Методична розробка "Мультимедійні уроки - сучасність сьогодення"

Про матеріал
У сучасному світі комп'ютерні технології набувають все більшого значення. Без комп'ютера та інтернету сучасна людина не може уявити своє життя. Сьогодні однією з проблем освіти є зниження рівня пізнавального інтересу учнів, небажання працювати самостійно. Однією з причин, безсумнівно, є одноманітність уроків. Творчий підхід до побудови уроку, його неповторність, обгрунтоване різноманіття прийомів, методів і форм можуть забезпечити ефективність навчального процесу. Існує багато способів розвитку пізнавальної активності учнів. Один з них - це застосування мультимедійної презентації, які мають колосальні можливості.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Методична розробка на тему: «Мультимедійні уроки – сучасність сьогодення»

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "Використання інтерактивних технологій на уроках інформатики"

 

 

 

Полтава

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

ВСТУП 

РОЗДІЛ І. Мультимедійні презентації в навчальному процесі.

1.1. Поняття «мультимедійної презентації».

1.2. Види мультимедійних презентацій.

1.3. Слайдові презентації.

1.4. Потокові презентації.

1.5. Віртуальні презентації.

1.6. 3D презентації в навчальному процесі.

1.7. Правила створення презентації.

РОЗДІЛ ІІ. Методика використання мультимедійних презентацій            на уроках.

2.1. Методичні рекомендації щодо створення мультимедійних презентацій.

2.2. Шляхи використання мультимедійних технологій в освіті.

ЛІТЕРАТУРА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

У сучасному світі комп'ютерні технології набувають все більшого значення. Без комп'ютера та інтернету сучасна людина не може уявити своє життя.

 Сьогодні однією з проблем освіти є зниження рівня пізнавального інтересу учнів, небажання працювати самостійно. Однією з причин, безсумнівно, є одноманітність уроків.

Творчий підхід до побудови уроку, його неповторність, обгрунтоване різноманіття прийомів, методів і форм можуть забезпечити ефективність навчального процесу. Існує багато способів розвитку пізнавальної активності учнів. Один з них - це застосування мультимедійної презентації, які мають колосальні можливості.

Презентації здатні занурити учнів у певну ігрову ситуацію, дають можливість широкого застосування ілюстрацій, графіків, карт.

Викладач може перетворити презентацію в захоплюючий спосіб залучення учнів в освітню діяльність. Причому презентація може стати своєрідним планом уроку, його логічною структурою, тобто може бути використана на будь-якому етапі уроку або на будь-якому вигляді уроку, будь то: вивчення нового матеріалу або закріплення, контроль знань або домашнє завдання. Презентації при розумному використанні здатні додати в урок елемент новизни, підвищити інтерес учнів до набуття знань. 

Використання презентацій на уроці  - це одна з найбільш вдалих форм ІКТ. Презентація дозволяє здійснити зміну видів діяльності, тим самим знімаючи емоційну і психологічне навантаження на учнів в навчальному процесі. Завдяки презентаціям, вчитель може залучити учнів в освітній процес, перетворивши його в захоплюючий спосіб засвоєння програмного матеріалу. Значення презентацій на уроках полягає в барвистості показового матеріалу, що сприяє розвитку дитячої фантазії, творчої уяви, дозволяє зробити урок більш насиченим, продуктивнішим, емоційно багатшим. Такі презентації сприяють розвитку наочно-образного, наочнодієвого творчого мислення. До того ж, грамотно створена презентація може стати планом уроку, алгоритмом його проведення. 

Презентації дають можливість кожному викладачеві проявити творчість, індивідуальність, уникнути формального підходу до проведення уроків, тому вчитель може підбирати матеріали виходячи з особливостей свого класу, теми, предмета.

РОЗДІЛ І. МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ  В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ.

1.1. ПОНЯТТЯ «МУЛЬТИМЕДІЙНОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ».

 Мультимедійні технології дозволяють використовувати всі способи представлення інформації одночасно. Головною особливістю цих технологій є інтерактивність, можливість користувача брати участь у роботі апаратноінформаційних пристроїв. На даний момент розроблено багато мультимедійних програм і продуктів таких, як довідники, енциклопедії, віртуальні тренажери, навчальні програми, комп’ютерні презентації.

 Раніше під час виступу або лекції використовували плакати, малюнки, формули, посібники тощо. За допомогою діапроекторів і кодоскопів демонстрували графічні слайди на екран.

Розвиток комп’ютерної техніки та поява мультимедійного проектора зараз дозволяє підготувати і показати ілюстрований матеріал у вигляді презентації. Саме цей термін включає в себе невід’ємні та важливі моменти для успішної організації якісного звукового, візуального і графічного супроводу доповідача.

Слово «презентація» походить від латинського «prezentation», що означає передаю, вручаю. Отже, презентація — це представлення інформації, виступ, доклад, захист проекту, представлення ідей, людей,  тощо. 

Комп'ютерна  презентація — це набір кольорових карток-слайдів спеціального формату з лаконічною інформацією на певну тему, тобто зручний інструмент, за допомогою якого можна наочно і в інтерактивній формі донести до глядача інформацію.

Мультимедійна презентація — це набір кольорових слайдів, підготовлених з використанням інформаційних технологій та  призначених для розкриття однієї теми з одночасним використання різних форм представлення інформації: тексту, графіки, відео фрагментів, анімації та звуку.

1.2.ВИДИ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ.

 Доволі часто виникає потреба у представленні чого-небудь нового: ідей, проектів, продукції, товару тощо. Захід, на якому відбувається таке представлення, отримав назву презентація.

Для покращення сприйняття повідомлень доповідачі здавна застосовували ілюстративний матеріал. Раніше, за відсутності технічних засобів, під час проведення презентацій широко використовували виготовлені вручну або друкарським способом схеми, карти, таблиці, графіки, діаграми тощо. Мабуть, і зараз цей вид наочності досить часто використовують наші викладачі на заняттях.

З широким розповсюдженням персональних комп’ютерів почали створюватися спеціальні електронні документи, які містили матеріали рекламного або інформаційного характеру і були підготовлені для перегляду на екрані комп’ютера. Ці документи стали називати комп’ютерними презентаціями, а програми для створення таких документів - системами опрацювання презентацій.

Прикладні програми, призначені для створення комп’ютерних презентацій, називаються системами опрацювання презентацій, або редакторами презентацій.

Для демонстрації комп’ютерних презентацій використовують різноманітні засоби — персональні комп’ютери, демонстраційні монітори великих розмірів, мультимедійні проектори та електронні (мультимедійні) дошки, сенсорні екрани тощо.

Серед комп’ютерних презентацій розрізняють слайдові та потокові презентації . Відповідно й системи для опрацювання комп’ютерних презентацій поділяють на системи опрацювання слайдових презентацій і системи опрацювання потокових презентацій.

Слайдова презентація розробляється і демонструється як послідовність слайдів. Слайд презентації - це окрема екранна сторінка, що може містити текстові, графічні, відео- та звукові об'єкти, гіперпосилання.

Основні програми роботи із слайдовими презентаціями:

  • Microsoft Office PowerPoint,
  • OpenOffice.org Impress,
  •  Powerbullet Presenter,
  •  ProShow Producer,
  • PPT CREATE,
  • Quick Slide Show,
  •  MySlideShow

 Інтернет-ресурси віддаленої обробки та демонстрації слайдових презентацій:

Потокова презентація призначена для неперервного відтворення послідовності об'єктів із заздалегідь визначеним часом показу кожного з них. Послідовність об'єктів називають потоком. Потокові презентації ще називають відеофільмом.

Основні програми роботи із потоковими презентаціями:

  •  Adobe Flash,
  • Microsoft Movie Maker,
  • AnFX Visual Design,
  • Virtual Tour Builder

Основні можливості систем опрацювання комп’ютерних презентацій:

  •  включення до слайдів презентації текстів, графічних зображень,   відео- і звукових об’єктів;
  •  редагування та форматування об’єктів презентації;
  • використання шаблонів і стилів оформлення слайдів;
  • застосування ефектів анімації до об’єктів презентації;
  •  налаштування послідовності та тривалості відтворення об’єктів;
  •  налаштування режимів демонстрації слайдів на екрані монітора   або з використанням мультимедійного проектора;
  • демонстрація створеної презентації;
  •  підготовка до друку слайдів презентації на  принтері;
  •  збереження презентації у файлах різних форматів для відтворення  з використанням різних програмних продуктів;
  •  включення до файлів презентацій засобів відтворення презентації  для демонстрації її на комп’ютері, на якому не встановлена жодна  система опрацювання презентацій, та ін.

1.3.СЛАЙДОВІ ПРЕЗЕНТАЦІЇ.

Презентація цього типу є послідовністю слайдів – зображень, що відтворюються одне за одним за вказівкою користувача. Інколи користувач задає автоматичне змінення слайдів через певний проміжок часу. Кожен слайд може демонструватися від кількох секунд до десятків хвилин, а їх загальна кількість у презентації рідко перевищує кілька десятків.

 Слайдова презентація — це послідовність слайдів, тобто зображень, що по черзі відтворюються за вказівкою користувача.

 На слайдах можна розміщувати різноманітні об’єкти – текстові надписи, векторні і растові зображення, аудіо- та відео файли, таблиці, діаграми, тощо. Окремі об’єкти можуть рухатися подібно до персонажів мультфільмів. Такий рух називається анімацією.

Найвідомішою програмою для створення слайдових презентацій вважається Місrosoft PowerPoint. Під час розробки презентація має не зовсім такий вигляд, якою її побачить глядач. Тому розрізняють режими створення презентації та її перегляду.

Місrosoft PowerPoint – це програмне забезпечення, що дозволяє оформлювати інформацію у  такому  форматі,  у якому буде зручно представити її за допомогою мультимедійного проектора. 

За допомогою  Power Point  можна створювати зображення на екрані, до яких ефективно внесені кольоровий текст та ілюстрації, графіки, таблиці й ролики, а також переходи від одного зображення до другого аналогічно до слайд-шоу; можна анімувати текст та ілюстрації на екрані, а також додавати звукові ефекти та дикторський текст. Також матеріали презентації можна роздрукувати для їх подачі під час проведення презентації. 

Програма PowerPoint має всі можливості систем опрацювання презентацій, які були розглянуті вище. Вона може працювати в двох основних режимах – створення і редагування презентації та її демонстрації. Стандартним форматом файлів презентацій, підготовлених з використанням PowerPoint, є формат PPTХ. Крім того, PowerPoint забезпечує роботу з презентаціями, створеними в попередніх версіях програми у форматі PPT, а також збереження презентацій у файлах різних форматів.

 Презентація, створена за допомогою Microsoft PowerPoint, – це набір слайдів, що зберігаються у файлі спеціального формату. Слайд може містити текст, графічні об’єкти (фотографії, таблиці, рисунки, діаграми, відеозаписи),  звук, анімацію, елементи керування (кнопки, гіперпосилання). Презентацію можна демонструвати на екрані монітора або за допомогою мультимедійного комплексу (комп’ютер, проектор, аудіообладнання, екран чи інтерактивна дошка). 

Останнім часом мультимедійні презентації набули широкого  використання у галузі освіти взагалі та у її початковій ланці зокрема.  Їх  застосування допомагає вчителю підвищити ефективність навчально-виховного процесу.  Презентації використовують під час викладання нового матеріалу, для систематизації і узагальнення набутих знань, з метою визначення рівня навчальних досягнень учнів тощо.

1.4.ПОТОКОВІ ПРЕЗЕНТАЦІЇ.

Потокова презентація — це  набір кадрів, які відтворюються автоматично, змінюючи один одного через чітко визначені проміжки часу (як правило, менше секунди).

 Найвідоміший засіб розробки презентацій цього типу — програма Flash, власником якої наразі є компанія Аdobe. Продукт Аdobe Flash пройшов довгий шлях розвитку від невеличкої програми для створення веб-анімації до надзвичайно потужного середовища розробки мультимедійних програм. Крім презентацій він дає змогу створювати веб-сайти, мультфільми, заставки, ігри тощо.

У середовище Flash  убудовано мову програмування АctionScript, володіння якою — обов'язкова умова для повноцінного використання можливостей цієї програми. Розробляти дійсно ефектні презентації у Flash не так вже й просто. Значно частіше потокова презентація являє собою послідовність кількох відеороликів, що супроводжуються невеликим пояснювальним текстом чи, скажімо, фоновою музикою. Для створення таких відеопрезентацій використовують спеціалізовані програми, найвідоміша з яких — Windows Movie Maker. Ця програма, подібно до Аdobe Flash, дає змогу керувати відео- та аудіорядом за допомогою часової шкали, синхронізувати їх із точністю до сотих часток секунди, створювати спеціальні відеоефекти, настроювати параметри заміни одних відеофрагментів іншими і при цьому має дуже простий та зручний інтерфейс.

Windows Movie Maker — це функція Windows, яка дає змогу створювати власні фільми й покази слайдів на комп’ютері та додавати до них професійно оформлені титри, переходи, ефекти, музику та навіть коментарі. Після завершення створення фільму його можна опублікувати та переглядати із друзями та родиною.

1.5. ВІРТУАЛЬНІ ПРЕЗЕНТАЦІЇ. 

Створення презентацій є одним з найбільш поширених засобів, якими користується вчитель у школі. Найпопулярнішим і найпотужнішим інструментом для цього завжди вважався PowerPoint.  Проте часи змінюються і сьогодні у нього з'явилися потужні конкуренти, яке ні в чому не поступаються , а де в чому може і перевершують продукт Microsoft . Одним з таких перспективних проектів є онлайновий сервіс Prezi.

Prezi - це хмарний сервіс, який служить для створення презентацій. Перш за все вам необхідно перейти за адресою http://prezi.com і пройти нескладний процес реєстрації. Зробити це можна за допомогою своєї адреси електронної пошти або використовуючи облікові дані в соціальній мережі Facebook.

Основна і головна відмінність від PowerPoint полягає в тому, що тут ви працюєте не з окремими слайдами, а з усією робочою областю, на якій можете як завгодно розміщувати необхідні вам елементи. Це можуть бути заголовки, текстові блоки, стікери, геометричні фігури, картинки і так далі. У вас є можливість вільно переміщатися по робочій області і змінювати її масштаб. Скомпонувавши необхідні вам елементи в якусь конструкцію , ви можете виділити цю область в окремий кадр і налаштувати опції і послідовність переходу до інших слайдів .

Особливість технології - спочатку хмарна природа: Prezi проживає в інтернеті. У презентаціях Prezi присутній тільки один слайд. На ньому відбувається переміщення , наїзди і від'їзди уявної камери. Завдяки цьому глядач інтуїтивно розуміє, на якому рівні узагальнення і деталізації ми знаходимося в даний момент. Крім того, єдина «карта» всієї презентації створює нелінійну структуру повідомлення, дозволяючи спікерові в будь-який момент виступу перейти до будьякого пункту. Вбудований функціонал групового онлайн- редагування і управління показом презентації через комп'ютер, айфон чи айпад створює комфортне інноваційне середовище публічних комунікацій

В силу своєї онлайнової природи Prezi має і деякі відмінності в способі збереження готової роботи. Так, ви можете не тільки зберегти презентацію для автономної демонстрації, а й легко опублікувати її в мережі або розшарити в соціальних мережах. Але на цьому список відмінностей від PowerPoint не закінчується. Ми знайшли для вас невелику порівняльну таблицю, з якої ви дізнаєтеся про переваги і недоліки цих двох інструментів для створення презентацій.

Prezi – хмарний засіб створення нелінійних мультимедійних презентацій та віртуальних історій, який базується на гнучкому використанні презентаційного полотна. На відміну від звичних презентацій PowerPoint, у цьому середовищі можна створити цікаві нелінійні мультимедійні документи з нестандартними анімаційними переходами між слайдами. Обравши один із шаблонів, потрібно заповнити його інформацією, додати тексти та зображення. При показі презентації переходи між слайдами відбуваються за траекторією відповідно до логіки застосованого шаблону: перегортання сторінок книги, перехід у різні кімнати приміщення, проходження звивистого шляху, стрибання сходинками тощо. Це робить презентацію більш привабливою, дозволяє подати ідеї більш творчо та продуктивно. Важливою перевагою цього сервісу є можливість групової роботи над документом.

Після реєстрації у сервісі створення мультимедійних презентацій Prezi, потрібно перейти у режим створення нової презентації та обрати шаблон, бажано, тематично близький до майбутнього документа, після чого клацнути Use Template (Використати шаблон).

У вікні, що з’явилося можна побачити робочу область, яка займає центральну частину вікна, а ліворуч – панель слайдів, що нагадує режим роботи у програмі PowerPoint. У верхній частині вікна бачимо панель інструментів, котра містить лише кілька кнопок: показ презентації, скасування операцій, збреження документа; кнопки вибору графічних елементів оформлення, вставки об’єктів та обирання теми оформлення, а також групу меню налаштувань, спільного використання документа та виходу з режиму редагування.

На слайдах, згенерованих при виборі шаблону уже є деякі стандартні текстові та графічні елементи, кожен з яким можна змінити відповідно до теми своєї презентації. Потрібно лише клацнути на об’єкті та ввести бажаний текст. Подвійне клацання створює нову текстову рамку. Для простоти та єдності оформлення всі написи можуть належати до однієї з трьох категорій: заголовки (Title), підзаголовки (Subtitle) та звичайний текст (Body). Кожна із категорій має власні налаштування зовнішнього вигляду, які можна змінити за допомогою кнопки вибору теми оформлення. Варто зауважити, що у деяких темах можуть не підтримуватись кириличні шрифти – вийти із ситуації допоможе редагування обраної теми (Customize Current Theme…)

Для редагування теми відкривається вікно майстра тем, який може працювати у звичайному (Wizard) та складнішому (Advanced) режимах. При цьому можна змінити кольори, зображення, шрифти та графічні елементи оформлення поточної теми. Завершивши редагування, потрібно підтвердити зміни клацанням кнопки Done. 

У меню вставки доступні можливості додавання мультимедіа до слайду у вигляді зображень (завантажених з комп’ютера чи веб-адреси), графічних символів, діаграм, відео-роликів, фонової музики чи звукового супроводу, посилання на файл чи презентацію PowerPoint. Вставлені об’єкти можна нахиляти, виконувати базове графічне редагування, змінювати розміри та розташування тощо. Кнопки виконання цих операцій з’являються при клацанні на об’єкт.

Подвійне клацання на номері слайду переводить роботу в режим редагування переходів між слайдами. Можна змінити кількість слайдів (переходів між об’єктами показу), а також скорегувати шляхи переходу.

 Клацнувши зірочку поряд із номером слайда можна задати анімаційні ефекти для вмісту цього слайда. Клацання на плюсиках ліній переходів дозволяє додати слайди, як додаткові кадри показу презентації – для цього потрібно перетягнути плюсик на відповідний об’єкт, і для нього утворюється новий слайд. Після завершення редагування траекторій потрібно клацнути кнопку Done.

Кожен зі слайдів може оформлюватись за допомогою певного макету, вибір якого відкриває клацання першої центральної кнопки панелі інструментів. Тут доступні рамки різних форм із наповненням у вигляді текстових та графічних об’єктів слайду. Також можна додати графічні примітиви для оздоблення презентації.

Якщо використати можливість імпорту раніше створеної презентації PowerPoint, з’являється меню вибору варіантів переходів між слайдами – цей процес дозволяє швидко додати до традиційної презентації траекторії переходів сервісу Prezi.

Презентації Prezi зберігаються онлайн у хмарі, також можна поділитись відповідним посиланням через соціальні мережі. Є функція експорту файлу з результатом роботи для показу в режимі оффлайн (без доступу до Інтернету) – Download as portable prezi. При цьому створюється папка з програвачем та файлом флеш-ролика презентації. Можна також зберегти свою презентацію у форматі PDF.

Дуже цікава функція – віддалений показ презентації (Present remotely): потрібно переслати отримане посилання глядачам, і розпочати показ презентації на своєму комп’ютері. До 30 користувачів зможуть переглядати презентацію синхронно із доповідачем.

1.6. 3D ПРЕЗЕНТАЦІЇ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ.  

Ще одним різновидом мультимедіа презентацій можна з долею відносності назвати 3d презентації, тобто презентації, оформлені в тривимірній графіці (3d графіці, 3D анімації). Відмінною рисою даних презентацій (3d презентацій) є можливість показати об'єкт, товар, продукт буквально з усіх сторін (у тривимірному зображенні), сконцентрувавши увагу публіки тільки на ньому. В іншому вони можуть також легко доповнюватися всіма елементами, властивими мультимедіа презентацій.

 3D-презентації – презентації де застосовують тривимірні ефекти.

Їхніми різновидами є візуальні 3D-тури та панорамні віртуальні тури, які сьогодні застосовують найчастіше у сфері реклами. Їх також поділяють на статичні (кадри) та динамічні (відео). Під час демонстрації на плоскому екрані звичайного монітора вони створюють у глядачів ілюзію тривимірного простору.

3D-презентації створюють за допомогою панорамної відеотехніки і 3Dмоделювання.

1.7.ПРАВИЛА СТВОРЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ.

І слайд – Титульний слайд. Інформація, що має на ньому відображатись міститься на малюнку:

ІІ – Зміст (відобразити план роботи, розділи, з яких складається презентація)

 ІІІ – N – Сама презентація (слайди, що розкриваються тему)

N+1 – Заключний слайд.

 Якщо презентація робиться для демонстрації дослідницької теми, то перед останнім слайдом мають бути слайди з висновком, де по пунктах перераховано ключові моменти (або висновки) дослідження. На останньому слайді прийнято дякувати слухачам фразою «Дякую за увагу!»

Для створення ефективної презентації необхідно пам’ятати та дотримуватись кількох правил.

Правила створення презентації

«Тільки головне»! Презентація має бути стислою і лаконічною – чим менше слайдів потрібно, щоб розкрити тему, тим краще. На слайдах не повинно бути ніякої інформації, що не збираєтесь озвучувати. Все по темі і коротко. 

Дотримуйтесь правил створення слайдів:

На кожному слайді має міститись заголовок. Навіть якщо один розділ презентації розбитий на кілька слайдів, на всіх слайдах повинна відображатись назва розділу. 

Мінімум тексту на слайдах! По можливості максимально скоротіть текст слайду. Не потрібно розміщувати на слайді весь той текст, що збираєтесь озвучити. Текст має бути короткими фразами, що відображають зміст вашої доповіді. 

Інформація на слайдах має подаватись в доступній формі. Враховуйте особливості аудиторії, якій презентація буде демонструватись.

 Слайди не потрібно загружати зайвою інформацією – на них має міститись лише та інформація, що буде розповідатись. Нічого зайвого! 

Продумайте дизайн презентації. 

Дизайн має бути:

Збалансованим. Уявіть, що кожен об’єкт на слайді має вагу. При оформленні слайдів потрібно звертати увагу чи «витримає вагу» верхнього нижній об’єкт? Якщо, наприклад, розмістити велику картинку над маленькою, складається враження, що ліліпут тримає на плечах велетня.

 Контрастним. Фон і об’єкти на слайдах мають бути контрастних кольорів, щоб об’єкти не зливались з фоном. 

Економним. На слайдах має міститись лише необхідна інформація. Всі зображення повинні бути доречними; вони мають демонструвати зміст презентації.

Це не означає, що на слайдах не може бути декоративних елементів. Але кожен елемент декору також має нести якийсь зміст, відповідати темі роботи.

 Єдиним. При перегляді презентації має виникати відчуття чогось єдиного. У презентації повинен бути один стиль. Навіть якщо ви хочете виділити різні за змістом групи слайдів, наприклад, різним кольором, то все рівно вони мають бути пов’язані чимось єдиним (однакове розміщення об’єктів, однакові декоративні елементи, анімація тощо). Перехід між різним оформленням слайдів повинен бути плавним. 

Правильно оформляйте графічні об’єкти.  Керуйтесь правилом «Легко для очей та вух». Не зловживайте анімацією та звуковим супроводом. Вони повинні бути обґрунтованими та підкреслювати головні моменти доповіді.

 Правильно використовуйте анімацію. Наприклад, застосовуйте її для відображення динаміки, підкреслення головного.  Правильно визначте темп демонстрації презентації. Розраховуйте час демонстрації кожного слайду таким чином, щоб глядачі встигли ознайомитись з його змістом, але у них не залишилось часу відволікатись.

 Ми коротко розглянули основні правила, яких потрібно дотримуватись при створенні презентацій.

 Зупинимось детальніше на дизайні презентації.

Дизайн (англ. design – задум, план, проект, ескіз, композиція) – це процес художньо-технічного проектування виробів або їхніх комплексів. Дизайном також називають і результат цього проектування.

Напрямки дизайну

В дизайні виділяють кілька напрямків:

Промисловий дизайн (розробляються знаряддя праці) 

Дизайн середовища:

Архітектурний дизайн (будівлі та їх розміщення на місцевості) 

Дизайн інтер’єру (внутрішні приміщення та їх оформлення) 

Ландшафтний дизайн (парки, сквери, сади тощо) 

Графічний дизайн (друкована продукція, реклама) 

Комп’ютерний дизайн (веб-сайти, програми, цифрова фотографія тощо) 

Дизайн зовнішнього вигляду людини (зачіски, макіяж, візаж, одяг тощо) 

Для реалізації успішного дизайну потрібно дотримуватись законів композиції, колористики та ергономіки.

Композиція

Композиція (лат. compositio – складання, зв’язування) – наука про узгодження складових об’єкта для надання йому зовнішньої привабливості та функціональності, а також результат такого узгодження.

Властивості композиції

При розробці композиції (структури) слайдів потрібно враховувати властивості композиції:

Цілісність – презентація повинна викликати у глядача відчуття чогось єдиного (всі елементи презентації мають бути чимось пов’язані) 

Виразність – розміщення і оформлення слайдів має бути таким, щоб глядач міг легко визначити точну ідею презентації чи окремого слайда. Для цього потрібно використовувати контрастні кольори, правильне розміщення об’єктів на слайдах, рамку об’єктів тощо. 

Динамічність – для демонстрації динамічності композиції використовують спрямовані (стрілки) або видовженої форми (прямокутники, лінії) об’єкти, які відображають динамічність. Цю властивість потрібно враховувати при створення, наприклад, кнопок переключення слайдів, активації звуку тощо. 

Симетрія і асиметрія – симетричне розміщення об’єктів підкреслює статичність, надійність та гармонійність композиції, а асиметрія відображає здатність до швидкого розвитку та готовність до змін, мобільність композиції. 

Колористика

Колористика – наука про колір, його властивості, особливості сприйняття кольорів людьми різних вікових та соціальних категорій тощо.

При створення дизайну презентації потрібно вибрати основний колір (колір фону), який буде задавати настрій презентації. 

Змінити фон слайду презентації можна за допомогою команди меню Формат (контекстне меню слайду) Фон.

При цьому потрібно зважати на так звану психологічну характеристику кольорів, яка визначає вплив того чи іншого кольору на психічний стан людини. 

Ергономіка

Ергономіка – наука про ефективність використання людиною пристроїв, засобів, інструментів на основі врахування особливостей побудови та функціонування людського організму. 

При створенні презентації слід продумувати розміщення елементів керування таким чином, щоб доповідачу не доводилось постійно переміщувати вказівник з одного краю слайда на інший, щоб елементи керування чітко розрізнялись між собою, розміри давали змогу швидко вибрати їх тощо.  

РОЗДІЛ ІІ. МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ.

Комп’ютерна технологія постійно вдосконалюється, стає більш доступнішою і гнучкою. У навчальний процес України все частіше впроваджуються мультимедійні засоби навчання, серед яких важливе місце посідають мультимедійні презентації.

Мультимедійна презентація навчального матеріалу – спосіб пред’явлення творчо переробленого вчителем, адаптованого для певного віку учнів інформації у вигляді логічно завершеної добірки слайдів з певних тем. Мультимедійна презентація базується на використанні аудіовізуальних можливостей комп’ютерних технологій.

Технологія безпосереднього використання мультимедійних презентацій у навчальному процесі включає в себе кілька етапів: підготовчий, переддемонстраційний, демонстраційний, післядемонстраційний, рефлексивний.

Переддемонстраційнний етап передбачає: зняття мовних труднощів, перевірка розуміння раніше вивчених лексичних одиниць, повторення необхідного граматичного матеріалу й формулювання цілей і завдань для учнів. На демонстраційному етапі відбувається пред’явлення нового матеріалу з паралельним коментарем вчителя, робота над змістом кожного слайда, «паузування» вправи, при необхідності повторення потрібних слайдів.

Післядемонстраційнний етап охоплює вправи діалогічного змісту (типу «запитання – відповідь»), підведення учнями підсумків, самостійне формулювання ними правила, повторення лексичних одиниць.

Рефлексивний етап включає аналіз і висновки вчителя про результативність підготовки й показу мультимедійної презентації, моніторинг. Разом з тим проводиться критичний аналіз результатів проробленої роботи і внесення коректив у презентацію з урахуванням виявлених недоліків; удосконалення її наступних показів.

Найдоступнішим засобом для створення власних комп’ютерних навчальних продуктів є програма Power Point – майстер створення презентацій. Умілий вчитель може перетворити презентацію в захоплюючий спосіб залучення учнів до освітньої діяльності. До того ж презентація може стати своєрідним планом уроку, його логічною структурою, тобто може бути використана на будь-якому етапі уроку або на будь-якому уроці: вивчення нового матеріалу або закріплення, контроль знань або під час виконання домашнього завдання та ін. Презентація дає можливість вчителю проявити творчість, індивідуальність, креативність.

У роботі вчителя вона забезпечує: інформаційну підтримку; ілюстрування; використання різноманітних вправ; економію часу і матеріальних засобів;  активізацію пізнавального інтересу учнів; розширення освітнього простору уроку. Застосування мультимедійних презентацій на уроках має важливе значення, свідченням чого є: інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу; багатоаспектний розвиток школяра;  ефективність використання навчального часу; можливість забезпечення зворотного зв’язку з кожним учнем;  унаочнення запропонованого навчального матеріалу; оперативність одержуваної інформації; підсилення мотивації навчання шляхом активного діалогу учня з комп’ютером.

Кожен учитель знає, як відбувається запам’ятовування інформації: якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20% її обсягу; якщо лише за допомогою зору, запам’ятовується 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання «включення» слухового та зорового каналів інформації учень спроможний засвоїти до 60% інформації. А застосування мультимедіа дає змогу об’єднати текст, звук, графічне зображення, відеозображення та ще й улюблену дітьми анімацію (мультиплікацію). Таким чином, використання мультимедії значно сприяє засвоєнню навчальної інформації кожним школярем.

Педагогічна практика переконує в тому, що систематичне використання комп’ютера, зокрема мультимедійних презентацій, на уроці, сприяє: підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці; зростанню продуктивності уроку; реалізації міжпредметних зв’язків; логізації й структуруванню навчального матеріалу, що значно підвищує рівень знань учнів; зміні ставлення школярів до комп’ютера (вони починають сприймати його не як сучасну іграшку, а як універсальний інструмент для ефективної роботи в будь-якій галузі людської діяльності).

Як уже зазначалося, використання презентацій є доцільним на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку. В роботі з учнями під час уроку можна використовувати різноманітні інформаційно-комунікаційні засоби: електронні підручники та словники; окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації) тощо. Кожен навчальний мультимедійний засіб має відповідати всім дидактичним вимогам, а саме науковості, систематичності, послідовності, доступності, зв’язку із практикою, наочності.

Важливим моментом є розподіл навчального матеріалу на слайдах: він повинен подаватися порціями, зручними для сприйняття учнями. Не логічно на одному слайді розміщувати багато інформації, навіть якщо вона має відношення до суті питання, що викладається на ньому.

Мультимедійна інформація повинна бути чіткою, лаконічною, доступною. У процесі роботи з нею учні вчаться аналізувати, висловлювати власну думку, удосконалюють уміння працювати на комп’ютері. Якщо застосування мультимедійних технологій добре продумане, заняття буде творчим, наочним, цікавим, життєвим, дозволить розвивати уміння учнів працювати в парах і групах.

Сучасних учнів якнайкраще характеризує давнє китайське прислів’я: «Почую – забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю сам – зрозумію». І саме урок з використанням мультимедійних технологій дає можливість не тільки почути, щоб не забути, а й побачити, щоб запам’ятати. А далі – вдало дібраний дидактичний матеріал або інтерактивні засоби завершують процес вивчення нового матеріалу, даючи можливість виконати завдання самостійно, щоб усе зрозуміти. Ось чому використання мультимедійних презентацій на уроках є актуальним і цікавим носієм інформації для дітей. 

2.1.МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО СТВОРЕННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ДЛЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.

Мультимедіа–презентація є одним з найбільш поширених засобів унаочнення навчального матеріалу. Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку. Мультимедійні презентації надають можливості здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об’єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані. Іншими словами, використання мультимедіапрезентацій дозволяє створювати інформаційний і візуальний образ об’єкту, який досліджується, імітувати реальність за допомогою участі в процесах, що відбуваються на екрані.

При створенні презентацій слід дотримуватись певних «класичних» етапів:

  1. Визначення мети й завдань презентації.
  2. Складання докладного плану презентації.
  3. Занотовування основних текстових блоків.
  4. Визначення приблизної кількості слайдів.
  5. Визначення стилю та оформлення слайдів.
  6. Введення та форматування тестових блоків.
  7. Додавання до слайдів графічних та ілюстративних об’єктів.
  8. Встановлення ефектів анімації.
  9. Додавання звукового супроводу.
  10. Попередній перегляд презентації автором.     

Структура та зміст презентації теж повинні відповідати вимогам:

  • Викладайте матеріал стисло, з максимальною інформативністю тексту.
  • Використовуйте слова і скорочення, уже знайомі учням.
  •  Не перевантажуйте цифрами і фактами.
  • Ретельно структуруйте інформацію.
  • Використовуйте короткі та лаконічні заголовки, марковані та нумеровані списки.
  • Подавайте важливу інформацію (наприклад, висновки, визначення, правила тощо) крупним та виділеним шрифтом і розташовуйте у верхньому куті слайду.
  • Розміщуйте другорядну інформацію внизу слайда.
  • Відводьте кожному положенню (ідеї) окремий абзац.
  • Викладайте головну ідею в першому рядку абзацу.
  •  Використовуйте табличні форми подання інформації (діаграми, схеми) для ілюстрації найважливіших фактів, що дасть змогу подати матеріал компактно й наочно.
  •  Графіка має органічно доповнювати текст.
  • Пояснення треба розміщувати якнайближче до ілюстрацій, із якими вони мають з'являтися на екрані одночасно.
  • Інструкції до виконання завдань необхідно ретельно продумати щодо їх чіткості, лаконічності, однозначності.
  • Використовуйте емоційний фон (художня проза запам'ятовується краще, ніж спеціальні тексти, а вірші — краще, ніж проза).
  • Усю текстову інформацію потрібно ретельно перевірити на відсутність орфографічних, граматичних і стилістичних помилок.
  • Продуктивність навчання збільшується, якщо одночасно задіяні зоровий і слуховий канали сприйняття інформації (зарубіжні джерела це називають принципом модальності). Тому рекомендується там, де це можливо, використовувати для тексту й графічних зображень звуковий супровід. Дослідження свідчать, що ефективність слухового сприйняття інформації становить 15 %, зорового – 25 %, а їх одночасне залучення до процесу навчання підвищує ефективність сприйняття до 65 %.

Вибираючи шрифти, слід керуватися такими відомостями:

  • Вибраний шрифт визначає вплив повідомлення на слухачів. Для серйозної аудиторії та повідомлень  обирайте класичний шрифт (наприклад Times New Roman); для радісних повідомлень – «веселий» шрифт (наприклад Comic Sans MS).
  • Шрифти з зарубками (Times New Roman і Bookman) легко читаються, тому їх використовують для друку великих обсягів тексту. Шрифти без зарубок  (Arial і Verdana) простіші, тому вони краще виглядають у заголовках та колонтитулах.
  • Створюючи презентації для перегляду в електронному вигляді або показу слайдів, використовуйте шрифти, які гарно виглядають на екрані. Шрифти Verdana, Tahoma, Bookman, Arial розроблені спеціально для використання на веб-сторінках.
  • Щоб забезпечити легкість читання, колір тексту потрібно зробити контрастним відносно кольору фону. Напівжирний шрифт і курсив використовуються лише для виділення – часте використання послаблює їх ефективність.
  • Кожний шрифт несе в собі певну індивідуальність, тому дуже важливо дотримуватися узгодженості. Якщо часто змінювати шрифт, повідомлення може виявитися неузгодженим. У презентації рекомендується використовувати не більше 3-4 шрифтів.

Поради щодо створення ефективної презентації:

  1. Перш ніж приступити до роботи над презентацією, потрібно добре розуміти, про що ви збираєтесь розповісти.
  2. У презентації не повинно бути нічого зайвого. Кожний слайд повинен представляти собою необхідну ланку розповіді і працювати на загальну ідею презентації.
  3. Користуйтесь готовими шаблонами під час вибору стиля символів та кольору фону. Не бійтесь творчого підходу. Експериментуйте під час розміщення графіки та утворення спецефектів.
  4. Додаткові ефекти не повинні перетворюватись на самоціль. Їх потрібно звести до мінімуму та використовувати тільки з метою привернути увагу глядача до важливих моментів демонстрації. Звукові та візуальні ефекти ні в якому разі не повинні виступати на передній план та перекривати корисну інформацію.
  5. Під час утворення мультимедійних презентацій необхідно враховувати особливості сприймання інформації з екрана комп’ютера.
  6. Необхідно підтримувати єдиний стиль показу інформації. Кожен слайд презентації повинен мати заголовок. Краще обмежитись двома або трьома шрифтами для всієї презентації. Тексти презентації не повинні бути великими. Корисно використовувати різні маркери.
  7. Рекомендується використання кольору в презентації. Найбільш ефективно виділяти окремі частини тексту, клітини таблиці чи всю таблицю кольором. 8. Презентація повинна бути доступною та композиційно цілісною. Під час демонстрації матеріалу потрібно виділити декілька важливих моментів і час від часу повертатися до них, щоб висвітлити питання з різних боків. Це гарантує потрібне сприймання інформації учянми. Не бійтеся повторити свою думку, якщо бажаєте, щоб її засвоїли.

2.2.ШЛЯХИ ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТІ.

На початку ХХІ століття в цілому українські школи можуть похвалитись високим рівнем комп'ютеризації, навіть у сільській місцевості. Та машина без людського фактору залишається розумною іграшкою. Сьогодні вже очевидно, що викладач, який веде заняття за допомогою мультимедійного проектора, електронної дошки та комп’ютера, використовує на уроці та під час підготовки до нього ресурси Інтернет, має якісні переваги перед коллегою, який користується ―крейдяною технологією‖. Виховання учнів в навчальному закдаді має бути спрямоване на розвиток людини сучасного інформаційного суспільства, і навчальний заклад має вчити користуватись необмеженим джерелом інформації – Інтернетом.

Сучасний урок – це поєднання традиційних технологій та нових інформаційних джерел, які передбачають використання теле- та радіомовлення, періодики, архівних матеріалів, ресурсів мережі Інтернет тощо. Це використання додаткового матеріалу, який можна знайти для різних категорій учнів і для різного рівня підготовки.

Існує два шляхи використання мультимедійних технологій у навчальновиховному процесі:

  • використання спеціальних навчальних програм, в яких передбачаються матеріали для різних видів навчальної діяльності, також пропонується методика їхнього використання;
  • самостійний відбір окремого матеріалу щодо конкретних цілей навчання.

Але введення такої технології в освітню діяльність вимагає не просто навчання педагогів, але й представляє собою комплексну науково-педагогічну, соціальну та організаційну проблему, від рішення якої залежить інтелектуальний потенціал найближчого майбутнього.

Функції комп’ютера у процесі навчання:

1) Функція навчання:

  • джерело навчальної інформації;
  • наочність;
  •  тренажер;
  • засіб діагностики і контролю.

 2) Функція робочого інструмента:

  • засіб підготовки текстів (текстовий редактор);
  • засіб підготовки таблиць (табличний редактор);
  • засіб побудови графіків;
  • пошукова система;
  •  засіб моделювання.

Використання мультимедійних інформаційних технологій в освіті, можливість зберегти й опрацьовувати велику кількість різнорідної інформації (звукової, графічної, текстової та відео) та компонувати її в зручному виді сприяє:

  • розкриттю, збереженню та розвитку індивідуальних і творчих здібностей учнів;
  • формуванню в учнів пізнавальних можливостей, прагнення до самовдосконалення;
  •  забезпеченню комплексності вивчення явищ дійсності, безперервності взаємозв’язку між гуманітарними, технічними науками та мистецтвом;
  • постійному динамічному оновленню змісту, форм та методів навчальних процесів тощо.

Ураховуючи роль мультимедіа у навчанні, вважаю за необхідне виокремити такі його основні види : апаратні й програмні засоби.

Так, серед апаратних засобів розрізняють основні й спеціальні. До основних засобів мультимедіа відносимо: комп’ютер, мультимедіа-монітор, маніпулятори (миша, клавіатура, графічний планшет, світлове перо, сенсорний екран, ігрові маніпулятори – джойстик та ін.). 

До спеціальних засобів відносяться приводи CD-ROM, TV-тюнери, графічні акселератори, звукові плати, акустичні системи.

Програмні засоби мультимедіа включають в себе мультимедійні додатки й засоби створення мультимедійних додатків. Так, до мультимедійних додатків навчального призначення можна віднести: мультимедіа-презентацію; слайд-шоу; електронний звіт; мультимедіа-доповідь; електронний журнал; віртуальний тур; мультимедіа-видання; flash-, shockwave- ігри (навчальні ігри, розміщені, як в Інтернеті (on-line), так і на різних носіях (off-line); мультимедіа-тренажери; навчальні мультимедіа-системи; лінгвістичні мультимедіа-системи; мультимедійні Internetресурси.

Найпершою перевагою використання комп’ютера є можливість збереження великого обсягу текстової інформації. Крім того, такий спосіб дає можливість швидкого та ефективного пошуку конкретної інформації за лічені секунди. Яким чином це організувати?

  1. Передусім потрібно створити базову електронну бібліотеку з певної тематики. Для цього достатньо опрацювати декілька сайтів. Для закачування можна використати вбудовану в браузер Opera качалку, або безкоштовний Download Master (www.westbyte.com/dm). Після цього можна створити базу даних за допомогою систематизатора BookSeer (www.msolt.chat.ru/), яка дозволяє навіть «чайникам» легко створити систематизовану картотеку видань.
  2. Наступний крок впровадження мультимедіа – це використання енциклопедій та можливостей мережі Інтернет як джерела фото-аудіо-відеоматеріалів. Найкращим вирішенням цієї проблеми для школи є навчальні програми, які періодично надсилаються Міністерством освіти і науки, молоді та спорту у школи України, а також універсальні довідкові видання типу «Великої енциклопедії Кирила і Мефодія». Остання містить багатющий матеріал з усіх галузей науки та мистецтва, безліч звукових фрагментів, десятки тисяч ілюстрацій та фотографій у цифровому форматі. Пошук у ній також надзвичайно швидкий та багаторівневий, а інтерфейс – дружній. В енциклопедію вбудовано десятки мультимедійних додатків. Єдиний недолік пакету – російська мова. Але навіть без текстової інформації енциклопедія може слугувати джерелом підготовки ілюстративного матеріалу до уроків.
  3. Завершальним у процесі формування мультимедійної бази навчального закладу може бути поступова закупівля дисків з навчальними програмами, відеодисків з даного предмета. Це дає можливість за наявності всього одного комп’ютера та екрана провести інтегрований урок із застосуванням навчальних програм-тренажерів, переглядом відео.

Також варто відмітити, що «в особі» комп’ютера вчитель має і магнітофон, і відеопрогравач, і фотоальбом з нескінченною кількістю ілюстрацій. Тому комп'ютер можна «брати із собою» на кожен урок – урок пояснення навчального матеріалу, урок перевірки отриманих знань і навичок, комбінований урок. Цікавою є методика написання підсумкових атестацій на фоні релаксаційної чи класичної музики. Як показують експерименти, музика сприяє кращому самовідчуттю та активізує розумову діяльність учнів.

Якщо є можливість провести заняття у комп’ютерному класі, то можливості подачі матеріалу значно збільшуються. Зокрема, зростає роль і відповідальність кожного учня чи групи учнів, які працюють за одним комп’ютером. Урок може проходити у режимі презентації, виконаної у Microsoft PowerPoint, і відправленої по мережі на монітори. Так само зручніше і переглядати різні ілюстрації та відеофрагменти; крім того, це краще привертає увагу учнів.

Незамінним помічником є комп’ютер при проведенні відкритих уроків. Він дозволяє запускати музичні вставки, показувати слайд-шоу.

Вважаю, що мультимедіа-технології, як найбільш ефективний і багатофункціональний засіб, що інтегрує в собі могутні розподілені освітні ресурси, може забезпечити формування і прояв ключових компетенцій учня, насамперед, інформаційної і комунікативної.

Можна виділити наступні особливості даної технології:

  • якість зображення – яскраве, чітке і кольорове зображення на екрані;  
  • зручне пояснення виду роботи з різним приладдям;

 легке усунення недоліків і помилок у слайдах;

  • детальне пояснення матеріалу або розгляд лише базових питань теми  залежно від підготовленості учнів; коригування темпу й об'єму навчального матеріалу;
  • достатньо добре освітлення під час демонстрації презентації робочого місця учнів;
  • значне підвищення рівня використання наочності на уроці;
  • зростання продуктивності уроку;
  • встановлення міжпредметних зв'язків;
  •  зміна ставлення до ПК: діти починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій області людської діяльності, а не лише як засіб для гри. 

Література

1. Батуніна В. П. Мультимедійна презентація як сучасний засіб навчання:  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL:www.slavdpu.dn.ua/fizmatzbirnyk/2010/p150-152.pdf . – Назва з екрану. 2. Елизаветина Т. М. Комп’ютерні презентації: від риторики до слайд-шоу. – М: Кудиц-образ, 2003. - 240 с. 3. Полікарпова Ю. Презентація як активний метод навчання / Ю. Полікарпова // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 231. — С. 159-162.  4. Морзе Н. В.,  Дементієвська Н. П.  Проектування, створення та використання  навчальних мультимедійних презентацій, як засобу розвитку мислення учнів.  Інформаційні технології і засоби навчання.   5. Ястребов Л. Й.  Создание мультимедийных презентаций в программе Microsoft Power Point.  /  Вопросы Интернет-образования. – №41.  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vio.fio.ru/vio_41/cd_site/Articles/glava-00/02.htm  6. Морзе Н. В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій. / Н. В. Морзе. – К.: Видавнича група BHV, 2008. – 352 c.   7. Левченко О. М. Основи створення комп’ютерних презентацій: навч. посіб. / О. М. Левченко, І. В. Коваль, І. О. Завадський – К.: Вид. група BHV, 2009. – 368 c.  8. Ракута В. М. Використання засобів мультимедіа  у позакласній роботі.  / В. М. Ракута, Вікт. М. Ракута.  //  Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2007. – №6(62). – Ст. 38-40.  9. Довідкова система  Microsoft Office Power Point 2007 (2010).

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Остахова Інна
Додано
29 березня 2021
Переглядів
7513
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку