МЕТОДИЧНА РОБОТА НА ТЕМУ:
«ЗАСТОСУВАННЯ КОНСТРУКТОРА LEGO НА УРОКАХ МУЗИЧНОЇ ГРАМОТИ ТА ПРАКТИЧНОГО МУЗИКУВАННЯ»
Зміст
Вступ……………………………………………………………………………….3
Основна частина…………………………………………………………………..4
1.1Теоретичні основи впровадження конструктора LEGO …....………………4
1.2 Практичне застосування конструктора LEGO на уроках музичної грамоти та практичного музикування………………………..……………………………5
1.3Використання вправ із застосуванням конструктора LEGO……………….5
Висновки………………………………………..…………………………………7
Список літератури……………...…………………………………………………7
Вступ
"Гра - це ключ до серця дитини, який відкриває всі двері до знань і навчання"
І. Франко
Гра для дітей — це вікно у світ відкриття та пізнання. У грі діти розвивають важливі навички, які необхідні протягом усього життя. Ставши частиною гри, дитина повністю заглиблюється у процес, бере на себе відповідальність, стає цілеспрямованою, почувається комфортно, а головне — має можливість розвивати власну ідею, активно взаємодіяти з іншими учасниками гри i в такий спосіб навчатися. I як результат — діти, які розвиваються через ігровий досвід, мають добре розвинені комунікативні навички, вміють втілювати нові ідеї, проявляти ініціативу, критично мислити та працювати з інформацією.
Сьогодення вимагає від вчителя гнучкості, більш ґрунтовної підготовки, впровадження різноманітних методів, засобів і форм навчання. Підвищення мотивації дітей робить процес навчання динамічним та цікавим. Зрештою, очевидно, що зі зниженням концентрації уваги діти відволікаються від процесу, втрачають інтерес, і настає час змінити вид діяльності.
Конструктор LEGO на уроках музичної грамоти та практичного музикування – це практичний інструмент та дієвий засіб навчання. Основний принцип – навчання через гру та дію. Видатні педагоги запевняли, що дитина в грі не є пасивною. В результаті, вона отримує знання в процесі дослідження моделей з конструктора. Це досить цікавий матеріал, який стимулює дитячу фантазію, уяву і творче мислення.
Основна частина
1.1 Теоретичні основи впровадження конструктора LEGO
Творчий вчитель завжди у пошуках нових ідей та методів, і я – не виняток. Постійно працюю над питанням: «Чим сьогодні зацікавити сучасного учня? Як мотивувати до навчання?».
Вважаю, що знання здобуті з радістю, відкривають двері до нових можливостей і відкриттів. Якщо вчитель цікаво проведе урок, використає нові методи, це може змінити сприйняття предмету і навіть викликати у дітей здоровий інтерес до навчання.
Чому саме конструктор LEGO? Тому що це дозволяє допитливим і активним учням проявити свої можливості та творчі нахили, підвищити мотивацію до навчання та формувати предметні компетентності.
У дітей молодшого шкільного віку основним видом діяльності є гра. Коли діти навчаються через гру, вони:
вмотивовані;
експериментують;
досліджують;
ставлять запитання;
творчо мислять;
створюють щось нове;
не бояться помилитися;
намагаються вирішити складні завдання.
На уроках музичної грамоти та практичного музикування вчитель може використовувати конструктор LEGO під час будь-якого виду діяльності:
вивчення поспівок та гам;
відтворення ритму пісні, мелодії;
створення ритмічного супроводу;
слухання музики;
пояснення елементарної теорії музики.
При впровадженні даного ігрового методу потрібно:
дотримуватися правил легкого старту: від простого до складного;
бути гнучким у взаємодії з дітьми;
давати час дитині для реалізації власних задумів;
віддавати перевагу відкритим запитанням;
заохочувати та схвалювати спроби кожної дитини.
1.2 Практичне застосування конструктора LEGO на уроках музичної грамоти та практичного музикування
Перебуваючи у творчому пошуку нових методів навчання, відкрила для себе актуальність конструктора LEGO для уроків музичної грамоти та практичного музикування.
Після дослідження та аналізу різноманітної літератури, стало зрозуміло, що конструктор LEGO може слугувати платформою для цікавих експериментів з музикою. Варто лише «ввімкнути уяву», і стане можливим сконструювати і її мелодію, і ритм, і навіть настрій.
На уроках музичної грамоти та практичного музикування конструктор LEGO – це помічник та наочне пояснення для засвоєння музично-теоретичного матеріалу.
1.3 Використання вправ із застосуванням конструктора LEGO
Мета: вчити сприймати і розрізняти висоту звуку, слухати та викладати напрямок руху мелодії, ознайомити з поняттям висхідний і низхідний рух, штрихами: легато та стакато.
Методика проведення:
учитель пропонує учням розмістити цеглинки вертикально, якщо звучать високі звуки, горизонтально – якщо низькі.
учні визначають напрямок руху мелодії і викладають її цеглинками на місці, вверх чи вниз.
співати «прррр..» на легато з показом руки знизу до середини по викладених цеглинках, затримуючись зверху гірки на звук «р» і спускатися рукою вниз на стакато «р, р, р».
Мета: вчити учня відтворювати ритмічний малюнок мелодії.
Методика проведення:
вчитель грає ритмічний диктант , учні повторюють ритмоскладами та викладають на парті (вертикальна цеглинка – ТА, горизонтальна ТІ-ТІ);
учні промовляють або співають дво- або трискладові слова, плескають у долоні та викладають ритм;
вчитель показує картки, учні вистукують, запам’ятовують і викладають ритм.
Мета: вчити розрізняти гучні та тихі звуки, чути і визначати силу звуку.
Методика проведення:
прослухавши мелодію, відтворити динаміку цеглинками (гучна музика - стукати по парті, тиха – цеглинка об цеглинку);
вчитель грає мелодію з динамічними відтінками, учні викладають цеглинки (жовта – pp, помаранчева – p, зелена – mp, блакитна – mf, синя – f, червона – ff).
Мета: вивчити розташування нот на нотному стані, активізувати їх слухову діяльність та закріпити знання з нотної грамоти.
Методика проведення:
вчитель пропонує порівняти цеглинки з нотами;
вчитель співає ноти, учні розміщує їх на нотному стані;
вчитель показує картки з назвами нот, учні – викладають;
вчитель викладає послідовність з цеглинок, учні грають мелодію на інструменті.
Мета: розвивати асоціативну та творчу уяву.
Методика проведення:
запропонувати учням вибрати серед цеглинок ті, що «співзвучні» із звучанням мажорного і мінорного ладів.
прослухавши мелодію, визначити лад, вказавши колір цеглинок.
Мета: навчити учнів розрізняти види та будову тризвуків.
Методика проведення:
учитель грає чотири види тризвуків, учні викладають цеглинки. (мажорний тризвук – червона і жовта цеглинки, мінорний тризвук – жовта і червона, зменшений тризвук – жовта і жовта, збільшений тризвук – червона і червона цеглинки).
Висновок
Використання конструктора LEGO на уроках музичної грамоти та практичного музикування – це захоплююча пізнавальна діяльність, як для вчителя, так і для учнів. Вивчати і розуміти матеріал через гру та дію набагато цікавіше, ніж просто отримувати теоретичну інформацію. Це може значно збагатити навчальний процес і зробити його більш цікавим та ефективним для учнів, а також сприятиме більш глибокому засвоєнню музично-теоретичного матеріалу.
Список використаної літератури:
1