Методична рекомендація з теми "Використання стратегії критичного мислення РАФТ"

Про матеріал
В даному матеріалі я хочу поділитися з колегами своїм досвідом щодо використання стратегії критичного мислення РАФТ, яку можна використовувати на уроках мови та літератури, в рамках предмету "Я досліджую світ", на уроках мистецтва в початкових класах. А також доречно її використатання в старших класах на всіх предметах гуманітарного циклу, а також в позакласній роботі з інших предметів.
Перегляд файлу

Використання  стратегії критичного мислення РАФТ

в початковій школі

З метою зацікавлення учнів під час навчального процесу я використовую стратегію критичного мислення РАФТ. Ця методика, яку ми запроваджуємо в початковій школі, в подальшому  допоможе учням найкраще попрактикуватись у написанні творів. Для аналізу  та застосування можна взяти художній твір, наукову статтю з історії, медицини чи географії. РАФТ розвиває не тільки критичне мислення, а і фантазію учнів, їх артистизм, підкупає своєю незвичністю, проходить у вигляді гри.

  Під час застосування перш за все, потрібно намалювати таблицю на чотири стовпчики: Роль, Аудиторія, Форма і Тема. Головне завдання учнів — вибрати персонажа, вжитися в його роль і донести аудиторії певне висловлювання від його імені.

Так, наприклад, в другому класі за підручником «Українська мова та читання», автори І. Большакова, М. Пристінська,  ми вивчаємо казку у переказі І. Франка «Лисичка і Журавель». Коли учні вже добре засвоїли текст казки, виставляю таблицю:

Роль

Аудіторія

Форма

Тема

 https://lh5.googleusercontent.com/hlOVAs_A4-ubsDkgxpu7X4gtq2WIrTHafLXQmIVxtMQENPDB0iJljsJvvk1o2Z74wdTWotLJfLgA6rcdd__pFkOazgtAYi39i1IateY68hmBL7nFykF6paZiNAXJ9FWSNz1NKwS9jL5oYnmLwAdw4te9Jw=s2048

Громада лісових мешканців  

Скарга в усній формі 

Як зневажливо до мене поставився Журавель, коли я прийшла до нього в гості. І це не зважаючи на мою гостинність. 

 https://lh3.googleusercontent.com/rTtg9UCAsWCSAVMmzvI-iE5PUsXQpw56cdsr461Ex-1kUuoO-o7qKEwBkGlTrO_yD9SPDymZCj7cju72Pr1y4j76RfNU4KUmFWl3AGxVLgAUHNlX1TMScF-nT2Jcr4S0b2S4k3l9wwBEYyJ074ScoQuHwQ=s2048

Сільські мешканці

Відповідь на скаргу Лисички 

Розповідь про те, як дійсно відбувалася гостинність хитрої Лисички і на що вона сподівалась, коли прийшла до Журавля 

 

Пропоную учням у вигляді гри виступити спочатку від імені Лисички та поскаржитися громаді лісових мешканців на те, як зустрів її Журавель, як вона поверталась додому голодна та понурена. А коли розповідь Лисички вже стали переказувати мешканці села, тоді історію розповів вже і Журавель. Такі зіграні ролі для дітей більш цікавіші, ніж просто переказування прочитаної казки. А жителі села, які вислухали обидві сторони (всі інші учні класу) пробують написати коротке sms-повідомлення своїм  рідним, щоб розповісти історію, що трапилась з Лисичкою та Журавлем.

 За таким алгоритмом можна опрацювати і науковий текст. Наприклад, учні вивчають корисні копалини. Після опрацювання параграфа, вони можуть скласти таку ж таблицю РАФТ. Діти можуть висловлюватися від імені шахтаря, науковця чи навіть від самої корисної копалини розповісти про те, що дізнались. Аудиторією можуть бути інші учні, жителі України, вчитель.

 Так, наприклад, під час вивчення правил дорожнього руху пропоную учням розповісти про безпеку на дорозі від імені Світлофору. Аудіторія – це учні, які виступають у ролі порушників правил дорожнього руху.

 На уроці з предмету «Я досліджую світ» пропоную виступити від імені такого почуття, як страх. Страх виступає перед іншими почуттями, які вважають його негативним. Страх доводить, що він потрібен людині, бо завдяки йому діти дотримують правил дорожнього руху, так як бояться потрапити під машину. А в наш воєнний час Страх допомагає спускатися в бомбосховище та цінувати своє життя.

 На уроці мистецтва, коли потрібно намалювати тварину або навіть фрукт, можна запропонувати розповісти від його імені всім учням, які складають аудиторію, яким герой хотів би бачити себе.

 Отже, стратегію РАФТ можна використовувати в багатьох випадках, на різних уроках.

РАФТ можна звести до короткої схеми: 

хто → кому → у якій формі → що може сказати.

 Проявіть фантазію, зацікавте себе та дітей.

 

 

docx
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку