Методична розробка - Проект "Цифрова грамотність"

Про матеріал

У проекті МАУБ ПНЗ "КРЦМтаШ" показано, як діє освітня система підвищення рівня цифрової грамотності різних верст населення від учнів 5-6 класів до людей похилого віку, яка дозволяє зблизити молоде та старше покоління, через дітей надавати навички елементарної роботи в он-лайн режимі на різних пристроях (комп'ютерах, смартфонах, планшетах) бабусям, дідусям та батькам, що є сьогодні дуже актуальним питанням відповідно до Концепції Нової української школи.

Автор: Старікова Олена Михайлівна, методист, керівник Малої академії управління бізнесом Позашкільного навчального закладу "Коммунарський районний центр молоді та школярів", м.Запоріжжя

https://www.facebook.com/groups/128622454508326/

Перегляд файлу

Департамент освіти і науки  Позашкільний навчальний заклад

«Комунарський районний центр молоді та школярів» 

Запорізької міської ради Запорізької обласної ради

 

Мала академія управління бізнесом

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

 

 Підготовка та реалізація освітньо-соціального проекту з цифрової грамотності в умовах позашкільного закладу  

(з досвіду роботи Малої академії управління бізнесом ПНЗ «Комунарський районний центр молоді та школярів»)

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя 2017

  Підготовка та реалізація освітньо-соціального проекту з цифрової грамотності  в умовах позашкільного закладу  

(з досвіду роботи Малої академії управління бізнесом ПНЗ «Комунарський районний центр молоді та школярів»)

 

 

 

Автор проекту: завідуюча відділом методичним, керівник структурного підрозділу позашкільного навчального закладу «Комунарський районний центр молоді та школярів» Малої академії управління бізнесом (далі – МАУБ ПНЗ «КРЦМтаШ») Старікова Олена Михайлівна. 

 Ідея проекту - розвиток «цифрового громадянства» в місті Запоріжжі була запропонована віце-президентом Запорізької торгово-промислової палати Куц Андрієм В’ячеславовичем на другому Всеукраїнському Форумі соціальних ініціатив, який проходив 19.04.2017 року в Козак-Палаце м.Запоріжжя при обговоренні виступу вихованця МАУБ ПНЗ «КРЦМтаШ» Мехрякова Євгена за темою «Мобільна комерція». Андрій В’ячеславович запропонував юнаку організувати навчання батьків, бабусь та дідусів (пенсіонерів) навичкам роботи з Інтернетом, з мобільним телефоном та додатками, щоб старше покоління мало змогу в он-лайні режими передавати показники комунальних послуг, проводити платежі та отримувати доступні зараз адміністративні послуги органів місцевої влади, тобто підняти рівень цифрової грамотності своїх родичей та близького оточення. Також ідея проекту полягає в створенні навчальної системи, яка дозволяла і мотивувала б навчатися впродовж всього життя громадян міста – від малечі до дорослих у позашкільному навчальному закладі.

 У Малій академії управління бізнесом ПНЗ «КРЦМтаШ» в 2003-2004 роках вже проводився подібний проект «Інтернет-бабуся», який мав дуже позитивний соціальний, освітній, психологічний, іміджевий результат для всіх учасників проекту, а також для позашкільного середовища запорізької області, оскільки він мав інформаційну підтримку від кафедри теорії та методики виховання КЗ Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ЗОР (ЗОІППО).   

1.  Назва проекту  Проект «Цифрова  грамотність»​   

2.  Проблема та актуальність проекту

 Існуюча реальність сьогодні — «вихор цифрових технологій» трансформує наше життя, швидко змінює світ та існування людей, але вміння суспільства  користуватися Інтернет-можливостями «у всій сукупності» значно відстають від стрімкого розвитку самих цифрових технологій.

 Невелика частина людей серед нашого оточення володіють необхідними вміннями та навичками, щоб захистити свою персональну інформацію при роботі в Інтернеті, не всі вміють користуватися соцмережами, а наші бабусі, більшість батьків, не вміють здійснювати фінансові операції он-лайн, особливо через мобільні пристрої. 

 Більшою мірою незахищеними групами населення в Інтернеті є діти і підлітки, молодь і студенти, пенсіонери. Також до груп, які потребують цифрової освіті відносяться батьки і педагоги, які є головними передавачами знань для дітей і підлітків.

 Проект «Цифрова грамотність» дозволить заповнити дефіцит знань учасників навчально-виховного процесу МАУБ ПНЗ «КРЦМтаШ» (педагогів, вихованців, батьків, бабусь), навчивши їх елементарним навичкам  роботи в он-лайн режимі на різних пристроях (комп’ютерах, смартфонах, планшетах), які до теперішнього моменту ними не освоєні.   Велику популярність в світі ( найбільш в Європі) зараз набирає таке явище «твінінг» - тобто спільне змістовно-навчальне проведення часу за комп'ютером «дідів і онуків», де «цифрово-компетентні» підлітки виступають в ролі обізнаних гуру. 

 Саме цей принцип навчання бабусь, батьків застосовується у проекті. Старші вихованці з груп «Веб-програмування» МАУБ навчають інших вихованців тонкощам цифрової грамотності, а також при необхідності, проводять консультації з педагогами та батьками. Після проведеного навчання вдома пар «наставник»-вихованець МАУБ – бабуся (мати чи батько)– «учень» проводиться тестування рівня отриманих знань і набутих навичок бабусь і дідусів та батьків на підсумкових заходах «День Бабусь», «День Батьків». На підставі цього з’ясовуємо, які були труднощі, позитивні моменти, та, які є побажання у всіх учасників проекту. 

           За класифікацією цей проект  - це «монопроект», реалізується у структурному підрозділі ПНЗ «КРЦМтаШ» - Малій академії управління бізнесом.

           За тривалістю -  короткостроковий, розраховано  на п’ять  місяців – з вересня 2017 року по січень 2018року.

           За складністю: простий

           За видом предметної сфери – навчально-освітній  соціальної спрямованості.

 

3.       Мета проекту: створення освітньої системи підвищення рівня цифрової грамотності педагогів, вихованців та їх батьків, бабусь в умовах позашкільного навчального закладу.

 

4.       Завдання проекту:

     організувати підготовку тьюторів – вихованців старших груп, які будуть навчати вихованців інших груп та проводити заняття, консультації з бабусями, батьками;

     розробити коло завдань для занять кожної групи та підгрупи, підготувати тематику докладів та розподілити обов’язки серед вихованців – тьюторів, скласти план занять за обраними темами;

     провести         організаційні збори з           батьками, бабусями, дідусями, налагодити взаємозв’язок; 

     провести консультації, лекції, заняття з учасниками проекту;

     підготувати та провести «День Бабусь» та «День Батьків» - підсумкові заходи з батьками та бабусями, оформити результати проекту.

 

 

5. Теоретична частина

 З метою інтеграції у світові процеси «цифровізації» у 2016 році Кабінет Міністрів України презентував проект «Цифровий порядок денний України 2020» («Digital Agenda for Ukraine 2020»), а 17 січня 2018 року на засіданні Уряду була схвалено Концепцію та План дій розвитку цифрової економіки в Україні до 2020 року. Ухвалений План дій є дуже амбіційним та інноваційним – передбачає розвиток Індустрії 4.0, смарт-фабрики, цифрових робочих місць, STEM-освіти та цифрових освітніх послуг, цифрових інфраструктур для Інтернету-речей, блокчейну, eHealth та е-безпеки тощо - Україна сьогодні розпочинає масштабну цифровізацію всіх галузей економіки та базових сфер життєдіяльності, таких як освіта й медицина, максимально інвестуючи в розвиток цифрових інфраструктур, інновації та сучасні технології. У пріоритеті першочергових сфер та ініціатив цифровізації України – поширення цифрової освіти. У названому документі широко вживані поняття «цифрової грамотності», «цифрової компетентності», «цифрового інтелекту», зокрема вказано на актуальність формування наскрізної (кросплатформової) цифрової компетентності, коли вивчення предметів відбувається через використання «цифрових» технологій.

  «Цифрова» грамотність (або «цифрова» компетентність) визнана ЄС однією з 8 ключових компетенцій для повноцінного життя та діяльності. 2016 року ЄС представив оновлений фреймворк Digital Competence (DigComp 2.0), що складається з основних 5 блоків компетенцій ( усього 21 компетенції, що до них входить), а саме: 

1. Інформаційна грамотність та грамотність щодо роботи з даними. 

1.1               Вміння шукати, фільтрувати дані, інформацію та цифровий контент. 

1.2               Вміння оцінювати дані, інформацію та цифровий контент. 

1.3               Вміння використовувати та управляти даними, інформацією та цифровим контентом. 

2. Комунікація та взаємодія. 

2.1   Вміння спілкуватися через використання цифрових технологій. 

2.2   Вміння ділитися інформацією завдяки використанню цифрових технологій. 

2.3   Вміння контактувати із суспільством, користуватися державними та приватними послугами завдяки використанню цифрових технологій.

2.4   Вміння взаємодіяти завдяки використанню цифрових технологій. 

2.5   Знання «нетикету» (від англ. network та etiquette), тобто володіння правилами поведінки та етикету в цифровому середовищу. 

2.6   Управління цифровою ідентичністю, тобто вміння створювати та управляти аккаунтами. 

3. Цифровий контент. 

3.1   Створення цифрового контенту. 

3.2   Вміння змінювати, покращувати, використовувати цифровий контент задля створення нового контенту. 

3.3   Обізнаність щодо авторських прав та політики ліцензування відносно даних, інформації та цифрового контенту. 

3.4   Програмування, тобто вміння писати програмний код. 

4. Безпека. 

4.1               Вміння захистити пристрої та контент, знання заходів безпеки, розуміння ризиків та загроз. 

4.2               Захист персональних даних та приватності. 

4.3               Охорона здоров’я, тобто знання та навички для збереження свого здоров’я та інших з точки зору як екології використання цифрових технологій, так і ризиків, загроз безпеці громадян. 

4.4               Захист навколишнього середовища, тобто розуміння впливу цифрових технологій на екологію, навколишнє середовище, з точки зору їх утилізації, а також їх використання, що може нанести шкоду, наприклад, об’єктам критичної інфраструктури і т.д. 

5. Вирішення проблем. 

5.1               Вміння вирішувати технічні проблеми, що виникають із комп’ютерною технікою, програмним забезпеченням, мережами і т.д. 

5.2               Вміння визначати потреби та знаходити відповідні технічні рішення, або кастимізувати цифрові технології до власних потреб. 

5.3               Креативне користування, або вміння завдяки цифровим технологіям створювати знання, процеси та продукти, індивідуально або колективно, з метою вирішення повсякденних життєвих та професійних проблем і т.д. 

5.4               Вміння самостійно визначати потребу в отриманні додаткових нових цифрових навичок. 

            За аналогією з IQ або EQ, які використовуються для вимірювання рівня загального та емоційного інтелекту, навички щодо «цифрових» технологій — це DQ (Digital Quotient), тобто «цифровий» інтелект​     .             DQ містить 3 рівні​     :

-                      «цифрове» громадянство, тобто використання цифрових технологій у повсякденному житті, для взаємодії один з одним, спілкування, перегляду цифрового контенту і т. д; 

-                      «цифрова» творчість, тобто використання цифрових технологій для створення контенту, медіа, застосувань тощо; 

-                      «цифрове підприємництво», тобто використання цифрових технологій для бізнесу, професійної діяльності а інш. [1, с.18].

 З десяти ключових компетентностей Концепції Нової української школи, які одночасно відображені в новому Законі України «Про освіту», розвиток інформаційно-цифрової компетентності є одною із пріоритетних, що передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією при навчанні, роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні; це інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці; розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо) .

 Цифрові навики та компетенції — основа «цифрової» економіки. Громадяни України вже перебувають у «цифровому» світі. Наступний крок — зробити так, щоб цей світ став місцем, де вони зможуть стати успішними. Саме нова українська школа дозволить системно та масово вирішувати проблему цифрової грамотності великої кількості представників різних категорій населення у межах всієї країни, а позашкільна освіта у цьому питанні може стати найефективнішою ланкою.   

 

 

6.  Очікуваний  результат

 Реалізація цього проекту дасть змогу зблизити молоде та старше покоління, через дітей надати навички елементарної роботи в он-лайн режимі на різних пристроях (комп’ютерах, смартфонах, планшетах) бабусям, дідусям та батькам, підвищити їх рівень володіння цифровою грамотністю, і, таким чином, створити єдиний освітній простір неперервної освіти з цифрової грамотності кількох поколінь в умовах позашкільного закладу.

 

7.  Склад проектної команди

          Педагог: зав.віддом методичним, керівник МАУБ ПНЗ «КРЦМтаШ», керівник  гуртка «Основи наукових досліджень» Старікова Олена Михайлівна.

          Вихованці старших вікових  груп – «Веб-програмування»  МАУБ «тьютори» -  Євген Мехряков, Валерія Корнійчук, Андрій Черкун, Наконечна Діана, Громова Анна. 

          Учасники проекту:            Вихованці – «наставники»            з груп віком 5-6 класи -  15  дітей            з груп віком  7-9  класи -10 дітей

           Батьки – 20 осіб

           Бабусі та дідусі – 5 осіб

 

8.  Терміни виконання проекту

Початок - вересень 2017р, закінчення – січень 2018р.​  

 

9.  Етапи реалізації проекту

 Етапи проекту побудовані в певній логічній послідовності, взаємопов’язані та організаційно сплановані для досягнення мети. Зміст проектування складається з таких етапів, які найефективніше розкривають послідовність та виконання проекту, а саме: організаційно-підготовчий, практичний та узагальнюючо-аналітичний етап. На кожному етапі здійснюється відповідна система послідовних дій.  І. Організаційно-підготовчий етап. Термін:  вересень 2017р.

1.1 Розробка основної документації проекту: 

-  завдань для груп батьків, бабусь; 

-  календарного плану реалізації наступних етапів проекту;  - бланку календарного плану занять пар; 

-  рекомендації для бабусь, батьків , вихованців .

1.2 Уточнення кількості учасників проекту та вирішення, які групи вихованців будуть задіяні.

1.3. Підготовка групи «тьюторів»-вихованців старших груп , здатних проводити консультації та навчати інших.

1.4.Розробка тематики та плану лекцій для вихованців.

1.5.      Уточнення розкладу занять груп вихованців, часу проведення консультацій з батьками та бабусями.

1.6.      Створення сторінки (групи) в Фейсбуці. 

1.  7.Запрошення учасників проекту на організаційні збори.

Відповідальні: Мехряков Євген, Старікова О.М.

 

ІІ. Практичний етап .

Жовтень 2017 – січень 2018р.

2.  1.Проведення організаційних зборів з батьками, бабусями, дідусями та вихованцями.

2.2.Формування  груп бабусь,  дідусів та батьків за рівнями «новачок» та «досвідчений».

2.               3.Оформлення календарних планів занять кожної пари «наставник»-вихованець МАУБ  та «учень»–дідусь (бабуся) або мати (батько).

2.4           Проведення  консультації з учасниками проекту (за потребою)  у відповідний час.

2.5           Проведення занять з відповідною тематикою  з вихованцями-«наставниками» у кожній групі.

2.6           Ведення групи  «Проект «Цифрова грамотність»»  в Фейсбуці, написання постів членами команди проекту в групі, викладення матеріалів на сторінці, залучення до участі в групі  вихованців, їх батьків, інш.

2.7           Спілкування з учасниками проекту, отримання інформації о стані навчання у групах, проблемах, інш.

Виконавці: всі учасники проекту.

 

ІІІ. Узагальнюючо-аналітичний  етап.

Грудень 2017 - Січень 2018р.

3.1.     Підготувати «День Бабусь» та «День Батьків» - підсумкові заходи  з батьками та бабусями.

-      розробити окремі тестові завдання для кожної групи.

-      підготувати грамоти, придбати призи.

3.2.Провести заходи «День Бабусь» та «День Батьків».

3.3.      Зібрати відгуки від усіх груп учасників проекту, з’ясувати проблеми, позитивні моменти, побажання.

3.4.      Відображати  події  в  групі «Проект «Цифрова грамотність»» в Фейсбуці.

3.5.      Підвести підсумки проекту :

-                провести обговорення результатів з вихованцями-«тьюторами».

-                оформити матеріали проекту, методичні рекомендації.

-                заслухати результати проведення проекту на методичному об’єднанні ( або на педраді ПНЗ «КРЦМтаШ»).

Виконавці: всі учасники проекту.

 

 

 

10.    Зміст  роботи

Зміст роботи

Терміни виконання

Виконавціі

1.

Організаційно-підготовчий етап

Вересень 2017

 

1.1

Розробка основної документації проекту 

Вересень 2017

Педагог, члени

команди

 

 

 - завдань для груп батьків, бабусь та підгруп

«новачок» та «досвідчений»

 

Команда 

 

- календарного плану реалізації наступних етапів проекту 

 

педагог

 

-      бланку календарного плану занять пар (вихованець МАУБ - «наставник» - дорослий – «учень»)

Вересень 2017

Команда

 

- рекомендації для бабусь, батьків , вихованців 

Вересень 2017

Педагог, члени

команди

 

1.2

Уточнення кількості учасників проекту, вирішення, які групи вихованців будуть задіяні

Вересень 2017

Педагог, члени

команди

 

1.3

Підготовка групи «тьюторів»-вихованців старших груп, здатних проводити консультації та навчати інших вихованців

Вересень 2017

Педагог, члени

команди

 

1.4

Розробка тематики та плану тематичних занять для вихованців

Вересень 2017

команда

1.5

Уточнення розкладу занять груп вихованців, часу проведення консультацій з батьками та бабусями

Вересень 2017

педагог

1.6

Створення сторінки (групи) проекту «Цифрова грамотність» у Фейсбуці 

До 01.10.2017

команда

1.7

Запрошення учасників проекту на організаційні збори

 

педагог

2

Практичний етап  

Жовтень 2017 – січень 2018

 

2.1

Проведення організаційних зборів з батьками, бабусями, дідусями та вихованцями

Жовтень 2017

Педагог, члени

команди

 

2.2

Формування  груп  бабусь, дідусів та батьків за рівнями «новачок» та «досвідчений»

Жовтень 2017

Педагог, члени

команди

 

2.3

Оформлення календарних планів занять кожної пари «наставник»-вихованець МАУБ  та «учень»-дідусь (бабуся) або мати (батько)»

Жовтень 2017

команда

2.4

 Проведення  консультації з учасниками проекту (за потребою) 

Щонеділі 10.20-11.05

команда

2.5

 Проведення лекцій, тематичних доповідей на заняттях  з вихованцями – «наставниками» у кожній групі

Щонеділі за окремим планом

команда

2.6

Ведення групи  «Проект «Цифрова грамотність»»  у Фейсбуці, написання  постів членами команди проекту у групі, викладення матеріалів на сторінці, залучення до участі в неї вихованців, їх батьків, інш.

Щонеділі

команда

2.7

Спілкування з учасниками проекту, отримання інформації щодо стану навчання у групах, проблеми, інш.

постійно

Педагог, члени

команди

 

3.

Узагальнюючо-аналітичний етап

 

Грудень

2017-січень

2018р

 

3.1 

 Підготувати завдання до «Дня Бабусь» та «Дня Батьків» (підсумкові заходи  з батьками та бабусями)

24.12.2017 13.01.2018

14.01.2018

педагог

3.1.1

Розробити окремі тестові завдання для кожної групи та підгрупи

10-15.12.2017

команда

3.1.2.

Підготувати грамоти, купити призи

10-15.12.2017

педагог

3.2

Провести підсумкові заходи «День Бабусь» та «День Батьків»

24.12.2017 13.01.2018

14.01.2018

Педагог, члени

команди

 

3.3

Зібрати відгуки  від  усіх  груп  учасників проекту, з’ясувати  проблеми,  позитивні моменти

14-25.01.2018

Педагог, члени

команди

 

3.4

Відобразити події  в  групі «Проект «Цифрова грамотність»» у  Фейсбуці 

25.12.17

15.01.18

команда

3.5

 Підвести підсумки проекту, а саме:

Січень 2018

Педагог, члени

команди

 

 

- провести  обговорення  результатів з вихованцями «тьюторами»

21.01-2018

Педагог, члени команди

 

- оформити папку з матеріалами проекту

Січень 2018

Педагог, команда

 

- заслухати результати проведення проекту на

методичному об’єднанні МАУБ ( або на педраді ПНЗ «КРЦМтаШ»)

Січень 2018

педагог

 

Задля більш ефективного керування проектом, його етапами, ми побудували просту діаграму Ганта у он-лайн конструкторі Smartsheet[5].Таке технічне рішення дозволяє постійно тримати різні завдання під контролем, бачити всім членам команди хід виконання окремих завдань, етапів , швидко реагувати на проблеми та інш. (див.рис.1,2,3.).

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис.1,2,3. Діаграма Ганта – відображення  етапів проведення проекту в он-лайн режимі.

 

11.    Необхідні   матеріально-технічні ресурси

 

Назва приладів, матеріалів

Кількість, вартість

Термін придбання

Джерело надходження коштів

1

Канцтовари (папір,  пензлі, інш.), витратні  матеріали

Умовно  150 грн

Вересень 2017

Батьківський

комітет

МАУБ

2

Послуги  мобільного зв’язку

164   грн

Вересень-січ ень 2018

Батьківський

комітет

МАУБ

3

Грамоти, їх друк

50 шт, 150 грн

10-15.12.201

7

Батьківський

комітет

МАУБ

4

Призи, подарунки

636 грн

20.12.2017

Батьківський

комітет

МАУБ

5

Представницькі витрати («солодкий стіл»)

300 грн

21.01.18р.

Батьківський

комітет

МАУБ

 

Разом

1400 грн

 

 

 

12.    Ризики, способи їх мінімізації  

Головний ризик – це хвороба або інші суб’єктивні причини, у зв’язку з якими члени команди не зможуть бути присутніми на заняттях та консультаціях, тому на кожне заняття треба  готуватися двом або трьом « тьюторам». 

 Очікувано, що не всі пари братимуть участь у підсумкових заходах проекту «Дні Бабусь» та «Дня Батьків» з різних причин. Можливий ризик зниження мотивації до участі у проекті через невдачі (особливо у людей похилого віку), тому потрібно постійно мотивувати пари до навчання через нагадування, підтримувати зворотній зв'язок про виконання календарного плану занять, про їх успіхи, труднощі, залучати до отримання інформації у групі «Проект «Цифрова грамотність»» в Фейсбуці тощо. 

 

ВИСНОВКИ

 

Проект «Цифрова грамотність» є соціально-значущим, він сприяє підвищенню мотивації до отримання нових знань та вмінь у сфері цифрової грамотності всіх учасників проекту – від вихованців МАУБ до людей похилого віку, розвитку їх інформаційно-цифрової компетентності, таким чином стимулює учасників проекту на навчання впродовж всього життя.

У проекті взяли участь 25 дорослих (батьків та бабусь), 25 вихованців двох груп гуртка «Основи наукових досліджень», 5 вихованців «тьюторів» з груп «Веб-програмування» та один педагог. Так, завдяки участі у даному проекті, дві людини (бабусі) взагалі вперше приторкнулися до комп’ютера та смартфона, значна кількість батьків запропонувала відкрити особисто для них короткострокові курси по опануванню цифровою грамотністю, бо не бажають відставати від дітей у цей сфері. Всім учасникам проекту сподобалося ідея, хід реалізації та отримані результати.

           Основними  труднощами учасники  проекту відмітили,  по-перше, технічні складові  (наявність та швидкість Інтернету на пристроях на заняттях вдома), по-друге – психологічний бар’єр початку занять, невпевненість у власні сили. Жоден учасник не відмовився брати участь у проекті, але з поважних причин кілька пар учасників не змогли взяти участь у підсумкових заходах – «Дні Бабусь» та «Дні батьків». Всі батьки, бабусі та дідусь висловили бажання продовжувати проект.

 Через проект простим методом спільних занять пар-учасників вирішується нагальна проблема взаєморозуміння поколінь «батьки-діти», за аналогією набираючого обертів по всьому світу такого явища, як «твінінг» - сумісного змістовно-навчального проведення часу дідусів та онуків, де освідченні онуки навчають бабусь та дідусів новим гаджетам та іншим сучасним цікавинкам. У вихованців-«тьюторів» розвивається уміння працювати в команді, властивості доповнювати знання та вміння кожного члена команди власним досвідом, швидко набувати нові знання та вміння. Так, розробку плану занять та контрольних завдань для всіх учасників здійснювали члени команди – вихованці-«тьютори», виходячи з власного досвіду та особистого погляду на бажаний рівень цифрової компетентності їх батьків та бабусь, на скільки вони зможуть бути сучасними «цифровими» громадянами міста та держави, тобто використовувати цифрові технології у повсякденному житті, для взаємодії один з одним, спілкуванні, перегляду цифрового контенту і т. д.

Проект відкриває шляхи для розвитку комунікативних здібностей вихованців, їх креативного мислення,   до покращення самоорганізації молоді, тощо.

Отже, завдяки поставленій меті та реалізованих завдань проекту, у структурному підрозділі МАУБ ПНЗ «КРЦМтаШ» створена освітня система підвищення рівня цифрової грамотності різних верст населення від учнів 5-6 класів до людей похилого віку, яка дозволяє зблизити молоде та старше покоління, через дітей надавати навички елементарної роботи в он-лайн режимі на різних пристроях (комп’ютерах, смартфонах, планшетах) бабусям, дідусям та батькам, що є сьогодні дуже актуальним питанням відповідно до Концепції Нової української школи.  

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

1.Електронний ресурс.  Проект Міністерства економічного розвитку та торгівлі України. «Цифрова адженда України – 2020» .Концептуальні засади . https://www.slideshare.net/tsnua/ss-72226573 

2.               Електроний ресурс.  https://ioe.hse.ru/21skills/literacy/digita     l 

3.               Електроний ресурс.  Нормы цифровой грамотности , Оксана Мороз. https://postnauka.ru/video/71431

4.               Електроний ресурс.  http://nedopusti.ru/articles/read/144  / Цифровая  грамотность,​      экономика и digital-среда: как дела в Европе

                5.Електроний ресурс. https://ganttpro.com/ru/about-us/ GANTTPRO​  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А 

 

 

Рис.А- 1 Головна сторінка групи «Проект «Цифрова грамотність» у Фейсбуці

 

 

Рис. А-2 Проведення занять тьютором Євгеном Мехряковим на тему «Встановлення

та використання мобільних додатків»

 

Рис. А-3 Проведення занять тьюторами Громовою Анною та Наконечною Діаною за темою «Робота з особистими кабінетами на сайтах Обленерго, Облгазу та водоканалу»

 

 

 

Рис.А-5 Проведення заняття тьютором Черкуном Андрієм  на тему «Торговий майданчик  OLX»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. А-6,7 Виконання завдань на «Дні Бабусь» учасниками проекту

 

 

Рис. А-8 Нагородження учасників проекту , «День бабусь»

 

 

Рис. А-9 «День Батьків»

 

 

Додаток Б

 

Тематика занять тьюторів

Орієнтовна дата 

П.І.

Назва теми

група

29.10.17

Черкун  Андрей

Aliexpress – переваги, тестова​     покупка

ОНД-2

5.11.17

Черкун Андрей 

ОЛХ торгівельний майданчик 

ОНД-2

12.11.17

Громова Анна

Приват 24, карта Юніора. Інтерфейс.

ОНД-2

19.11.17

Мехряков Євген

Установка мобільних додатків: Приват24, тестова операція

ОНД-2

26.11.17

Арданович  Марина

 Запуск браузера, використання пошукових систем (пошук новин, серіалів, фільмів, рецептів, погоди).

-                      Реєстрація облікового запису Google.

-                      Використання YouTube.

ОНД-2

03.12.17

Наконечна  Діана

Створення особистих кабінетів на сайтах в обленерго, облгазі, міськводоканалі.

Передача показань лічильників

ОНД-2

10.12.17

Корнейчук Валерія

Установка програм для впізнання і створення QR-кодів. Тестові скани.

ОНД-2

17.12.17

Мехряков Євген

Додатки для чищення сміття, захисту, поліпшення продуктивності або для поліпшення виду (CCleaner, Du speed booster, Du battery saver та додатки для зміни шпалер, видів значків або блокування на телефоні).

ОНД-2

24.12.17

День Бабусь

 

 

13.01.2018

14.01.2018

День Батьків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В Мала академія управління бізнесом ПНЗ «КРЦМтаШ, 2017р.

Проект «Цифрова грамотність»

Група бабусь (дідусів)

Перелік завдань

 

1.               Як створювати папки, ярлики, документи Word (перейменування, видалення, відновлення з кошика).

1.1  Клавіатура (зміна мов, CapsLock, використання комбінацій клавіш, наприклад:

Ctrl + C, Ctrl + V, Ctrl + Z).

1.2  Word основи (розмір, шрифти, розміщення тексту).

2.               Запуск браузера, використання пошукових систем (пошук новин, серіалів, фільмів, рецептів, погоди).

2.1  Реєстрація в Google.

2.2  Використання YouTube.

2.3  Реєстрація в Facebook.

2.4  Спілкування через Facebook.

3.               Підключення пристроїв (навушники, мікрофони, камери) і їх налаштування (гучність, прослуховування, посилення мікрофона).

3.1  Реєстрація в Skype.

3.2  Спілкування через Skype (відеозв'язок, дзвінки, повідомлення).

4.               Реєстрація Приват 24.

4.1  Перерахувати гроші, поповнити рахунки або рахунок телефону.

4.2  Заплатити за комунальні послуги.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

 

Мала академія управління бізнесом ПНЗ «КРЦМтаШ», 2017р.

Проект «Цифрова грамотність»

Група батьків

Перелік завдань

1.                     Навчитися створювати папки, ярлики, документи Word (перейменування, видалення, відновлення з кошика).

2.                     Запуск браузера, використання пошукових систем (пошук новин, серіалів, фільмів, рецептів, погоди).

2.1  Реєстрація облікового запису Google.

2.2  Використання YouTube.

2.3  Реєстрація аккаунта в Facebook.

2.4  Спілкування через Facebook.

3.                     Підключення пристроїв (навушники, мікрофони, камери) і їх налаштування (гучність, прослуховування, посилення мікрофона).

3.1  Спілкування через Skype (відеозв'язок, дзвінки, повідомлення).

4.                     Встановлення програм з Play маркету.

4.1  Установка програм для впізнання і створення QR-кодів.

4.2  Додатки для чищення сміття, захисту, поліпшення продуктивності або для поліпшення виду (CCleaner, Du speed booster, Du battery saver та додатки для зміни шпалер, видів значків або блокування на телефоні).

5.                     Реєстрація Приват 24.

5.1  Перерахувати гроші, поповнити рахунки, телефон, купити квитки на концерт. 

5.2  Заплатити за комунальні послуги, користування особистими кабінетами.

5.3  Вміти користуватися соціальним кабінетом.

6.                     Використання онлайн-магазинів.

6.1  Реєстрація в онлайн-магазині Aliexpress або OLX.

6.32 Тестова покупка на платформах Aliexpress або OLX.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  Д

 

Мала академія управління бізнесом ПНЗ «КРЦМтаШ», 2017р.

Проект «Цифрова грамотність»

Тест на з’ясування  рівня цифрової грамотності

         Визначення показника  №1 «вміння володіти ПК , мобільним телефоном, планшетом»​      (максимум 10 балів). 

          Питання:

1.      Дайте оцінку своїх навичок використання мобільного пристрою:

1)      Я використовую мобільний телефон тільки для дзвінків (0 балів).

2)      Я використовую телефон для дзвінків і як пристрій для використання, пошуку та зберігання інформації (файлів, музики, відео тощо) (1 бал)

3)      Я використовую телефон як точку доступу в Інтернет для перегляду новин, спілкування тощо (2 бали). 

2.      Дайте оцінку своїх навичок використання планшету:

1)      Я не використовую планшет (0 балів).

2)      Я використовую планшет як пристрій для використання, пошуку та зберігання інформації(файлів, музики, відео тощо)  (1 бал).

3)      Я використовую планшет для роботи з різними додатками(програмами), вмію встановлювати необхідні додатки (2 бали). 

4)      Я використовую планшет для роботи з додатками, а також як точку доступу до Інтернету  (3 бали).

3.      Дайте оцінку навичок володіння персональним комп’ютером(ПК):

1)      Я не використовую ПК (0 балів).

2)      Я використовую ПК для пошуку та зберігання інформації (фото, файлів, музики,​      відео тощо) (1 бал).

3)      Я використовую ПК для роботи з даними в програмах MSWord чи MSExcel (2 бали).

4)      Я використовую ПК як точку доступу до Інтернету для пошуку та використання інформації, спілкування тощо (3 бали).

4.      Дайте оцінку частоти використання цифрової техніки:

1)      Для перегляду новин я використовую телебачення(0 балів).

2)      Для перегляду новин я використовую ПК – переглядаю портали новин в Інтернеті ( 1 бал).

3)      Для перегляду новин я використовую мобільний пристрій – постійно переглядаю різні інформаційні портали в Інтернеті (2 бали).

         В залежності від відповідей показник може приймати значення від 0 до 10 балів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гусарова Валерія Вікторівна
    Цифрова грамотність - запорука майбутнього !!!! Дуже цікавий та змістовний проект!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
3452
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку