Зміст навчання української мови та літератури в навчальному закладі й технологія його засвоєння сьогодні базується на прогресивному підході до навчально-виховного процесу, важливими складниками яких є взаємодія викладача із студентом; спрямованість не тільки на засвоєння студентами різноманітних знань і вмінь, а й на підготовку до життя, на навчання розв’язувати проблеми, що виникають на їхньому шляху, оволодіння такими якостями, які сприятимуть їм успішно здійснювати свою діяльність у різних ситуаціях; створення можливостей розглядати процеси спілкування, пізнання й учіння як діяльність.
Викладач української мови та літератури повинен пам’ятати повсякчас, що Запровадження нестандартних форм самостійної роботи на заняттях української мови та літератури закінчується не відповіддю біля дошки, а створенням продукту, яким може бути, наприклад, самостійно підготовлений твір будь-якого жанру, виконаний проект, запропоноване розв’язання проблеми; гармонійний міжособистісний діалог тощо.
Для підвищення рівня самостійності студентів та їхньої творчої активності під час занять варто використовувати прийоми розвитку творчого мислення, цікаві засоби написання віршів, мініусмішок, оповідань, реклам. Цьому сприяють вправи на знаходження оригінальних варіантів закінчення творів, нестандартних ситуацій, створення проблемних ситуацій. Будувати навчальний процес варто так, щоб студенти активно заглиблювалися в пошук, розв'язували поставлені завдання, на основі порівняння і зіставлення, обирали оптимальні варіанти. Написати мініусмішку, яка складалася б тільки з дієслів на тему: «Мій день», «Заняття фізкультури», «Моя оцінка», «Моя професія». Наприклад: Смачна картопля. Скопала, посадила, пополола, обгортала, викопала, раділа, зібрала, сховала, дістала, начистила, варю, пахне, обідаємо, смакуємо.
Цей підхід має на меті створити умови для розвитку особистості студентів і формування в них ключових, базових, основних і предметних компетентностей. Цей підхід допоможе, нарешті, з’єднати, ніби мостом, навчання й життя та висунути на перше місце не інформованість студента, а вміння розв’язувати проблеми, що виникали в конкретних ситуаціях, за допомогою одержаних знань і набутих умінь.
Структуруючи навчальний матеріал з української мови і літератури виходимо з наукових даних про дидактичні й розвивальні функції системних мовних та літературних зв’язків. Саме опора на взаємозв’язки мовних та літературних знань допомагає осмислити їхню сутність та закономірність у процесі спілкування. Без уміння встановлювати органічні зв’язки між мовними та літературними поняттями знання будуть формальними, оскільки вони не зможуть активізуватися на практиці.
На основі аналізу системних мовних зв’язків можна з’ясувати базисний компонент програми – найважливіші опорні знання та вміння, які є фундаментом у процесі опанування багатьох інших знань. Самостійною є та діяльність, яку студент здійснює без сторонньої прямої допомоги, спираючись на свої знання, мислення, вміння, життєвий досвід, переконання, і яка, через збагачення студента знаннями, формує риси самостійності .
Під час самостійної роботи (індивідуальної, групової) пропоную студентам виконати чимало й інших видів творчих завдань:-описати одного героя очима інших;- скласти монолог (діалог) героїв;- написати сторінку щоденника героя;- описати зовнішність людини з певною метою - викликати жаль, зневагу, страх; інший варіант - з такою ж метою описати стан природи;- передати характер героя за допомогою його мовлення;- домислити долю героя (подію) і записати її;- використання кластерів та схем.
Студенти доповнюють своїми римами та продовжують вірш.-В той день, коли закінчиться війна, -Я буду голосно сміятись,-Сягну думками до Дніпра, -Я можу більше не боятись.-Зберу букет червоних айстр,-Покладу їх в честь Перемоги,-Щоб більше рашиський чугайстр,-Не отримав української свободи.-Я помолюся за солдат, тих, хто помер, не повернувся.-Держава зазнала стільки втрат,-Море сліз пеленою згорнулось. В той день, коли закінчиться війна…
Творча вправа. Сьогодні люди обирають не якусь одну спеціальність на все життя, а синтез двох чи більше, працюють мультидисциплінарно, або ж змінюють напрямок кар’єри протягом всього життя. Якими якостями повинна володіти людина аби зуміти вчасно перекваліфікуватися? Напиши не менше 10.1. Бажання вчитися2. Чіткий план3. ...................
Двосторонні картки. Студенти отримують картку з одного боку якої записують, що зрозуміли з теми і короткий висновок; а з іншого боку те, що зрозуміли частково і формують запитання про те, що ще хотіли б дізнатися. Вченими доведено,що візуалізація домінує над вербальністю. Студенти та викладачі вміло використовують «кліпове мислення» для правильної мотивації. Розуміючи, що студенти найкраще запам’ятовують образні, яскраві та асоціативні картинки я створила флеш-карти.
Робота в парах. Складання запитань для інтерв’ю. Ви – журналісти, працюєте на телеканалі. Отримали завдання розказати глядачам, як готувати галушки, ремонтувати автомобілі, правильно складати маршрути відповідного напрямку. Складіть запитання, які б ви поставили досвідченому кухарю,автомеханіку, логісту. (із запропонованих запитань колективно обираються 5-7 для інтерв’ю).
Запровадження нестандартних форм самостійної роботи на заняттях української мови та літератури у навчанні сприяє розвитку індивідуальних ресурсів студентів та викладачів, формує навички самостійного мислення, критичного мислення, ініціативність і відповідальність за виконану роботу, а також знижує психологічні навантаження на студентів і викладачів у процесі взаємного обміну знаннями. “Блаженна людина, що насичується від плодів своєї праці і шукає в ній утіху”( Святе Письмо)