24 березня о 18:00Вебінар: Розвиток критичного мислення та медіаграмотності на уроках англійської мови

Методична розробка"Квест з хімії-періодична система "

Про матеріал
"Квест з хімії-періодична система"розроблений з метою закріплення знань по темі"Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва";розвиток логічного мислення.
Перегляд файлу

Урок    Гра -квест

8 клас

Узагальнення знань за темою « Періодична система хімічних елементів. Будова атома»

Мета:

Формування ключових компетентностей:

    хімічна та математична грамотність;

    ініціативність та підприємливість;

   екологічна грамотність та здорове життя;

Формування предметних компетентностей:

   перевірити  рівень  навчальних досягнень учнів за темою «Періодична система хімічних елементів.       

   Будова атома»;

   розвивати комунікативні та пошукові здібності;

   виховувати інтерес до вивчення хімії та предметів природничого циклу.

Обладнання: роздавальний матеріал, набір реактивів та обладнання для проведення дослідів.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Доброго дня, друзі. Сьогодні я завідуючий лабораторіі, професор Неодім. Вітаю  вас з відкриттям хімічної лабораторії та можливостю   подальшого знайомства з цікавою та магічною наукою –хімією!

Команди заповнюють свої лабораторні журнали, координатори видають за вірні відповіді жетони. Група, котра бере більше жетонів – є переможцем, а оцінку кожному учаснику виставляє капітан команди. В добрий путь учасники!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Давайте дамо назви командам. Вони  складаються з перших літерів хімічних елементів з протонними числами:

1 група-   88,19,77,8,91,89,75,4.  ( пробірка)

2 група – 85,63,44,96,101,28,92,79. ( мензурка)

Для того, щоб отримати завдання  та знайти місце проходження квесту, необхідно розв’язати командам задачі:

Команда «Пробірка»: Елемент має формулу гідроксиду Е(ОН)3, а відносна молекулярна маса його вищого оксиду дорівнюється  102.Коли к його нуклонному числу додати протонне число елемента з електронною формулою зовнішнього  слою 2S22P6 то ви отримаєте номер кабінету, де відбудеться квест.

Команда «Мензурка»: Знайти елемент за такими даними- Елемент має летку водневу сполуку НЕ, та розташований в 4 періоді. Коли до його протонного числа додати протонне число найрозповсюдженішого елемента у Всесвіті, то ви отримаєте номер кабінету, де проводиться квест-гра.

ІІІ. Проведення квесту

Вітаю вас, юні хіміки, у свята- святих  - кабінеті хімії. Ви вже отримали 2 бали. Кожне завдання  дає можливість добавити ще 1 бал, таким чином у кінці гри  за всі вірні  відповіді  команди  отримають 12 балів.

У кабінеті знаходяться 5 столів- локацій. За кожним столом сидять координатори,  які видають завдання  та їх оцінюють. За кожну виконану  локацію команда отримує  жетон. У разу неспроможності, координатор допомагає, але жетона  учні не отримують. Це дає можливість рухатися далі.

Координатори – це учні, які вже  отримали  високі бали до проходження  квесту та отримали необхідні консультації від вчителя.

Для виконання завдань команди рухаються в протилежному напрямку. Команда, яка перша розв’язала задачу починає гру с  локації № 1, а друга з локації № 5.

Локація № 1 Знайди елемент за його застосуванням  та значенням.

Завдання першої команди: Знайти елемент у Періодичної системи за такими даними:  має два енергетичних рівні, неметал, р- елемент, головний елемент у живій природі. Може бути крихкою речовиною, яку використовують у виробництві олівців, а також є еталоном твердості  серед природних речовин. Головний елемент у живій природі. Запишіть  електронну, електронно- графічну формули його атома та поясніть  його можливі валентності.( С – Карбон, 1S22S22P2 , валентність   ІІ та ІV)

Завдання другої  команди: Знайти елемент у Періодичної системи за такими даними: має 3 неспарених р електрони, на зовнішньому енергетичному рівні 5 електронів. Елемент, який заперечує життя та одночасно є елементом життя. Його проста речовина  є  основною складовою частиною  повітря. Складіть електронно- графічну формули його атома,  формули його вищого  оксиду та леткої водневої сполуки. ( N- Нітроген, 1S22S22P3, N2O5, NH3).

Команди отримують жетони та записують відповіді в лабораторний журнал.

Локація № 2  Про що розповідають електронні формули атомів.

Завдання першої команди:

Знайдіть відповідність між електронною формулою елемента та його сполукою з Гідрогеном

  1. 2S22P2            А.     Н2Е
  2. 3S23P3            Б.      НЕ
  3. 2S22P5            В.      ЕН3
  4. 4S2                       Г.      ЕН4
  5. 3S23P4

Знайти елементи та розташувати елементи за зменшенням  неметалевих властивостей.

( 1- Г, 2-В, 3- Б, 5- А;     F,S,P,C,Ca.)

Завдання другої  команди:

Установіть відповідність між електронною формулою елементів та їх вищих оксидів.

  1. 1S22S2                    А.       Е2О5
  2. 3S23P1                   Б.      Е2О
  3. 2S22P3                   В.      Е2О7
  4. 3S1                                     Г.      ЕО2
  5. 3S23P5                   Д.      Е2О3

Знайти елементи та розташувати елементи за зменшенням металевих властивостей.

  1. Г,  2- Д,  3-  А, 4-Б , 5 –В ;      К,АІ, Si,C,N)

 

Локація №3 Атоми та йони.

Завдання першої команди:

В який  іон перетвориться атом фосфору, коли буде віддавати 5 електронів зі свого зовнішнього шару? А коли приймає три електрони? Запишіть електронні  формули  таких йонів на їх заряди. Що вам відомо про застосування  фосфору та його значення для здоров’я людини та життєдіяльності  рослин?

Завдання другої  команди:

Чому для елементів Оксиген та Флуор номер групи не співпадає з максимальною валентністю? Дати пояснення, використовуючи будову атомів цих елементів. Які  іони  для них найхарактерніші? Складіть електронні формули цих іонів та вкажіть їх заряди. Чому  проста речовина фтор – отрута, а зубна паста з фтором корисна?

Локація № 4  Суперлабораторія

Коли ми говоримо про різноманіття природи, здається, що у світі існує нескінченна безліч елементів. Але це не так…  Ми самі й усе, що нас оточує, це всього  лише 118 хімічних елементів, які можуть один з одним з'єднуватися й утворювати нові речовини. Дивно!  Настав час продовжити знайомство із чудовою наукою хімією. А що  найцікавіше в хімічній лабораторії? Звичайно ж, хімічні досліди.

Але спочатку… правила! Довідайтеся, яких правил безпечної поведінки треба дотримувати під час проведення хімічних дослідів. Запишіть “Правила безпечної поведінки”,а також свої висновки та рівняння можливих  реакцій у лабораторному журналі.

Увага! Досліди проводити тільки в присутності професора Ніодима! 

Завдання  першої команди:

За допомогою хімічних реактивів  довести, що  Сульфур  дійсно неметал, а його оксид виконує властивості кислотного оксиду.

Учні готуються та захищають план дій, техніку безпеки у координаторів.  Тільки потім  допускаються до виконання дослідів, які виконуються всередині витяжної шафі під керівництвом професора Неодима.

  1. Спочатку необхідно спалити сірку, що доводить що її неметалеві властивості  не дуже активні ніж у Оксигену. S + О2 = SО2
  2. Отриманий оксид пропускаємо крізь воду, таким чином добуваємо кислоту

Н2О + SO2= H2SO3

  1. За допомогою універсального індикатора доводим, що отриманий розчин є кислотою.

Завдання  другої команди:

 За допомогою хімічних реактивів  довести, що  Карбон дійсно неметал, а його оксид виконує властивості кислотного оксиду.

Учні готуються та захищають план дій, техніку безпеки у координаторів.  Тільки потім  допускаються до виконання дослідів під керівництвом професора Неодима.

  1. Спочатку необхідно спалити дерев’яне вугілля, що доводить його не дуже активні неметалеві властивості. С + О2 = СО2  ( Оксиген кращій неметал тому і  відбирає електрони у Карбону)
  2. Добути СО2 взаємодією кислоти та карбонату. СаСО3+ НСІ = СаСІ2+ Н2О + СО2.
  3. Отриманий вуглекислий газ пропускаємо крізь розчин вапняної води, що доводить кислотні властивості карбон (ІV) оксиду. СО2 + Са(ОН)2 = СаСО3↓+ Н2О

 

Локація № 5 Особливі властивості речовин

Завдання першої команди:

Речовина А бурхливо реагує з водою з утворенням речовини Б, розчин якої змінює забарвлення індикатора. Якщо до Б долити  розчин хлоридної  кислоти утворюється речовина В, що змінює забарвлення полум’я в жовтий колір. Назвіть речовини А.Б,В. Напишіть рівняння відповідних реакцій.

( А-Na, Б – NaOH, B – NaCI.    2Na + 2 H2O  = 2NaOH + H2NaOH + HCI = NaCI + H2O)

Завдання другої команди:

Елемент А належить до І групи головної підгрупи, а елемент Б до VII групи головної підгрупи. Речовина, які утворюються елементом А забарвлюють полум’я в жовтий колір, а проста речовина, утворена елементом Б – є отруйний газ жовто-зеленого кольору. Сполука, що утворюється  при взаємодії цих  елементів використовується в якості харчової  добавки та консерванту. Знайдіть ці елементи. Складіть рівняння реакцій  та порахуйте відносну атомну масу отриманої речовини.

(  A – Na,  Б  - CI.      2Na + CI2 = 2NaCIМr( NaCI) = 58,5 )

IV. Підбиття підсумків гри

Вітаю команди з проходженням квесту. За результатами гри визначаємо переможця. Команда- переможець отримує 12 балів. Капітан у своєму лабораторному журналі виставляє бали кожному учаснику.


 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку