Предмет: Громадянська освіта[1] Клас: 10 Автор: Тетяна Ремех
Практичне заняття
ЯК НЕ СТАТИ ЖЕРТВОЮ ТОРГІВЦІВ ЛЮДЬМИ[2]
Після цього заняття учні/учениці зможуть:
Вступна частина
Розпочніть заняття з обговорення з учнями в загальному колі таких запитань:
Як ви думаєте, наскільки давнім є таке явище як торгівля людьми? Чому, на вашу думку, торгівлю людьми називають найбрутальнішим злочином сучасності? Чи погоджуєтесь ви з тим, що цей злочин не знає кордонів?
Відведіть на цю роботу 5-7 хв. Оголосіть тему й очікувані результати заняття.
Основна частина
1. Запросіть учнів протягом 7 хв індивідуально опрацювати текст і підкреслити в ньому нову для них інформацію.
ЩО ТАКЕ ТОРГІВЛЯ ЛЮДЬМИ
Торгівля людьми – це злочин, що посягає на невід’ємні права людини – право на повагу, на свободу та особисту недоторканність, свободу пересування і вільний вибір місця проживання, а почасти й право на життя. Торгівці людьми використовують жінок, чоловіків і дітей для жебракування, сексуальної експлуатації, залучення до інших незаконних видів діяльності, що принижують честь та гідність людини.
Торгівля людьми не оминула жодну країну світу. Україна, яка донедавна була країною походження, транзиту людського товару поступово стала країною призначення для чоловіків, жінок і дітей, яких піддають примусовій праці та сексуальній експлуатації. Громадяни України стають жертвами торгівлі людьми на території власної країни, в Росії, Польщі, Іраку, Іспанії, Туреччині, Кіпрі, в Республіці Сейшельські острови, Португалії, Чехії, Ізраїлі, Італії, Об’єднаних Арабських Еміратах, Чорногорії, Великобританії, Казахстані, Тунісі. В Україні піддаються примусовій праці іноземці із Молдови, Узбекистану, Пакистану, Камеруну, Азербайджану та інших держав. Найуразливішими до торгівлі людьми є українці, які проживають у сільській місцевості, де обмежені можливості працевлаштування. Вербувальники застосовують до них насильство, обман та боргову кабалу. Жертв торгівлі людьми експлуатують у будівництві, сільському господарстві, промисловості, лісозаготівлі, їх змушують до домашньої роботи, догляду за дітьми та жебрацтва.
На міжнародному рівні визначення торгівлі людьми міститься в Протоколі про попередження і припинення торгівлі людьми, особливо жінками та дітьми, і покарання за неї, що доповнює Конвенцію ООН проти транснаціональної організованої злочинності (Палермський протокол). У національному законодавстві поняття торгівлі людьми визначена статтею 1 Закону України «Про протидію торгівлі людьми».
Найчастіше як засіб впливу на свою жертву торгівці людьми використовують її уразливий стан (визначений статтею 149 ККУ): 1) нездатність особи (часткова або повна): а) усвідомлювати свої дії (бездіяльність) або керувати ними; б) ухвалювати за своєю волею самостійні рішення; в) чинити опір насильницьким чи іншим незаконним діям; 2) збіг тяжких особистих, сімейних або інших обставин.
Торгівля людьми – це злочин, передбачений статтею 149 Кримінального кодексу України. Утім, виявити, розслідувати, довести такий злочин й покарати винуватих непросто. Адже складно відслідкувати весь ланцюжок злочинних дій, виявити вербувальників чи експлуататорів (вони можуть знаходитися в різних країнах), умовити жертву свідчити й звертатись до суду. А для отримання комплексної соціальної допомоги від держави передбачено, що людині має бути встановлений статус особи, яка постраждала від торгівлі людьми, що можливо лише за активних дій самої жертви.
В Україні існує Департамент боротьби зі злочинами, пов’язаним з торгівлею людьми, Міністерства внутрішніх справ України.
По закінченню роботи зберіть на загальне коло думки учнів.
2. Запропонуйте учням протягом 7-8 хв. у парах розглянути на вибір одну із схем та прокоментувати її (бажано скористатись Інтернет-ресурсами).
«ЛАНЦЮЖОК» ЗЛОЧИННИХ ДІЙ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ
ЕЛЕМЕНТИ (СКЛАДНИКИ) ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ
Надайте слово представникам 3-4 пар для коментування тої чи тої схеми.
3. Об'єднайте учнів у групи і запропонуйте їм проаналізувати ситуацію за запитаннями до неї: Хто, на вашу думку, може бути вербувальником жертви? Які три елементи злочину «торгівля людьми» є в ситуації? Які способи злочинних дій використані торгівцями людьми в цьому прикладі?
СПРАВА ПРО... ПРИМАРНІ ЗАРОБІТКИ
Ірині 25 років, вона мешканка Донецької області, спеціальної освіти не має, незаміжня. Дівчина ніколи не бачила свого батька, а мати зовсім не переймалася її вихованням. Коли мати скоїла злочин і її засудили до позбавлення волі, Ірину влаштували до школи-інтернату. Після її закінчення, Ірина, як і більшість вихованців, вступила до училища, де навчалася на маляра.
Одного разу Олена, з якою вона товаришувала, запропонувала Ірині податися на заробітки до Москви. Мовляв, вже там була, працювала реалізатором продукції на ринку, отримувала гарну платню. Ірина з радістю погодилася, адже у місті її нічого не тримало, до того ж хотілося заробити побільше грошей. За підробленими документами (бо Ірина навіть не одержала паспорт), подруга привезла її до Москви. Але там на дівчину очікувала геть інша, ніж обіцяла Олена, «робота». Хазяїн відверто заявив, що працювати Ірина буде на «точці», надаючи сексуальні послуги клієнтам, утім їй не платитимуть доти, доки вона не відпрацює борг. Дівчина спробувала пручатися, за що її зґвалтували та жорстоко побили. Потім їй ще не раз доводилося терпіти побої, ґвалтування та приниження, але вирватися з цього жаху можливості не було, бо її пильнували й обмежили свободу пересування. Так продовжувалося зо два місяці, доки хазяїн не потрапив за грати. Контроль послабшав, й Ірині вдалося втекти. Обманним шляхом дівчина перетнула кордон і повернулася додому.
4. Запросіть учнів у групах, використовуючи Інтернет ресурси (наприклад, сайти http://www.la-strada.org.ua/ (Ла Страда-Україна), http://cfscom.org/ (фундація «Гармонізоване суспільство»), скласти пам'ятку «Як не потрапити в тенета торгівців людьми». Складіть із учнями одну пам'ятку на клас і запропонуйте ініціативній групі класу розмістити її на офіційному сайті школи чи органу місцевого самоврядування (з дозволу адміністратора сайту).
Підсумкова частина
1. Поверніть учнів до запитань вступної частини заняття й обговоріть: Чи змінилися тепер ваші відповіді на ці запитання? Як саме? Щоб ви хотіли обговорити з батьками, дорослими членами родини після заняття? Які знання й вміння вам знадобляться в житті? В яких саме ситуаціях?
2. Запропонуйте учням висловитися стосовно твердження мудреця «Раби ненавидять не хазяїна, а тих, хто став вільними». Чи пов'язане, на вашу думку, це твердження з темою заняття?
3. Запропонуйте учням оцінити свою роботу на занятті, заповнивши листок самооцінювання.
Пригадайте свою роботу на уроці. Оцініть у балах, наскільки ви погоджуєтеся з такими твердженнями (2 бали – цілком погоджуюся, 1 – частково погоджуюся, 0 балів – не погоджуюся).
№ |
Твердження |
Бали |
1. |
Я знаю, що таке торгівля людьми |
|
2. |
Я можу назвати складники торгівлі людьми |
|
3. |
Я можу охарактеризувати 2-3 причини торгівлі людьми |
|
4. |
Я вмію розрізняти ситуації, де є торгівля людьми |
|
5. |
Я можу відшукати контакти органів і організацій, які протидіють торгівлі людьми і допомагають жертвам |
|
6. |
Я можу висловити кілька ідей щодо того, як не стати жертвою торгівців людьми |
|
Усього балів |
|
[1] Практичне заняття вміщено у виданні: Практичний довідник учителя громадянської освіти: методичний посібник / О.Пометун, Т. Ремех. - Київ, 2018.
[2] використано матеріали ОБСЄ для первинної підготовки патрульної служби