Грушівська ЗШ Ш І-ІІІ ступенів
С. Грушівка 2020
Мета: навчити учнів визначати та застосовувати поняття «демократія», «влада»; пояснювати переваги демократії над іншими способами організації влади; порівнювати, що таке законна та незаконна влада.
Обладнання: аркуші паперу, кольорові олівці, текст «Визначення демократії», текст «Демократія і влада», текст «Хто має владу».
Епіграф: Тільки те суспільство, у якому народ користується верховною владою, є справжнім місцем свободи. Цицерон
Хідзаняття
I. ВСТУПНА ЧАСТИНА
►► Обговорення епіграфа
Учитель (пише на дошці слово «Демократія»). Поясніть, як ви розумієте значення цього терміна.
Оголошення теми заняття та його мети.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Що таке демократія
►► «Дерево» демократи
Учитель. Спробуємо з'ясувати, що означає демократія для кожного з нас.
Кожному учневі дають аркуш паперу, на якому треба намалювати уявне «дерево» демократії з «плодами» на гілках. Кожен має визначити для себе, у чому для полягають переваги демократії і записує їх на 4-6 уявних «плодах». Учні обговорюють результати своєї роботи.
►► Робота з текстом
Учитель пропонує учням прочитати текст «Визначення демократії».
Визначення демократії
Демократія походить від грецьких слів «демос», що означає «народ», та «кратос», що означає «влада». Існує багато визначень поняття «демократія», як-от:
Проте найчастіше поняття «демократія» вживається як синонім народовладдя.
Тобто демократія — одна з найдавніших в історії форм організації суспільного життя та управління ним, яка забезпечує участь народу в управлінні державою та вирішенні суспільних проблем.
Дуже поширеним є переконання, що демократія — це таке державне правління, коли влада належить більшості населення, яке шляхом виборів формує певні органи цієї влади. Для декого демократія є синонімом
прав і свобод людини, без реалізації яких жодне суспільство не може називатися демократичним.
Демократія — це обмежена влада більшості, обмежена всіма правами і свободами, які належать окремим людям. У демократичному » суспільстві права і свободи людини визначають межі влади більшості. МарекНовицький
Інколи слово «демократія» вживається як визначення способу організації та діяльності колективу людей, що об'єдналися у товариства, спілки, партії. Такий спосіб передбачає участь усіх членів у прийнятті рішень та формуванні керівних органів, дотримання прав всіх членів цих колективів.
Прагнення людини та її переконаність у необхідності поширювати демократію у своїй країні та світі,. готовність до активних дій у цьому напрямку створює підстави, щоб називати такий політичний світогляд або напрям суспільного руху демократичним. Для значної кількості людей демократія сьогодні стає духовною внутрішньою цінністю, певним ідеалом.
►► Робота над поняттям
а) демократія як спосіб управління державою;
б) демократія як синонім прав і свобод людини.
Зв'язок понять «демократія» і «влада»
►► Бесіда
» Робота з текстом
Прочитати текст «Демократія і влада». Працюючи в парах, виконати завдання
Влада означає право та можливість розпоряджатися, керувати чимось, здійснювати вплив на поведінку людей.
Демократія є організованою системою влади. Слово «влада» у цьому випадку означає, що органи влади мають можливість контролювати і впливати на людську поведінку та діяльність.
За умов демократії органи влади формуються шляхом отримання влади з рук народу через вибори або за іншою процедурою. Органи влади приймають та впроваджують в життя закони та контролюють, охороняють їх дотримання. Наприклад, в демократичному суспільстві суддя є представником судової влади, і цією владою він може позбавити злочинця волі. Але цю владу йому надано громадянами держави за законом.
У демократичному суспільстві громадяни погоджуються бути керованими владою, оскільки вони вважають, що так буде найкраще. Влада має законний характер, якщо її органи сформовані і діють у межах законів, якщо громадяни згодні з нею та поважають її, дотримують законів держави.
Влада не є законною, коли її органи формуються з порушенням законів.
Незаконна влада зазвичай не має підтримки більшості населення, а її закони та дії часто опротестовуються громадянами у вигляді демонстрацій, мітингів, протестів та інших форм громадянської непокори. Законність є наріжним каменем влади.
Закінчіть речення.
4. Демократія — це така система влади, коли органи влади формуються ....
►► Робота в малих групах
Учні об'єднуються в малі групи, ознайомлюються з текстом, а потім обговорюють його і дають відповідь на запитання.
Хто має владу?
Уряд, утворений парламентом після демократичних виборів, був позбавлений влади внаслідок заколоту військових, очолюваних генералітетом армії, незадоволеним результатами виборів та політикою цього уряду.
Парламент був розпущений, призначений новий уряд. Незабаром урядовими рішеннями були підвищені на 20 % податки та на 100 % ціни на бензин. Громадяни, незадоволені такою політикою, вдалися до страйків, масових пікетів Будинку уряду, демонстрацій протесту.
Запитання
Під час оголошення результатів учитель звертає увагу на питання законності нової влади, яке полягає не в тому, що уряд підвищив податки та ціни, а в способах його формування.
III. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Учитель звертає увагу учнів на малюнок «Дерево демократії» і пропонує, працюючи в групах, обрати у списку явища, які можна вважати «корінням» демократії, а які — її «плодами». Учитель повертається до мети заняття і разом з учасниками з'ясовує, чи була вона досягнута.