Методична розробка на тему "Мікрохвильова піч"

Про матеріал
Мікрохвильова піч, є одним з найпопулярніших побутових електроприладів . В кожному домі і підприємстві ресторанного господарства використовують мікрохвильові печі. Це незамінна помічниця яка призначена для швидкого приготування страв, розігрівання, розморожування. Вона допоможе учням, як майбутнім фахівцям ознайомитися із сучасним устаткуванням, яке дає можливість отримувати нові харчові продукти підвищеної якості. За мікрохвильовою технікою велике майбутнє.
Перегляд файлу

 

Професія: Кухар (кваліфікація – 3 розряд).

Предмет: Устаткування  підприємств харчування.

Тема начальної програми:  Устаткування  для приготування страв та гарнірів з овочів, грибів.

Тема уроку:  Мікрохвильова піч: призначення, будова, принцип дії, правила експлуатації.

Мета уроку:

навчальна: ознайомити здобувачів освіти із  призначенням, вивчити будову, принцип дії, безпечні правила експлуатації мікрохвильової печі, дослідити вплив мікрохвильового випромінювання на організм людини.

 розвивальна: розвити логічне мислення, вміння застосовувати на практиці набутті знання експлуатації  устаткування, просторову уяву, уважність, швидкість реакції;

виховна: виховувати доброзичливість, вимогливість, любов  до майбутньої професії,  дбайливе ставлення до матеріально -технічної бази, раціональне використання електроенергії.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: захист презентації, методи «Мікрофон», «Незакінчених речень», «Рефлексія».

Метод проведення уроку:  інформаційна лекція

Дидактичне і матеріально–технічне забезпечення уроку: підручник  Н.П. Саєнко «Устаткування підприємств харчування», роздатковий матеріал; мультимедійний проектор, комп’ютер, відео-ролик, презентації PowerPoint; мікрохвильова  піч, посуд.

  Міжпредметні зв'язки:

Технологія приготування їжі, охорона  праці, організація виробництва та обслуговування.

                                          

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент.

   Привітання.

   Перевірка присутності учнів та готовність до  уроку.

   Повідомлення теми, мети, завдань  уроку.

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Вступне слово викладача

Мікрохвильова піч, є одним з найпопулярніших побутових електроприладів . В кожному домі і підприємстві ресторанного господарства використовують мікрохвильові  печі. Це  незамінна помічниця яка призначена для швидкого  приготування страв, розігрівання, розморожування. Вона допоможе учням, як майбутнім фахівцям  ознайомитися із сучасним устаткуванням, яке дає можливість отримувати нові харчові продукти підвищеної якості. За мікрохвильовою технікою велике майбутнє.

       

Аристотель зауважив, що: « Розум це не тільки знання, але й вміння застосовувати знання у діяльності…»

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу.

          План  уроку:

  1.Історія винаходу    мікрохвильової печі.

  2.Переваги печі.

  3.Типи та будова     мікрохвильової  печі.

  4.Принцип  роботи НВЧ  апаратів.

  5.Безпечні правила експлуатації ,та вимоги до посуду.

  6.Вплив НВЧ  випромінювання на організм людини.

 

Пояснення викладача з демонстрацією слайдів на екрані.

У середині минулого століття наука зробила революційне відкриття – був винайдений апарат для розігрівання їжі в максимально швидкі терміни. Хто ця  геніальна людина, який винайшов мікрохвильову піч, і якими були її перші різновиди?

1. Історія  винаходу мікрохвильової печі.  Мікрохвильову піч винайшов і запатентував 8 жовтня 1945 житель штату Массачусетс інженер Персі Спенсер . Він першим зауважив здатність надвисокочастотного випромінювання до нагрівання продуктів. Він же, співробітник Raytheon,провів свої магнетронні експерименти, коли виявив щось цікаве. Після наступної експериментальної сесії він зрозумів, що шоколад в його кишені повністю розтанув. Як тільки він виявив це явище, він поспішив провести ряд експериментів з іншими продуктами, і зрозумівши, що це, швидше за все, пов'язано з мікрохвильовою енергією. Розкривши потенційне використання цього відкриття, він вирішив продовжити свої експерименти, закривши магнетрон у металевому ящику. З цих спроб прийшла ідея мікрохвильової печі, яка призвела до революції в кулінарному світі. Вчений Спенсер за своє дітище отримав тільки невелику грошову винагороду, а всі права на випуск печі були у компанії, в якій він числився. Тільки після смерті він був визнаний тим, хто придумав і запатентував мікрохвильову піч. А його ім'я через час було занесено в Зал Слави винахідників. Перша машина, яка працює за таким принципом, була випущена в 1947 році була тільки у військових і мало нагадувала сучасні пристрої: вона була величезна, розміром з людський зріст і вагою більше 300 кг. Вартість її була біля трьох тисяч доларів .

            

Викладач надає слово учням, щоб  зробили висновок після кожного пункту плану

 

Висновок учня . Зробивши висновок, що Персі Спенсер був таки геніальною  і безкорисливою людиною, який  був відданий науці, а не працював   для свого збагачення. Мікрохвильова піч  не була така популярна, як в наш час, і не кожна господиня  могла собі дозволити такий дорогий електричний прилад.

2.Переваги мікрохвильової  печі.  Викладач. У мікрохвильових печей є величезна кількість переваг, в першу чергу, економія часу для приготування та підігріву їжі, а також займає мало місця і проста у використанні, режим температури і часу приготування страв автоматизований, не чадить і не нагріває повітря в кухні, оскільки немає відкритого вогню, легко розморожує напівфабрикати, підігріває і варить їжу, підходить для приготування дієтичних страв без застосування жиру, приготовані в мікрохвильовій печі продукти зберігають  вітаміни, в процесі приготування страви не пересмажуються і не пригорають, приготовлену їжу можна подавати на стіл в тому ж посуді.

Висновок учня. НВЧ апарат  багатофункціональний, простий  у експлуатації, малогабаритний, і головне  те, що під час теплової обробки зберігаються всі поживні речовини, вітаміни.

 Викладач. Сучасна  кухня неможлива без сумлінно працюючої плити, гарної витяжки та інших пристроїв, що полегшують життя господині. Час на ведення домашнього господарства значно скорочується у тих жінок, у кого є добра   мікрохвильовка.   На даний момент мікрохвильові печі по типу конструкції можна класифікувати на 3 основні типи: соло, з грилем і з конвекцією. Не так давно з'явилися комбіновані НВЧ-печі: і з грилем, і з конвекцією.

3.Типи    мікрохвильової  печі. Соло-найпростіший тип мікрохвильових печей. Вони працюють виключно на НВЧ-хвилях. Від потужності випромінювання залежить швидкість приготування найпростіших блюд, розморожування і підігріву.
Печі соло застосовуються найчастіше для розігріву їжі, розморожування продуктів, приготування їжі, із застосуванням автоматичних програм для різних страв.

Мікрохвильова піч з функцією "гриль" крім розморожування і підігріву їжі обладнана також вбудованим  теном і вертелом, завдяки чому можливості печі істотно розширюються. Гриль може замінити функцію духовки, тому що дозволяє вам смажити продукти в НВЧ-печі за допомогою звичайного жару, а не мікрохвиль.
Моделі печей з грилем, також звані "комбо", підійдуть для тих, хто любить м'ясо або курку з рум'яною скоринкою.              Мікрохвильові печі з конвекцією, грилем + конвекцією-ця піч має функцію обдування продукту приготування гарячим потоком повітря, рівномірно розподіляється по всій поверхні продукту, що дає ефект приготування їжі як в духовці.  Завдяки конвекції, продукти краще пропікаються і прожарюються. У такій НВЧ-печі можна запікати курку, тушкувати м'ясо, пекти пироги.

Будову мікрохвильової печі. Головний елемент будь-якої НВЧ печі – магнетрон . Це вакуумна лампа, що створює, в процесі роботи НВЧ випромінювання. Саме магнетрон "розганяє"  молекули і, таким чином, розігріває їжу. Випромінювання від магнетрона потрапляє до камери печі через хвилевід . Щоб хвилевід не перегрівався в процесі роботи – його охолоджує спеціальна система вентиляції. Він розташовується у верхній частині камери. Внутрішня камера, і дверцята НВЧ печі надійно екрановані, ще один екрануючий шар знаходиться під металом корпусу пристрою. Таким чином, мікрохвилі не можуть проникнути за межі камери. Навіть найпростіші моделі оснащені запобіжником, що не дозволяє вмикати магнетрон, поки дверцята не зачинені . Зверху внутрішня камера освітлюється лампою , щоб можна було контролювати процес приготування. У нижній частині розташовується поворотний механізм або привід , що обертає піддон  на сепараторі з роликами . Це потрібно для рівномірного прогрівання їжі. Відповідає за роботу всього механізму блок керування , який регулює роботу всіх вузлів.

                                                                                                                         

Висновок  учня. Ми зрозуміли, що  побутова техніка прогресує у багатофункціональності, і  у способах теплової обробки, що такий  маленький елемент як  «магнетрон» виробляє такі необхідні  електромагнітні  хвилі.

 Викладач. Досвід застосування мільйонів мікрохвильових печей у багатьох країнах протягом останніх десятиліть довів незаперечні зручності цього способу готування їжі - швидкість, економічність, простоту користування. Сам механізм готування їжі за допомогою мікрохвиль визначає збереження молекулярної структури, а виходить, і смакових якостей продуктів.

4.Принцип  дії мікрохвильової печі.У мікрохвильовій печі гріється виключно сам продукт. Нагрівання їжі відбувається під дією високочастотних хвиль. Мікрохвилі, проходячи всередину продукту, ефективно поляризують молекули води. Під дією випромінювання молекули будуються вздовж силових ліній електромагнітного поля. Спрямоване переміщення молекул викликає підвищення температури продукту по всьому об'єму. Мікрохвилі, які проникають в глибину продукту на 2 - 3 см, розігрівають молекули води. Вже розігріті ділянки об'єкта передають тепло далі і таким шляхом прогрівається весь об’єм.

Приготування м'ясних страв в полях НВЧ здійснюється в 4—5 раз швидше (рибних — у 5—7, овочів у 6—8 раз), ніж оброблення традиційними способами. Тривалість розморожуван­ня розфасованих продуктів порівняно з повітряним розморожу­ванням зменшується в 50—60 раз і в рідині — в 20-—25 раз.

 

 

Висновок  учня. Розібравши, як працює мікрохвильова піч, можна зрозуміти, що принцип її роботи заснований на впливі на воду, приводячи в рух її молекули. З огляду на, що організм людини на 80% складається з води, вона також може піддаватися цьому процесу. Тому всі відкриті ділянки мікрохвильової печі екрановані, щоб не допустити виходу хвиль за межі камери. 

 

Викладач. Як правильно експлуатувати мікрохвильову піч і які запобіжні заходи при цьому необхідно дотримуватися. Адже в цьому побутовому електроприладі виробляється мікрохвильове випромінювання, яке за певних умов може бути небезпечне для людини, а також  знати, який посуд використовувати, а який  не використовувати.

 

5.Безпечні правила експлуатації та вимоги до посуду.

Не варто  вмикати  порожню  мікрохвильовку  коли всередині  немає продуктів що містять воду, камера накопичує енергію, яка нікуди не виходить, в результаті чого пригорає пластинка, що захищає генератор хвиль; 

 

Не гріти  продукти  де обмаль води. З цієї ж причини не можна  стерилізувати  в НВЧ печі порожні банки; 

 

Використовувати тільки спеціальний посуд без металевих частин, метал є провідником і може стати причиною короткого замикання; 

 

Не можна  варити  яйця в мікрохвильовці, вони, швидше за все, вибухнуть, оскільки  будуть  занадто сильно прогріватися за короткий проміжок  часу; 

 

Розігріваючи  рідкі  продукти і супи накривати  ємність пластиковою кришкою.

 

          Не варто мити сенсорні панелі і внутрішню камеру печі агресивними              жиророзчинними засобами, бо вони можуть пошкодити ту саму захисну пластину, або потрапити до швів між кнопками і стати причиною короткого замикання. 

Посуд  який  не можна використовувати у мікрохвильовій печі:                                   Посуд із позолотою.Тарілки та чашки, декоровані блискучими  елементами з позолоти  не рекомендують використовувати. В позолоченому декорі містяться металеві частинки. Після нагрівання таких елементів може початися іскріння, а їжа набуде характерного присмаку гару. В результаті отримаємо зламаний апарат.

     

                                  

             

 

                               Металевий посуд.Розігріти їжу в тарілках і мисках з алюмінію або заліза в мікрохвильовій печі просто не вдасться - тому що цей матеріал стійкий до дії мікрохвиль. Справа в тому, що цей матеріал відображає, а не проводить НВЧ-промені, тому в кращому випадку продукти будуть розігріватись повільніше, а в гіршому можуть виникнути статичні розряди, що шкодять печі.

                                              

 

                       Кришталь .Красиві кришталеві салатниці не варто ставити в мікрохвильову піч  і розігрівати в них їжу. Справа  в  тому, що у складі такого посуду також є метали (свинець, срібло), які призводять до поломки пристрою.

 

                                     

                                    Одноразовий пластиковий та картонний посуд. Пластик під впливом НВЧ-променів може просто "розтанути" всередині мікрохвильової печі, а картон покриється гаром. Це   не  тільки зіпсує зовнішній вигляд і смак страви, але може призвести до серйозної поломки. Також не можна розігрівати продукти в харчовій плівці - вона реагує на мікрохвилі подібно до пластику, і, як наслідок, канцерогени з полімерів потрапляють у продукти, а вони в свою чергу стають небезпечними для організму.

 

                  

                         Дерев'яний посуд. Посуд, виготовлений з дерева, може швидко перегрітися, обуглитися і спалахнути в мікрохвильовій печі. Це, природно, призведе до плачевних наслідків.

                

                          Фарфоровий посуд. У фарфорові вироби часто додають свинець – важкий метал, який продовжує термін експлуатації посуду та робить його більш витонченим. Чашка, склянка або тарілка з порцеляни – не призначені для розігріву або приготування їжі в мікрохвильовій печі.

                             

                     Посуд із тріщинами та сколами .Будь-яке невелике заглиблення на рівній поверхні тарілки під впливом хвиль може луснути. Тому категорично не можна використовувати склеєні тарілки та чашки, а також з тріщинами та сколами.

                  

      

   Посуд у якому можна підігрівати їжу у мікрохвильовій печі:

                Посуд із жароміцного та вогнетривкого скла.Як правило, стінки подібних  ємностей досить товсті та міцні. Під дією мікрохвиль вони не нагріваються, гріється лише їжа всередині.

                             

                 Керамічний посуд. Вироби із кераміки теж підходять, але вони бояться різких перепадів температур. Після закінчення готування залишаємо на деякий час посуд усередині, щоб він охолов.

                                   

                Силіконовий посуд .У посуді із силікону можна приготувати в мікрохвильовій печі різноманітні десерти.

                                        

              

                   Спеціальний пластиковий посуд. Він повинен бути виготовлений із пластику, який витримує температуру до 140°С.

                                      

                   

 

Висновок учня. Якщо правильно дотримуватися техніки

безпеки, не включати несправний прилад, користуватися потрібним посудом,

вплив електромагнітного випромінювання печі не зможе нашкодити людині, що

повністю виключає небезпечний фактор. Потрібно постійно стежити, чи

нормально працюють всі системи, особливо запобіжники, не допускати

перегрівання приладу. Якщо виявлені зміни в роботі – гуркіт, надмірний шум або

відсутність ознак роботи охолоджуючого вентилятора, таким приладом

користуватися не варто.

 

 6.Вплив НВЧ  випромінювання на організм людини.

Викладач: Мікрохвильова піч була випущена тоді, коли цього ніхто не чекав. І це факт. Потрібно подякувати Персі Спенсера за те, що він випадково або навмисно винайшов такий геніальний спосіб розігріву їжі. Адже без такої незамінної речі на кухні побут сучасної людини набагато ускладнився б. І що б не говорили про нібито згубний вплив електромагнітних хвиль на їжу, припиняти використовувати СВЧ-піч ніхто не збирається. Шкода  мікрохвильової печі  це  міф чи реальність .

Перший міф говорить –  що хвилі  мікрохвильової печі радіоактивні. Але це велика помилка людей. Даний апарат випромінює неіонізуючі хвилі, які ніяким чином не впливають ні на їжу, ні на людський організм.

Другий міф мікрохвильова піч  під впливом хвиль змінює структуру їжі, що готується. Що їжа після розігріву стає канцерогенною. Але і тут наукового підтвердження немає, оскільки такі зміни можуть виникнути тільки після впливу радіоактивних хвиль на продукт. Крім цього, канцероген можна отримати, якщо пережарити їжу на звичайній сковороді, але ніяк не при впливі мікрохвиль апарату. На користь мікрохвильової печі  говорить те, що для розігріву їжі зовсім не потрібно застосовувати жир. Крім цього, їжа піддається тепловій обробці дуже короткий час і при цьому не втрачає свої властивості на відміну від того, як коли вона розігрівається тривалий час.

Міф третій – мікрохвильове випромінювання дуже небезпечно для людини. Хоча насправді ці хвилі приносять точно такий же шкоди організму, як вайфай або телевізор. Відмінність тільки в тому, що під час приготування їжі хвилі активніші. Але при цьому потрібно пам’ятати те, що ці хвилі знаходяться тільки всередині печі. Також слід зазначити, що подібні хвилі не мають властивості накопичуватися в предметах, вони як виникають, так і загасають.

 

Висновок учня. Мікрохвильова піч- чудовий інструмент для "  побутової економії часу" .  Якщо користуватися нею з дотриманням правил безпеки, можна отримати чимало переваг. Більшість побоювань з приводу шкоди мікрохвиль є лише банальним незнанням фізики.

 

Перегляд відео-ролика «Як  вибрати  хорошу   мікрохвильову піч»
ІV. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу

1.Метод «Мікрофон»

1. Хто перший відкрив нові властивості мікрохвильового випромінювання? (інженер Персі Спенсер)

 2. У скільки разів швидше розморожуються продукти порівняно з повітряним способом ? (50-60разів)

3.Назвіть типи мікрохвильових печей?    (соло, конвекція, гриль)                                                          4. Який пристрій перетворює електричну енергію у НВЧ апаратах на мікрохвилі? (магнетрон)

5. Для чого в мікрохвильових печах встановлено вентилятор? ?(для охолодження. магнетрону) 

6. Який  посуд не можна використовувати у мікрохвильових печах? (дерев’яний, кришталевий, паперовий)

7. Який  посуд  можна використовувати у мікрохвильових печах? (силіконовий, керамічний, вогнетривкого скла)

8. Назвіть головну деталь мікрохвильової печі?(магнетрон)

 

2.Дидактична гра «Так.Ні»

- Їжу у мікрохвильовій печі можна підігрівати і розморожувати.(так)

- Мікрохвилі нагрівають їжу на 2-3 см.(так)

- Управляти мікрохвильовою піччю можна пультом.(ні)

- Під час роботи дверцята печі можна відкривати.(ні)

- Користуватися тільки  справною  піччю.(так)

- Мікрохвильова піч повинна бути розміщена на похилій поверхні.(ні)

- Можна використовувати порожню піч.(ні)

- Не працювати з піччю без спеціальної скляної тарілки.(так)

3. Робота в парах «Роз’єднай слова».

Мікрохвильовапічєоднимзнайпопулярнішихпобутовихелектроприладів.

Мікрохвильовупічвинайшовізапатентував8жовтня1945жительштатуМассачусетс інженерПерсіСпенсер.

 

 

 V. Підсумки уроку.

   Виставлення оцінок.

 

VІ. Домашнє завдання.  Вивчити будову мікрохвильової печі, магнетрону, принцип роботи у різних режимах та безпечні правила експлуатації.

Навчитися користуватися мікрохвильовою  піччю.

Відокремити міфи від реального впливу мікрохвиль на організм людини.

Скласти кросворд.

 

VІІ. Метод «Рефлексія»

1. Що нового  і цікавого Ви дізналися під час вивчення  матеріалу?

2. Що з вивченого візьмете для себе в професійне життя?

3. Чим саме сподобався Вам урок?

 

                    Використана література:

 

Старовойт Л.Я  «Організація виробництва»      Львів-1994р.

Сало Я.М.  «Організація обслуговування»      Львів-2000р.

Старовойт Л.Я. «Кулінарія»           Київ-1994р.

Саєнко Н.П. «Устаткування підприємств                                                               

                   громадського харчування»  Київ-2005р.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Досин Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Цуняк Наталія
Додано
20 січня 2023
Переглядів
1843
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку