Методична розробка циклу уроків математики в 5 класі

Про матеріал
Особливе місце в педагогічній діяльності відводить дидактичним іграм та урокам, проведених нетрадиційними методами та формами . У такий спосіб підвищується інтерес до предмета – формуються творчі здібності учнів, які чи не найбільше сприяють мотивації до навчання, учні самостійно виробляють звички: зосереджуватися, бути уважними, прагнути до нового знання. Часто учні, захопившись грою, непомітно навчаються вчитися, пізнають і запам’ятовують нове, орієнтуються в незвичних ситуаціях, набирають досвіду, формують свої уміння й здатності навчатися. Водночас в учнів формується почуття відповідальності за успіхи у навчанні всього колективу і свої особисті досягнення. Таким чином реалізуються всі необхідні здібності для всебічного розвитку особистості дитини.
Перегляд файлу

 

Методична розробка циклу уроків математики в 5 класі

УРОК №1.

Тема. Що таке десятковий дріб. Читання і запис десяткових дробів

Мета:

  • сформувати в учнів розуміння поняття десяткового дробу, вміння читати й записувати десяткові дроби, називати розряди десяткових знаків у записі десяткових дробів;
  • розвивати пам'ять, увагу, розвивати культуру мовлення, вміння доводити власну позицію,  знаходити власні способи розв’язання;
  • виховувати активність, кмітливість, самостійність; почуття патріотизму, гордості, любові до України.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: карта України, індивідуальні картки , стікери,  підручник 

                                                       

                                                           ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

1. Вправа «Тепло дитячих долонь»

Вчитель.  Давайте станемо у коло і через потиск руки побажаємо своїм однокласникам  всього найкращого. Продовжте речення: «Я бажаю тобі …»  і передайте тепло своїх долоньок сусіду справа чи зліва.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Україна — це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народилися, побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову — це найдорожча у світі Батьківщина. Кожен із нас у своїх серцях несе маленький вогник гордості за те, що ми українці, що ми народилися на цій прекрасній землі, єдиній і неповторній.

1. Вправа «З Україною в серці»

- Я впевнена, що ви також  любите нашу країну. Поділіться думками, чим вам дорога Україна. За що ви її любите? Свої думки запишіть на стікерах у вигляді серця. Створимо разом велике серце, яке буде наповнене любов’ю до України та щирістю дитячих почуттів. (Кріплять на карту України)

 2.  Інтерактивна вправа  «Мозкова атака»

  • Скільки десятків у сотні?
  • Скільки сотень у тисячі?
  • Скільки десятків у тисячі?
  • Виразіть 1 дм у метрах; 1м у кілометрах
  • Подайте числа 7; 11 у вигляді дробу зі знаменником 10
  • Запишіть дроби

3. Мотивація навчальної діяльності

Ви помітили що дроби, які ми записали мають знаменники 10,100,1000. Ці дроби можна записувати і без знаменників, але за допомогою коми. У повсякденному житті  ви вже бачили такі записи: 21,5 грн; 5,4 т; 3,6 м. На різних музичних конкурсах оцінки виставляють у балах: 9,5; 10,0; 8,2. Ми починаємо вивчати такі дроби, які називаються десятковими, навчимося «читати» і записувати їх. А також впродовж уроку ми повинні назвати                5 причин, за яких ми можемо  гордитися  Україною.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота з підручником

Учні самостійно ознайомлюються з теоретичним матеріалом  ст. 259 ,260.

Вчитель. Десятковим дробом можна записати як правильні дроби 

( = 0,3;  = 0,07), – тоді в цілій частині ми маємо 0 (нуль цілих), так і непра­вильні дроби, (попередньо виділивши в них цілу частину, і мішані числа   

( = 4 = 4,3)

2. Рубрика «Зверніть увагу»

V. Закріплення вивченого  матеріалу

1-ша причина «Гографічне положення України»

Вчитель. Україна- це прекрасна, чудова земля, яка простягається на тисячі кілометрів із заходу на схід, на сотні – із півночі на південь. Щоб дізнатися яку площу займає Україна, ви повинні виконати таке завдання:

  1. Усні завдання
  • Виразіть  у  метрах:  3 дм, 24 дм, 8 см, 81 см.
  • Виразіть  у  тонах: 257 кг, 4391 кг, 5 ц, 37 ц.

 Вчитель. Загальна площа України становить 603 628 км², вона становить 5,7 % території Європи і 0,44% території світу. За цим показником вона є другою за величиною серед країн Європи після Росії (або найбільшою країною, яка повністю лежить в Європі). Територія України витягнута з заходу на схід на 1316 км і з півночі на південь на 893 км.

2-га причина «Символіка  України»

Вчитель. Ви, діти, щасливі, що народилися і живете на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – Україні. Багато наших земляків у віршах і піснях розкривали душу українського народу. Пісні М.Вербицького «Ще не вмерла України» судилося стати національним Гімном України.  Про утвердження нашої державності і самостійності свідчить і те, що ми маємо малий герб України – тризуб і жовто-блакитний прапор.

  1. Робота з підручником

Усні вправи - №1174,1176

Письмові вправи - №1179 (1,3,5,7); 1181(2,5,8,11); 1183

 

  1. Хвилинка відпочинку (історія виникнення десяткових дробів)

Вчитель. А зараз я вам пропоную зазирнути в історію виникнення десяткових дробів. І трішки бути уважними, щоб для себе зробити висновки.       

 Десяткові дроби були відомі з давніх-давен. У деяких країнах Азії вони застосовувалися ще до нашої ери.

У XV ст. знання про десяткові дроби значно розвинув провідний учений найкращої на той час у світі Самаркандської астрономічної обсерваторії ал-Каші. У творі «Ключ до арифметики» (1427 р.) він дав правила дій над десятковими дробами. Десяткові дроби ал-Каші зображав різними способами: цілу частину  відокремлював вертикальною рискою або писав її іншим кольором або надписував над цифрами назви розрядів.

Згодом десяткові дроби з’являються і в Європі. У 1585 р. вийшла праця про десяткові дроби  нідерландського інженера Сімона Стевіна. Кому як знак дробовості запропонував італійський математик Непер у 1617 р. але ще раніше її застосовували німецький учений Кеплер та італійський астроном Маджіні.

  3-тя причина «Обереги  України»

Вчитель. Щоб дізнатися які в українців є обереги, ви маєте допомогти Миколці справитися із завданнями.

 

  1. Вправа «Знайди пару»

Миколка придумав на урок чотири рівності з десятковими і звичайними дробами. Ліві і праві частини цих рівностей він написав на окремих картках. Прийшовши до школи він забув, які з цих дробів рівні. Допоможіть Миколці  встановити відповідність між цими дробами. (Перевіряють самоперевіркою)

1

5

А

0,43

2

Б

0,07

3

2

В

5,03

4

Г

2,054

 

Вчитель. Народним символом українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, дивовижна писанка, і вірний своєму краю лелека. Всі вони — наші давні і добрі обереги.

 

4-та причина «Мова - душа народу»

 

Вчитель. Мова – це серце нації і душа народу. Кожен народ має свою мову і прославляє її. Український люд — один із великих слов’янських народів, який має свою історію, який має чим пишатися. 

Сучасна українська літературна мова остаточно склалася на початку XIX ст. Зачинателем її був І. Котляревський, а хто був основоположником – ви дізнаєтеся, коли виконайте завдання:

  1. Вправа «Вгадаймо слово»

Запишіть десятковим дробом числа:

32 цілих 7 сотих;

12 цілих 4 тисячні;

17 цілих 2 тисячні;

43 цілих 5 сотих;

21 ціла 3 десятих;

37 цілих 16 тисячних;

93 цілі 5 сотих;

47 цілих 43 тисячні.

Ш

Е

В

Ч

Е

Н

К

О

32,07

12,004

17,002

43,05

21,3

37,016

93,05

47,043

 

Вчитель. Так, основоположником сучасної української літературної мови був Тарас Шевченко. Тож збережімо духовний заповіт наших поетів любити свою землю, рідне слово, так  як любили й зберегли нам наші батьки й діди рідну мову в страшні часи лихоліть. Адже ми хочемо, щоб нас поважали, а для цього, як писав Борис Грінченко, насамперед, треба бути українцями «думкою,  мовою, ділом».

 

5-та причина «Українські храми – прихисток душі»

 

Вчитель. Українцям можна пишатися і щедрою культурною спадщиною у вигляді найкрасивіших храмів і церков. Статус Лаври мають тільки шість монастирів в світі, три з них – в Україні. Це Києво-Печерська, Почаївська та Святогірська Лаври. Особливе місце серед українських святинь займає Десятинна церква – храм, зведений у Києві наприкінці X століття. Він вважається першою кам’яною церквою Київської Русі. Залишки фундаменту Десятинної церкви разом із містом Володимира є пам’ятками національного значення. Виконавши наступну вправу ви матимете можливість переглянути презентацію «Храми України»

  1. Вправа «Так» чи «Ні»

Знаменником десяткового дробу:

  • 0,6 – є число 10
  • 0,3711 – є число 10000
  • 0,501 – є число 100
  • 0,234567 – є число 100000
  • 0,24 – є число 100

 

VІ. Підсумок уроку

 

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1. Що таке десятковий дріб?

2. З чого складається десятковий дріб?

3. Як називають цифри дробової частини десяткового дробу?

4. Які числа і як можна записати десятковим дробом?

5. Як записати десятковий дріб у вигляді дробового числа?

 

2. Інтерактивна вправа «Доповніть речення»

«Рідній неньці Україні побажаю…»

  • Подумайте,  що  б  ви  побажали  своїй  державі  у  такий  непростий

час, озвучте свої думки.

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати §29, вивчити правила

Достатній рівень № 1180, 1182

Високий рівень № 1180, 1182, 1184

 

Вчитель. Наш урок підбіг до завершення. Я думаю, що в кожному маленькому серці зародилося світле почуття любові до своєї країни, гордості з того, що всі ми частинка гордої, величавої, самостійної країни – УКРАЇНИ!

 


УРОК №2.

Тема. Порівняння десяткових дробів

Мета:

  • сформувати в учнів поняття порівняння десяткових дробів та правила порівняння десяткових дробів; уміння порівнювати десяткові дроби;
  • розвивати пам'ять, увагу, розвивати культуру мовлення, вміння доводити власну позицію,  знаходити власні способи розв’язання;
  • виховувати активність, кмітливість, самостійність; любов до Батьківщини, бажання бути активним її громадянином.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: конверт із завданнями від Мудрої сови, індивідуальні картки,  Математика для 5 класу - ПІДРУЧНИК                                                        

                                                           ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

Гартуй свою волю і вчись працювати,
Учись досягати мети.
Найперше себе вчися перемагати,
Тоді буде легко іти.

Для того, щоб досягти мети, повинні бути зроблені певні кроки. То ж сьогодні на уроці ми  визначимо кроки,  які ми можемо зробити, для того щоб наша Вітчизна процвітала, була могутньою державою.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

Двоє учнів працюють біля дошки. Учитель перевіряє наявність домашнього завдання вибірково серед учнів класу.

1 крок – «Збереження довкілля»

Вчитель. Перше завдання,  яке стоїть перед нами,  це збереження довкілля і краси рідного краю. А що може зробити для його покращання кожен із вас? 

2.  Інтерактивна вправа  «Мозковий штурм»

  1. Які знаменники мають бути у дробів, щоб до них можна було застосувати десяткову форму запису?
  2. Який знак у записі десяткового дробу відокремлює цілу частину від дробової?
  3. Чому дорівнює ціла частина правильного дробу?

Вчитель. Які будемо ми, така буде і наша держава. Коли кожен буде думати про свій розвиток, то ми всі разом прийдемо до повного порядку. І буде у нас повсюди краса і лад. Бо ж Україна — це ми!

 

 

3.  Мотивація навчальної діяльності

Задача. Троє туристів подорожували Україною в різних напрямах. За перший день один турист  подолав  12, 5 км, другий турист – 12,05 км, а третій – 12,9 км. Хто з туристів подолав найбільшу відстань?

Після обговорення учні доходять висновку, що для того щоб відповісти на запитання задачі, потрібно порівняти числа 12,5 , 12,05 і 12,9.

Отже, завдання уроку: навчитись порівнювати десяткові дроби.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

І. Властивість десяткового дробу

  1. Проблемна ситуація.

Софійка  виміряла довжину вишитого рушника і вона становить 1,4м. А Марійка сказала, що 1,40 м.  Чи може так бути? Чому?

Розв'язання. Довжина рушника  дорівнює 1,4 м. Якщо виразити цю дов­жину у сантиметрах отримаємо 140 см. Але 140 см = 1400 мм, а 1 мм = м. Отже, довжина рушника  дорівнює м = 1,4  м, 1,4 м = 1,40 м.

Взагалі, якщо до деякого десяткового дробу дописати справа нуль, то отримаємо дріб, що дорівнює даному, наприклад

0,62 = 0,620 = 0,6200 = 0,62000

і т. д. і навпаки, якщо десятковий дріб закінчується нулем, то цей нуль можна відкинути. Отримаємо дріб, що дорівнює даному, наприклад, 

      0,600 = 0,60 = 0,6 і т.д.

  1. Робота з підручником

Знайти в підручниках  правила порівняння десяткових дробів сторінка 262. Учні ознайомлюються з  правилом. Сформувавши правила порівняння чисел, учитель робить висновок, що порівняння десяткових дробів можна проводити за алгоритмом:

Порівняння десяткових дробів

  1. Порівняй цілі частини.
  2. Якщо цілі частини рівні, порахуй кількість цифр у дробовій частині. Якщо кількість цифр рівна, порівняй числа, що стоять у дробових час­тинах.

Якщо кількість цифр у дробових частинах різна, порівняй ці кількості, приписавши необхідну кількість нулів справа в тому дробові, де це необхідно, і порівняй дробові частини.

 

ІV. Формування  знань, умінь, навичок.

2 крок – «Шанобливе ставлення до мови»

Вчитель. Ми повинні нести у світ своє щире слово, свою таку багату і колоритну, співочу і дзвінку веселкову мову, щоб вона звучала на цілий світ, ніколи не змовкала і не стала сиротою при живих українцях. Вона вже стала державною, не втратьмо її сьогодні. А відповідальність за це лежить на тобі, на мені, на кожному з нас, хто живе в Україні. Бо Україна — це ми!

Зараз, щоб ви краще розвивали свою мову, виконаймо усні вправи.

1. Виконання усних вправ

1) Назвіть три десяткові дроби, що дорівнюють дробу: а) 0,3; б) 2,46.

2) Які з наведених дробів можна записати коротше: а) 4,900; б) 7,000; в) 6,001; г) 8,0200?

3) З-поміж чисел 9,085; 9,805; 98,5 виберіть найбільше.

4) З-поміж чисел 1,206; 1,026; 1,0206 виберіть найменше.

 

3 крок – «Допомога однин одному»

Вчитель. Так, ми заплатили за все, що у нас є, дорогу ціну, тому сьогодні ми повинні бути єдиними, стояти разом, плече до плеча і довести всьому світові, що Україна найкраща у світі. А що таке Україна? Це ми! Я і ви, усі ми разом у своїх починаннях, у натхненній творчій праці. Докажіть це,  виконавши письмові вправи.

2. Виконання письмових вправ (під керівництвом вчителя на дошці)

1) Спростіть десяткові дроби:

а) 2,500; б) 3,0400; в) 40,0100; г) 9,000.

2) Запишіть три десяткові дроби, що дорівнюють дробу: а) 6,040; б) 7,800; в) 10,0; г) 2,10.

3) Порівняйте числа

а) 85,09 і 67,99; б) 55,7 і 55,7000; в) 0,5 і 0,724;

г) 0,908 і 0,918; д) 7,6431 і 7,6429; є) 0,0025 і 0,00247.

Вчитель. Молодці! Гарно справились із завданням.  Від нашої праці, вашої  і моєї, буде залежати добробут України, нашого народу. Бо Україна — це ми!

  1. Вправа «Відновити цифру» (Учні виконують самостійно, перевіряють самоперевіркою)

Замініть зірочки однаковими цифрами, щоб отримати правильну нерівність.

7,4*˃7,*5                                            

4,*7˂4,6*

18,*33˂18,34*

Вчитель. Ми плідно працювали, тому пропоную вам відпочити.

  1. Фізкультхвилинка

    Встаньте, діти, посміхніться,

    Землі нашій поклоніться

    За щасливий день вчорашній

    І до сонця потягніться!

    В різні боки нахиліться,

    Веретеном покрутіться!

    Раз присядьте, два присядьте –

    І за парти тихо сядьте!

3 крок – «Мудрість у всьому»

Вчитель. Ми лише раз живемо на білому світі, цінуйте те, що маєте. Вчіться бути мудрими, бо мудрий завжди знайде вихід з ситуації, мудрому завжди цікаво, бо він бачить те, чого інші не помічають.

  1. Задачі від Мудрої сови
  • Що легше 0,3 кг заліза чи 0,3 кг пір'я?
  • Одного разу вчитель запропонував Незнайку порівняти дроби 0,31 і 0,6. «Це дуже просто, — розпочав Незнайко. — Цілі частини цих дробів рівні. Порівняймо дробові частини. 31 більше за 6, отже, і 0,31 більше за 0,6». Чи згодні ви з цим твердженням?
  • Деяке число задовольняє одночасно три нерівності. Знайдіть це число:

3,5 < □ < 4,1; 3,7 < □ < 4,0; 3,6 < □ < 3,9.

 Будемо розумними і мудрими я, ви, всі ми, то буде мудра і світла наша Україна, бо Україна — це ми!

V. Підсумок уроку

1. Бліц-опитування

1.1.  Сформулюйте властивість десяткового дробу. Наведіть приклади.

1.2.  Як порівняти десяткові дроби, цілі частини яких різні? Наведіть приклади.

1.3. Як порівняти десяткові дроби, цілі частини яких рівні? Наведіть приклади.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати §29, вивчити правила

Достатній рівень № 1196,1198

Високий рівень № 1196,1198, 1207

Вчитель. Ми, ти, я, він, вона, всі ми зробимо свою Україну сильною, процвітаючою, щасливою і світлою, бо ж Україна — це ми!

 

 

 

УРОК №3.

Тема.   Додавання і віднімання десяткових дробів

Мета:

  • формувати навички додавання і віднімання десяткових дробів, користуючись правилами;
  • розвивати  логічне мислення, увагу, пам'ять, мислительні операції; формувати культуру математичних записів;
  • виховувати охайність, працелюбність, шану до традицій українського народу,  прагнення вивчати народні символи України.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання:  презентація «Додавання і віднімання десяткових дробів», індивідуальні картки, таблиця, підручники Математика для 5 класу

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа « Комплімент»

II. Актуалізація опорних знань.
1.Математичний диктант

  • Із двох десяткових дробів із різними цілими частинами більшим є той, у якого…
  • Запишіть десятковий дріб 0,6 із двома цифрами після коми.
  • Спростіть десятковий дріб 5,5000.
  • Порівняйте числа 9,3 і 9,6.
  • Порівняйте  числа 2,32 і 2,334.
  • Запишіть у порядку спадання десяткові дроби: 9,4; 9,12; 9,3; 9,05.
  • Між якими сусідніми натуральними числами розміщений дріб 7,89?
  • Запишіть три числа, кожне з яких більше 3,4 і менше 3,6.

Учні перевіряють взаємоперевіркою (1 питання – 1,5 б.)

Відповіді.

  1. Ціла частина більша
  2. 0,6=0,60
  3. 5,5000=5,5
  4. 9,3˂9,6
  5. 2,32˂2,334
  6. 9,4; 9,3; 9,12; 9,05.
  7. 7˂7,89˂8
  8. 3,5; 3,55;  3,58.

2. Вправа  «Так чи  ні»

  1. 0,23˃0,32                 3) 2,3 ˂3,2                   5)  4,356˂4,536
  2. 1,245˂1,231             4) 2,05˃2,15                6)  12,34˃12,43
  1. Мотивація навчальної діяльності.

З давніх-давен до дівочого вінка в'яжуть  кольорові стрічки. У нас з вами є стрічки різної довжини: 0,57 м; 0,6 м; 0,56м; 0,59 м; 0,62 м. Як знайти довжину всіх стрічок разом? Яку довжину треба відрізати від інших стрічок, щоб всі стрічки мали 0,56 м?

Щоб розв'язати задачу, сьогодні ми вивчимо правила додавання і віднімання десяткових дробів.

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Сьогодні на уроці ми будемо формувати навички додавання і віднімання десяткових дробів. Виконуючи математичні завдання, ви познайомитесь  із рослинними символами України, з яких ми сплетемо вінок.

  У давнину віночки на Україні виплітали з різного зілля від весни і до пізньої осені. Український віночок служив не тільки окрасою голови. Вважалося, що у ньому є чарівна сила, що і біль знімає, і волосся береже.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя

Десяткові дроби записують за тим самим позиційним принципом, що й натуральні числа. Тому додавання і віднімання таких дробів виконують аналогічно до додавання і віднімання натуральних чисел. Якщо числа багатоцифрові, то ці дії зручніше виконувати в стовпчик. При цьому  десяткові дроби записують так, щоб коми в доданках були одна під одною, тоді однойменні розряди будуть стояти один під одним. У сумі кому ставлять під комами в доданках.

  1. Робота з підручником

Відкрили підручники на ст. 269  і знайшли правила  додавання і віднімання  десяткових дробів. Ознайомитись із правилами.
     3.  Рубрика «Зверніть увагу»

При додаванні десяткових дробів виконуються переставний і сполучний закони додавання.

VII. Закріплення набутих знань

Вчитель. Найпочесніше місце у вінку здавна займає деревій. Про його лікувальні властивості ми дізнаємось, коли виконаймо усні вправи з підручника.

  1. Робота з підручником

      Усні вправи: № 1224, 1227

Вчитель. Деревій є символом нескореності. У народі деревій ще називають кривавником, бо він зупиняє кров.

Відгадайте загадку:

Лист зелений і міцний

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває.

(барвінок)

Барвінку належить особливе місце у вінку, він – символ життя і безсмертя людської душі.

  1. Робота в парах

Установити відповідність між завданнями 1-4 та їх результатами А-Д.

Обчислити зручним способом

1

3,4+5,7+4,3+6,6

А

21

2

3,6+7,9+5,4+4,1

Б

40

3

7,8+5,5+4,2+12,5

В

33

4

6,7+4,3+21,4+7,6

Г

20

 

 

Д

30

 

Вчитель прикріплює барвінок до стрічки.

Вчитель. Хто ж там, хто вже так стомився і наліво похилився.

Діти треба дружно нам всім встати фізкультхвилинку розпочати:

 

Руки вище підніміть,

І спокійно опустіть.

Руки вгору, руки вбоки

І зробіть чотири кроки.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

 

Руки вище підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх в сторони

Плесніть, діти, кілька раз

За роботу -  все гаразд.

 

Вчитель. Наступна квітка цікава тим, що в засушеному вигляді зберігає свій колір і вигляд, немов жива.

Назву цієї квітки ви дізнаєтесь, виконавши наступну вправу

  1. Вправа «Шифрувальник»

Завдання

Відповіді

Правильна відповідь

3,4 + 7,9

А)13,1

Б) 12,3

Б

2,3 - 0,7

Е)1,6

В)1,5

Е

16,9 - 3,4

З)13,5

И)12,5

З

0,45+3,55

К)3,95

С)4,0

С

24,7 – 16,5

М)8,2

Н)7,2

М

8,6 – 4,3

Е)4,3

Л)3,4

Е

4,8+5,9

Р)10,7

С)9,17

Р

54,2-34,1

Ч)19,1

Т)20,1

Т

10,7+5,3

Н)16

Ш)15,1

Н

17,3-6,5

Я)11.3

И)10,8

И

4 - 1,5

К)2,5

Д)1,5

К

Вчитель. Так, це безсмертник, який дарує людині здоров'я.

 

  1. Письмові вправи

Коментоване письмове розв’язування вправ із підручника №  1233(1,3); 1235 (4)

Самостійно із наступною самоперевіркою.

1 ряд - №1231 (2,8,14); 1244 (3,9,15)

2 ряд - №1231 (3,9,15); 1244 (4,10,16)

3 ряд - №1231 (4,10,16); 1244 (5,11,17)

Вчитель. Виконавши це завдання, ми вплітаємо у вінок любисток.

Що є символом відданості?

Другим символом відданості є ще одна квітка. Її ми вплетемо розв'язавши задачу.

 

5.Розв'язування задачі

У грудні фірма «Вишиванка» отримала прибутку 438,86 тисячі грн., а в січні – на 16,4 тисячі більше, ніж у грудні. Скільки тисяч грн. прибутку отримала фірма за два місяці разом?

Вчитель прикріплює волошку до стрічки.

 

6.Робота в групах

Вчитель. Символом дівочої чистоти здавна була добре знайома вам квітка, яку ви вплетете у вінок після того, як попрацюєте в групах. Учні об'єднуються в три групи розв'язують рівняння і перевіряють самоперевіркою

Група №1

Розв’язати рівняння

х + 13,4 = 15,82

20 – х = 12,3

9 – (7,3 – х) = 3,2

Група №2

Розв’язати рівняння

х + 24,7 =29,8

30 – х = 18,3

14 – (х – 3,25) = 5,7

Група №3

Розв’язати рівняння

10,6 + х = 19,7

41– х =21,7

28 – (х –11,25) = 15,4

У нашому вінку з'являється остання рослина.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Заглядається у воду

На свою чудову вроду.

Вчитель. Так це калина, яка є символом самої України.

Вчитель прикріплює калину, зав'язує стрічку у формі вінка і кладе у куточок державних символів України.

V. Підсумок  уроку

1. Заповнити таблицю

а

3,05

3,16

5,09

11,6

23,6

10,7

в

2,7

1,34

4,51

4,4

12,4

5,4

а + b

 

 

 

 

 

 

а – b

 

 

 

 

 

 

 

. Домашнє завдання

- Опрацювати §30; знати відповіді на питання ст. 270

- №1232  І-варіант (1,3,5,7), ІІ – варіант (2,4,6,8); 

  №1245  І-варіант (1,3,5,7), ІІ – варіант (2,4,6,8)

Індивідуальне завдання. Виразіть в метрах  та обчисліть:

138 м 42 см + 12 м 3 дм 4 см – 77 см 8 мм

 


УРОК №4.

Тема:  Множення  десяткових дробів

Мета:

  • формувати вміння виконувати вправи, в яких необхідно перемножувати десяткові дроби;
  • розвивати уміння працювати самостійно, в групі та в парі з товаришами, а також пізнавальні здібності, ініціативу прийняття рішень, творче мислення; формувати культуру математичних записів;
  • виховувати охайність, працелюбність, наполегливість у досягненні мети.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання:  презентація «Множення десяткових дробів», індивідуальні картки, таблиця, підручники Математика для 5 класу

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа «Тепло дитячих долонь»

Вчитель. Давайте станемо у коло і через потиск руки побажаємо своїм однокласникам  всього найкращого. Продовжте речення: «Я бажаю тобі …»  і передайте тепло своїх долоньок сусіду справа чи зліва.

II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання

Учні обмінюються зошитами та здійснюють взаємоперевірку домашнього завдання за записаними на дошці відповідями.

2. Гра «Хто швидше»

Учні об'єднуються в дві команди і утворюють відповідності.

          І команда                                      ІІ команда

7,3+2,1 =                 8,9                2,5 – 1,3=                 1,3

4,5+6,3 =                10,1               7,2 – 1,4 =                1,2

3,8+5,1 =                4,93               9,6 – 8,3 =                4,9

6 + 0,07=                9,4                 7,4 – 5 =                   3,1

8 + 2,1=                  6,12               8,37 – 4 =                 2,4

9,1+5=                    10,8               5 – 0,1 =                   2,5

4,02+2,1=               14,1               4 – 0,7 =                   3,3

3,23 + 1,7=             6,07               9 – 6,5 =                   4,37

 

3. Оголошення теми та завдань уроку

Вчитель. Сьогодні на уроці ми з вами навчимося множити  десяткові дроби та спробуємо здійснити невеличку подорож по теренах нашої Батьківщини та  відкрити для себе «Сім чудес України». Ми будемо подорожувати по нашій Батьківщині, але подорож ця буде незвичайна – математична. Тож озброюйтесь знаннями, кмітливістю, зосередженістю, твердістю і вирушаймо в дорогу.

4. Мотивація навчальної діяльності

Щоб вирушити у подорож, нам необхідно придбати квитки. Квиток на поїзд Чернівці-Київ коштує 385,5 грн. Скільки коштуватимуть квитки для 15 учнів 5 класу ?

Щоб розв’язати задачу, сьогодні ми вивчимо правила множення десяткових дробів.

IІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

При множенні двох десяткових дробів треба помножити натуральні числа, не звертаючи уваги на коми; у результаті відокремити справа комою стільки десяткових знаків, скільки їх мають обидва множники разом.

Якщо у запису десяткових дробів багато цифр, тоді зручніше множити їх у стовпчик.

                                                                   

  1. Робота з підручником

Відкрили підручники на ст. 277,278   і знайшли множення десяткових дробів та як помножити десятковий дріб на розрядну одиницю. Ознайомтесь  із правилами.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Вчитель. Придбавши квитки, ми прибули у столицю України.  У Києві розташовано два із семи чудес України , щоб дізнатися які, ви повинні виконати усні вправи.

  1. Робота з підручником

Усні вправи: № 1285, 1287

Продемонструвати зображення пам'яток історії:  Києво-Печерську лавру та Софію Київську.

Вчитель. Мандруємо далі Дніпром до наступного міста - володаря одного з семи чудес України. Але перш ніж відгадати, де ми зупинимося, ви повинні будете виконати письмові вправи:

Письмові вправи

Коментоване письмове розв'язування вправ із підручника                                   1293(1,3,6,8,11,13);     

Самостійно із наступною самоперевіркою.

1 ряд - №1297 (1,4,7);  2 ряд - №1297 (2,5,8);  3 ряд - №1297 (3,6,9);

Вчитель. Молодці! Гарно справились із завданням. Наступна наша зупинка - це місто Хотин, що знаходиться в 15 км від Кам'янця-Подільського. У цьому місті розташований Державний історико-архітектурний заповідник «Хотинська фортеця», що є наступним дивом України.

Продемонструвати зображення пам'яток історії.

  1. Робота в парах.

Ваше завдання заповнити таблицю, використовуючи опорну схему:

0,1

0,01

0,001

0,0001

10

100

1000

10000

 і тоді ви  дізнаєтеся назву міста, у якому розміщено ще одне з чудес України.

а

10 а

100 а

1000 а

0,1 а

0,01 а

0,001 а

34,86

 

 

 

 

 

 

3,7

 

 

 

 

 

 

 

а

10 а

100 а

1000 а

0,1 а

0,01 а

0,001 а

27,93

 

 

 

 

 

 

8,5

 

 

 

 

 

 

 

а

10 а

100 а

1000 а

0,1 а

0,01 а

0,001 а

56,08

 

 

 

 

 

 

6,3

 

 

 

 

 

 

а

10 а

100 а

1000 а

0,1 а

0,01 а

0,001 а

45,16

 

 

 

 

 

 

8,2

 

 

 

 

 

 

 

а

10 а

100 а

1000 а

0,1 а

0,01 а

0,001 а

61,24

 

 

 

 

 

 

7,3

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. У місті Запоріжжі знаходиться ще одне із семи чудес України - це Національний заповідник Острів Хортиця». (Демонструється зображення ).

Дніпром, а потім Чорним морем ми з вами вирушаємо на пошуки наступного дива на Південний берег Криму у таврійські степи - у місто Севастополь. Щоб дізнатися назву п'ятого дива, ви повинні виконати деякі фізичні вправи.

 

  1. Фізкультхвилинка

     Одна Україна – це наша держава.

     Дружні ми люди і зліва, і справа.

     Ліси і поля, і гори і ріки,

     У мирі зростають щасливії діти.

     Моя Україна – неподільна, єдина.

     Всі діти й дорослі – могутня родина

 

Вчитель. Таким чином, я відкрию вам п'яте диво України - Херсонес Таврійський.

З відкриттям попередньої історичної пам'ятки України ми завершуємо подорож водними шляхами і продовжуємо подорожувати суходолом. Вирушаймо в путь на захід України.

Оскільки назва міста, до якого ми з вами прямуємо, подвійна, то і завдання , яке я вам пропоную складається з двох кроків.

5.Робота в групах

Група №1

Знайти  значення виразу

(46 – 34,17) *0,09 =

Група №2

Знайти  значення виразу: (72 – 42,56)*0,08 =

Група №3

Знайти  значення виразу: 5,6*0,08 + 5,4 =

Вчитель.   Шосте диво України – це Національний історико-архітектурний заповідник «Кам'янець», що знаходиться у місті Кам'янець-Подільський.

А тепер прямуємо додому, і шлях наш пролягає ще через одне диво України. Але ви дізнаєтесь його назву, якщо знайдете пропущене число:

 

5,32 ·         = 53,2                          

16,45 ·       = 1,645

0,5 ·      = 500

0,6 ·       = 0,006

1,34 ·      = 134

 

 

 

        У                   М                 А                  Н               Ь

Вчитель. Розмістіть дані числа та прочитайте назву нашої останньої зупинки. Так, це Умань. А сьомим дивом України є Національний дендрологічний парк «Софіївка». (демонструється зображення )

6. Розв'язування задачі.  Туристи відправившись у похід 8,5 год йшли пішки зі швидкістю 4,2 км/год і 9,2 год пливли по річці на плоту зі швидкістю 3,5 км/год. Який шлях, по суші чи по річці, вони подолали більший і на скільки?

 

V. Підсумок  уроку

Ось і завершилася наша подорож. Ми з вами пригадали, як розв’язуються рівняння, розв'язали приклади та задачу. Водночас ми згадали історичні пам'ятки нашого народу, які мають величезну цінність не лише для нашої держави, я й для світу в цілому.

1. Інтерактивна вправа  «Мікрофон»

- Як перемножити два десяткових дроби?

  • Як помножити десятковий дріб на розрядну одиницю 10; 100; 1000…?
  • Як помножити десятковий дріб на розрядну одиницю 0,1; 0,01; 0,001…?
  • Назвіть та сформулюйте основні закони множення.
  • Чи сподобався вам урок?

- Яка зупинка найбільше запам’яталася?

- Чи була корисною для вас ця подорож?

2. Гра «Так-Ні»

Якщо названий вираз правильний, ви відповідаєте «так», в іншому випадку «ні».

0,5*2 = 1

1,2 * 2 = 2,6

5,5 *2 = 10,1

4,3*3 = 12,9

10,1*3 = 30,3

6,5 * 4 = 26

VІ. Домашнє завдання

- Опрацювати § 31

- Знати відповіді на питання ст. 280

- №1298,   №1306

Завдання на творче застосування знань

Обчисліть: 3,2*0,001 + 3,2*0,003 + 3,2*0,005 + …+ 3,2*0,099 =

 

 

 


УРОК №5.

Тема:  Розв'язування  вправ. Самостійна  робота.

Мета:

  • повторити поняття десяткового дробу, алгоритми дій над десятковими дробами ; закріпити вміння виконувати всі дії з десятковими дробами, застосовувати ці дії під час розв’язування задач; формувати вміння правильно   оформлювати розв’язання задач, рівнянь;
  • розвивати логічне мислення учнів, пам’ять, тренувати зорову пам’ять;
  •  виховувати вміння працювати  в групах,  парах;  формувати духовні потреби,  уважність , доброзичливість,  злагодженість.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  презентація, індивідуальні картки, таблиця, підручники Математика для 5 класу /Н.А. Тарасенкова, І.М. Богатирьова, О.П. Бочко, О.М. Коломієць, З.О. Сердюк. – К.: Видавничий дім «Освіта»,2013.  – 352 с.
Епіграф уроку:  Якби Господь Бог вирішив провести відпустку на землі, то

                              неодмінно вибрав би для цього Буковину.
Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа «Смайли настрою»

II. Актуалізація опорних знань.

Вчитель. Сьогодні ми з вами проведемо невеличку екскурсію територією нашої області, побачимо цікаві місця, дізнаємося дещо новеньке, чого ви раніше не знали, поринаючи, звичайно,  у хвилі цікавих математичних завдань. І так, налаштуємось на роботу, беремо з собою допитливість, спритність, гарний настрій.

1. Перевірка домашнього завдання

Щоб вирушити в подорож, ми повинні перевірити чи всі готові. Учні перевіряють домашнє завдання самоперевіркою за готовими відповідями.

Вчитель. Отже , всі готові, тож, вирушаємо в дорогу! Щоб потратити в обласний центр, потрібно виконати наступне завдання:

2. Інтерактивна вправа «Незакінчене  речення»

- Щоб додати десяткові дроби треба ...

  • Щоб відняти десяткові дроби треба ...

- Щоб помножити десяткові дроби треба ...

- При множенні десяткового дробу на 10,100,1000 треба ...

- Щоб помножити десяткові дроби на 0,1; 0,01; 0,001 треба ...

Вчитель. Серед нас є екскурсовод, яка підготувала коротенький цікавий матеріал про Буковину

3. Історична довідка

  Землею сизих буків, буковинським краєм, зеленою Буковиною називають цей чарівний куточок України.

   Буковина розкинулась на просторах Чернівецької області. Територія - 8,1 тис. кв. км. Населення - 944 тис. чоловік..  Перша документальна згадка про Чернівці датується 8 жовтня 1408р. в грамоті молдавського господаря Олександра Доброго, коли тут було засновано митницю. Територія нинішнього краю за час свого існування входила до складу різних держав: Київська Русь, Молдавське князівство, Османська імперія, Польща, Австро-Угорщина, Румунія, Радянський Союз, а з 1991 року – незалежної України.

4. Вправа «Лото»

Вчитель. Прогулюючись Чернівцями ми ознайомимося з архітектурною та культурною спадщиною міста Чернівці. Міста – яке є одним з наймальовничіших міст України, яке свого часу називали «Маленьким Парижем», міста – де тротуари підмітали букетами троянд і де книгарень було більше, ніж кав’ярень. Для того, щоб отримати путівник визначними місцями Чернівців, ви повинні усно обчислити приклади.

 

0,9*2=1,8

 

0,25*4=1

 

3,1*3=9,3

 

0,2*5=1

 

1,6*2=3,2

 

2,1*10=21

 

0,42*100=42

 

0,3*0,9=0,27

 

1,25*0,08=0,1

 

1,7*0,3=0,51

 

 

 

 

 

 

C:\Users\HP\Desktop\Чернівецький_український_музично-драматичний_театр_імені_Ольги_Кобилянської_Чернівці.JPGC:\Users\HP\Desktop\surmach_vel.jpg

C:\Users\HP\Desktop\280px-Чернівецький_національний_університет_імені_Юрія_Федьковича.JPG

IІІ. Удосконалення знань, умінь, навичок

Зупинка №1

Вчитель. Щодня, долаючи 126 східців вежі міської ратуші, нагору піднімається сурмач у буковинському народному вбранні. І в полудень, рівно о 12-ій, з балкона вежі він виграє на трубі мелодію «Марічки» на всі чотири сторони шляхетного міста, що зветься Чернівці, ваше завдання також піднятися  східцями нагору, виконуючи  вправи, розмістивши відповіді в порядку зростання отримайте назву наступного визначного місця Чернівців.

 

  1. Робота в парах

 

 

                                     *1,5=

 

                      +3,8=

 

4,9+(-7,2)

 

                                  *2,2=

 

                      -1,4=

 

5,6 + (-3,1) =

 

                                   *1,3=

 

              -4,2=

 

7,5+ (-6,3)=

 

                          * 2=

 

 

                  -  1,3=

 

 

-3,4+2,2=

 

                                  *1,1=

 

                    +5,4=

 

-8,6+6,5=

 

2,25 –А

2,42 – Т

-3,9 – Е

-5 –  Т

6,33 –Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка №2

 Вчитель . Чернівецький академічний обласний український музично-драматичний театр імені Ольги Кобилянської — державний заклад культури, діяльність якого спрямована на створення, публічне виконання та показ творів театрального мистецтва. Розміщується у будинку міського театру Чернівців.

Заснований у 1940 році на базі Харківського державного театру революції як «Чернівецький державний український драматичний театр». З 1954 року — «Чернівецький обласний український музично-драматичний театр імені Ольги Кобилянської». 22 липня 2008 року театр отримав статус «Академічного».

Зупинка № 3

Виконуючи наступне завдання ви дізнаєтеся про історію  створення Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, закладу де навчалося не одне покоління буковинців.

18,75 * 100 = 1875 р. -   указом імператора Австро-Угорщини Франца Йосифа заснований університет,  на основі теологічного інституту.

1,989 *1000 = 1989 р. - Чернівецькому університетові присвоєно ім'я Юрія Федьковича.

0,2*10000 = 2000 р. - Указом Президента України Чернівецькому державному університету імені Юрія Федьковича надано статус національного.

Зупинка №4

Вчитель. Є на Буковині  місце, яке називають «прихисток душі». Що це за місце ви дізнаєтесь, коли виконаєте вправи з підручника.

  1. Робота з підручником

Колективне розв'язування вправи № 1330, 1337 (1)

На околиці містечка Вашківці Вижницького району Чернівецької області височіє Аннина гора. На горі — жіночий монастир, над входом напис: "Святая праведная Анна, моли о нас". Монастирю вісім років. Щороку  7 серпня на Анни й 14 на престольне свято святих мучеників Маккавеїв сюди сходиться 15–20 тис. паломників.

Люди навколішки долають 800 м крутим схилом,  або ж 1,5 км дорогою, щоб поклонитися святині.

Зупинка № 5

Вчитель. На Буковині знаходиться місто,  розташоване на правому березі Дністра,  відоме фортецею 13-18 століття, що збереглася до наших днів. А назву його ви дізнаєтеся, якщо виконайте наступне завдання.

 3. Знайти відповідність 

1). 3,18 * 7,8 + 3,18 * 2,2 =                                  О).6,32

2). 59,8 * 4,9  - 59,7 * 4,8 =                                  И).92

3). 0,47 *6,32 +6,32 * 0,53 =                                Т).31,8

4). 85,6 * 9,2 –75,6 * 9,2 =                                   Н).94,3

5). 0,943 *76,8 + 0,943 *23,2 =                            Х).5,97

Розмістіть букви в порядку зростання  відповідей

Так, діти – це Хотин.

Завдання №6

І нарешті, діти, ми повинні дізнатися коли засновано місто Новоселиця. Це ви дізнаєтесь, коли виконайте завдання.

Якщо до різниці чисел 29 і 18,4 додати добуток чисел 12 і 0,7 , то сума дорівнюватиме

 А) 19               Б) 94,6            В) 113

 Правильна відповідь підкаже рік заснування.

А) 1456 р.

Б) 1546 р.

В) 1654 р.

 

5,9

6,3

3,6

 2,3

2,7

   0

 3,7

4,1

 1,4

4. Самостійна робота

Варіант 1

  1. Виконайте дії:

 а) 1,27 + 3,42; б) в) 0,018 • 0,65; в) 6,3 •100;

  1. Обчисліть зручним способом:

 а)  5,7-(27+2,3); б) 3,4 •1,6+6,6 •1,6

  1. Розв’яжіть рівняння:

 а) (х-7,4)+2,8 = 9,1;   б) (у+3,716)-1,23=6,4.

  1. Дід Остап продав 15,8 кг вишень по 2,05 грн за кілограм і 20,5 кг слив по 1,6 грн за кілограм. За які фрукти він уторгував більше грошей і на скільки?

 

 Варіант 2

  1. Виконайте дії:

 а) 8,127 + 4,532; б) 0,37 •1,9  в) 6,58 •100

  1. Обчисліть використовуючи властивості додавання і віднімання десяткових дробів:

 а)  14,9-(4,9+2,7);       б) 4,49 • 15,2 – 4,49 • 5,2

  1. Розв’яжіть рівняння:

 а) (х-9,4)+2,3 = 3,2;   б) (у+5,246)-2,43=7,1.

4.Вирушивши у похід, група школярів 8,5 год. йшла пішки зі швидкістю 4,2 км/год і 9,2 год пливла по річці на плоту зі швидкістю 3,5 км/год. Який шлях, по суші чи по річці, вона подолала більший і на скільки?

 

ІV. Підсумок уроку

 Ось і добігла кінця наша екскурсія. Ми почули і побачили багато цікавого. Разом з цим ми повторили основні відомості про  десяткові дроби.

 

Вправа «Магічний квадрат»

  1. Із першого рядка виберіть найбільше число.
  2. Із другого рядка виберіть найменше число.
  3. Із третього рядка виберіть ні найменше й ні найбільше число.
  4. Знайдіть суму вибраних трьох чисел.
  5. Із кожного рядка і кожного стовпчика виберіть по одному числу, знайдіть суму цих чисел. Що ви помітили?

 Знайдіть суму чисел по головній діагоналі. Що ви помітили? Зробіть висновок. (Перед нами магічний квадрат).

 

  1.     Вправа «Бартер»

Учні по черзі роблять висновки, про те,  чи знадобляться навички толерантної поведінки їм в житті.

Вчитель: У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.

  1.          Гра «Мій внесок у справу миру»

(На дошці вивішується ватман із зображенням брудного океану. Дітям роздаються аркуші білого паперу у формі маленьких крапельок, на якому написано завдання:

3,67 *100=

4,5+6,9=

16,4 – 3,8=

45,8*0,1=

Кожному пропонується усно розв'язати приклад, написати  побажання, що він хотів би подарувати світу. Крапельки прикріплюються до зображення океану.)

Вчитель.  Наш океан став набагато чистішим, хоча ще залишилися темні плями. А це означає, що треба і надалі продовжувати дарувати світу добро і усе хороше. У світі без миру, дружби і взаєморозуміння не прожити. Це повинен розуміти кожен і йти з цією думкою по життю.

Вправа «Продовжте фразу»

Сьогодні на уроці я закріпив…;

Я повторив….;

 Я познайомився…;

Я дізнався …

 Оцінювання діяльності учнів на уроці.

V. Домашнє завдання

- Повторити  § 31;  №1332,   №1336

Завдання на творче застосування знань:

Доведіть, що значення виразу

2,5*(100,01 – 99,994) + (2,5*(96,01 – 95,994) + 2,5*(92,01 – 91,994)+…+

 + 2,5*(4,01 – 3,994) є натуральним числом.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
16 березня 2023
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку