Розробка містить конспект бінарного заняття з фізики та інформатики на тему "Визначення питомого опору провідника з використанням елементів лінійного програмування в середовищі Lazarus". Тип заняття - лабораторна робота.
НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ
«БЕРЕЖАНСЬКИЙ АГРОТЕХНІЧНИЙ КОЛЕДЖ»
Циклова комісія фізико – математичних дисциплін, інформатики та обчислювальної техніки
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
ВІДКРИТОГО БІНАРНОГО ЗАНЯТТЯ
З ФІЗИКИ ТА ІНФОРМАТИКИ
НА ТЕМУ
«Визначення питомого опору провідника з використанням елементів лінійного програмування в середовищі Lazarus»
Викладач___Ломницька Р.Я.
Розглянуто і схвалено на засіданні циклової комісії фізико - математичних дисциплін, інформатики та обчислювальної техніки
Протокол № _9_ від «__18_»____04____2018р.
Голова циклової комісії _______/Якимович О. М.
БЕРЕЖАНИ – 2018
Існує тільки те, що можна вимірювати.
(Макс Планк)
Тип заняття : бінарне заняття з фізики та інформатики ( лабораторна робота)
Мета:
Формування загальнопредметних компетентностей:
А) формування навичок проводити досліди та експерименти з фізичними явищами та процесами
Б) формування навичок використання інформаційно – комунікаційних технологій
В) формування навичок використовувати фізичні знання в інших науках та технологіях
Г)формування навичок використовувати елементи програмування для опрацювання експериментальних даних
Формування життєвих компетентностей:
А)формування навичок самостійного здобуття знань
Б) формування навичок працювати разом
В) формування навичок активно та ефективно діяти в реальних життєвих обставинах
Г) розвиток творчих здібностей та пізнавального інтересу до вивчення фізики та інформатики
Обладнання: мультимедійна презентація, ноутбуки з встановленим програмним забезпеченням Lazarus, та програмою для тестування, вимірювальні прилади –амперметри та вольтметри, реостати, зразок провідника, лінійки.
Хід заняття
Оголошення теми,мети заняття, перевірка присутності
На заняттях з інформатики ми ознайомилися з середовищем програмування Lazarus та навчилися створювати різні види програм, зокрема лінійні програми – програми де усі кроки послідовно виконуються один за одним. Сьогодні ми спробуємо використати отримані знання під час проведення лабораторної роботи з фізики. Оскільки під час вимірювань отримуються велика кількість даних і виникає потреба швидко і оперативно їх опрацювати. Тому ми спробуємо створити проект, який допоможе швидко провести обчислення з виміряними вами даними. Якщо він буде успішним, ви зможете поділитися ним з іншими студентами. Але перед початком проведемо інтерактивну гру «Бартер»
«Я на свої долоні кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер (обмін), а наскільки він успішний, побачимо в кінці заняття».
Перед тим, як розпочати роботу послухаємо правила техніки безпеки, оскільки ви працюватимете з обладнанням, що споживає струм.
Ви послухали правила техніки безпеки, а зараз коротенько пригадаємо теоретичний матеріал з відповідних тем фізики та інформатики. Для цього скористаємося комп′ютерним тестуванням.
Інструкція щодо виконання тестування:
Перелік тестів
А) клавішею F5
б) клавішею ENTER
в) клавішею F9
2) Форма –це …
а) об’єкт, на якому можна розмістити різні компоненти
б) панель, на якій знаходяться різні компоненти
в) окно, в якому відображаються властивості різних компонентів
3) Для зміни тексту в рядку заголовка Форми використовують властивість:
а) TOP
б) NAME
в) CAPTION
4) Збереження проекту передбачає збереження….
а) файла з іменем Project1.lpi
б) файла з іменем Unit1.pas
в) файлів, вказаних в а) и б)
5) Поставити у відповідність службові слова та їх значення
А) begin B) var C) real D) end E) procedure
|
1) кінець 2) розділ опису змінних 3) початок 4) процедура 5) тип дійсних чисел
|
6) Оператором присвоєння в середовищі розробки програм Lazarus є …
а) begin, end
б) : =
в) < >
7)Для зміни кольору Формы використовують властивість …
а) ClRed
б) Сolor
в) CAPTION
8) Поставте у відповідність компонент та його призначення
А) Label Б)TEdit В)Button Г) TImage
|
1 Розміщення на формі графічного малюнка 2. Розміщення на формі кнопки 3. Розміщення на формі текстового поля 4. Розміщення на формі надпису
|
Фізика
9. Напруга вимірюється
1) амперметром
2) вольтметром
3) Омметром
10. Одиниця вимірювання опору
1) Ом
2) А
3) В
11. Встановити відповідність між формулами і фізичними величинами
1) Напруга |
А) |
2) Опір |
Б) |
3) Сила струму |
В) |
4) Робота поля |
Г) |
1) 1-A,2-В,3-Б,4-Г
2) 1-Г,2-В,3-Б,4-А
3) 1-A,2-Г,3-Б,4-В
12. Визначте ціну поділки амперметра, зображеного на малюнку, та вкажіть покази амперметра
1) 0,5; 3 А
2) 2,5; 3,2 А
3) 0,5; 3,5 А
13. Вкажіть одиниці вимірювання питомого опору провідника
1) Ом
2) Ом ∙м
3) А
14. Вкажіть літеру, якою позначається питомий опір провідника
1) R
2) ρ
3) U
15. Виберіть правильне твердження із запропонованих нижче
1) Питомий опір провідника залежить від його матеріалу і геометричних розмірів
2) Питомий опір провідника не залежить від геометричних розмірів провідника
3) Питомий опір провідника залежить тільки від матеріалу провідника
Ви побачили як ви засвоїли теоретичний матеріал – кожен отримав оцінку за теорію. Але це не означає, що ця оцінка є остаточною. Також оцінюється виконання лабораторної роботи, складання проекту та оформлення звіту.
А) фізика
А зараз переходимо до виконання лабораторної роботи. Послухаємо коротку інструкцію та теоретичні відомості про питомий опір провідника.
Лабораторна робота
на тему:
«Визначення питомого опору провідника»
Мета: визначити питомий опір дроту; набути навичок користування амперметром, вольтметром, мікрометром.
Обладнання:
1. |
дріт з матеріалу з великим питомим опором, натягнутий на дерев'яну планку; |
2. |
лабораторний амперметр (шкільний); |
3. |
лабораторний вольтметр (шкільний); |
4. |
джерело постійного струму; |
5. |
вимикач; |
6. |
реостат на 6-10 Ом і 2 А; |
7. |
мікрометр; |
8. |
лінійка з ціною поділки 1 мм; |
9. |
з'єднувальні провідники. |
Питомий опір матеріалу можна обчислити, використовуючи формули: , де d-діаметр провідника. Опір провідника R можна виміряти, склавши електричне коло за схемою,
поданою на малюнку 1. У цьому випадку формула для обчислення питомого опору провідника матиме вигляд:
Хід роботи
1. Скласти електричне коло за схемою. Змінюючи положення повзунка реостата, підібрати силу струму, не більшу за 0,5 А (щоб не перевантажити джерело струму).
2. Виміряти силу струму І та напругу U на досліджуваному опорі при цій силі струму.
3. Виміряти довжину l провідника лінійкою, а діаметр дроту d— мікрометром у трьох-чотирьох місцях. Якщо результати вимірювань діаметра дроту різні, то обчислити середнє значення діаметра. Якщо мікрометра немає — діаметр дроту можна визначити методом рядів, щільно намотавши кілька витків на олівець.
4. Обчислити приблизне значення питомого опору провідника за формулою (1).
5. Пункти 2 – 4 повторити для інших значень сили струму. Обчислити середнє значення питомого опору і абсолютні та відносну похибки.
6. Результати вимірювань і обчислень занесіть у таблицю.
№ п/п |
d ,мм |
l , м |
I , А |
U , В |
ρ Ом∙мм2/м |
ρс Ом∙мм2/м |
Δρ Ом∙мм2/м |
Δρс Ом∙мм2/м |
ε, % |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Записати результат вимірювання питомого опору провідника у вигляді
8. За допомогою довідника визначити матеріал провідника.
Виконуєте лабораторну роботу та отримані дані записуєте у бланк звіту.
Б) Інформатика
Наступним кроком буде складання проекту для обрахунків. Детальна інструкція наведена на схемі та в наступному відеоматеріалі.
Ви завершили роботу, тепер підведемо коротенькі підсумки, виконавши вправу « Незакінчені речення». Продовжіть запропоновані речення:
Сьогодні я дізналася…
Було цікаво…
Було важко…
Я виконувала завдання…
Я зрозуміла що…
Тепер я можу…
Я відчула, що…
Я отримала…
Я навчилася…
В мене вдало вийшло …
Я змогла…
Я спробую…
Мене здивувало…
Заняття дало мені для життя…
Інформатика – Розробити проект для обчислення похибки вимірювань та розмістити його на Google диску, надати доступ викладачеві.
Фізика – Оформити звіт та підготувати захист роботи.