках англійської мови?
Відповідь є! За допомогою інтелект-карт! Це сучасний і простий інструмент незамінний для:
- швидкого опрацювання великих об’ємів інформації;
- зручного запам’ятовування;
- розвитку асоціативного мислення;
- унаочнення та презентації матеріалів;
- розробки проектів та планів дії;
- прийняття рішень.
Інтелект - карти (mind maps) допомогають вирішити безліч питань, а на їх створення не потрібно багато часу. Навчить своїх учнів користуватися ними!
Mind maps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта) - це спосіб організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею. За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити по-новому, використувуючи потенціал обох півкуль мозку.
Етапи створення
1. Чітко визначте основну тему чи проблему - вона й буде центральним елементом учнівської карти. Попросіть учнів не записувати її словами, а добрати яскравий графічний образ, що асоціюється у них з обраною тематикою.
2. Від центру учні виведуть кілька гілок, кожну з яких позначають ключовими словами, назвами, які пов’язані з основною темою. Форма гілок - прямі чи хвилясті - значення не має.
3. Від кожної з основних гілок будуть відходити додаткові гілки 2-го, 3-го рівнів. Бажано, щоб вони були меншими та тоншими від основних.
4. Нагадайте учням про радіальну структуру. Гілок та відгалужень може бути стільки, скільки їм потрібно. Але треба слідувати ієрархії: найважливіші поняття мають розташовуватись ближче до центру, а менш значущі - подалі.
5. Аби учні не заплуталися, порадьте їм нумерувати гілки, використовувати різні кольори для окремих зон та різні стилі малювання.
6. Чим більше кольорів буде використано, тим краще.
7. Пов’язані інформаційні блоки краще поєднувати, виділяючи однаковим кольором чи фоном.
8. Учням не треба розписувати кожне поняття, а краще намагатися використовувати ключові слова чи взагалі символічні зображення. Так вони зможуть запам’ятати основну інформацію швидше та легше.
9. Довження ліній має приблизно дорівнювати довжині слова.
10. Можна писати друкованими літерами, змінюючи їх розмір у залежності від важливості поняття.
11. Організовувати простір порадьте учням так, щоб не залишати порожнього місця та не розміщувати гілки занадто цільно.
12. Якщо ж залишаються порожні гілки, не варто примушувати вигадати хоч щось, краще залишити все як є, а через деякій час мозок сам підкаже рішення.
Цей метод можна використовувати як для опрацювання лексичного матеріалу, так і для його закріплення. Спробуйте і побачите, як він сподобається учням.