Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей ім.. І.Г. Боровенського»
Самченко Н.М.
Інтегрований урок з теми: «Технологія виготовлення бубликів, обрядової випічки до Свята 40 святих в навчальній виробничій лабораторії та на виробництві» як приклад інтеграції навчально-виробничого та виховного процесів
(Фрагменти )
Решетилівка 2019
Інтегрований урок з теми:
«Технологія виготовлення бубликів, обрядової випічки до Свята 40 святих в навчальній виробничій лабораторії та на виробництві» як приклад інтеграції навчально-виробничого та виховного процесу
Підготувала і провела : Самченко Н.М.
викладач вищої категорії спецтехнології, викладач-методист ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І.Г.Боровенського»
Мета уроку
Освітня : узагальнення і систематизація, поглиблення знань з теми: «Технологія виготовлення бубликів, обрядової випічки до Свята 40 святих в навчальній виробничій лабораторії та на виробництві»; відтворення та застосування набутих знань у практичній діяльності; формування знань щодо значення Свята 40 святих , обрядової випічки бубуликів, жайворонків в українських традиціях та сучасному повсякденному житті.
Розвиваюча: формування вмінь та навичок щодо застосування теоретичних знань на практиці, готовності працювати із сучасним пекарським обладнанням на виробництві; розвивати національну свідомість учнів, формувати у молоді риси національного характеру, професійну самостійність, поваги до хліба, обрядової випічки.
Виховна: виховувати шанобливе ставлення до національних традицій у хлібопеченні, до національних українських традицій, пов’язаних з підготовкою та святкуванням Свята 40 святих , націлювати на успадкування молодим поколінням надбань українського народу у пекарській справі; виховувати культуру навчально-виробничого процесу, почуття відповідальності за результати своєї роботи; виховувати прагнення до успіху, ініціативу та творчість, сумлінність, усвідомлене відношення до навчання
Інтегровані предмети профтехциклу та загальноосвітнього циклу:
Елементи активізації уроку:
Викладач: Діти, сьогодні у нас незвичайний урок, він відбувається в день Свята 40 святих. До нього ми готувалися з вами заздалегідь: напередодні свята вивчали рецептури на обрядову випічку, яку з давніх давен випікали українці до цього свята, робили пробні випічки за цими рецептурами - пекли бублики у вробничій лабораторії ліцею. А сьогодні наші юні пекарі 2 та 3 курсів , разом з майстром виробничого навчання Іриною Овраменко , випікали обрядові бублики в умовах виробництва – у хлібопекарському цеху Решетилівського хлібозаводу.
Учениця : «Я розкажу вам про походження свята 40 святих»
Пам’ять 40 мучеників відноситься до найшанованіших свят. У цей день навіть полегшується строгість Великого посту.
Щорічно 22 березня християни відзначать свято 40 святих. Воно має кілька назв: Сорока мучеників, Сорок святих, у народі – сороки. У цей день шанується пам’ять сорока Севастійських мучеників – 40 воїнів римського ХІІ легіону, котрі загинули у 320 році біля міста Севастія (нині – турецьке місто Сівас) за відмову зректись християнської віри.
Викладач: А тепер про традиції на 40 святих
У цей день обов’язково йшли до церкви і ставили 40 свічок, молилися, дякували Богові за все, просили захисту від негараздів, хвороб, б’ючи 40 поклонів. Господині обов’язково печуть 40 булочок у формі пташок.,бублички.У різних регіонах України вони мають назви птахів – сороки, жайворонки, буслики. У народі вірили, що саме на Сорок святих з вирію повертаються пернаті – сорок різних порід.
Учениця: Вважали, що цього дня сорока бере сорок різочок чи галузок і мостить собі з них гніздо. Казали: « Нині сорока – іменинниця» . Сорока, якщо не турбувати її та не руйнувати гнізда, виступає своєрідним оберегом дому, біля якого живе. Етимологічно слово сорока пов’язане зі словом сорок, тобто народ вважає, що сорока охрещена на день сорока святих. На сороки прийнято запрошувати в будинок близьких людей: чим їх більше буде, тим краще. У будинку повинно бути шумно і весело
Викладач: Дівчина на сороки повинна була розірвати 40 ниток і зламати 40 дерев’яних плашок – щоб дуже швидко прогнати зиму. Розсівали по городу мак, сподіваючись на врожай у сорок разів більший за посіяне. Щоб підтримати ці надії, на Сорок святих варили горохову юшку, робили горохвяники, пекли пиріжки з горохом, готували вареники з маком.
Найбільш символічним був обряд « Топтати ряст» . Вважалося, хто напровесні його потопче – убереже життя й здоров’я протягом року. Тому навіть літні й кволі виходили в поле і, притопчуючи зелені сходи, казали: « Топчу, топчу ряст. Дай, Боже, потоптати і того году діждати».
Учениця: А чи знаєте Ви, що не можна було робити у День сорока святих?
У цей день не можна працювати фізично, а також займатися прибиранням житла. Також не можна їсти м’ясо, рибу, яйця, як і під час усього Великого посту. Не можна прати, шити або щось ремонтувати. У День сорока святих не можна позичати гроші. Окрім цього, не можна гніватися, злитися та лихословити.
Викладач : А що ж можна робити в День сорока святих?
У День сорока святих обов’язково потрібно спекти булочки-жайворонки або бублики. У це свято також можна гадати та закликати весну. Усі віруючі в цей день обов’язково повинні відвідати церкву та помолитися.
Молодим людям у цей день слід гойдатися на гойдалках. Кажуть, що ця дія принесе щастя і урожайний рік.
Також у цей день прийнято будувати плани на майбутнє та мріяти.
Викладач : Готуючись до сьогоднішнього уроку, я попросила Вас знайти в інтернет-джерелах прикмети, повір’я, які пов’язані в народі зі Святом 40 святих. Ви виконали це завдання? Прошу представити результати ваших пошуків
Прикмети у День сорока святих
Учень: Якщо 22 березня у День сорока святих стоїть гарна погода, значить, ще 40 днів можна не хвилюватися, що повернуться холоди.
Учениця: Холодна погода в День сорока святих означає, що наступні 40 днів весна може боротися із зимою, можливі різкі зміни погодних умов. Якщо ж таки 22 березня випав сніг, пасхальний тиждень буде дуже холодним.
Учениця: Якщо на Сорок святих опади і мало сонця – не буде весняної повені, влітку не очікується тривалих зливневих дощів, а осінь видасться сухою та погідною.
Учень: Якщо птахи в’ють гнізда на сонячній стороні в День сорока святих, значить літо буде холодним і врожайним.
Учениця: Якщо 22 березня вам пощастить побачити шпака, значить, літо буде дуже теплим
Учениця 3 курсу : Знайомить писутніх з матеріалом,який вона підготувала на урок про прикмети до Дня 40 святих, які є актуальними і в наш час
Викладач : Молодці!!! Добре підготувалися !!! Я хочу доповнити перелік традицій і прикмет до Дня 40 святих, які Ви ще не назвали:
Викладач: Діти, з учнями 2 курсу ми вже вивчили тему «Технологія випікання бубличних виробів». Вони разом зі своїми педагогами-наставниками набували та вдосконалювали свої практичні навички і вміння у виробничій навчальній лабораторії, а також сьогодні - на місцевому хлібопекарському виробництві, випікаючи для нашого уроку і для вас ці красиві і привабливі, смачні та духмяні бублики , щоб почастувати ними всіх учасників цього заходу. Але ще трошки терпіння перед тим, як будемо частуватися бубликами - зараз ми коротенько познайомимо з цією технологією наших першокурсників.
Учениці 2 курсу : сестри Прокуда Ніна та Прокуда Ліза презентують свій фотозвіт, зроблений під час випікання бубликів у виробничій лабораторії ліцею.
Учениця 2 курсу : Показує фотозвіт з виробництва , зроблений під час випікання бубликів, а також показує і коментує схему основних етапів технологічного процесу виробництва бубликів, в якому декілька второкурсників приймали безпосередню участь .
Майстер виробничого навчання: Остапенко Алла Олександрівна знайомить присутніх з технологією виготовлення мініатюрних-булочок жайворонків, які і в наш час в українських родинах випікаються до Свята 40 святих
Підведення підсумків: Відбувається у формі «відкритого мікрофону». Викладач задає питання по темі уроку – підходить до кожного учня, що бажає відповісти, щоб почути відповідь. Учні задоволені і самим уроком , і підготовкою до нього тому, що дізналися багато цікавого, корисного,актуального. А ще: поглибили свої знання, навчилися застосовувати їх на практиці, виготовляючи обрядові бублики у виробничій навчальній лабораторії, вдосконалили практичні вміння , виробляючи бублики в умовах виробництва
Викладач: Я дякую всім, хто допомагав мені при підготовці і проведенні цього уроку! Сподіваюсь, що Ви порадуєте своїх рідних, друзів власноруч спеченими бубликами, жайворонками! Закликаю вас завжди шанобливо ставитися до національних традицій у хлібопеченні, до національних українських традицій, пов’язаних не лише з підготовкою та святкуванням Свята 40 святих, а успадковуйте завжди надбання українського народу у пекарській справі, дотримуйтесь культури навчально-виробничого процесу, будьте відповідальними за результати своєї роботи, прагніть до успіху, проявляйте ініціативу та творчість, сумлінність, усвідомлено відностесь до навчання, своїми успіхами у навчанні та у оволодінні пекарським мистецтвом радуйте нас – ваших наставників і своїх батьків , які довірили нам ваше навчання і виховання.А тепер,після загального фото на пам’ять про сьогоднішній захід – чаювання в нашому родинному колі пекарів з власноруч випеченими ,ароматними, рум’яними бубликами!
Викладач: Урок закінчено!!! До нових зустрічей!!!