В роботі розглядається досвід застосування ІКТ на уроках української мови в початкових класах, розкриваються можливості підвищення якості навчання, розвитку особистості учня.
"Учитель - це людина, яка вчиться все життя". Тому важливим критерієм успішності роботи вчителя стає його самоосвіта, метою якого є оволодіння вчителями новими різними методами і формами викладання.
Використання ІКТ на уроках української мови, що базуються на застосуванні комп'ютера, дозволяє активізувати пізнавальні інтереси учнів, контролювати діяльність кожного, вивчати новий матеріал, закріплювати, виконувати практичну роботу, що включає різні види вправ, поглиблювати знання, проводити контроль. Учні працюють з захопленням на будь-якому етапі уроку, і це підтримує інтерес до предмету.
XXI століття - століття високих комп'ютерних технологій. Сучасний дитина живе в світі електронної культури. Змінюється і роль вчителя в інформаційній культурі - він повинен стати координатором інформаційного потоку. Отже, вчителю необхідно володіти сучасними методиками і новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися на одній мові з дитиною.
Сьогодні, коли інформація стає стратегічним ресурсом розвитку суспільства, а знання - предметом відносним і ненадійним, так як швидко застарівають і вимагають в інформаційному суспільстві постійного оновлення, стає очевидним, що сучасна освіта - це безперервний процес.
Однією з головних задач, що стоять перед учителем початкової школи, є розширення кругозору, поглиблення знань про навколишній світ, активізація розумової діяльності дітей, розвиток мови.
Бурхливий розвиток нових інформаційних технологій і впровадження їх в нашій країні наклали відбиток на розвиток особистості сучасної дитини. Сьогодні в традиційну схему "вчитель - учень - підручник" вводиться нова ланка - комп'ютер, а в шкільне свідомість - комп'ютерне навчання. Однією з основних частин інформатизації освіти є використання інформаційних технологій в освітніх дисциплінах.
Для початкової школи це означає зміну пріоритетів в розстановці цілей освіти: одним з результатів навчання і виховання в школі першого ступеня повинна стати готовність дітей до оволодіння сучасними комп'ютерними технологіями і здатність актуалізувати отриману з їх допомогою інформацію для подальшої самоосвіти. Для реалізації цих цілей виникає необхідність застосування в практиці роботи вчителя початкових класів різних стратегій навчання молодших школярів і в першу чергу використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) в навчально-виховному процесі. Використання ІКТ на різних уроках у початковій школі дозволяє розвивати вміння учнів орієнтуватися в інформаційних потоках навколишнього світу; опановувати практичними способами роботи з інформацією; розвивати вміння, що дозволяють обмінюватися інформацією за допомогою сучасних технічних засобів. Уроки з використанням комп'ютерних технологій дозволяють зробити їх більш цікавими, продуманими, мобільними. Використовується практично будь-який матеріал, немає необхідності готувати до уроку масу енциклопедій, репродукцій, аудіо-супроводу - все це вже заздалегідь готове і міститься на маленькому компакт-диску. Уроки з використанням ІКТ особливо актуальні в початковій школі. Учні 1-4-х класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їх навчання, застосовуючи якомога більше якісного ілюстративного матеріалу, залучаючи до процесу сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву. Тут, як не можна до речі, доводиться яскравість і цікавість комп'ютерних слайдів, анімації.
Використання ІКТ на різних уроках у початковій школі дозволяє перейти від пояснювально-ілюстрованого способу навчання до діяльнісного, при якому дитина стає активним суб'єктом навчальної діяльності. Це сприяє усвідомленому засвоєнню знань учнями.
Уроки з використанням ІКТ стали звичними для учнів моїх класів, а для мене стали нормою роботи. Інформатика та ІКТ - це галузі знань, які йдуть вперед стрімкими кроками і, щоб наздогнати за ними, необхідно весь час вчитися. Участь у семінарах дозволяє мені не тільки розповісти колегам про свою роботу, але і почути оцінку своєї діяльності. Обмін досвідом з однодумцями дозволяє дізнаватися нові цікаві прийоми, методи, нововведення, які кожен відкривав для себе щоденною копіткою працею.
Очевидно, що ІКТ - потужний педагогічний інструмент в руках вчителя, їм треба володіти і широко використовувати на своїх предметних уроках.
Організація навчального процесу в початковій школі, перш за все, повинна сприяти активізації пізнавальної сфери учнів, успішному засвоєнню навчального матеріалу та сприяти психічному розвитку дитини. Отже, ІКТ має виконувати певну освітню функцію, допомогти дитині розібратися в потоці інформації, сприйняти її, запам'ятати, а не в якому разі не підірвати здоров'я. ІКТ повинні виступати як допоміжний елемент навчального процесу, а не основний. З огляду на психологічні особливості молодшого школяра, робота з використанням ІКТ повинна бути чітко продумана і дозована. Таким чином, застосування ІТК на уроках повинно носить щадний характер. Плануючи урок (роботу), я ретельно продумую, місце і спосіб використання ІКТ.
Інформатизація початкової освіти відбувається за такими напрямками:
Використання ІКТ в початковій школі не тільки дозволяють підвищити ефективність викладання, а й більш раціонально використовувати час і сили вчителя. Як же це відбувається? Де ж ІКТ можуть допомогти сучасному вчителю в його роботі? Відповісти на це питання мені б хотілося виходячи з власного досвіду.
Викликати у дітей інтерес до вивчення української мови досить проблематично, але можливо. Я розробила мультимедійні презентації та з успіхом використовую їх на уроках як ознайомлення з новим матеріалом, на уроках закріплення і узагальнення, так і інтегрованих уроках, контролі ЗУН. При цьому для дитини комп'ютер виконує різні функції: учителя, робочого інструменту, об'єкта навчання, ігрового середовища.
Для мене недостатньо користуватися тільки готовими електронними ресурсами. Хочеться в короткі терміни створювати якісні свої електронні ресурси, що відповідають всім сучасним вимогам до виховно-освітнього процесу в школі. Я складаю свої презентації з урахуванням вивченого матеріалу, здібностей даного класу і особливостей програми, до того ж в цьому випадку матеріал маю в потрібному мені порядку, використовую малюнки, схеми, таблиці, заставки.
У процесі роботи з електронними таблицями учні в ігровій формі навчаються працювати з опорними схемами, дізнаються новий матеріал, закріплюють раніше вивчений. Вчителі - філологи знають, що багато тем "розтягнуті" на кілька років навчання. А така таблиця дозволяє в різних класах актуалізувати знання з даної теми і додати нові.
Хочу відзначити, що дані матеріали вигідно відрізняються від паперових таблиць, плакатів, репродукцій, покупних або виготовлених в свій час своїми руками, якими не кожен педагог може поділитися з колегами, тому що вони в єдиному екземплярі. А ці матеріали копіюються легко і миттєво. На засіданні міського методичного об'єднання, яке я проводжу на базі свого навчального кабінету в МОУ СЗШ №13, завжди ділюся своїм досвідом роботи використання ІКТ: демонструю нові розроблені презентації до уроків, тести, електронні таблиці ... Вчителі міста з великим задоволенням використовують в своїй роботі мої електронні ресурси. І я рада поділитися новими напрацюваннями.
Правопис складних слів - один із напрямів української мови. При вивченні цих слів я використовую презентацію. Презентацію я розробила для застосування в практичній роботі зі словниковими словами.
Презентація побудована таким чином:
Така робота допоможе реалізувати один із принципів роботи з важкими словами - цілеспрямований вихід в мовну практику. До написання словникових слів потрібно звертатися на різних етапах уроку:
В емоційно забарвлених текстах, як правило, зустрічається кілька слів з важким написанням. Це дозволяє багаторазово повертатися до раніше вивченим словами, закріплювати їх написання в контексті писемного мовлення і сприяють кращому запам'ятовуванню слова - "запам'ятовування з розумінням".
На особливу увагу заслуговує етимологія, так як вона дозволяє побачити основу слова, в цьому випадку до моторної і зорової пам'яті підключається асоціативне мислення і пам'ять, що робить запам'ятовування більш осмисленим. При знайомстві з походженням слова відбувається розширення меж пізнання, здійснюється зв'язок між українським і історією, знайомство з побутом різних народів, що призводить до підвищення інтересу до навчання.
Антоніми і синоніми також збагачують нашу мову. Результативним для розуміння синонімів і антонімів є одночасна робота над ними.
Якщо фразеологізми - це родзинки нашої мови, що роблять її привабливою, то синоніми і антоніми - це вогники, які висвітлюють, різні сторони мови, що дозволяють уникнути стереотипності, повторень і штампів.
Фразеологізми можна використовувати в наступних видах творчих завдань:
Використання ребусів, віршів при вивченні слів з важким написанням підтримує емоційний настрій дитини на виконання завдання, інтерес, дозволяє уникнути процесу монотонності процесу засвоєння нових знань, забезпечує найкращий розвиваючий ефект і мотивацію до навчання. (Додаток 3)
Уроки з використанням ІКТ - це, на мій погляд, є одним з найбільш важливих результатів інноваційної роботи в школі. Практично на будь-якому шкільному предметі можна застосувати комп'ютерні технології. Важливо одне - знайти ту грань, яка дозволить зробити урок по-справжньому розвиває і пізнавальним. Використання інформаційних технологій дозволяє мені здійснити задумане, зробити урок сучасним. Використання комп'ютерних технологій в процесі навчання впливає на зростання професійної компетентності вчителя, це сприяє значному підвищенню якості освіти, що веде до вирішення головного завдання освітньої політики.
Аналізуючи досвід використання ІКТ на різних уроках у початковій школі, можна з упевненістю сказати, що використання інформаційно-комунікативних технологій дозволяє: