Методична розробка інтелектуальної гри "Фізика в природі"

Про матеріал
Методична розробка інтелектуальної гри "Фізика в природі" спрямована на розвиток пізнавальних інтересів в учнів, підвищення мотивації до вивчення фізики, розвиток природничих компетентностей, творчих здібностей та налагодження командної роботи. Гра містить чотири різнопланові конкурсні завдання, змагання рекомендується проводити між двома командами з учнів 7- 9 класів під час позаурочних навчально-виховних заходів.
Перегляд файлу

Фізика в природі

(сценарій інтелектуальної гри для учнів 7-9 класів)

 

Мета: розвиток пізнавальних інтересів в учнів, підвищення мотивації до вивчення фізики, розвиток природничих компетентностей, творчих здібностей та налагодження командної роботи.

Обладнання: мультимедійна система (ноутбук, проектор), фізичні прилади, аудіоапаратура, оціночні листи для журі.

 

Хід гри:

Вступне слово вчителя: (слайд 1) Всім привіт! Вітаю вас на інтелектуальній грі «Фізика в природі». Сьогодні ми поговоримо просто про дивовижне та дивовижно про просте. Правд у світі багато, а істина  - одна. І саме її протягом всього життя намагається пізнати людина. Багато наших співвітчизників ввішли у список вчених, що змінили світ. Пригадаємо їх імена, а можливо з часом  хтось із присутніх додасть і своє прізвище у цей список.

Відео 1 «50 винаходів українців, які змінили світ»    (https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=2EaMj3BOtXs)

 

Ведучий 1: Привіт, друзі! Як бачите, ми українці – потужна нація, яка має не тільки глибоке етнічне коріння та уславлені народні традиції, а й глибокий розум та інтелект.

Ведучий 2: І саме сьогодні у цій залі ми зібралися, щоб поринути у світ фізичних явищ, перевірити свої знання на практиці та визначити, яка команда переможе.

Ведучий 1:Тож давайте бурхливими оплесками запросимо на сцену команду «Протон»! ( називають прізвища дітей)

Ведучий 2: Зустрічайте команду юних фізиків «Електрон» (називають прізвища дітей)

Команди виходять на сцену

Ведучий 1: А яке ж змагання без суддів? Представляємо членів нашого шанованого журі.

Ведучий 2: ( називає членів журі)

Ведучий 1: Команди готові?

Ведучий 2:Журі на місці?

Ведучий 1: Тож ми розпочинаємо!

Ведучий 2: Фізика – наука точна, яка потребує  ретельних досліджень та вимірювань. Отже, починаємо перший конкурс «Назви прилад» (слайд 2)

Ведучий 1: На екрані ви бачите різноманітні фізичні прилади та пристрої. Кожній команді потрібно правильно записати назву якнайбільше приладів.

За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. (слайд 3)

Ведучий 2: А поки команди виконують це завдання ми з вами дослідимо звукові явища. Давайте пригадаємо, що таке звук? ( Відповіді з залу)

Ведучий 1: Вірно, звук – це механічні хвилі з частотою від 20 Гц до 20 кГц. Практично всі відомі фізики були ще й гарними музикантами. Тому серед усіх різноманіть звуків виділили сім основних нот, подібно до того, як у різнобарв’ї веселки виділили сім основних кольорів. Так, наприклад, нота ЛЯ утворюється тоді, коли будь-яке тіло, чи то голосові зв’язки чи ніжки камертона, коливаються 440 раз за секунду.

(демонстрація коливань ніжок камертона)

Ведучий 2: Сім нот, але якщо їх правильно скомпонувати за законами гармонії та резонансної фізики, то можна отримати гарну пісню. Тож зустрічайте дует «Блискавка».

У виконанні дуету звучить пісня.

Ведучий 1: А тепер слово командам.

(Команди зачитують відповіді, листочки з відповідями передають журі)

Ведучий 1: Фізика ніколи б не відбулася, як наука,  без експериментів. Тому наш наступний конкурс «Поясни дослід» (слайд 4).

Ведучий 2: Кожній команді по черзі буде запропоновано по два досліди, за правильне пояснення кожного з них ви зможете отримати  по 6 балів. У разі неправильної відповіді право відповідати переходить до команди- суперниці.

Ведучий 1: Перший дослід для команди «Електрон». Чому гумова повітряна кулька частково заповнена водою не лопає у полум’ї свічки?

(помічники демонструють дослід; пояслення досліду командою)

Ведучий 2: Наступний дослід для команди «Протон». Чому наелектризована тертям об волосся гумова повітряна кулька прилипає до стіни?

(помічники демонструють дослід; пояслення досліду командою)

Ведучий 1: А цей дослід для команди «Електрон».  Чому накритий лиском паперу стакан з водою перевертають, а вода не виливається?

(помічники демонструють дослід; пояслення досліду командою)

Ведучий 2: Наступний дослід для команди «Протон». Чому смужка паперу, намотана на цвях, не горить?

(помічники демонструють дослід; пояслення досліду командою)

Ведучий 1: Експериментальна частина нашого двобою позаду. Надамо час журі для підрахунку результатів, а ми тим часом з вами дослідимо механічний рух.

Ведучий 2: Давайте пригадаємо, що таке механічний рух? (відповіді з залу)

Дійсно, механічний рух – це зміна положення тіла в просторі відносно інших тіл з плином часу.

Ведучий 1: А які бувають види механічного руху? (відповіді з залу) Дійсно є рухи рівномірні прискорені, обертальні, зворотньо-поступальні, коливальні.

Про те, якщо їх вдало об’єднати та переплести зі звуковими явищами, можна отримати класний танець.

Танцювальна група «Круговерть» виконує сучасний танець.

Ведучий 1: Наступний наш конкурс - «Природнича вікторина»(слайд 5). Кожній команді по черзі буде запропоновано по три запитання про прояви фізичних законів у природі. За кожну правильну відповідь – 4 бали.

Ведучий 2: Запитання для команди «Електрон».

1. Чому під час прополювання бурянів, їх слід витягати з ґрунту повільно, уникаючи ривків? (слайд 6)             
Відповідь. Повільно витягуючи бур'яни, виполюємо їх з корінням, якщо ж тягнути ривком, то бур'ян унаслідок інерції не встигає прийти в рух, стебло переривається, а коріння залишається в землі.

2. Крокодили іноді ковтають камінці, маса яких становить близько 1% від маси їхнього тіла. Для чого вони це роблять? (слайд 7)

Відповідь. Камінці служать баластом, який дає змогу крокодилу ходити дном річки і швидко затягувати жертву під воду.

3. Чому собаки в спеку висовують язик? (слайд 8)

Відповідь. На тілі собаки немає потових залоз. Виділення вологи з язика собаки має таке саме значення, як виділення поту з тіла людини.

Ведучий 1: Запитання для команди «Протон».

1. Чому комахи, які живуть у полярних краях, на високогір'ї мають темне забарвлення? (слайд 9)

Відповідь. Це допомагає їхньому тілу поглинати більше сонячних променів.

2. Чому гуси і качки плавають у воді і виходять з неї сухими, а кури тонуть? (слайд 10)

Відповідь. Гуси і качки змащують своє пір'я жиром зі спеціальної залози, що міститься на куприку. Тому воно не змочується водою і вода не проникає в товщу пір'я, за рахунок чого вага птаха менша, ніж архімедова сила. Кури не мають таких залоз.

3.Чому маленька бджола створює своїм жалом великий тиск?(слайд 11)

Відповідь. Жало у бджоли дуже гостре. І навіть мала сила, що діє на

надзвичайно малу площу, здатна створити великий тиск.

(Журі оголошує результати конкурсу)

Ведучий 2: Фізичні явища оточують людину скрізь і завжди. Тому недаремно їх дуже часто оспівують у піснях. Наш творчий конкурс -  «Угадай пісню».

Ведучий 1: Вам буде запропоновано чотири підказки. Ваше завдання: за підказкою відгадати пісню. Якщо команда відгадує пісню за першою підказкою отримає   4 бали, другою – 3  бали, третьою – 2 бали, четвертою – 1 бал.  Відповіді прописуємо на папірцях. ( слайд 12)

Ведучий 2: Увага. Пояснення до першої пісні.

1) Ця пісня про поширення звукових коливань в напрямку природнього супутника Землі.

2) Звукові коливання створюються твариною.

3) Звукові коливання створюються твариною, що спостерігає місяць.

4) Це пісня Олега Винника.

Відповідь: «Вовчиця»

(відтворюється уривок з пісні)

Ведучий 1: Підказка до другої пісні.

1)У  цій пісні часто вживається числівник аналогом якого є префікс «мега»

2) Ця пісня про красиві, але колючі квіти.

3) Пісню виконує Алла Пугачова.

4) Цю пісню переспівав Єгор Крід

Відповідь: «Миллион алых роз»

(відтворюється уривок з пісні)

Ведучий 2: Наступна пісня.

1) У цій пісні оспівується механічний рух дівчини, що застосовує умову рівноваги важеля.

2) Це українська народна пісня.

3) Народна назва важеля, який використовує дівчина – коромисло.

4) Дівчину звати Галя.

Відповідь: «Несе Галя воду»

(відтворюється уривок з пісні)

Ведучий 1: Наступна пісня.

1) Оспівується про комплекс споруд, призначених для запуску космічних кораблів.

2) Пісня про спостереження нашого спільного дому крізь ілюмінатор.

3) У пісні йдеться про сновидіння космонавтів.

4) Ця пісня є в репертуарі гурту «Авіатор»

Відповідь: «Трава у дома».

(відтворюється уривок з пісні)

Ведучий 2: Остання пісня у нашому співочому батлі.

1) В пісні оспівується процес плавлення льоду.

2) Плавлення льоду відбувається внаслідок теплообміну між двома закоханими.

3) Після плавлення льоду в цій пісні оспівується процес конденсації водяної пари, що міститься в атмосфері.

4) Пісню виконує гурт «Гриби»

Відповідь: «Тает лёд»

(відтворюється уривок з пісні)

Ведучий 1: Ну що ж, заслужені аплодисменти команді «Протон»!

Ведучий 2: Бурхливі оплески команді «Електрон»!

Ведучий 1: Поки наше поважне журі підраховує бали, ми з вами подивимося, як знання фізики та гострий розум допомогли вихідцям з України створити винаходи, без яких ми не уявляємо наше сьогодення. Увага на екран.

Відео «Українці – геніальний народ» https://www.youtube.com/watch?v=rC9_ZSX8rqw

Ведучий 1: Надаємо слово журі.

(Журі підводить підсумки гри. Нагородження команд.)

Ведучий 2: Дякуємо всім за увагу! Пам’ятайте  :чарівне можна побачити у буденному! Будьте уважними та допитливими, і світ відкриється перед вами у своєму величному різноманітті!

 

Оціночна таблиця для журі

команда

«Назви прилад»

(правильна відповідь +1 бал)

«Поясни дослід»

(правильне пояснення +6 бал)

«Природнича вікторина»

(правильне пояснення

+4 бал)

«Відгадай пісню»

( хто перший відгадав +4 бали)

Сума балів

місце

ЕЛЕКТРОН

 

 

 

 

 

 

 

ПРОТОН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Позакласні заходи
Додано
6 грудня 2022
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку