Методична розробка «Моделювання спілкування англійською мовою»

Про матеріал
Робота складається із вступу, де ми розглянули актуальність роботи, об'єкт, суб'єкт дослідження; двох розділів, де ми дослідили теоретичні основи комп'ютерної лінгвістики та моделювання спілкування англійською мовою; висновку та списку використаних джерел.
Перегляд файлу

ВП «Професійний ліцей Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

 

«Моделювання спілкування англійською мовою»

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробив

Викладач інформатики

                                                                                                     Третяк М. О.  ____________

                                                                                                                                                                                                          Розглянуто та                                                  затверджено на засіданні                                                     методичної комісії                                                                              Протокол №___від «__» _______

                                                                                  Голова методичної комісії

                                                                                         ___________________ПІБ

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

Проблеми інформатики, штучного інтелекту, експертних систем мають мовний аспект. Мова є не стільки «формою виразу» готових думок, скільки способом змістовної організації і представлення знань. Значущість лінгвістичних проблем комп'ютеризації пов'язана з виникненням нових видів масової діяльності, що включають побудову штучних мов і машинних словників, розробку інформаційних банків, побудову алгоритмів обробки текстів, розробку режимів спілкування в системі „людина — комп'ютер — людина" тощо. Взагалі, мовний аспект є важливим для всіх основних напрямів індустрії обробки знань, таких, як збір, створення, зберігання, систематизація, розповсюдження, інтерпретація інформації.

Термін „комп'ютерна лінгвістика" задає загальну орієнтацію на використання комп'ютерів для вирішення різноманітних наукових і практичних задач, пов'язаних з мовою, ніяк не обмежуючи способи рішення цих задач.

Центральними науковими проблемами комп’ютерної лінгвістики являються проблема моделювання процесу розуміння змісту текстів (перехід від текста до формалізованого уявлення його змісту) та проблема синтезу мови (перехід від формалізованого уявлення змісту до текстів на природній мові). Ці проблеми виникають під час вирішення низки прикладних задач, в тому числі, задач автоматичного виявлення та виправлення помилок під час вводу текстів до електронно-обчислювальної машини, автоматичного аналізу та синтезу усної мови, автоматичного перекладу текстів з одної мови на іншу.

Мета дослідження – систематизувати й поглибити теоретичні і практичні знання щодо процесу моделювання спілкування англійською мовою як іноземною, виявити концептуальні особливості комп’ютерної лінгвістики,  описати існуючі та розробити власні моделі спілкування за допомогою мережі Інтернет і навчальних програм. Засобом досягнення поставленої мети слугували наступні завдання:

  1.                    дослідити проблеми розвитку комп'ютерного напряму прикладної лінгвістики;
  2.                    проаналізувати основний зміст моделювання спілкування англійською мовою як іноземною;
  3.                    провести аналіз дидактичних особливостей інноваційно-комунікаційних моделей та Інтернет-технологій;
  4.                    розглянути існуючі моделі спілкування англійською мовою за допомогою мережі Інтернет та навчальних програм;
  5.                    розробити власний урок навчання спілкування англійською мовою, як іноземною, на основі електронної програми, універсального програмно-методичного комплекса  ELanTeS.

 Предмет дослідження  спілкування англійською мовою.

Об’єкт дослідження  комп'ютерна лінгвістика: моделювання спілкування аглійською мовою.

Методи дослідження зумовлені поставленою метою та завданнями роботи.

Наукова цінність одержаних результатів визначається тим, що це дослідження можна використовувати як наукове джерело в процесі викладання теорії та практики англійської мови як іноземної в вищій та середній школі. Подальше застосування, зібраного в нашому дослідженні матеріалу, може допомогти дослідникам при написанні наукових праць, статей та інше.

Робота складається із вступу, де ми розглянули актуальність роботи, об'єкт, суб'єкт дослідження; двох розділів, де ми дослідили теоретичні основи комп'ютерної лінгвістики та моделювання спілкування англійською мовою; висновку та списку використаних джерел.

 

 

 

 

 

 

Моделі спілкування англійською мовою за допомогою мережі

Інтернет

Технічний прогрес, зумовлений швидким розвитком інформаційних технологій та Європейська інтеграція України висувають нові умови до спілкування. Впровадження Болонського процесу також сприяє популяризації вивчення іноземних мов. Чим більшою кількістю іноземних мов володіє студент, тим більше у нього шансів знайти високооплачувану роботу в Україні та за кордоном [23].

Важливо зазначити, що англійська, як перша іноземна мова, вивчається у змісті шкільної програми. Але не всі студенти, які вивчали англійську у школі мають однакові знання та однакові здібності. Деякі з дитинства вивчають дві і більше мов, виростаючи в двомовній сім'ї або перебуваючи в мовному середовищі, як діти емігрантів чи вивчаючи діалекти, знову ж таки завдяки мовному середовищу.

Безперечно, науково-технічний прогрес змушує нас йти в ногу з часом. Сьогодні все більше зростає кількість людей, які живуть в нереальному світі - світі Інтернету певну частину свого життя.

Використання Інтернету у всьому світі можна назвати "технологічною революцією". Адже за допомогою Інтернет технологій можна зробити багато повсякденних справ не виходячи з дому: перевірити свій банківський рахунок, зробити покупки, поспілкуватися з другом, який живе в іншому кінці світу, а також вивчити іноземну мову. Основною перевагою такого навчання є те, що не потрібно кудись їхати, зустрічатися з вчителем, витрачати час і гроші на дорогу. Студент може навчатися, навіть, під час обідньої перерви на роботі.

Такий тип навчання зручний для бізнесменів, банківських працівників, студентів, які працюють, жінок, які знаходяться в декретній відпустці, для будь - кого, хто має бажання та доступ до Інтернету. При електронному навчанні у студента також не виникає необхідності купувати книжки та зошити з вправами. Адже все це можна знайти в Інтернеті. Застосовуючи Інтернет студенти мають змогу знайти корисну інформацію з будь-якої тематики, яка може бути використана ними при підготовці до наукових конференцій. Інтернет дозволяє публікувати статті, приймати участь в студентських он-лайн конференціях, спілкуватися з носіями мов з будь-якої частини світу за допомогою скайпу. За допомогою даного ресурсу викладач з легкістю може викласти в Інтернеті завдання студентам, прочитати он-лайн лекцію, здійснити контроль пройденого матеріалу. Інтернет вчить студентів працювати в команді, співпрацювати з іншими, прискорює мислення. Застосування комп'ютерів підвищує ефективність навчального процесу, забезпечує зв'язок між викладачем та студентом, підвищує інтерес до вивчення іноземних мов. Використання комп'ютерних технологій дає можливість студенту засвоїти більше матеріалу за коротший термін [37].

Дуже активно починають розвиватися бази даних. Нині вже майже не залишається сайтів, які б працювали без їх використання. Паралельно відбувається цікавий процес, коли компанія чи особа, яка володіє певними унікальними даними, може продавати право на їх використання різним сайтам. Цю модель використовують і лінгвісти. Дослідники, що створюють певну базу даних (термінологічні чи орфографічні словники, парадигматичні бази даних, бази даних для систем автоматичного перекладу, корпуси текстів тощо) можуть надавати її за оплату компаніям-розробникам програмного забезпечення, які використовують її у тих чи інших цілях.

У ставленні до користувача цікавим є підхід проекту онлайн-енциклопедії "Вікіпедія". Це так звана концепція радикальної довіри, коли кожен користувач може змінювати вміст сторінок сайту. Розпочиналось усе як експеримент, але успіх був неймовірний. Цей повністю некомерційний проект нині найвідвідуваніший сайт мережі Інтернет, залишив далеко позаду усіх конкурентів у своїй сфері за кількістю енциклопедичних статей — в англійському розділі сайту їх більше двох мільйонів. Цей проект, зрозуміло, не є строго науковим, але за охопленим матеріалом він недосяжний. У проекті цікаво реалізовано семантичне структурування матеріалів та їхній багатомовний характер (тобто кожна стаття має відсилання на цю ж статтю іншими мовами, що представлені в окремих мовних версіях Вікіпедії). Хоч структурування і багатомовність спочатку робились вручну користувачами, останнім часом починають здійснюватись спроби часткової автоматизації цих процесів. 

Окрім залучення користувачів до участі в проекті, важливу роль відіграє організація їх співпраці, своєрідного колективного інтелекту. Користувачі, що здобули довіру, можуть ставати модераторами або адміністраторами проекту, що вибудовує певну ієрархію і дозволяє краще організувати загальну роботу. Для організації роботи такого віртуального колективу нерідко використовуються напрацювання психолінгвістики та інших суміжних з лінгвістикою дисциплін. 

Розвиток електронних бібліотек гальмується законодавством, що забороняє вільне розповсюдження захищених авторським правом текстів. Утім, це не завадило виникненню таких потужних проектів мережі другого покоління, як Google Books та Open Library. Вони містять мільйони повнотекстових (відсканованих) книг, які додають самі користувачі. Тут теж використовуються системи автоматичної та автоматизованої обробки текстової інформації, системи автоматичного розпізнавання текстів із відсканованих зображень, різноманітні бібліографічні системи опису і каталогізації [33]. 

Активно розвиваються системи дистанційного навчання, які теж часто є прикладними лінгвістичними програмами чи принаймні пов'язані з лінгвістикою.

Важливим етапом у становленні мережі другого покоління стала поява та активний розвиток блогів. Це сервіси, що прийшли на зміну персональним веб-сторінкам і дозволяли користувачам додавати на власну сторінку довільні записи у хронологічний послідовності. Їх також називають електронними щоденниками або журналами. Привабливості цьому явищу додав його комунікативний аспект, чого не було на персональних сторінках. Користувачі могли не просто додавати свої записи на власній сторінці, а й коментувати записи інших на їхніх сторінках, знайомитися, спілкуватися тощо. Блоги призвели до геометричного зростання різноманітної текстової інформації у мережі Інтернет і, відповідно, до потреби у нових принципах її автоматичної обробки пошуковими системами, а також до розвитку програм редагування тексту через веб-оглядач.

Розвиток блогів вилився у наступний прорив у мережевих технологіях та концепціях — появу соціальних мереж. У таких проектах зареєстровані користувачі створюють закриту для сторонніх і захищену (як декларується) спільноту, де вони подають правдиві дані про себе і за такими ж даними можуть знаходити своїх колишніх друзів, однокласників, однокурсників, родичів, чи нових знайомих за професійними інтересами чи іншими зацікавленнями. Комп'ютерна лінгвістика відіграє суттєву, якщо не ключову, роль на новому етапі розвитку Інтернету, тому дуже важливим є врахування усіх нових мережевих тенденцій як у майбутніх теоретичних дослідженнях, так і в прикладних напрацюваннях [18].

Використання Інтернету є корисним не тільки для студентів, а й для викладачів. Не можливо уявити процес підготовки до заняття без використання Інтернет технологій. Адже саме Інтернет дозволяє викладачеві бути в інформаційному тонусі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Приклад комп’ютерного уроку з англійської мови для учнів

середньої школи

“Інструментальна авторська програма” дає можливість створювати комп’ютерні уроки, різні за сценарієм і призначенням, для формування і розвитку різних навичок і вмінь.

Цей комп’ютерний урок призначений для розвитку в учнів уміння аудіювання. Він базується на фрагменті автентичного відео “Progress & Change” з відео курсу “Project English Video 2” видавництва Oxford University Press.

Текст відео фрагменту “Progress & Change”, на основі якого побудований комп’ютеризований урок:

TOM: The twentieth century has seen many changes. Has life become better?

CHARLOTTE: I think so. Things have become a lot more advanced and we’re able to do more things and I think it’s good that we can go to different countries, easier and see different lifestyles.

TOM: But do you think everything has become better?

CHARLOTTE: No, there’s also been overpopulation and more pollution because of all the cars and factories.

CARYS: People know more about other countries I think, and about how people live in other countries.

TOM: So, do you think things have become better?

CARYS: Yeah, I think so.

TOM: Have they become better in every way?

CARYS: No, because of the pollution and things like that.

TOM: What kind of....

CARYS: More traffic ... Well, you can’t really ... on a motorway it gets really jammed up a lot, and so it’s not easy to get anywhere anymore.

ТОМ: How has life changed in the last 30 years?

JESSICA: Well, I think communication’s become a lot better. Things like telephones. You can call further and it’s easier to use the telephone. And ... urn ... radio and television have become more advanced. Dm ... for example, 30 years ago there was no colour television.

HENRY: The number of cars has gone up in the last few years, causing a lot more congestion on the roads and therefore a lot more pollution.

TOM: What about transport? How has that changed?

JESSICA: Dm, well, in a way it’s better because it’s easier to get transport. And in a way it’s worse because it’s causing a lot of pollution, which is causing the greenhouse effect, and

damage to the ozone layer.

TOM: What’s the greenhouse effect?

JESSICA: The greenhouse effect is, um ... well, it’s global warming. The earth is just getting hotter.

ТОМ: Progress and change. We can’t stop change. It’s part of modern life. But is it always progress?

Компютерний урок:

 Progress and Change.

Date________________

Class___________________

Surname _______________

Mark _________ out of 100

Комп’ютерний урок починається озвученим словничком:

Listen to the following words and remember them

Exercise 1. Match the English words to the correct translation.

Mark _____ out of 15

1 (be) able a затор, перевантаження

2 advanced b шкодити

3 advantage c потепління

4 cause d перевага

5 communication e всесвітній, глобальний

6 congestion f теплиця

7 damage g затор (руху)

8 global h шар

9 greenhouse i перенаселення

10 jam j спричиняти

11 layer k спілкування

12 overpopulation l озоновий

13 ozone m забруднення

14 pollution n мати можливість

15 warming o передовий, поліпшений

Exercise 2. Watch the video and define whether the statements true or

false

(Демонструється весь відео фрагмент)

Mark ___ out of 8

1 The twentieth century has seen many changes. true / false

2 Everything has become better. true / false

3 Progress is causing pollution. true / false

4 Communication has become more advanced. true / false

5 Overpopulation is causing greenhouse effect. true / false

6 The number of cars has gone down over the last few years. true / false

7 The greenhouse effect is global warming. true / false

8 People can stop change. true / false

Exercise 3. Watch the same video again and sort the information

according to task

(Демонструється весь відео

фрагмент)

Mark ___ out of 11

What are the advantages and

disadvantages of the progress?

a) People can visit other

countries easily.

b) People can learn about

life in other countries.

c) Communication is easier

and faster.

d) It’s easier to use the

telephone.

e) People have got colour

television.

f) Transport is easier and

faster.

g) overpopulation

h) traffic congestion

i) pollution

j) damage to the ozone layer

k) global warming.

Exercise 4. Watch the part of the same video and complete the text.

Mark _____ out of 19

Part 1. (Демонструється перша

частина відео фрагменту)

TOM : “ _____ life become _____? “

CHARLOTTE : “ Um , I think _____

. Things _____ become a lot more

_____ and we’re _____ to do _____

things and I think it’s _____ that we

can go to different _____ easier , and

see different _____.

Words: 1) advanced; 2) able; 3) better; 4) countries; 5) good; 6) has; 7)

have; 8) lifestyles; 9) more; 10) so.

Part 2. (Демонструється наступна частина відео фрагменту)

TOM : “ But do you think _____has _____better ? “ CHARLOTTE : “ No

, there’s also _____ overpopulation and more _____ because of all the cars

and _____” . CARYS : “ People know _____ about other _____ I think ,

and about how people _____ in _____ countries “ .

Words: 1) become; 2) been; 3) countries; 4) everything; 5) factories; 6)

live; 7) more; 8) other; 9) pollution.

Exercise 5. Watch the next part of the video and put the sentences in the

correct order according to the conversation. (Демонструється наступна

частина відео фрагменту)

Mark _____ out of 6

1 a) CARYS: Yeah, I think so.

2 b) TOM:What kind of ...

3 c) TOM: Have they become better in every way?

4 d) CARYS:More traffic. On a motorway it gets jammed up a lot,

and so it's not easy to get anywhere anymore.

5 e) CARYS: No, because of the pollution and things like that.

6 f) TOM: So, do you think things have become better?

Exercise 6. Watch the next part of the video and choose the correct

answers. More than one may be correct. (Демонструється наступна

частина відео фрагменту)

Mark _____ out of 17

1.How has life changed in

the last thirty years?

_ the communication

has become much

better;

_ it’s become easier to

use the telephone;

_ the cities have

become less

polluted;

_ radio has become

more advanced;

_ people have got

colour television;

_ people can call further

2.How has the transport

changed in the last thirty

years?

_ the number of cars has risen;

_ the number of cars hasn’t changed;

_ it’s become easier to get a car;

_ cars cause more pollution;

_ cars cause traffic jams on the roads;

3. What’s the greenhouse effect?

_ it’s a global warming;

_ the trees are growing faster;

_ the earth is getting cooler;

_ the earth is getting hotter;

_ the pollution causes the greenhouse effect;

_ the pollution causes the damage of the ozone layer

Exercise 7. Watch the same part of the video again and complete the text.

Mark _____ out of 24

Part 1. (Демонструється перша

частина відео фрагменту)

TOM : “ How has ______

changed in the last thirty years ? “

JESSICA : “ Well , I think

communication’s become _____

better . Things like telephone. You

can call ______ and it’s easier to

use the telephone . And ____, and

television have become more ________ . For example , thirty years ago

there was no ______ television “ . HENRY : “ The number of cars has

_______ up in the last few years, causing a lot more _______ on the roads

and therefore a lot more _______ “ .

Words: 1) advanced; 2) pollution; 3) a lot; 4) colour 5) congestion; 6) radio; 7)

further; 8) gone; 9) life

Part 2. (Демонструється наступна частина відео фрагменту)

TOM : “ What about ______ ? How has that changed? “ JESSICA : “ Um ,

well , in a way it’s _____ because it’s _____ to get transport . And in a way

it’s ______ because it’s causing a lot of ____ which is causing the _____

effect, and _____ to the ozone layer “. TOM : “ What’s the greenhouse ___

“ ? JESSICA : “ The greenhouse effect is global ___ . The earth is just

getting ___ “.

Words: 1) better; 2) worse; 3) damage; 4) easier; 5) effect; 6) transport; 7)

greenhouse; 8) hotter; 9) warming; 10) pollution

Part 3. (Демонструється наступна частина відео фрагменту)

TOM : “ Progress and change . We ____ stop _____ . It’s _____ of _____

life . But is it ____ progress ? “

Words: 1) always; 2) can’t; 3) change; 4) modern; 5) part

 

 

 

 

 

 


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.               Андрущенко В. Стратегія освіти (За матеріалами звіту відділу філософії та прогнозування розвитку освіти Інституту вищої освіти АПН України, червень, 2006) // Вища освіта України. — 2006. — №3. — С. 5-9.
  2.              Баранов А. Н. Введение в прикладную лингвистику. — М. 2001.− 375 с.
  3.               Бориско Н.Ф. Тенденции развития учебно-методических комплексов с учетом новых информационных и коммуникационных технологий (Интренет)// Іноземні мови. - №3. - 2001. - С. 19-21.
  4.               Бужиков Р. П. Texts and exercises in business English (adopted from Internet) / Текста та вправи з ділової англійської (за матеріалами Інтернет- сайтів): навчальний посібник. - За науковою редакцією д-ра пед. наук, професора Онкович Г.В. - Миколаїв: РВЦ ММІ ВМУРЛ "Україна", 2005. −    72 с.
  5.               Бужиков Р. П., Бужикова Р.І. Дидактичні особливості інноваційно-комунікаційних та Інтернет-технологій // Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору: Вища освіта України. Дод. 3. T. V ( 12). 2008. С.71-78.
  6.               Вайсбурд М. Л. Сопоставительное моделирование разных вариантов организации и проведения ролевой игры как способ определения её эфективности // Иностранные языки в школе. - М., 2004. -№ 1. - С. 15-19.
  7.               Городецкий Б. Ю. Компьютерная лингвистика: моделирование языкового общения // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 24. М., 1999. – 95 с.

 

1

 

docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку