Методичка "Розминки на уроках біології та природознавства"

Про матеріал

Методичка "Розминки на уроках біології та природознавства"

Для успішного впровадження технологій розвивального навчання необхідно пам'ятати, що уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Тому дуже важливо на початку заняття створити позитивну психологічну атмосферу, яка сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, здивувати, зацікавити та заінтригувати.

Невід'ємним елементом структури уроків з використання стратегії критичного мислення є розминка. Вона допомагає створити психологічний клімат, налаштовує учнів на активну й плідну індивідуальну, парну, групову форми роботи, замінює так звані організаційні моменти уроку і до того ж відіграє певну роль в обґрунтуванні навчання.

Перегляд файлу

 

Розминки на уроках біології

та природознавства

 

 

Вчитель біології

Золочівської ЗОШ І-ІІІ ст.. №4

Гуляк І. В.

 

Вступ

 

Сучасний світ  стає все більш складним. Життя потребує активної творчої особистості, яка могла б вирішувати складні проблеми, критично ставитися до обставин, порівнювати альтернативні точки зору та приймати виважені рішення. Також очевидно, що здатність мислити критично є навичкою, яку треба формувати, розвивати в навчальному середовищі. Необхідно створити та впровадити таку інноваційну систему навчання яка б мала на меті розвиток особистості учня, формування таких властивостей мислення як самостійність, швидкість, гнучкість, широта і глибина, а вміння критично мислити повинне бути визначальним. Тому цілеспрямована стратегія з розвитку критичного мислення повинна розпочинатися вже з перших уроків біології. Завдання цієї стратегії полягає у „пробудженні свідомості”, коли молода людина усвідомлює реалії, що оточують її, і шукає шляхи розв’язання проблем. Такий підхід співзвучний  з концепцією особистісно-зорієнтованого навчання і нерозривно пов’язаний із застосуванням активних та інтерактивних технологій.

Для успішного впровадження технологій розвивального навчання необхідно пам’ятати, що уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Тому дуже важливо на початку заняття створити позитивну психологічну атмосферу, яка сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, здивувати, зацікавити та заінтригувати.

Невід’ємним елементом структури уроків з використання стратегії критичного мислення є розминка. Вона допомагає створити психологічний клімат, налаштовує учнів на активну й плідну індивідуальну, парну, групову форми роботи,  замінює так звані організаційні моменти уроку і до того ж відіграє певну роль в обґрунтуванні навчання.

   Класно – урочна система навчання дещо обмежує розминку коротким проміжком часу від 3 до 5 хвилин. Але навіть за цей період можна зробити багато чого. Потрібно тільки обєктивно оцінювати можливості розминки, розширити її функціональні межі.

Розширення функціональних меж розминок є шлях до ефективного навчання.

У педагогічній практиці нерідко використовуються розминки для мотивації навчання, для ненав’язливого формування мети і завдань уроку.

Завдяки розминці створюються умови, за яких мета і завдання навчального процесу, визначені вчителем, усвідомлюються кожним учнем як особистісно значущі.

Враховуючи те, що шкільний вік — це період активного інтелектуального і соціального розвитку особистості, а молоді властиві підвищена емоційна чутливість, допитливість і активно-дійове ставлення до дійсності, школа стає важливою ланкою в системі розвитку критичного мислення у школярів.

 

 

 

Загальні розминки

 

Незакінчена думка

Народна мудрість стверджує: «Не існує не талановитих людей, а є ті…»

Завдання. Запропонуйте свій варіант закінчення прислів’я. (Народна мудрість стверджує: «Не існує не талановитих людей, а є ті, які займаються не своєю справою»)

Можливо, саме уроки біології для декого з вас будуть тією справою, яка дасть змогу розкрити свої таланти.

 

 

Хто зайвий

У дитинстві ми всі любили грати гру «Хто зайвий?». Чи не втрачається вміння знаходити зайві предмети із віком? Це можна перевірити прямо зараз.

Завдання. Знайти зайве слово і обґрунтувати свій вибір

  1. Ложка, тарілка, суп, виделка.

а) виделка (ложка й вилка потрібні, щоб їсти суп);

б) суп (ложка. тарілка, виделка – це посуд).

2. Стілець, стіл, вішалка, людина.

а) вішалка (людина сидить на стільці за столом);

б) людини (стіл, стілець, вішалка – це меблі).

3. Абрикос, Багор, Відро, Любов, Гордість.

Відповідь. Логічно було б виключити слово «любов». Інші слова йдуть за абеткою (А, Б, В, Г), а слово «любов» випадає із цього ряду.

Але чи може бути любов зайвою? Справжнього успіху можна досягти в справі, що робиться з любов’ю. На наших уроках любов теж не зайва. Любов до предмету, любов до знань, любов до природи. У цьому думки вчителя і учнів збігаються.

 

 

Подібності і відмінності

Життя продовжується. Ми знову зібралися на уроці біології. Ми такі схожі і такі різні!

А) Різні за статтю – дівчата, відгукніться: «А-а-а-а!», хлопці – «У-у-у-у!»

Б)Ті, хто робить ранкову зарядку , підніміть руки вгору.

В) Ті, хто не робить ранкової зарядки, схиліть голову до парти.

Г) Ті, у кого є вдома собака, тупотіть ногами по підлозі.

Д) Ті, у кого  кішка, сплесніть у долоні.

Е) Ті, хто впевнений – ми різні, встаньте.

Ми схожі, бо люди, ми різні, бо особистості, наше різноманіття – це умова життя, існування живого організму.

Про що ми переконуємося на кожному уроці біології.

 

 

Хороша пам’ять

Хороша пам’ять є однією з умов високих результатів у навчанні.

Завдання. Що треба зробити для покращення пам’яті (обговорення відповідей учнів)?

Насамперед, треба запам’ятати головне – ніколи не скаржитися на свою пам’ять. Ми знаємо тисячі слів, та ще й різними мовами, безліч різних відомостей. Ми добре чуємо й бачимо. У нас чудова пам’ять! Урок біології дасть змогу переконатися в цьому.

 

 

Детектив

Детектив Джо увійшов у кімнату, де було скоєне вбивство. Знаменитий детектив перевів погляд з трупів Гарі та Мері, що лежали на підлозі, на кота в кріслі. З першого погляду він зрозумів – жертви задихнулися.

Завдання. Поясніть міркування детектива (виконання завдання, обговорення відповідей).

Висновки. Детектив міркував нестандартно. Гарі та Мері – золоті рибки з акваріуму господарів кімнати…

Нестандартні підходи до вивчення  матеріалу уроку допомагають збагнути надзвичайно нестандартну логіку вирішення складних завдань у природі і житті людини.

 

 

Оцінка оптимізму

«Якщо хочеш бути щасливим, будь ним», - стверджував Козьма Прутков. Наш оптимізм допомагає подолати труднощі й перешкоди, оптимісти досягають успіху у житті.

Завдання. Спробуйте оцінити свій оптимізм, занесіть у Т – схему добрі та погані події у вашому житті за останній тиждень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Порівняйте їх кількість. Переважання позитивних емоцій свідчить про  ваше оптимістичне ставлення до життя. Оптимізм необхідний кожному. Поставимося з оптимізмом до теми уроку.

  

«Легкий скептицизм»

 Учитель малює на дошці кілька кіл середньої величини – схематичне зображення облич.

Завдання. Намалюйте на обличчі певні почуття чи емоції (виконання завдання, обговорення результатів).

А чи вдасться намалювати емоцію під умовною назвою «легкий скептицизм»? Символ такої емоції може бути емблемою уроку. Фахівці стверджують, що до будь якої ідеї треба ставитися з легким скептицизмом. Це допоможе аналізу ідеї, визначенню її позитивних і негативних якостей, формуванню правильної поведінки.

 

 

 «Аліса в країні чудес»

 Учитель. Я хочу вам прочитати уривок з твору Л. Керрола «Аліса в країні чудес».

«За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт.

«Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?» - запитала Аліса.

«А куди ти хочеш потрапити?» - спитав у відповідь кіт.

«Мені все одно…», - сказала Аліса.

«Тоді все одно куди йти», - зауважив кіт.»

 Що хоче сказати цим кіт Алісі та навіщо я прочитала ці рядки на початку уроку? (Думки дітей).

 Так, правильно, потрібно знати мету своєї роботи. І сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки. Ці вміння потрібні в житті кожній людині. Для нас спостерігати – це не просто помічати, адже спостереження – перший етап людського пізнання.

Тому постарайтеся сьогодні хоча б подумки, а іноді й у голос, починати свою відповідь словами: «А от я помітив (помітила)…». Тож до роботи, друзі!

 

 

Анаграма

Завдання. Розв’яжіть анаграми. Які слова пов’язані з уроком біології? Чому?

Квітка          К   А   В   Т   І   К

Пагін            П   Г   А   Н   І

 

Хороший настрій

Учитель. Діти, що вам більше до вподоби: просто навчатися чи навчатися граючись?, (відповіді дітей). Так, звісно, гратися і навчатися цікавіше. Отож, спробуємо поєднати корисне з приємним. Усміхніться, і до вас прийде хороший настрій.

 

Шифрограми

Для читання шифрограми замініть цифри відповідними літерами українського алфавіту. («Український алфавіт: а, б, в, г, ґ, д, е, є, ж, з, и, і, ї, й, к, л, м, н, о, п, р, с, т, у, ф, х, ц, ч, ш, щ, ь, ю, я»)

 

2

12

19

16

19

4

12

33

 

27

12

15

1

3

1

 

18

1

24

15

1

 Відповідь. Біологія цікава наука.

 

 

Вправа «Поділися настроєм»

Я хочу представити вам учня який цікавиться біологією, є переможцем у І турі шкільної олімпіади з біології. Він любить читати книжки, займатися спортом. Юро, який у тебе настрій? З ким із друзів ти хочеш ним поділитися?

Я почуваюся впевнено і поділюся своєю впевненістю з … . Який у тебе настрій? З ким із друзів ти хочеш ним поділитися?

 

  • Дякую, бадьорий, і поділюся своїм настроєм з…

 

  • Я спокійний, і своєю врівноваженістю поділюся з…

 

  • Бойовий, я зосереджений на вивченні…

 

  • Я дещо хвилююся. Але готовий до сприйняття нового і цікавого.

 

 

Працюй під девізом

Девіз уроку: Думати – колективно,

         Діяти – оперативно,

         Сперечатись – доказово.

         Це для всіх обов’язково!

Вчитель налаштовує учнів на роботу, зачитуючи віршовані рядки:

 

Тож проявіть знання прекрасні!

І усі завдання класні

Повирішуйте  умить.

Й вищий бал ви заробіть!

 

 

Впізнай себе

  Учитель. Любі друзі, у кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

 

Самонавіювання

 Учитель. Сідайте зручніше. Покладіть руки на парту, а голову – на руки.

 Подумки повторюйте за мною твердження:

  • Мені подобається вчитися…
  • Пам’ять моя міцна…
  • Голова працює чітко…
  • Я готовий (готова) працювати…
  • Я працюю…

А тепер підніміть голову. Почнемо працювати.

 

Кольоропис

 Учитель роздає кольорові смужки на кожну парту. Кожний колір – умовний знак емоційного стану (настрою) учня .

«Кольори емоційного стану»

 

  • Червоний - радісний, теплий
  • Оранжевий – світлий, приємний
  • Зелений – спокійний, врівноважений
  • Синій – незадовільний, сумний
  • Фіолетовий – тривожний, напружений
  • Білий – невизначений, важко відповісти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні піднімають смужку того кольору. Який відповідає їхньому настрою на початку і вкінці уроку.

 

 

 

Знайди відмінності

Люди (і діти, і дорослі) люблять гратися, тому винайшли безліч різноманітних ігор — з правилами та без правил, колективних, інди­відуальних, рухливих та спокійних...

Завдання. Чи грали ви у гру «Знайди відмінності»? Опишіть її. Що, на вашу думку, вона розвиває?

Ця гра поширена й на телеба­ченні.

Завдання. Спробуйте знайти відмінності у запропонованих кад­рах відеофрагмента телегри «Знай­ди відмінності».

 

                           

 

(За відсутності можливостей демонстрації варто використати для цієї гри різноманітні пари маловідмінних малюнків.)

Уміння знаходити відмінності, аналізувати причини їх виникнення та наслідки їх дій знадобляться на цьому уроці і в подальшому житті.

 

Розпочни свій урок

Початок справи... Від нього значною мірою залежить успіш­не її завершення.

Завдання. Запропонуйте такий початок уроку, який, на вашу дум­ку, сприятиме ефективному його проведенню.

Можливо, варто записати тему уроку, з’ясувати проблеми, розв’я­зання яких пов’язане зі змістом уроку, а ще пригадати ті знання, що є опорними в новій темі?

 

Успіх

На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх -  це важливо в житті людини. Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібно, щоб досягти успіху в житті?

На дошці викреслюється схема.

 

УСПІХ - ЦЕ:

  • Здоров’я
  • Праця
  • Знання
  • Бажання

А де все це можна здобути? (Думки учнів).

Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології – це ще один крок до нього.

 

 

 

Провідники наукового світу

Р.Кіплінг стверджував, що у людини розумний мозок. Але йому потрібно ставити запитання. От як чудово він про це говорить:

  Є в мне шістка слуг,

  Моторних, вдалих,

І все, що бачу я навколо,

Усе від них я знаю.

Вони по запиту моєму

Потребують допомоги.

Кличуть їх Як і Чому,

Хто, Що, Коли і Де.

 Отже, сьогодні на уроці ми здійснимо мандрівку з «провідниками наукового світу.»

 

 

Позбудьмося зайвого

Давньогрецький філософ Діоген із Синопи прославився тим, що проповідував аскетизм і свободу. Усе життя він обходився тільки необхідним. Босий, у простому одязі, із ціпком у руках і торбиною за плечима, він мандрував по рідній землі. Одного разу Діоген побачив хлопчика, який пив воду із струмка. Це вразило мислителя. Зі словами: «Я все життя носив за плечима непотрібну річ», - він викинув з торбинки …

Завдання. Уявіть, як можна пити воду зі струмка. Яка річ виявилася зайвою для Діогена? (Думки учнів).

Тільки людина здатна з долонь «спорудити» чашку для пиття, тільки людина здатна додержуватися принципу «Живи простіше, щоб інші могли просто жити!»

Жити просто, допомагати іншим просто жити ми можемо завдяки урокам біології.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематичні розминки

Біологія 7 клас

 

Думка своїми словами. (Тваринний світ — складова частина природи. Різноманітність тварин і їх класифікація)

Висловити своїми словами думку «Навколишній світ неможливо уявити без тварин».

 

 

Інтелектуальна розминка. (Основні процеси життєдіяльності тварин. Клітинна будова тварин)

Розв’язок анаграм.

Завдання. Розгадайте зашифровані слова: анитнак, линатік, огясітігол, огялитіцо.

  Відповідь. Тканина, клітина, гістологія, цитологія.

 

 

Збираємось у похід. (Будова тваринної клітини)

 Уявіть, що ви вирушаєте в похід і потрібно скласти рюкзак. Які речі візьмете і з собою?

 Учитель на дошці записує назви предметів: аптечка, сірники, посуд, запас їжі, нитки, голка, змінний одяг, радіоприймач, компас, вудки, сонцезахисні окуляри, спальний мішок тощо. Серед предметів вибираються загальні для всіх маршрутів (сірники, аптечка, запас їжі тощо) і специфічні (сонцезахисні окуляри, вудки …).

 Висновок. У рюкзаку повинно бути все складено компактно, раціонально, функціонально. Так само компактно, раціонально й функціонально побудована тваринна клітина.

 

 

 Доміно. (Органи і системи органів тварин, їхні функції.)

 Утворіть біологічні терміни  і поясніть їх.

Група 1: їд, лон, то, ор, ка, га, рії, яд, хонд, мі, ро, обо.

Відповідь. Органоїд, ядро, мітохондрії, оболонка.

Група 2: ле, чін, шлу, сер, нок, ге, це, ні, ка, пе.

Відповідь. Легені, серце, шлунок, печінка.

Група 3: ди, нос, трав, ви, халь, во, діль, кро, на.

Відповідь. Травна, дихальна, видільна, кровоносна

 

 

Знайомство і перевтілення. (Середовища існування тварин. Поведінка тварин.)

Всім учасникам роздаються аркуші, на яких вони пишуть своє ім’я.

Потім кожному учаснику пропонується закінчити речення:

  • Якби я був книжкою, то я був би… (словником, детективом, віршами).
  • Якби я був явищем природи, то я був би… (вітром, сонцем. бурею).
  • Якби я був музикою, то я був би… (романсом, класикою, джазом).
  • Якби я був твариною, то я був би… (левом, лисицею, собакою).

  Учні  за бажанням зачитують свої відповіді.

Бути схожим на якусь тварину  - це означає добре її знати,  любити, бути обізнаним з  її поведінкою та способом життя, взаємозв’язками з навколишнім середовищем, по-людському ставитись до неї.

 

 

Зашифрована тема. (Загальна характеристика класу Земноводні. Особливості будови та процесів життєдіяльності.)

Виконання завдання розминки розкриє тему уроку біології.

Завдання. Вставте пропущене слово. Як воно було знайдене?

Зразок. Багор (роса) тесак

       Гараж  (…) кабан

 Відповідь. Жаба (остання і передостання букви  першого слова, третя і четверта букви другого слова).

Тему розшифровано – це «жаба», тварина, що належить до класу Земноводні. Саме цей клас  тварин і буде вивчатися на уроці.

 

 

Лист. (Загальна характеристика типу Членистоногі. Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу.)

Дорогі восьмикласники!

Пишуть вам листа ваші друзі. Увесь час ми спостерігали за вами і були вражені тим, що ви так багато знаєте про наше життя. Ви такі розумні, тому ми вирішили звернутися по допомогу саме до вас.

У нас  - проблема. Ми належимо до одного й того самого  типу, але є дуже різними.  Допоможіть зрозуміти, чому.

Надсилаємо наші фотокартки. Ми впевнені, що ви впораєтесь із цим складним завданням, і завчасно щиро дякуємо !

З повагою Arthropoda

 

 

Будь уважним, все згадай і мене ти упізнай! (Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Л. р. Вивчення ознак пристосованості в зовнішній будові комах до середовища існування.) 

 

 

Завдання. Визначте про яку тварину йдеться, до якого класу вона відноситься.

  • Люди розводять їх з давніх-давен. Корисна діяльність цих комах полягає перш за все в перехресному запиленні багатьох рослин. Результат їхньої діяльності – цінний харчовий продукт. (Бджоли)
  • Свою ходу планетою він почав із штату Колорадо. Після першої світової війни його завезли у Європу, де він широко поширився по всій території. (Колорадський жук)
  • Т. Г. Шевченко оспівував їх у своїх поезіях. Навесні вони одні, а восени – інші. (Травневі хрущі)

 

 

Слухай вірші, не дрімай, клас й родину називай!

Завдання. Послухайте вірші; визначте роди і класи, до яких належать названі тварини.

  •  

( Різноманітність комах. Л. р.  Визначення комах з допомогою картки-визначника)

 

Бідолаха комар застудився:

 З джерела студениці напився.

 Обмотав собі хусткою шию,

П’є  гарячий відвар з деревію.

 

Коник цілий день стрекоче –

Завести моторчик хоче.

Ми спіймали стрибунця:

Покажи – но, двигунця!

 

  •  

 (Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу)

 

Серед ночі чути стук.

Хто це стукає?

Павук.

Що майструє цей дивак

В пізню пору отаку?

Для гостей, для мух, гамак

Він розвішує в кутку.

 

  •  

(Різноманітність Ракоподібних. Л. р.  Вивчення ознак пристосованості в зовнішній будові ракоподібних до середовища існування)

 

Рак пішов гуляти в сад.

Не дійшов, бо повз назад.

Поведінка тварин.  (Тваринництво. Охорона ссавців.)

 «Це вміння, - стверджував американський мільярдер Джон Рокфеллер, - товар, який можна купити так само, як ми купуємо цукор чи каву… І я заплачу за це вміння більше, ніж за щось інше на світі».

 «Це найбільша розкіш», - вважав А. де Сент-Екзюпері.

  Про що ці висловлювання? (Про спілкування, уміння спілкуватися).

 Уміння спілкуватися – це мистецтво, окрема наука. І на сьогоднішньому занятті ми ознайомимося з деякими таємницями цього мистецтва - мистецтва спілкування людини з живою природою, а саме з тваринами.

 

 

 Закінчити фразу. (Роль Ссавців в екосистемах, їх значення для людини.)

 Завдання. Підготуйте невеличку розповідь про себе. При цьому використовуйте таку фразу: «Я подібний до такої тварини, як…» Знайдіть спільні риси між назвою тварини та собою. (Виконання завдання).

 Учні пояснюють, чому вони подібні до названих тварин, наводять відповідні докази. Однокласники можуть ставити один одному запитання в ході виконання вправи.

 

Аналіз вірша.  (Охорона тваринного світу. Червона книга України.)

Прощай, морська корово із Командорських островів!

Чудовисько, релікт, створіння ластогруде.

Десь бачили тебе останню із корів,

Ти вимерла як вид. Тебе уже не буде.

                                      Л. Костенко 

 

 

Шукаємо загальне. (Урок узагальнення і систематизації знань)

 Нерідко ми шукаємо загальне в найрізноманітніших речах. Це допомагає пізнати світ.

Такі вміння також можна розвивати, виконуючи завдання, подібні до даного.

Завдання. Знайдіть загальне закінчення, яке містить три букви, для всіх перерахованих слів.

Б

М                                 (…)

Цв

Яг                                (…)

Відповідь: загальне закінчення  -іль (біль, міль, цвіль, ягіль).

Уміння знаходити загальне дуже знадобиться на сьогоднішньому уроці узагальнення знань. Переконайтеся в цьому самі.

 

 

Звуки лісу. (Екскурсія. Ознайомлення з різноманітністю комах, голосами птахів, вивчення слідів ссавців.)

Змагання. Кожна дитина протя­гом заздалегідь обумовленого часу намагається почути й розпізнати якнайбільше звуків лісу.

Наприклад: вітер, голоси пта­хів, голоси звірів, вода, дзижчання комах, звуки, що їх створює діяль­ність людини (пилка, транспорт, людський голос тощо).

Сприймаємо звуки. Діти роблять якнайточніший опис почутих звуків.

Відтворюємо звуки. Діти пробують відтворити окремі звуки (дозволено стрибати, повзти, терти шматочком кори по стовбуру дере­ва, ламати сухі гілки, шарудіти опа­лим листям тощо).

Складаємо реєстр звуків. У кла­сі або в лісі (під час екскурсії) в зо­шиті записуємо почуті звуки:

 

Птахи

 

Комахи

 

Рослини

 

Люди

 

Техніка

 

 

 

 

 

Які звуки переважають?

Які звуки гучні, які тихі, які звуки сприймаємо,  як «рушійні»? Яких звірів ми не почули і чому?

 

Створення психологічного клімату.  (Біологія людини, 8-й клас . «Типи темпераменту»).

 Подивіться у вікно. Зранку накрапав дощик і було холодно, а зараз теплі промені сонця лоскочуть ваші обличчя. Погоду, особливо весняну, порівнюють з манірною, вередливою жінкою, у якої часто змінюється настрій.

 Завдання.  Що спільного є між погодою та людиною?  (Учні обговорюють у парах завдання, пропонують свої пояснення, формулюють загальний висновок, який корегується вчителем).

 Висновок. Спільне в мінливості погоди та настрої людей: в основі зміни погоди лежать фізичні закономірності, а особливості поведінки залежать від процесів збудження та гальмування в корі великого мозку.

Колумби й Магелани

„Сучасне різноманіття органічного світу. Роль людини у біосфері” (Загальна біологія, 11-й клас).

 Гей, нові Колумби й Магелани,

 Напнуті вітрила наших мрій!

 Кличуть нас у мандри океани,

 Бухту спокою облизує прибій.

 Хто сказав, що все уже відкрито?

 Нащо ж ми народжені тоді?

 Як нам помістити у корито

 Наші сподівання молоді?

                              В. Симоненко

  Сьогодні у нас узагальнюючий урок з курсу „Біологія і основи екології”. Ви вже багато чого знаєте, іноді здається, що всі відкриття уже зробили до вас. Але варто згадати що генетичний код людини був прочитаний у 2001 році, а гени смерті у клітинах нематод відкриті у 2002 році. Природа ховає ще безліч таємниць, які, можливо, вам вдасться розгадати.

 

 

 

Розминки-ігри

Природознавство 5 клас

 

Дерева та кущі

Учитель. Діти, пригадайте як за величиною можна відрізнити дерева та кущі (дерево високе, а кущ низький).

Умови гри: коли називають дерево, руки потрібно піднімати вгору, а коли кущ — опускати донизу. Учасників поділяють на дві команди. Обира­ють ведучого, який називає спо­чатку дерево (підіймає руки вгору), потім кущ (опускає руки донизу). Усі учасники повторюють ці рухи. Ведучий може назвати дерево, а руки опустити донизу, назвати кущ, а руки підняти. Діти повинні стежи­ти, який предмет називає ведучий — високий чи низький. Учасників, які помилилися, виводять із команди. Виграє та команда, в якій залиша­ється більше учасників.

Гра проводиться під час  екскурсій з учнями 5-го класу в парку чи лісі .

 

У кого дітки з цієї гілки

Умови гри. Під час екскурсії учні збирають гілочки дерев та кущів, плоди цих рослин (наприклад, сосни, ялини, дуба, клена, каштана, терну, шип­шини, горобини).

Учитель піднімає догори гілочку сосни і питає: «У кого ді­тки від цієї гілки?». Діти, в яких є соснові шишки, піднімають руки з шишками. Вчитель піднімає гілоч­ку дуба і знову питає: «У кого дітки з цієї гілки?». Діти піднімають руки з жолудями тощо.

Ця гра допомагає учням запам’ятати назву окремих дерев і кущів, розпізнавати їх за листям і плодами, розвиває спостережли­вість.

Гра проводиться під час осін­ніх екскурсій з учнями 5-го класу в парку чи лісі.

 

Скажи шосте

Умови гри. Ведучий звертається до учасників гри із про­позицією: «Скажи шосте». При цьому він повинен швидко назвати підряд п’ять рослин (звірів, птахів, риб, комах та ін.), а той гравець, до якого ведучий звертається, повинен негайно назвати шосте. Повторюва­ти вже назване ведучий не має пра­ва. Якщо відповідь буде вчасною, то той, хто відповів, стає ведучим, якщо ж ні, ведучим залишається той, що був.

Гра проводиться в класі або на природі з учнями 5 - 6 класів.

 

Усі до вільхи

Умови гри. На осінній екскурсії дітям про­понують зібратися біля вільхи (липи, ясена, осики та ін.). Клас ділиться на команди. Чия команда швидше за всіх відшукає по­трібне дерево, та і виграє. Двом командам біля одного дерева збира­тися не дозволяється. На початку гри дітей слід попередити, щоб вони не відходили далеко від учителя.

 

Вибери правильну дорогу

Дидактичне завдання. Уточни­ти знання дітей про взаємозв’язок людини з природою на основі кон­кретних правил поведінки в при­родному середовищі.

Умови гри. Дитина має визначи­ти, якою стежкою вона пройде і по­яснити свій вибір.

Хід гри

  • Варіант. Пропонуються три стежки. Якщо піти першою — можна витоптати конвалії, якщо другою — наступити на мураш­ник, посередині третьої — горить багаття.

Висновок: йти третьою стеж­кою, але спочатку потрібно загаси­ти багаття.

 

  • Варіант. Слід вибрати доро­гу. На першій розташовано завод — тут забруднене повітря. На другій — рухається багато транспорту. Третя дорога — алея з густо на­садженими деревами.

Висновок: найкраще йти третьою дорогою, оскільки тут дихати­меш свіжим повітрям і можеш по­слухати спів птахів.

 

 

 

 

Треба - не можна

Дидактичне завдання. Закріпи­ти правила поведінки в природному середовищі.

Умови гри. Дитина має дати пра­вильну відповідь, як слід і як не слід поводитися в природі. За правильну відповідь вона отримує фант. Виграє той, хто збере найбільше фантів.

Хід гри

Учитель пропонує дітям уявити, що вони потрапили до лісу. Потріб­но пригадати, як слід поводитись і чого не можна робити. Вчитель називає дію, а діти відповідають «можна» чи «не можна».

Згодом пропонується ускладне­ний варіант гри. На слова вчителя «можна» або «не можна» діти на­зивають відповідні вчинки.

 

Можна:

  •               саджати квіти, рослини;
  •               охороняти рідкісні рослини і тварини;
  •               берегти молоді рослини;
  •               спостерігати за жабами;
  •               милуватися красою природи.

 

Не можна:

  •               ламати гілки дерев;
  •               обдирати кору дерев;
  •               зривати квіти;
  •               топтати гриби ногами;
  •               руйнувати павутиння;
  •               ловити метеликів;
  •               ловити жаб.

 

Відгадай правило

Дидактичне завдання. Закріпи­ти вміння дітей співвідносити зо­бражені на малюнках вчинки з відо­мими їм правилами.

Унаочнення. Малюнки до таких правил за темами:

  •                    Не зривай квітів.
  •                    Не лови бабок, метеликів.
  •                    Не ламай гілок дерев, кущів.
  •                    Не руйнуй мурашника.
  •                    Не чіпай пташиних гнізд.

 

 

 

 

Коли це буває?

Дидактичне завдання. Кожна дитина отримує чи вибирає само­стійно половинку малюнка із зо­браженням дерева. Поділившись на групи по двоє, діти мають викону­вати спільне завдання — скласти малюнок, розповісти про це дерево.

Обладнання. Картки із зобра­женням дерев (каштан, береза, го­робина тощо), кожне в різні пори року (взимку, влітку, восени, навес­ні), малюнки розрізати на дві час­тини.

 

Відгадай за запахом

Дидактичне завдання. Заздале­гідь готуються невеличкі лікарські рослини, які мають своєрідний за­пах (м’ята, ромашка, звіробій, мелі­са, липа, чебрець та ін.).

Учасникам гри зав’язують очі й пропонують, понюхавши росли­ну, назвати її.

 

Добре чи погано

  • Наші предки обожнювали природу й берегли її.

Це добре чи погано?

  • Раніше, коли гинула якась тварина, її обов’язково закопували.

Це добре чи погано?

  • Мінеральні добрива та отру­тохімікати весняними та дощови­ми водами змиваються в річки й озера.

Це добре чи погано?

  • Заводи й фабрики викидають у повітря та  грунт отруйні відхо­ди виробництва.

Це добре чи погано?

  • Неподалік від нашого будин­ку є парк і ми граємося в ньому.

Це добре чи погано?

  • Ми граємось у дворі. Тут чисто і затишно, бо ми дбаємо про чистоту.

Це добре чи погано?

  • У нашій воді дуже багато хлорки. Наша сім’я вживає тільки відстояну воду.

Це добре чи погано?

  • Багато людей живе на бе­регах великих річок, а у нас про­тікає маленька річка. Вода в ній чиста і прозора. В ній ми купає­мось.

Це добре чи погано?

 

 

Я - дерево

Місце проведення: парк, клас, лісова галявина.

Гравець розповідає про лис­точки, плоди, кору, квіти «свого» дерева. Інші гравці впізнають це дерево за описом.

 

 

 

Звуки лісу

Умови гри. Кожна дитина протя­гом заздалегідь обумовленого часу намагається почути й розпізнати якнайбільше звуків лісу. За кожен звук (їх записують у блокнот) учас­ник дістає бал.

Наприклад: вітер, голоси пта­хів, голоси звірів, вода, дзижчання комах, звуки, що їх створює діяль­ність людини (пилка, транспорт, людський голос тощо).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1.            Акимушкин И.И. Мир животных. - М.: Мысль, 1998.

2. Богданова О.К. Сучасні форми і методи викладання біології в школі. – Харків: Основа, 2003. 

3.Воробець З. Д., Новикова Н. І., Слободяник Г.К. Природа і здоровя.  – Львів: ВНТЛ, 1997.

4. Науково-методичні журнали «Біологія».М.: Основа.

5. Науково-методичні журнали «Біологія і хімія в школі».К.: Педагогічна преса.

6.Науково-методичні журнали «Біологія. Шкільний світ». –К.: Шкільний світ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

1. Вступ…………………………………………….1                                                           

2. Загальні розминки………………………………3                                              

3. Тематичні розминки. Біологія 7 клас………....16        

4. Розминки-ігри. Природознавство 5 класи……26                  

5. Список використаної літератури……………...34           

1

 

doc
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
2462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку