Enviromental Education in the Process of Learning English
Зміст
Вступ …………………………………………………………………………... 3
Екологічне спрямування процесу викладання англійської мови в
середній школі.……………………………………………………………...…5
Висновки…………………………………………………………………….….21
Використана література …………………………………………………….…22
Вступ
У XXI столітті людство підводить сумні підсумки свого розвитку протягом двох тисячоліть. Зростання населення планети і все зростаючі його потреби, однобокий розвиток науки і техніки наблизили глобальну екологічну кризу.
Особливу роль у вирішенні цих проблем має відіграти запровадження безперервної екологічної освіти для підвищення рівня екологічної культури в усьому світі і для всіх верств населення. Адже відомо, що ефективна екологічна освіта є шляхом до високої екологічної культури, і стала необхідною складовою гармонійного, екологічно безпечного розвитку людства. За таких умов провідна і найважливіша роль в екологічній освіті і вихованні учнівської молоді згідно Концепції екологічної освіти України відводиться загальноосвітньому навчальному закладу. Майбутнє нації залежить від освіти та виховання підростаючого покоління, що визначають стан держави в сучасному світі і людини в суспільстві. Виховання людини - громадянина, з високою екологічною культурою, що несе відповідальність за долю своєї країни і рідної природи, нагальна задача сучасної школи.
Перед загальноосвітнім навчальним закладом стоїть завдання сформувати систему знань, поглядів і переконань учнів, які забезпечуватимуть громадську відповідальність за стан навколишнього середовища, як основу існування держави, готовність його поліпшувати шляхом прийняття необхідних екологічно грамотних рішень на основі нового стилю мислення і життя у злагоді з природою.
Добре відомо, наскільки величезним виховним, освітнім та розвиваючим потенціалом володіє іноземна мова як навчальний предмет. У методичній літературі неодноразово ставилося питання про більш ефективне використання можливостей мови в процесі його вивчення. Іноземна мова як дієвий фактор соціально-економічного, науково-технічного та загально-культурного прогресу суспільства і як засіб спілкування може і повинна використовуватись в плані екологічного виховання.
Планета - наш спільний дім, і для запобігання екологічної катастрофи і рішення загальнолюдських проблем потрібен розвиток міжнародних зв’язків і співробітництва у галузі екологічної освіти і науки, охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів, збереження біосфери і цивілізації, співробітництва з вироблення екологічно чистих технологій. За даних умов роль школи у вирішенні цих проблем, в тому числі і завдяки інтеграції екологічної культури в процес викладання шкільних дисциплін, і особливо іноземної мови, зростає.
Екологічне спрямування процесу викладання англійської мови в середній школі
Проблема формування екологічної культури, яка повинна закласти основи екологічно благополучного світу ХХІ століття, надзвичайно важлива й актуальна, адже сучасна Україна потребує підростаючого покоління, яке володіє екологічною свідомістю та світоглядом. Основи свідомого ставлення, світогляду та культури, як засвідчує педагогічна практика закладається саме в шкільні роки.
Екологічна освіта своєю спрямованістю на виховання відповідального ставлення до навколишнього соціоприродного середовища, на формування екологічних, духовно-моральних цінностей і орієнтирів має бути обов'язковою складовою частиною загальноосвітньої підготовки учнів, в тому числі і частиною уроків іноземної мови. Навчальний предмет «іноземна мова» має більші можливості для посилення різних напрямків виховання гармонійно розвиненої особистості, у тому числі, і екологічного, покликаного формувати дбайливе ставлення до природи як до громадської та особистої цінності. Виховний досвід різних народів має безцінні екологічні традиції, які не втратили своєї актуальності і в сучасних умовах.
Формування лінгвокраїнознавчої та соціокультурної компетенцій полягає у залученні людини, яка вивчає іноземну мову, до духовних і культурних цінностей іншої етнокультурної дійсності, які є базовим змістом мови. Оскільки екологічна ситуація, яка склалася в світі, настійно вимагає швидкої перебудови мислення людства і кожної конкретної людини, формуванню екологічної свідомості і екологічної культури засобами іноземної мови має приділятися особлива увага. Значного успіху та результативності у формуванні основ екологічної культури у школярів в процесі викладання іноземної мови можна досягти за допомогою традиційно міжпредметних зв’язків теоретичного і практичного змісту, використання автентичних тестів, відео та аудіо матеріалів, програмно-педагогічного забезпечення та інформативних інтернет-ресурсів екологічного спрямування, дидактичних та рольових ігор, реалізації творчих індивідуальних та колективних проектів, організації ефективної позакласної роботи з іноземної мови на екологічну тематику.
Оскільки екологічна освіта спрямовується на подолання споживацького ставлення до природи та її ресурсів та базується на принципах добра і краси, розуму, свідомості і патріотизму, то основною метою вчителя є виховання екологічної особистості, підвищення екологічної грамотності учнів, озброєння їх навичками економного, бережливого використання природних ресурсів, формування активної, гуманної позиції у ставленні до природи, що досягається поетапним шляхом вирішення освітніх, виховних та розвивальних завдань:
Спираючись на сенситивність дітей шкільного віку для формування основ свідомої поведінки використання лексики екологічного спрямування у процесі вивчення іноземної мови дозволяє поглибити та розширити в учнів наявні знання про природу, виробити у них природодоцільне ставлення до природного довкілля та підвищити рівень сформованості основ екологічної культури загалом.
Роботу з формування основ екологічної культури на уроках англійської мови слід проводити в три послідовні етапи, які відповідають логіці формування основ екологічного виховання в загальноосвітній школі. Це:
- пізнавальний, на якому на основі нової англомовної лексики екологічної тематики надаються знання про природу, взаємозв’язки у ній, про правила поведінки на природі та гуманне ставлення до неї, і використовуються такі методи та прийоми організації навчального процесу як: презентація лексичного матеріалу, художнє слово, бесіда, розповідь, пояснення, використання наочності, аудіо та відео супроводу, навчальні ігри, робота з автентичними текстовими матеріалами тощо;
- пізнавально-практичний, на цьому етапі відбувається тренування учнів у застосуванні на практиці отриманих знань про природу та вивченої англомовної лексики і використання таких методів та прийомів організації навчального процесу як дидактичні, імітаційні та рольові ігри, проблемні ситуації, тренувальні лексико-граматичні вправи із застосуванням навчального матеріалу екологічного спрямування, опитування, анкетування, інтерактивні методи для ведення парної та групової роботи тощо;
- практичний, на якому організовується самостійна природодоцільна діяльність учнів, застосовуючи такі методи та прийоми організації навчального процесу: вікторини, розваги-квести, сюжетно-рольові ігри на теми екологічних ділем, написання екологічних статей, створення еко-буклетів, реалізація різноманітних екологічно-спрямованих індивідуальних та колективних проектів тощо.
Дана система виховних впливів на учнів під час вивчення англійської мови передбачає:
– поглиблення, уточнення та систематизацію знань дітей про природу та взаємозв’язки у ній;
– розвиток емоційно-чуттєвої сфери, виховання морально-естетичних почуттів (позитивне ставлення до природи як до складного цілісного організму та до її об’єктів і явищ; орієнтація дітей на збереження природи, на любов до неї, бережне та господарське ставлення).
– вправляння дітей у екологічно доцільній поведінці на природі;
– засвоєння та функціонально адекватне використання англомовної лексики екологічного змісту. При цьому слід звернути увагу, що процес введення англомовної лексики за допомогою різних форм і методів має тісно переплітатися з розширенням та узагальненням знань школярів про природу, її об’єкти та явища, формуванням основ екологічної культури в цілому.
Така навчальна діяльність покликана розвивати пам’ять, увагу, уяву, творче мислення, викликати позитивні емоції та почуття, збагачувати тематичний словник (активний та пасивний), формувати іншомовну мовленнєву компетенцію як в галузі екології та охорони навколишнього середовища, так і в загально навчальному змісті.
1.2. Методика та технологія впровадження екологічного виховання на уроках англійської мови.
Надзвичайно важливою є правильна організація впровадження екологічної освіти засобами іноземної мови. Для реалізації першого етапу системи роботи з формування основ екологічної культури в школярів у процесі вивчення англійської мови проводяться заняття, розширюючи, конкретизуючи, уточнюючи знання дітей про природу, подаючи нову англійську лексику. Заняття проводяться таким чином, щоб забезпечити поетапність збагачення знань дітей відповідно вікових особливостей: від елементарних уявлень про об’єкти природи найближчого оточення (свійські тварини, дикі тварини, комахи) до масштабних явищ природи (зміна пір року, характерні для неї погодні умови, метеорологічні явища) та проблем взаємовідносин людини і природи (екологічні катастрофи, наслідки людської діяльності, проблеми охорони навколишнього середовища тощо) . На першому етапі опрацювання екологічно-спрямованої теми учні розширюють та конкретизують знання про природу, особливості життєдіяльності живих організмів, існування неживих об`єктів природи, правила поведінки у лісі, у луці, біля водойми, виховують бажання допомагати братам нашим меншим; знайомляться з новою англомовною лексикою, виховують бажання вивчати англійську мову.
Для введення та першочергового закріплення нової лексики на екологічну тематику можна запропонувати такі вправи:
Tongue-twister Rhymes:
Whether the weather is cold,
Or whether the weather is hot,
We’ll weather the weather
Whatever the weather,
Whether we like it or not.
When the weather is wet
We must not fret.
When the weather is cold
We must not scold.
When the weather is warm
We must not storm.
But be thankful together
Whatever the weather.
Spring is green
Winter is white
Autumn is yellow
Summer is bright
It is summer. The sun is shining brightly. There are no clouds in the blue sky. The ground is covered with green grass. There is a large apple tree. It has many branches and green leaves. There are many red apples in the tree. Under the tree there are many yellow, blue and pink flowers.
SPRINGMarch April Maybirds green leaves warm weather beautiful flowers raincoats suits and dresses long days short nights |
AUTUMNSeptember October Novembercool weather grey sky clouds rain wind yellow and red leaves short days many fruit and vegetables |
SUMMERJune July Augustfine weather hot weather the sun shines brightly summer holidays flowers of many colours green trees bathe in the river or in the sea
|
WINTERDecember January Februarycold weather snow no leaves white short days and long nights ski, sledge, make snowmen warm coats and hats winter holidays |
e.g. Summer is hot.
Here’s fruit a lot.
To lay in the sun
Is a great fun.
e.g. Spring
Autumn
Sun
October
November
“It is a warm autumn day. Two townsmen are walking in the village. They see a large garden with many trees. All the trees have many apples, but one tree has no apple. They do not know why this tree has no apples. Soon they see a farmer’s boy and ask him: “Why is it so? Can you tell us?” “Of course, I can,” answers the boy, “because it is an oak-tree.”
A. It is a _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ day. Two townsmen are _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. They see a _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ many trees. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ have many _ _ _ _ _ _ , _ _ _ _ _ _ tree has no apple. They _ _ _ _ _ _ _ _ why this tree _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Soon they see _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ask him: “_ _ _ _ _ _ _ _ _? Can you tell us?” “_ _ _ _ _ _ _ _ , I can,” _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _,”because it is an oak-tree.” |
B. _ _ _ _ _ warm autumn _ _ _. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ walking in the village. _ _ _ _ _ _ _ _ large garden with _ _ _ _ _ _ _ _ _ . All the trees _ _ _ _ _ _ _ _ apples, but one _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. _ _ _ _ do not know _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ has no apples. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ a farmer’s boy and _ _ _ _ _ _: “Why is it so? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ?” “Of course, _ _ _ _,” answers the boy, “because _ _ _ _ _ _ oak-_ _ _.” |
Ефективний метод для роботи з розвитку навичок читання, аудіювання, складання усного та писемного повідомлення за прочитаним чи почутим текстом
Наступним кроком системи роботи з виховання екологічної культури на уроках англійської мови є формування вміння дітей використовувати в комплексі як іншомовні, так і екологічні знання. Школярам можна запропонувати виконати вправи, спрямовані на формування нових умінь природодоцільної поведінки, що ґрунтуються на екологічному мисленні й свідомості:
Procedure:
Divide the participants in groups (school, politicians, consumers, NGO’s, industry and commerce, media). Each group gets a preparation sheet and has time to prepare for the conference. If a group needs further help, the sheets with ideas can be distributed. At the footprint conference all groups meet and decide together what is going to be done in their school/town/land to reduce the ecological footprint. All groups should agree with the result. It is useful to have a presenter who gives everybody the opportunity to talk and to stay with the theme.
Ideas for the Media
Ideas for the School
Ideas for Politicians
Ideas for Consumers
Ideas for NGOs
Ideas for Industry and Commerce
“Сouncil of All Beings” - «Рада живих істот планети» для вирішення проблем природного середовища. Participants each choose to represent and speak for a part of the natural environment during a "council of all beings" (at which no humans are present). Beforehand, participants each make a mask to represent their aspect of nature.
Популярна гра для активізації групової роботи, яка включає розвиток креативного мислення, уяви, фантазії, реакції та готовності швидкого прийняття командних рішень. Мета її – перемістити контейнер з токсичними відходами у безпечне місце. This is a popular, engaging small group initiative activity which always provides a rich teamwork challenge for about 30-45 minutes. Involves thinking, imagination, action, fantasy, risk and an attractive solution. The challenge is to move the toxic waste contents to the "neutralization" container using minimal equipment and maintaining a safe distance within a time limit. The waste will blow up and destroy the world after 20 minutes if it is not neutralized. Anyone who ventures into the radiation zone will suffer injury and possibly even death, and spillage will create partial death and destruction. Therefore, the group should aim to save the world and do so without injury to any group members. Give the group some planning time with no action e.g. 5 mins. Then start the clock and indicate it is time for action, e.g., 15 or 20 mins.
Works with any group size over 10 and with large groups; the more the merrier. Invite people into a circle.Hand out blind-folds and help people to blind fold another. Alternatively, ask for eyes closed.
Explain that each person will hear a whisper of an animal name. Move around the group, giving each person the name of animal (e.g., from the list below). The challenge will be to find all other animals of one's own kind. No-one can talk - only animal sounds can be made. List of possible animals (aim to have 3 or more of each animal):
SPRING |
SUMMER |
AUTUMN |
WINTER |
WEATHER |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
JEOPARDY GAME QUESTIONS:
|
SPRING |
SUMMER |
AUTUMN |
WINTER |
WEATHER |
110 |
Spring months |
Summer months |
Autumn months |
Winter months |
Winter’ weather |
220 |
Spell: March |
Spell: July |
Spell: October |
Spell: February |
Spell: cloud |
330 |
Holiday: March,8 |
Holiday: August,24 |
Holiday: September,1 |
Holiday: January,7 |
Weather in June |
440 |
What do people wear in April? (three things) |
What do people wear in June? (three things) |
What do people wear in September? (three things) |
What do people wear in December? (three things) |
Today’s Weather |
550 |
Poem about spring |
Poem about summer |
Poem about autumn |
Poem about winter |
The English people about weather |
JEOPARDY GAME ANSWERS
|
SPRING |
SUMMER |
AUTUMN |
WINTER |
WEATHER |
110 |
March April May |
June July August |
September October November |
December January February |
* cold snow frost |
220 |
M,A,R,C,H |
J,U,L,Y |
O,C,T,O,B,E,R |
F,E,B,R,U,A,R,Y |
C,L,O,U,D
|
330 |
Women’s Day |
Independence Day |
Knowledge Day |
Christmas |
* hot, sunny, nice, long days |
440 |
*raincoats suits jackets |
*summer dresses, suits shorts |
* raincoats suits warm dresses |
* coats warm caps fur coats |
|
550 |
|
|
|
|
|
* - можливі відповіді
Creative engagement with nature, musical sense, and group activity. Everyone tries to find a musical instrument in woods. It should make a characteristic sound and it has to be made only from natural substances (e.g. you can clap with sticks or stones, crackle with dry grass or cones, blow in blades of grass, etc.). Then everyone introduces his/her own musical instrument and sounds that it makes. The orchestra can play in this way different kinds of songs, even demanding musical compositions.
A guessing competition - use different smells from nature (e.g., flowers, leaves) - who can guess them right?
З метою формування основ екологічної культури, умінь самостійно використовувати екологічні знання та засвоєну англійську лексику доцільно проводити такі види робіт:
Творчі завдання для розвитку усного та писемного мовлення:
As an introduction to conversations on deeper questions, provocative statements or a provocative text that brings up questions of principle can be suitable. The statements can be discussed in small ‘murmuring-groups’ of 2 or 3. Afterwards an exchange of thoughts in the whole class is possible.
Examples for such provocative statements could be:
This is a method to reflect thoughts, opinions, and mental states in the face of the current global trends. A couple of incomplete sentences considering the present and prospective developments are written on the board or a sheet/flip-chart. First everyone works alone and completes the open sentences. Afterwards an exchange of the personal results can take place in small groups. Examples for incomplete sentences:
A placard with a statement lies on the floor in the middle of the room. It invites to take a stand, to show opinion and position. Possible statements could be:
The participants stand as close to the poster as they agree with the statement. After everyone has found his position, the participants can tell why they took a certain position and what their opinion is. This method is useful to start discussions and conversations.
- discuss a problem with a friend
- try to find a newspaper article/ internet page about the problem
- find or draw a picture to show the problem
- gather opinions about the problem (interview classmates, friends, parents, neighbours etc)
- give your reasons for choosing this problem
- describe the problem and its causes
- describe how some local people feel about the problem
- suggest how to solve the problem
- write a short introduction
- make a contents page
- write your project
- prepare for the project presentation
Висновки
Екологічна освіта на уроках іноземної мови є невід’ємною складовою частиною виховання не тільки відповідального ставлення учнів до навколишнього соціоприродного середовища, формування екологічних, духовно-моральних цінностей і орієнтирів, а й сприяє розвитку навичок комунікатівних, інформаційних та соціокультурних компетенцій на основі іншомовного матеріалу.
Рівень розробки та впровадження екологічної проблематики на уроках іноземної мови залежить від етапу навчання: якщо на початковому етапі це окремі її елементи, то на середньому і старшому етапах вона присутня в досить великому обсязі, що дозволяє вирішувати практичні, освітні та виховні завдання на більш
високому рівні.
Слід зазначити, що використані форми роботи з формування основ екологічної культури в процесі вивчення англійської мови є досить ефективними, особливо дидактичні ігри у навчанні молодших школярів, під час яких діти легко та із задоволенням засвоюють знання екологічного змісту, запам’ятовують англійську лексику, проблемно-рольові ситуації і творчі проекти у викладанні англійської мови на середньому і старшому етапі, які спонукають учнів не тільки до функціонально-правильного використання англомовного матеріалу екологічного спрямування, а й до формування стійких навичок аналітичного та креативного мислення, формування активної громадянської позиції відносно проблем охорони навколишнього середовища та підготовки до сприятливої соціальної адаптації у майбутньому дорослому житті.
Використана література та інформаційні ресурси:
оцінювання. К. Ленвіт, 2009 р. – 261с.
Перекл. та адаптація Л.В.Биркун.- Oxford University Press, 1998.- 48 с.
Framework of Reference. Council of Europe, Education Committee. – Strasbourg. 1998
«ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ»
http://schools.foralivingplanet.eu/
http://www.wilderdom.com/games
http://www.wwf.at/europeanschools
http://www.footprint.at
1