Методична розробка (9 клас) - лабораторна робота: «Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала»

Про матеріал
Методична розробка (9 клас) - лабораторна робота: «Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала» Мета: експериментально перевірити закон відбивання світла. Обладнання: лінійка, транспортир, олівець, джерело світла (ліхтарик), плоске дзеркало, екран зі щілиною, аркуші паперу А4 (три), скотч, паперова коробка для фіксації дзеркала в вертикальному положенні, ножиці. Загальний вигляд обладнання для перевірки закону відбивання світла показано на фото 1. Екран виготовлений з щільного паперу і вигнутий в двох місцях «буквою П» для утримання в вертикальному положенні. Посередині екрану ножицями вирізано щілину шириною 0,5 мм і висотою 30 мм. Дзеркало прикріплено до паперової коробочки скотчем. Для надання стійкості «конструкції» в паперово коробочку бажано покласти металевий брусок. Для виконання лабораторної роботи використано підручні матеріали і досліди можливо провести і в домашніх умовах.
Перегляд файлу

  Методична розробка  (9 клас) -  лабораторна робота: «Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала»

 

Мета: експериментально перевірити закон відбивання світла. Обладнання: лінійка, транспортир, олівець, джерело світла (ліхтарик), плоске дзеркало, екран зі щілиною, аркуші паперу А4 (три), скотч, паперова коробка для фіксації дзеркала в вертикальному положенні, ножиці.

 

   Загальний вигляд обладнання для перевірки закону відбивання світла показано на фото 1. Екран виготовлений з щільного паперу і вигнутий в двох місцях «буквою П» для утримання в вертикальному положенні. Посередині екрану ножицями вирізано щілину шириною 0,5 мм і висотою 30 мм. Дзеркало прикріплено до паперової коробочки скотчем. Для надання стійкості «конструкції» в паперово коробочку бажано покласти металевий брусок. Для виконання лабораторної роботи використано підручні матеріали і досліди можливо провести і в домашніх умовах.

 

                                        Виконання роботи:

   1. Установити екран зі щілиною на білий аркуш. Дослідним шляхом визначити таке розташування джерела світла відносно екрана, щоб смужка світла на папері була найбільш тонкою і яскравою. Поперек цієї смужки під певним кутом поставити плоске дзеркало вертикально до аркуша та отримати відбитий від дзеркала пучок світла у вигляді світлої смуги.    Варіант проведення досліду показано на фото 1. Падаючий і відбитий промені чітко видно і при додатковому зовнішньому освітленні, але на фото

1 їх не видно, тому зроблено ще і фото 2 без зовнішнього освітлення. 

 

image 

                       Фото 1                                             Фото 2

 

2.  За допомогою олівця накреслити на папері лінію вздовж дзеркала. Олівцем поставити точки на папері біля щілини, біля дзеркала – в точці падіння променя і на відбитому промені.

3.  Впевнитись в тому, що при нахилі дзеркала вперед відбитий промінь вкорочується, а при сильному нахилі зникає взагалі.

4.  Вилучити аркуш з досліду: провести лінію від точки біля щілини до точки падіння променя на дзеркало, провести лінію із точки падіння через точку на відбитому промені;  із точки падіння променя встановити перпендикуляр до лінії вздовж дзеркала. Використовуючи транспортир виміряти кут падіння (α) й кут відбивання (β). На фото 3 показано варіант проведення досліду при куті падіння a – 45О. Кут відбивання також дорівнює 45О, тому підраховувати відносну похибку немає сенсу. 

5.  Повторити дослід ще два рази, установлюючи дзеркало під різними кутами до падаючого променя.

6.  Результати вимірювань занести до таблиці 1.

7 Розрахувати відносну похибку (якщо значення кутів падіння і відбивання не однакові) для кожного досліду, використавши формулу: 

 

imageде: Ԑ - відносна похибка       Кут падіння α, градус        Кут відбивання β, градус Таблиця 1.

Номер досліду

Кут падіння α, градус

Кут відбивання β, градус

1

45

45

2

55

 

3

65

 

image 

Висновки:

1. кут падіння дорівнює куту відбивання. 2.  промінь падаючий, відбитий промінь та перпендикуляр, встановлений в точці падіння променя, лежать в одній площині.

Креслення на аркуші паперу для першого досліду приведені на фото 3, як приклад виконання лабораторної роботи.

Учні проводять три досліди з різними кутами падіння променя: 45О, 55О, 65О. В принципі, кути падіння променя можливо взяти іншими (довільними).

 

                     Фото 3

Література:

 1.  Автор: Дмитро Бабин, Інтернет,  https://radioelectronics-ur5ydn.jimdofree.com/9-клас-лабораторні-роботи-зфізики/    

Автор: Бабин Дмитро Святославови    

Методична розробка  (9 клас) -  лабораторна робота:  «Визначення дійсної фокусної відстані та оптичної сили двоопуклої  збиральної лінзи»

Мета: визначити дійсну  фокусну відстань та оптичну силу двоопуклої збиральної лінзи.

Обладнання: двоопукла збиральна лінза (лупа) в оправці, екран, джерело світла, лінійка.

 

  В фізичних кабінетах шкіл, ліцеїв є можливість проводити досліди з тонкими двоопуклими лінзами з застосуванням формул для визначення фокусної відстані для тонкої лінзи, а в домашніх умовах доцільно для досліду використати лупу, якою зазвичай користуються учні.   

    Збиральна лінза має властивість збирати промені, випущені з однієї точки, в іншій точці з іншого боку лінзи. Здебільшого лінзи мають аксіальну симетрію й обмежені двома сферичними поверхнями однакового або різного радіусу. Збиральна лінза — це лінза, яка перетворює паралельний пучок променів в збіжний.

   В якості двоопуклої збиральної лінзи взято лупу, яка є в кожного учня. Як джерело живлення взято освітлювальну систему від фотозбільшувача з конденсором для отримання паралельних променів. Можливо також взяти освітлювальну систему від діапроектора. Як джерело живлення можливо використати також сонячні промені.

Для лабораторної роботи не потрібно дефіцитних матеріалів і виконати її можливо і в домашніх умовах.  Суть досліду пояснюється приведеною побудовою на рис. 1.

 

image 

 

                                   

                                        Виконання роботи:

 

1.           Розташувати лінзу між джерелом світла і екраном - пересуваючи лінзу  дістати на екрані яскраву світлову точку.

2.           Виміряти відстань від екрана до лінзи – це і буде дійсний фокус двоопуклої збиральної лінзи (F).

3.           Використовуючи відповідну формули, обчислити оптичну силу лінзи D при фокусній відстані F по формулі: D = 1/F .

 

Приклад проведення лабораторної роботи:  «Визначення дійсної фокусної відстані та оптичної сили двоопуклої  збиральної лінзи».

 

   Проведення лабораторної роботи зафіксовано на фото 1. На фото 1 точка зібраних променів велика, а в дійсності вона значно менша – суть в тому, що точка досить яскрава і фотоапарат так «сприйняв» її. 

 

imageРезультат вимірювання відстані d становить 27 см (0,27 м) , таким чином

дійсна фокусна відстань F = 0,27 м

 

Розрахуємо оптичну силу даної двоопуклої лінзи: 

D = 1/0,27 = 3,7дптр (діоптрій)

Висновок: Фокусна відстань та оптична сила лінзи є постійними для даної лінзи. Значення оптичної сили лінзи — 3,7 дптр, паспортні дані  відсутні, тому немає змоги порівняти паспортні дані і отримані значення,  при     

виконанні роботи. Дійсна фокусна відстань становить 0,27 м.

                  Фото 1

 Як видно з приведеного опису лабораторної роботи, виконати цей дослід в домашніх умовах зовсім не складно.

  

.Література:

 1.  Автор: Дмитро Бабин, Інтернет,  https://radioelectronics-ur5ydn.jimdofree.com/9-клас-лабораторні-роботи-зфізики/

 Автор: Бабин Дмитро Святославович

 

pdf
До підручника
Фізика 9 клас (Засєкіна Т.М., Засєкін Д.О.)
Додано
18 січня 2023
Переглядів
2894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку