Інформація, що формується в уяві, запам'ятається набагато легше та надовго. Мозок спочатку фокусується на ключових напрямках проекту, що допомагає правильно розставити пріоритети. Наочно видно всі основні і допоміжні етапи проекту. Є також і протиріччя, перешкоди та накладки. Але таким методом зручно позначати вже пройдені шляхи. Для більшості учнів інтелект-карти – підходящий інструмент планування або роботи з великим обсягом даних. Метод інтелект-карт на уроках фізики – сучасний освітній інструмент! Актуальність: В уяві легко доповнювати вже вивчений проект, домальовуючи до нього нові гілки, розміщувати неоднорідні елементи. Роль карт – упорядкування, систематизація, наочне уявлення інформації.
Наочність. (Всю проблему з її численними сторонами можна окинути одним поглядом)Привабливість. (Хороша інтелект-карта має свою естетику, її розглядати не тільки цікаво, а й приємно)Запам'ятовуваність. (Завдяки роботі обох півкуль мозку, використання образів і кольору легко запам'ятовується)Своєчасність. (Інтелект-карта допомагає виявити недолік інформації і зрозуміти, якої інформації не вистачає)Творчість. (Інтелект-карта стимулює творчість, допомагає знайти нестандартні шляхи вирішення завдання)Можливість перегляду. (Перегляд допомагає засвоїти картину в цілому, запам'ятати її, а також побачити нові ідеї)«Мind maps»- це:
«КАРТА ТЕКСТУ» дозволяє зрозуміти і запам’ятати текст.«КАРТА ПРАВИЛА» дозволяє прискорити процес запам'ятовування правил.«КАРТА ПІДРУЧНИКА» дозволяє зрозуміти структуру підручника.«КОНСПЕКТ-КАРТА» прискорює процес запису лекцій.«ПИТАННЯ КАРТА» прискорює процес формування навичок застосування законів фізики.«КАРТА МИСЛЕННЯ» застосовується для аналізу і планування ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. Види інтелект-карт:
1. Починаємо посередині чистого аркушу і не більше 8 кольорів.2. Важливі поняття ближче до центру, деталі - далі. 3. Меньше слів, більше малюків, символів та кодів.4. Записуємо слова в одну лінію – очі не здійснють лишніх рухів. 5. Малюємо картинки від руки – це стимулює мислення.6. Використовуємо кольори на власний розсуд і на всій карті.7. Використовуємо радіальну ієрархію, зберігаємо ясність карти.8. Створюємо на папері або з допомогою комп'ютерних програм. Правила створення ментальної карти:
Технологія інтелект-карт дозволяє: - Формувати інформаційну, комунікативну, регулятивну компетентностіВізуалізувати процеси мислення та способи діяльності. Організовувати навчально-пізнавальну діяльність. Управляти навчально-пізнавальною діяльністю. Вивчати особистості учнів. Систематизувати і узагальнювати предметний зміст. Пізнавати себе і регулювати свою діяльність.
Висновки Цей метод дає можливість вчителю: • підвищувати мотивації, якість знань, конкурентоспроможність учнів • розвивати предметні та комунікативні компетенції, творчі здібності • активізувати діяльність • виявляти причини когнітивних труднощів • коригувати знання учнів Інтелект-карти відображають природний спосіб мислення, вони інтуїтивно зрозумілі та мають велику цінність для навчання. За менший час дають можливість охопити більше інформації, при цьому учні краще розуміють і запам`ятовують матеріал. Дані карти пов'язують процес пам'яті й творчості, що особливо важливо для організації ефективного навчання на уроках фізики.
Список використаних джерел https://mon.gov.ua/uahttps://www.mindmaps.app/https://minedu.fi/etusivuhttps://osvitanova.com.ua/https://web-academy.com.ua/https://www.xmind.nethttps://coggle.it/?langhttps://osvita.ua/https://www.pedrada.com.ua/https://coggle.it/https://www.schoollife.org.ua/