Майстер-клас вчителя трудового навчання Марчук Л.У.
СЛАЙД 1
Зміни в суспільстві вимагають від сьогоднішнього випускника школи значних зусиль, аби досягнути успіху в майбутньому. Як сучасний учитель, я вважаю, що саме творчий потенціал, креативність особистості можуть допомогти в цьому. Адже, працюючи з науково-методичною літературою, замислилася над думкою: здатність до творчого або дивергентного мислення є важливою навичкою майбутнього. Саме креативне мислення генерує багато розв`язків однієї задачі або проблеми. Нажаль, в середній школі більша увага приділяється розвитку логічного мислення.
СЛАЙД 2
ТОМУ мною було поставлено завдання:
1. Створити такі умови, за яких кожен учень міг би реалізувати свою власну освітню траєкторію.
2. Удосконалити освітній процес через складові навчального середовища, які формують і розвивають якості особистості, що ведуть до успіху в сучасному суспільстві.
Вважаю свій досвід актуальним, оскільки систематизовано діяльність щодо розвитку творчого мислення учнів в умовах впровадження елементів модульно-розвивального навчання в Чернівецькому ліцеї «Престиж».
Ознаками новизни власного досвіду є те, що мною визначено педагогічні прийоми і методи сучасних технологій на різних етапах навчання також розробила навчально-методичне забезпечення модульного-розвивального навчання.
СЛАЙД 3
Обрала основну ІДЕЮ реалізації досвіду: «Розвиток креативного мислення - підгрунтя творчої діяльності». Цьому є багато підтверджень: можна звичайні матеріали використати незвичайно.
СЛАЙД 4
Для розвитку творчого мислення допомагають сучасні технології в поєднанні з традиційними, інтерактивні, інформаційно-комунікаційні, проєктні. Насамперед мною розроблено навчальний комплекс «Модуль учні»
СЛАЙД 5
«Модуль учня», як інструмент модульного навчання, представляє собою план дій для учня, що допомагає «побачити» освітній процес впродовж вивчення модуля і створити мотивацію. Він спрямований на формування здатності до самонавчання, покликаний розвивати творчу рефлексію. В Модулі учня я пропоную випереджуюче домашнє завдання різного рівня, що спонукає до творчості.
СЛАЙД 6
З метою активізації творчої діяльності застосовую спеціальні методи і прийоми ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ: використання цікавих аналогій, метод відкриття, метод образного бачення.
До прикладу моделюючи заняття на тему «ВИГОТОВЛЕННЯ ПІДСТАВКИ ПІД ГОРНЯТКО», пропоную метод асоціативних малюнків:
«Вгадайте виріб, який ми будемо виготовляти в якості творчого проекту».
Диференціюю малюнки за варіантами
СЛАЙД 7
Наступним кроком застосовую «Метод образного бачення». Учням даються готові шаблони фігур, пропоную домалювати певні частини, щоб створити цілий образ. От які варіанти моїх учнів.
СЛАЙД 8
На етапі актуалізації знань використовую метод «Асоціативний кущ». Наприклад, «Назвіть словом, словосполученням значення підставки під горнятко?» І аспекти значень учні називають самі.
Під час обговорення пропоную їм назвати інші незвичні функції підставки для кружки??? включається фантазія і творчість учнів.
Хто-зна, чи не з’явиться найближчим часом такий гаджет або смаколик.
СЛАЙД 9
Активна взаємодія учнів, обмін думками, ідеями спонукає до розвитку креативного мислення.
Мозковий штурм – це поширений інтерактивний метод колективного обговорення; це пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою увагу та творчість. Метод передбачає вільне висловлювання думок усіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень із конкретної теми.
Наприклад при обговоренні дизайну підставки для кружки висуваємо ідеї щодо того, яка підставка буде купуватися.
Порядок проведення наступний.
Слайд 10
Використання ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ технологій забезпечує належний супровід уроків трудового навчання. Використовую мультимедійні презентації на різних етапах навчального процесу: демонстрування малюнків, фотографій, відео фрагментів (майстер-класи, віртуальні екскурсії, виставки) на етапі вивчення нового матеріалу; виконання тестових завдань, розв`язування ребусів на етапі формування теоретичних знань, презентація проектів на підсумковому етапі захисту проектних робіт. Досвід показує, що застосування ІК-технологій формують образне бачення, створюють сприятливий емоційний фон, що спонукає учнів до творчої діяльності.
СЛАЙД 11
Не може не зацікавити ресурс Lernsng apps
СЛАЙД 12
Проаналізувавши діяльність учнів 5-6-х класів вдома упродовж двох років, я переконалась, що досягла певних позитивних результатів. Їх відображають діаграми: якщо у п’ятому класі з 58 учнів творче домашнє завдання виконувало 15,5%, тобто 9 дітей, то в шостому класі після року співпраці, творче завдання виконують 21 учень, що становить 36,2%. Додатково стимулюю зацікавлених учнів, які мріють стати відомими дизайнерами, до творчого самовираження на заняттях гуртка «Чарівниця». Горджуся тим, що мої учні продовжують навчання в коледжі дизайну та економіки, в ВПТУ №3, вишах за творчі спеціальності - дизайн, технології, тощо. Мої випускники є успішними людьми, яскравими особистостями.
СЛАЙД 13
Основними ж досягненнями вважаю здобутки своїх учнів: щорічні перемоги на Всеукраїнській олімпіаді з трудового навчання (п`ять призових місць на ІІ етапі та одне місце на ІІІ етапі впродовж останніх чотирьох років), дипломи в творчих, мистецьких конкурсах міського та обласного рівнів.
СЛАЙД 14
Власний досвід і майстерність я представляю на майстер-класах міського рівня «Журавлик миру, щастя та добра» (витинанка), «Подаруй серце солдату» (аплікація), «Янголятко» (бісероплетіння), «Чарівна писанка» (писанкарство), «Вітальна листівка» (ниткографія).
Методична розробка «Модуль учня»
«Технологія виготовлення аплікації. Виріб – підставка під горнятко» (10 год.)
№ |
Зміст навчального модуля |
Обов. Контр. |
Терміни |
ІКТ |
Домашнє завдання |
|
І рівень |
ІІ рівень |
|||||
1. |
Вибір та обгрунтування об`єкта проектування (виду підставки). Планування роботи з виконання проекту |
|
Аплікація Проєктна діяльність Проєкт Проєктування Етапи проєктування |
|
Пошук моделей-аналогів з паперу та природних матеріалів. Стор. 58-59 |
Творчий пошук моделей-аналогів з тканини та інших конструкційних матеріалів. Стор. 58-59 |
2. |
Оцінювання ескізного малюнка. Проектування форми методом біоформ. Моделі-аналоги. Графічне зображення |
Ескіз |
Ескіз Біоформи Моделі- -аналоги Шаблон |
Зразки виробів. Стор. 81, мал. 43, 44 ПР стор. 84 |
Створити ескізний малюнок методом біоформ.
|
Створити ескізний малюнок методом біоформ. Виготовити шаблон. |
3. |
Добір конструкційних матеріалів, інструментів та обладнання. |
|
Конструкційні матеріали Інструменти |
Стор. 8, мал. 1 Стор.45- 52, мал. 25 |
Добір матеріалів та інструментів Стор. 56 |
Добір матеріалів та інструментів; композити Стор. 56 |
4. |
Побудова викрійки підставки за заданими мірками. Вирізання викрійки. Розкроювання швейного виробу. Тестування |
Тести |
Правила ТБ при розкроюванні виробу. Розкрій виробу Деталі крою |
Стор. 62-63 ПР стор. 85 Тести №1 |
Завершити розкрій виробу. |
Завершити розкрій виробу та додаткових матеріалів. |
5. |
Виготовлення деталей аплікації (за шаблоном). Практична робота Приметування деталей аплікації до основи швом «уперед голкою». |
Шов «уперед голкою» |
Шов Стібок Шов «уперед голкою» Правила техніки безпеки |
Стор. 86, мал.45 Табл. 2 |
Виконати таблицю №2 |
Виконати таблицю №2 Виконати елемент приметування |
6. |
Практична робота Використання петельного шва для пришивання деталей аплікації до основи виробу. |
Петель- ний шов |
Обметування Петельний шов Правила техніки безпеки |
Стор. 95-98 ПР стор. 99 |
Тренувальні елементи |
Тренувальні елементи Виконати прикріплення деталей |
7. |
Практична робота Пошиття виробу
|
Виконання плану виготовлення виробу |
Оздоблювальні шви «Назад голкою» |
ПР Стор. 112
|
Виконати шов «назад голкою» |
Виконати шов «назад голкою» Оздоблювальні елементи (бісер, стеклярус, блискітки) |
8. |
Практична робота Пошиття виробу
|
Виконання плану виготовлення виробу |
Оздоблювальні шви Шов «стебловий» «Тамбурний» |
ПР Стор. 113
ПР Стор. 116-117 |
Виконати шов «стебловий», «тамбурний» Закріплення деталей |
Виконати шов «стебловий», «тамбурний» Закріплення деталей Пришивання ґудзиків |
9. |
Остаточна обробка виробу. Волого-теплова обробка. |
Догляд за виробом |
Зберігання Чищення Прання Прасування |
Поради догляду Стор. 124-127 |
Завершити виріб. ВТО готового виробу |
Завершити виріб. ВТО готового виробу Догляд за виробом. |
10 |
Контроль з модуля (захист проекту) |
Підставка під горнятко |
Презентація виробу |
Оцінка якості готового виробу |
Реклама виробу |
Реклама виробу Собівартість виробу |
Види обов’якового контролю.
ескіз - 1;
тест – 1;
практична робота - 4;
захист проекту - 1.
Література:
Підручник: Трудове навчання (для дівчат) 5 клас В. К. Сидоренко, Т .С. Мачача
Харків «Сиция» 2013 р.
Очікуваний результат:
Знаннєвий компонент
|
Діяльнісний компонент
|
Ціннісний компонент
|
Учень: Розуміє етапи проектування. Розуміє сутність методу біоформ у створенні (дослідженні) форми виробу.
|
Учень: Розрізняє етапи проектної діяльності. Застосовує методи фантазування та біоформ при проектуванні виробу. |
Учень: Висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів природного походження.
|
Розуміє моделі-аналоги як історію розвитку технічного об'єкту; розуміє сутність базової моделі. Знає властивості конструкційних матеріалів. Розуміє роль природних матеріалів, як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля. Розрізняє та називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Має уявлення про масштаб.
|
Розрізняє моделі-аналоги стосовно об’єкта проектування. Добирає конструкційні матеріали залежно від їх властивостей. Читає та виконує зображення плоскої деталі (схеми). Визначає типи деталей. Розрізняє деталі за способом отримання. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Вирізняє технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання за характерними ознаками. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб за готовою композицією. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій.
|
Обґрунтовує взаємозв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу. Усвідомлює значення деталі, як частини виробу
|
Терміни:
Аплікація – це вид декоративно-ужиткового мистецтва, в якому художні зображення виконують за допомогою закріплення деталей малюнка на основу. Аплікації розрізняють за : кольором(одноколірна,багатоколірна);формою(пласка,об’ємна);
Тематикою(предметна,сюжетна,декоративна).
Проектна діяльність – форма навчальної діяльності, структура якої збігається зі структурою навчального проекту.
Проект – (у буквальному перекладі з латинської – кинутий уперед) – це самостійно виконаний учнями комплекс дій із розв’язання проблеми, що завершується створенням продукту і його поданням у формі усної чи письмової презентації.
Проектування – процес розробки проекту, прообразу майбутнього об’єкта, стану та способів його виготовлення з фіксацією результату у будь-якій формі.
Етапи проектування:
Ескіз – пласке графічне зображення виробу, виконане від руки без дотримання масштабу, але із дотриманням його пропорцій.
Біоніка – прикладна наука про застосування в технічних обладнаннях форм живого в природі та їх промислові аналоги.
Модель – аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але вірізняється за формою деталей чи оздобленням.
Шаблон – це пристосування для перенесення контурів деталей аплікації на тканину.
Конструкційні матеріали – це матеріали, які застосовують у виробництві для виготовлення різноманітних виробів: метал, деревина, скло, картон, камінь, тканина.
Інструменти – знаряддя для ручної праці.
Шов – це неперервний ряд стібків на тканині.
Стібок – це частина шва між двома проколами голки.
Шов «уперед голкою» - це ряд стібків і проміжків між ними однакової довжини. Приметування – це тимчасове з’єднання нитками малої деталі з великою.
Зметування – тимчасове з’єднання нитками двох або кількох деталей приблизно однакових за розміром.
Заметування – тимчасове закріплення нитками підігнутого краю деталей або виробу.
Обметування – обробка прорізу петлі. Обметування зрізу деталі, щоб тканина не обсипалася.
Пришивання – закріплення фурнітури або аплікації на виробі стібками постійного призначення.
Підшивання – закріплення підігнутого краю деталі стібками постійного призначення з виворітного боку так, щоб їх не було помітно з лицьового.
Шов «стебловий» - застосовують для вишивання контуру стебел у рослинному орнаменті.
Шов «назад голкою» - це неперервний ряд однакових за розміром стібків, що виконується справа на ліво.
Шов «петельний» - утворюється ланцюгом вертикальних петлеподібних стібків та має багато різновидів.
Шов «тамбурний» - виконується справа на ліво та зверху вниз, складається з ряду петель – кожна наступна петля виходить із попередньої.
Тест:
Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги
1. До початку роботи:
а) вдягнути робочий одяг (хустку і фартух);
б) ретельно вимити руки;
в) порахувати кількість голок і булавок у гольниці;
г) розкласти інструменти та пристосування;
д) усі відповіді правильні;
е) жодної відповіді немає правильної.
2. Під час виконання ручних робіт:
а) світло має падати зліва або спереду;
б) стежити за поставою;
в) відпочивати 2-3 хвилини через кожні15 хвилин;
г) працювати з наперстком;
д) зберігати голки та шпильки лише в гольнику або коробці;
е) класти ножиці із зімкненими лезами, направленими від себе, передавати кільцями вперед.
є) усі відповіді правильні;
ж) жодної відповіді немає правильної.
3. Після закінчення роботи:
а) порахувати кількість голок і булавок у гольниці;
б) прибрати робоче місце;
в) скласти інструменти у скриньку;
г) усі відповіді правильні;
д) жодної відповіді немає правильної.
Інструкційна карта виготовлення виробу «Підставка під горнятко»
№ З\П |
Назва операції |
Фото матеріали
|
1. |
Добір матеріалів та інструментів |
|
2. |
Ескізний малюнок виробу |
|
3. |
Креслення деталей, виготовлення шаблону, розкрій виробу |
|
4. |
Підготовка основи до аплікації, розташування малюнка |
|
5. |
Закріплення деталей аплікації від середини виробу |
|
6. |
Виконання візерунка аплікації |
|
7. |
Завершення закріплення деталей аплікації |
|
8. |
Оздоблення готового виробу (лакування) |
|
9. |
Контроль якості готового виробу. Презентація. |
|
Опорна схема
Обговоріть у творчих групах. Чи погоджуєтесь ви із зазначеним твердженнями? Обгрунтуйте
власну думку.