Розробка методичного заходу. Семінар-тренінг "Психолого-педагогічні умови навчання в рамках впровадження нового Державного стандарту початкової освіти". Форма проведення: ділова гра з використанням методики шести мислячих капелюхів Е. де Боно.
Тема: Психолого-педагогічні умови навчання в рамках впровадження нового Державного стандарту початкової освіти
(семінар-практикум)
Мета: розширити знання учасників про особливості нового Державного стандарту початкової освіти, сприяти формуванню вміння презентувати за методикою шести мислячих капелюхів; підтримати творчу ініціативу вчителів.
Обладнання: .
Форма проведення: ділова гра з використанням методики шести мислячих капелюхів де Боно
Хто хоче зрушити світ, то нехай почне із себе.
Сократ
Не будь дуже м’яким – зімнуть,
Не будь дуже твердим – поламають,
Не будь дуже солодким – з’їдять,
Не будь дуже гірким – виплюнуть,
Не будь дуже гордим – принизять.
Народна мудрість
ХІД ПРОВЕДЕННЯ
Всупна частина
Вступне слово
Костянтин Дмитрович Ушинський говорив: «Педагогіка – це не тільки наука, а й мистецтво, найбільше, найскладніше, найвище та найнеобхідніше з усіх мистецтв». Найголовніше достоїнство й успіх педагога – в його вмінні виховувати дітей своєю поведінкою, своїм зовнішнім виглядом, бути самому захопленим та захоплювати за собою інших. Для цього вчителю необхідно побороти в собі два дракони – невпевненість та страх. Чого ж ми боїмося? Новацій та тих, хто перевіряє та оцінює нашу роботу.
Навчитися іти на компроміс, продовжувати свою справу, бути гнучким, вміти відкрити талант кожної дитини – ось завдання кожного вчителя Нової української школи.
Ознайомлення з темою, завданнями гри
Сьогодні на семінарі ми поговоримо про психолого-педагогічні умови впровадження нового Державного стандарту початкової освіти. Розглянемо його сильні та слабкі сторони, спробуємо розібратися з цим документом, що є гарантом створення та функціонування Нової української школи.
Емоційне налаштування. Формулювання очікуваних результатів
З яким настроєм ви прийшли на сьогоднішнє заняття, чого очікуєте? Спробуйте сформулювати свої очікування і записати їх на капелюшок, що знаходиться у вас на столах. Виберіть один із запропонованих смайликів, який відображає ваш настрій на початку заняття.
Основна частина
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Презентація «Шість капелюхів мислення Едварда де Боно»
Кожному з нас хотілося б бути завжди розсудливим, далекоглядним, спокійним, і разом із тим емоційним, позитивно мислячим і таким, що володіє повною інформацією. Але тільки одиниці можуть похвалитися тим, що мають такий безцінний дар.
Едвард де Боно, один із найвідоміших дослідників механізмів творчості, розробив метод, який допомагає ефективному мисленню в навчанні дітей і дорослих. «Шість капелюхів мислення» — так він його назвав.
Шість капелюхів — це шість різних способів мислення. Використавши даний метод, ми зможемо одну й ту ж проблему побачити з різних боків, зможемо проаналізувати її переваги й недоліки, сильну та слабку сторону, той емоційний фон з яким ми розпочинаємо роботу, структуруємо знання з теми й побачимо нові перспективи.
Чому цей метод має назву Шести Капелюхів Мислення? Відомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді і характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір – капелюх. Капелюх – це частина туалету, що легко надягти і зняти, змінити, а разом з ним й перемінитися. Цей головний убір блискуче вправляється з роллю знаку, символу певної соціальної групи.
Шість метафоричних Капелюхів різних кольорів представляють кожний з основних типів мислення.
Білий Капелюх: Білий колір наводить на думку про папір. Білий Капелюх символізує нейтральну інформацію. Учень, надягши білий капелюх, задає питання такого роду: „Яка інформація у мене є?”, „Яка інформація мені потрібна?”, „Якої інформації мені не вистачає?”, „Як мені одержати відсутню інформацію?”. Тобто, міркуючи з білим капелюхом на голові, пригадує особисті знання і вміння, пробує визначити, якої інформації недостатньо, які прогалини в знаннях, окреслює джерела, де можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками, енциклопедіями, довідниками, картами, таблицями, схемами тощо. Білий Капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну відсутню інформацію.
Червоний Капелюх: Червоний колір наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний Капелюх зв’язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. В учня з Червоним Капелюхом з’являється можливість відкрито виразити чи описати свої почуття й інтуїцію. Отже, Червоний Капелюх – це формування свого ставлення до подій і їх учасників.
Чорний Капелюх: Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний Капелюх указує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Це, можливо, самий корисний капелюх, бо вказує на негативні сторони, безпеку, помилки. Учень, міркуючи з Чорним Капелюхом на голові, піклується про істину, правдоподібність, критично оцінює: „Чи це правильно?”, „Які можливі проблеми і небезпеки?” Однак Чорним Капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечно само по собі.
Зелений Капелюх: Зелений колір нагадує про рослини, ріст, енергію, життя. Мета Зеленого Капелюха – розширити діапазон можливих варіантів. Під Зеленим Капелюхом учасник вносить пропозиції й обговорює нові ідеї й альтернативи, говорить про варіанти існуючих ідей. Коли використовується Зелений Капелюх, учасник прикладає творчі зусилля.
Жовтий Капелюх: Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Мета мислення під Жовтим Капелюхом – довести здійснення ідей. Учень у Жовтому Капелюсі робить пряме зусилля знайти достоїнства й переваги пропозиції: „Що в цьому гарного?”, „Які переваги?”. Навіть якщо ідея нікому не подобається Жовтий капелюх просить знайти в ній гарні сторони. Отже Жовтий Капелюх – це простеження позитивних сторін явища, переваг та досягнень.
Синій Капелюх: З Синім кольором згадується небо, море, вода. Синій Капелюх символізує знання, роздуми про мислення, це – контроль, підбиття підсумків, висловлення спостережень та коментарів. З Синім Капелюхом на голові учень упорядковує послідовність застосовуваних Капелюхів і підсумовує досягнуте.
Робота із капелюхами
Учасники семінару-практикуму об’єднуються у п’ять груп. Обирають один із кольорів капелюхів. Синій капелюх залишається у ведучої. Отримують завдання відповідно до кольору капелюха.
Час на виконання завдання – 10-15 хв.
Час на представлення результатів – 5 хв.
Завдання для капелюхів:
Білий. Створити інформаційне гроно «Державний стандарт початкової освіти».
Жовтий. Створити модель «Позитивні сторони Держстандарту».
Чорний. Створити модель «Негативні сторони Держстандарту».
Зелений. Скласти сенкан, вірш, есе, намалювати малюнок тощо, в яких відобразити нові ідеї, альтернативи Держстандарту та Нової української школи.
Червоний. Сформувати свої враження від Держстандарту як документу, висловити своє ставлення до Нової української школи.
Синій капелюх підводить підсумки.
Заключна частина
Заключне слово
«Обережно доторкуйся до людини. Жити серед людей -- це однаково, що ходити в казковому саду, де навколо тебе найтонші пелюстки квітів із тремтячими краплями роси: треба так торкатися до квітів, щоб не впала на землю жодна крапля… Школа – святиня і надія народу. У школі навчають не тільки читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати навколишній світ, багатства науки і мистецтва. У школі вчать жити». Ці слова Василя Сухомлинського завжди актуальні для педагога.
Всі ми зв’язані між собою. Наша творча взаємодія допомагає розвивати комунікативні навички, встановлює емоційні контакти, допомагає розв’язувати виховні завдання. А найголовніше – виховувати в кожній дитині творчу особистість, здатну до креативного мислення.
Наш семінар-тренінг завершився. Давайте підведемо підсумки.
Очікувані результати
Ведуча. Якщо ваші очікування справдилися, то одягніть смайлика у свій капелюшок.