Мета даного заходу полягає в тому, щоб ознайомити дітей з їхніми основними правами та обов'язками, навчати вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру кожної особистості, акторські здібності, виховувати повагу до законів України, своїх рідних та товаришів.
Тема Наші права – щасливе дитинство
Мета: ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, акторські здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.
Обладнання :ілюстрований матеріал до теми, плакати «Конвенція ООН про права дитини», картки для групової роботи, смайлики, мультимедійна презентація.
Хід заняття
Гра «Передай по колу посмішку» (для досягнення згуртованості, для позитивного настрою на роботу)
Діти повертаються обличчям один до одного і «передають» посмішку.
Вправа « Вузлики»
- На дошці ви бачите вузлики. Сьогодні на уроці ми спробуємо розв’язати їх і прочитати, що за слова там зашифровані.
ва пра ти ни ди
- Отже, наш захід присвячений правам та обв’ язкам дитини
Вправа «Чарівна скринька»
У мене в руках чарівна скринька, в ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив, доти, доки всі найцікавіші й найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
Діти по черзі зазирають до скриньки. Звучить фонозапис щебетання птахів, під який відкривається чарівна скринька. Діти посміхаються.
Вчитель: Кого ви бачили в чарівній скриньці?
Діти називають себе, бо на дні скриньки лежить дзеркало.
Вчитель: Так, ви побачили в чарівному дзеркалі себе. Людина — найцінніший скарб. Кожен з вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на землі немає і не буде.
Слово вчителя
Кожен з вас – маленька людина, яка має свої права. Права дитини ви можете знайти саме у цьому спеціальному документі, який називається Конвенція про
права дитини. (Вчитель демонструє виготовлену велику книгу)
Конвенція з прав дитини є першим і основним міжнародно-правовим документом обов'язкового характеру, що складається з 54 статей, в яких детально розглянуто права дитини.
Дитя моє! Бог дав тобі життя,
І щоб ніхто не заподіяв шкоди
Тобі, маленький громадянин,
Бог дав закони нашому народу.
Від дня народження, від іменин –
Він твій, цей світ широкий за вікном,
Ти на життя і щастя маєш право
Під золото-блакитним знаменом
Своєї Української Держави.
Конвенція є доволі складним документом, тому ми коротко ознайомимося з його основними тезами.
- Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?
- Отже, відкриваємо першу сторінку (Вчитель відкриває символічну книгу):
ДИТИНОЮ ВВАЖАЄТЬСЯ ЛЮДИНА ВІКОМ ДО 18 РОКІВ
Якщо тобі не виповнилося 18 років, ти вважаєшся дитиною. Ти ще ростеш, ходиш до школи, одним словом – формуєшся фізично та духовно.
За яких умов реалізуються права дитини?
Технологія «Нитки»
- Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Вчитель виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)
Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенісши лиха, що прийшло, вмерли один за одним.
Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Вчитель входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)
У дівчинки не стало й ДОМУ. (Вчитель ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Вчитель обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).
Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (вчитель зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ. Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»).
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
Практичне заняття – робота в групах «Створення квітки прав дитини»
Пошта казкових героїв
(Перегляд сюжетів мультфільмів «Порушення прав казкових героїв»)
- Сьогодні герої різних казок дізналися, що ми будемо говорити про Права дитини і тому вранці мені передали мультфільм. З вашого дозволу почнемо перегляд
1.«У бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили.
І пустили в Океан –
Так звелів Їм цар Салтан».
- Що це за казка? ( Про царя Салтана)
- Чи мали право ці люди так чинити з царицею і дитиною? Які права вони порушили?
(Головне право людини – право на життя». Маленька дитина має право жити. А дитина могла загинути в хвилях океану.)
2.«Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
- З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)
3. "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк!"
- З якої казки цей лист? («Вовк і козенята».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на життя.)
4.«Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.»
- З якої казки цей лист? («Попелюшка».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на відпочинок.)
5. «Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому.»
- З якої казки цей лист? («Снігова королева».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на вільне пересування.)
6.«Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок.»
- З якої казки цей лист? («Чиполіно».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на волевиявлення.)
7.«Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти.»
- З якої казки цей лист? («Дванадцять місяців».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
8.«Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».
- З якої казки цей лист? («Івасик-Телесик».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
9.«Полечу я від баби і діда, коли назбираю багато пір’ячка. Не можу так більше жити»
- З якої казки цей лист? («Кривенька качечка».)
- Чиї та які права були порушені? (Право на особисті речі.)
- Вам казкові герої дуже вдячні за правильні відповіді.
Вправа «Країна квітляндія»
Квітку притиснули каменем, не дають рости — порушується право на життя. Зламали стебельце у квітки, і вона некрасива — особлива турбота про дітей-інвалідів.
Квітка росте не на клумбі — право жити в сім'ї.
Пересадка квітів — заборонено незаконне переміщення дітей через кордон.
Будяк був колись гарною квіткою, але його засудили — особлива турбота про дітей, які перебувають у конфлікті із законом.
Спір між тюльпаном і матіолою, кому вклонитися — Сонцю чи Місяцю — свобода віросповідання.
Гра «Спіймай правило»
Повторили всі права,
А тепер в нас буде гра.
Якщо право є в законі –
Дружно плеснемо в долоні.
А якщо його нема –
буде в класі тишина.
Усі діти мають право на любов і турботу.
Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги.
Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні одержувати від них особливу увагу.
Кожна дитина може вживати погані слова, якщо вона того захоче.
Діти мають право вільно висловлювати свої думки.
Усі діти мають право на ім’я.
Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі ногами.
Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.
Кожна дитина має право читати чужі листи, розглядати зміст чужого портфеля.
Усі діти мають право на вільне спілкування.
Кожна дитина має право одержувати в ліжко їжу.
Поради для дітей
І на завершення – порада для всіх дітей світу.
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитай.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи.
Люби свою сім’ю і школу,
Свою країну ти люби!
Практична робота над створенням власного малюнка .
Виставка робіт