Особливості організації та проведення походів різних видів в літній період
Завдання педагога - кожною
справою здивувати дитину.
В.Сухомлинський
(Слайд 1) Важливе місце у формуванні громадянської особистості учнів посідає туризм і краєзнавство. У процесі активного пізнання рідного краю, в ході нестандартних форм навчання та предметної краєзнавчо - пошукової і дослідницької діяльності досягається ефективна єдність навчання і виховання , створюються засади загальнолюдської моралі. Туристсько - краєзнавча робота сприяє розвитку в учнівської молоді самостійності у вчинках і відповідальності за них, потяг до пізнання нового, набуття його розвитку - формує творчу думку та ініціативу, допомагає школярам у виборі майбутньої професії. Особливо важливим є залучення до туристичної діяльності учнів середньої ланки школярів.
(Слайд 2) Кожен навчальний день, тиждень, місяць і рік керівник гуртка працює над вихованням свідомої, соціально та духовно сформованої особистості. Пріоритетними завданнями гуртка зі спортивного туризму є фізичний розвиток гуртківців, набуття ними специфічних умінь та навичок, удосконалення техніки спортивного туризму. Для виконання вказаних завдань під час роботи гуртка керівник використовує різноманітні форми роботи (теоретичні, практичні заняття), та найбільш ефективним видом діяльності є походи.
Плануючи роботу гуртка зі спортивного туризму на 2012 – 2013 навчальний рік, мною були враховані закономірності спортивного тренування як педагогічно спрямованого процесу . До них відносяться наступні.
1. Постановка завдань, вибір засобів і методів тренування повинні відповідати віку гуртківців, рівня їх фізичної підготовленості та накопиченому досвіду туристської практики .
2. Забезпечення єдності, взаємозв'язку і взаємовпливу всіх видів спортивної підготовки : фізичної , технічної , тактичної , морально - вольової та теоретичної .
3. Підвищення рівня виконання рухових дій , властивих для того чи іншого виду туризму , тобто безперервний процес оволодіння технікою туризму.
4. Прагнення забезпечити відповідність обсягів та інтенсивності тренувальних навантажень під час підготовчого періоду характером передбачуваної роботи в похідних умовах.
5. Дотримання поступовості в зростанні навантажень і їх відповідність поставленим завданням .
Враховуючи вищезазначені закономірності, було заплановано здійснення низки навчально – тренувальних походів як по території області, так і за її межами.
(Слайд 3) У вересні, квітні, серпні з метою удосконалення вмінь та навичок гуртківців, активізації їх рухової активності, налаштування на змагальний процес проведено три навчально – тренувальні походи на території району. Обов’язковою є участь команди гуртківців у районних (вересень) та обласних (травень) змаганнях зі спортивного туризму. (Слайд 4) Традиційно протягом більше 10 років команда туристів ЦДЮТ утримує пальму першості серед шкільних команд району. На обласних змаганнях наша команда зайняла п’яте місце, що є хорошим результатом. (Слайд 5)
Особливо гостро постає питання зайнятості учнів у канікулярний час. Літні канікули є найбільшими у навчальному році. Літа кожна дитина чекає з нетерпінням, адже це час, коли можна по-справжньому відпочити і не думати про уроки. Як організувати літній відпочинок школярів, щоб він залишився приємним спогадом для дітей? Відповідь на це запитання дуже проста – організувати походи, від яких буде захоплювати дух, а саме очікування на них буде викликати посилений стукіт серця. Вперше за 15 років після довготривалої перерви група туристів мала змогу здійснити семиденний пішохідний похід ІІІ ступеня складності по гірському Криму. Маршрут походу протяжністю 80 км розроблений відповідно віковим та фізіологічним особливостям гуртківців, їх інтересам та побажанням. (Слайд 6) Починався він із села Перевального, до кінця першого дня ми дістались до туристичної стоянки «Партизанська поляна». (Слайд 7) Другий день був присвячений радіальному виходу на курган Слави. Наша група побачила пам’ятні місця Великої Вітчизняної війни, вшанувала пам’ять загиблих воїнів. (Слайд 8) Протягом третього дня походу ми пересувались до туристичної стоянки «Джурла», а також здійснили радіальний вихід у Долину привидів, з якої як на долоні видно місто Алушту. Діти з захопленням спостерігали за водоспадом Джурла, живописними місцями. Саме в такому мальовничому місці мною була запланована днівка, під час якої гуртківці насамперед відпочивали та акумулювали сили на наступні дні. (Слайд 9) Досягнення туристичної стоянки Ай – Алексі – такою була мета п’ятого похідного дня. Обступаючі з усіх боків гори, стежка, що стрімко біжить вгору і губиться десь між дерев, водоспад Джур Джур, який чутно за кілька кілометрів, і нарешті – така бажана стоянка. (Слайд 10) Протягом шостого дня долали гірську місцевість на шляху до туристичної стоянки «Чигинітра».
(Слайд 11) Завершився похід 26 червня виходом до кінцевої точки маршруту – села Рибачого. Насамперед, повернувшись додому, ділились враженнями, привезеними з гірського Криму, з друзями, рідними, однокласниками.
(Слайд 12) Влітку з 23 по 28 липня гуртківцями ЦДЮТ був здійснений також велопохід третього ступеня складності по території Великолепетиського, Нижньосірогозького, Верхньорогачинського районів протяжністю 148 км. Велотуристи знають: чим ретельніше, детальніше продуманий маршрут, його графік, підібрана група, розподілені обов'язки, обране спорядження, продукти і т. д., тим успішніше відбувається похід. У перший день велопоходу група подолала 33 км до села Рубанівка. (Слайд 13) Протягом другого дня прямували до с.м.т. Нижні Сірогози, на території якого відвідали пам’ятник танкістам та меморіал скорбної матері. (Слайд 14) Третій день – переїзд до села Першопокровка. (Слайд 15) Наступний четвертий день запам’ятався відвідуванням костьолу ХІХ століття на території села Новопетрівка, екскурсію по якому залюбки провела місцева жителька, вчитель історії Новопетрівської ЗОШ І-ІІ ступенів. (Слайд 16) У с.м.т. Верхній Рогачик, до якого завітала наша група, побували біля пам’ятника Корбуту – танкісту Великої Вітчизняної війни. Надвечір ми дістались села Олексіївка.
(Слайд 17) Протягом п’ятого дня діставались до Первомаївського заказника, на території якого ознайомились з місцевою флорою та фауною. Закінчили день, розбивши табір неподалік села Первомаївка. (Слайд 18)Заключний день велопоходу – повернення до Великої Лепетихи.
Протягом всього походу туристи займались краєзнавством - вивчали і досліджували свій край. Насамперед, це надзвичайно цікаво, а також пізнавально. Уся інформація щодо проведення велопоходу фіксувалась у спеціальному похідному журналі. Важливим ілюстративним матеріалом до щоденника являються фотографії.
Ну ось і завершено усі походи. Приходить пора підведення їх підсумків. Залежно від того, яким був похід по тривалості, протяжності, складності і цілям, якими є завдання підбиття підсумків, може бути і різною їх форма. Після здійснення двох походів третього ступеня складності на мене як керівника групи чекає написання двох звітів та х представлення до обласного Центру туризма та краєзнавства.
На закінчення своєї доповіді хотів би наголосити: якщо ви хочете, щоб ваші гуртківці розширювали свій кругозір і були захоплені чимось крім комп'ютерних ігор, то саме час показати їм те, як можна проводити час з користю та насолодою. Спілкування з природою піде на користь і керівникам, і гуртківцям. На перший погляд, велике навантаження. Та спитайте у дітей, і вони з Вами поділяться захоплюючими враженнями. Саме у походах підлітки привчаються відпочивати активно, отримувати гострі відчуття не від серіалу чи алкоголю, а від подолання себе і підкорення нових вершин. (Слайд 19)