Метод проектів як засіб формування екологічної освіти школярів

Про матеріал
МЕТОД ПРОЕКТІВ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ШКОЛЯРІВ У статті розкрита сутність проектного методу як одного з елементів реалізації екологічної освіти, проаналізовано педагогічні можливості екологічних проектів у вирішенні завдань сучасної екологічної освіти, охарактеризовано особливості досвіду роботи ЗНВК № 19. З’ясовано, що реалізація проектних технологій зумовлює зростання ролі кожного школяра в навчанні. Виявлено, що систематичне залучення школярів до участі в екологічних проектах сприяє розвитку активної природоохоронної позиції. Доведено, що використання екологічних проектів у навчально-виховному процесі ЗНВК № 19 створює умови для успішної реалізації завдань екологічної освіти школярів.
Перегляд файлу

УДК 372.854

Лілія Кожокар

kozhokar1710@gmail.com

учитель хімії Запорізького навчально-виховного комплексу № 19 Запорізької міської ради Запорізької області

м. Запоріжжя, Україна

 

МЕТОД ПРОЕКТІВ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ШКОЛЯРІВ

 

У статті розкрита сутність проектного методу як одного з елементів реалізації екологічної освіти, проаналізовано педагогічні можливості екологічних проектів у вирішенні завдань сучасної екологічної освіти, охарактеризовано особливості досвіду роботи ЗНВК № 19.

З’ясовано, що реалізація проектних технологій зумовлює зростання ролі кожного школяра в навчанні. Виявлено, що систематичне залучення школярів до участі в екологічних проектах сприяє розвитку активної природоохоронної позиції. Доведено, що використання екологічних проектів у навчально-виховному процесі ЗНВК № 19 створює умови для успішної реалізації завдань екологічної освіти школярів.

Ключові слова: екологічна освіта, екологічна компетентність, еко­логічні проекти, природоохоронна діяльність.

The article discloses the essence of the project method as one of the elements of the implementation of ecological education, analyzes the pedagogical possibilities of environmental projects in solving the problems of modern ecological education, describes the peculiarities of work experience of ZEC № 19.

It is revealed that the implementation of project technologies leads to the increase in the role of each student in studies. It was found out that the systematic involvement of schoolchildren in participation in environmental projects contributes to the development of their active conservation position. It is proved that the use of ecological projects in the educational process of  ZEC № 19 creates conditions for the successful implementation of the tasks of environmental education of schoolchildren.

Key words: ecological education, ecological competence, ecological projects, environmental activities.

Загострення екологічної ситуації у світі вимагає від екологічної освіти формування компетентної особистості, яка на основі самостійного критичного мислення й відповідальності буде готовою і здатною не лише визначати екологічні проблеми, знаходити раціональні шляхи вирішення їх, а й запобігати їх виникненню. Такі якості особистості притаманні екологічно компетентній людині, і їх можна сформувати під час вивчення навчальних предметів природничого циклу. Концепція Нової української школи визначає, що однією з ключових компетентностей є екологічна [4].

Екологічна компетентність – інтегрований результат навчальної діяльності учнів, пов’язаний із набуттям системи знань, умінь і ціннісних орієнтацій особистості у сфері екологічної діяльності, які формуються завдяки опануванню змісту предметів екологічного спрямування [7, с. 14].

Сьогодні вчені-педагоги вважають основною метою екологічної освіти формування системи наукових знань, поглядів, що забезпечують позитивне ставлення дітей до навколишнього середовища в усіх видах діяльності [3, с. 5].

Екологічна освіта має декілька аспектів:

  • знання екологічних проблем і способів їх вирішення;
  • розвиток системи практичних умінь щодо вивчення, оцінювання, покращення стану довкілля;
  • виховання ціннісних орієнтацій екологічного характеру;
  • формування мотивів, звичок правильної поведінки та діяльності, здатності наукових і моральних суджень з екологічних питань;
  • потяг до активної діяльності з охорони природи.

Екологічний компонент освітньої галузі «Природознавство» спрямований на формування в учнів екологічної компетентності й пов’язаний насамперед із перетворенням уявлень про природу із зовнішнього знання на внутрішнє, особистісно значиме [2].

Найбільш сприятливими, на нашу думку, засобами формування екологічної компетентності учнів у процесі вивчення природничих наук є застосування методу проекту.

Метою статті є дослідження процесу використання проектної діяльності в екологічній освіті на прикладі досвіду ЗНВК № 19.

Метод проектів виник у другій половині XIX ст. в сільськогосподарських школах США. В основі цього методу лежать ідеї Дж. Дьюї, В.X. Кілпатріка, Е. Торндайка та інших американських учених [5, с. 144].

Цей метод можна охарактеризувати як «навчання через діяння», коли учень безпосередньо включається в активний пізнавальний процес: самос­тійно формулює проблему, збирає необхідну інформацію, знаходить і по­рівнює варіанти вирішення проблеми, робить висновки, аналізує свою дія­льність, формуючи «по цеглинках» щось нове й набуваючи нового навча­льного й життєвого досвіду [9, с. 107].

Учні ЗНВК № 19 активно реалізують екологічні проекти, які передбачені не тільки програмою з хімії, біології, природознавства, а також і позаурочно. Це відбувається завдяки тісній співпраці Дитячо-юнацької екологічної організації «Республіка Мрій», яка є асоційованим членом міської екологічної громадської організації «МАМА-86-Запоріжжя». Реалізація проектів стала можливою за фінансової підтримки Шведського агентства з міжнародного розвитку та співробітництва «Sida».

Учні нашої школи з 1 по 11 класи брали участь у мережевому національному проекті «Забезпечення рівного права на воду і санітарію» (2016 рік). У рамках проекту учнівська молодь стала проводити інформаційно-просвітницькі акції «Запоріжжя за безпечну воду». Завдяки участі в проекті в нашій школі встановлено 2 очисні установки й кожен учень може пити якісну, очищену воду. Матеріали проекту розміщено на сайті http://vestnikm.wixsite.com/water.

Протягом п’яти років поспіль ЗНВК № 19 є активним учасником ТЕС (тижня екологічного споживача), який проводиться в 25 країнах світу в перший тиждень жовтня. Кожен клас реалізує свій проект в «Інформаційно-просвітницькій кампанії «Живи органічно!» з метою популяризації екологічно відповідального споживання. Фото- й відеозвіт реалізованих проектів за 20132015 роки можна побачити на сайті http://vestnikm.wix.com/tec2015.

Не менш актуальним є проект «Майбутнє Запорізької області без непридатних пестицидів» (2015 рік). Мета проекту полягає у приверненні уваги громадськості й закликах до урядів ужити більш рішучих дій щодо вирішення проблем, які з’являються внаслідок використання пестицидів. Учні школи стали активними учасниками реалізації цього проекту. Матеріали розміщено на сайті http://vestnikm.wixsite.com/pesticides.

Як свідчить досвід проведення подібних заходів, учні виявляють значний інтерес до екологічних проблем, відстоюють громадянську позицію. Отже, учні є активними учасниками, іноді й організаторами екологічних проектів.

Реалізуючи проект, учні навчаються приймати важливі рішення для мінімізації ризиків від регіональних екологічних проблем для власного здоров’я й здоров’я своєї сім’ї.

Отже, формування екологічної компетентності учнів на уроках при­родничого циклу та в позаурочний час є одним із основних завдань еко­логічної освіти учнівської молоді. Одним із найбільш вдалих і перспективних шляхів формування екологічної компетентності школярів, як показує досвід ЗНВК № 19, є використання методу проектів.

 

Список літератури:

  1.                   БІОЛОГІЯ. 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). URL: https://imzo.gov.ua.
  2.                   Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392. URL: http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards/.
  3.                   Концепція екологічної освіти України. Екологія і ресурси: зб. наук. праць. 2002. № 4. С. 5–25
  4.                   Концептуальні засади реформування середньої освіти «Нова українська школа». URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/ konczepcziya.html.
  5.                   Куриленко Н.В., Єрмакова-Черченко Н.О. Метод проектів як засіб розвитку екологічної компетентності учнів основної школи. Актуальні проблеми природничо-математичної освіти в середній і вищій школі: матеріали Міжн. наук.-практ. конф., 26–28 червня 2014 р. Херсон, 2014. С. 144–146.
  6.                   Природознавство. 5 клас. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). URL: https://imzo.gov.ua.
  7.                   Формування екологічної компетентності школярів: наук.-метод. посібник / Н.А. Пустовіт, О.Л. Пруцакова, Л.Д. Руденко, О.О.Колонькова. Київ: Педагогічна думка, 2008. 64 с.
  8.                   ХІМІЯ. 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). URL: https://imzo.gov.ua.
  9.                   Чайковська А. Проектні технології як ефективний засіб формування екологічної культури студентів. Наукові записки. Серія «Педагогіка». 2017. № 3. С. 106–113.

 

docx
Додав(-ла)
Kozhokar Lilia
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку