Комунальний вищий навчальний заклад
«Нікопольський медичний коледж»
Дніпропетровської обласної ради»
Методична розробка
практичного заняття № 3
з дисципліни «Латинська мова»
Тема: «Третя відміна іменників. Середній рід. Голосний та змішаний тип.»
Спеціальність 223 «Медсестринство»
Спеціалізація «Лікувальна справа»
Курс: ІІ Семестр: ІІІ
Кількість навчальних годин: 2
Викладач: Шевченко В.Г.
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової
комісії природничо-наукових дисциплін
Протокол від «_____»____20 № ____
Голова циклової комісії ______С.В. Говоруха
Тема заняття: Третя відміна іменників. Середній рід. Голосний та змішаний тип.
Кількість навчальних годин: 2 години.
1. Актуальність теми
В медичній термінології використовуються терміни латинського та грецького походження, серед них багато термінів – іменників середнього роду III відміни. Студенти повинні оволодіти цією лексикою.
2. Результати навчання:
Після вивчення теми студенти повинні знати і володіти:
Знати
Оволодіти
Вміти
3. Методи і прийоми навчання:
4. Методи контролю:
Фронтальне опитування, індивідуальне опитування з демонстрацією топографії та анатомічних структур і їх аналізом; тестовий контроль, корекція рецептів.
5. Міждисциплінарна інтеграція
Дисципліни |
Знати |
Вміти |
1. Наступні дисципліни 1. Біологія, загальна хімія, анатомія людини, гістологія, фармакологія, усі клінічні дисципліни. 2. Граматика української та англійської мов. |
Ознаки роду і характерні основи іменників середнього роду. |
Узгоджувати прикметники з іменниками III відміни середнього роду в називному та родовому відмінках однини.
|
6. Література
Навчальна
Основна:
Додаткова:
Методична
Основна
Планування роботи на занятті
«Третя відміна іменників. Приголосний тип. Чоловічий рід.»
Етап заняття |
Зміст заняття |
Підготовчий етап: (20 хв) 1. Організація навчання.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Оголошення теми та мети заняття.
4. Контроль вхідного рівня знань
|
Бесіда викладача з черговим студентом; заповнення журналу.
Розповідь викладача. Актуалізація теми.
Розповідь викладача. Інструкція
Фронтальне опитування студентів. Усне опитування. Робота з німими графами. |
Основний етап. Формування професійних навичок та вмінь (40 хв) Ознаки роду і характерні основи іменників жіночого роду. Конспектування лекції. Ознайомлення з л/м. - іменниками ІІІ відміни середньої роду в називному та родовому відмінках однини;
III відміни. Утворити терміни за допомогою суфікса – oma від імеників Підкреслити терміноелементи, пояснити значення, перекласти Перекласти українською мовою |
Робота з підручником
Діалог з викладачем
Індивідуальні завдання по узгодженню латинсько-грецьких дуплетів
З латинської мови перекласти на українську згідно завдання
|
Заключний етап: (20 хв)
1. Закріплення навичок. Перекласти латинською мовою Узгодити прикметники з іменниками і перекласти українською мовою:
Перекласти рецепти
Ознайомлення зі сталими виразами медичної термінології.
Латиські прислів’я та афоризми. O tempora, o mores. Fide, sed cui vide. Non vi sed mente. Corpus sine spiritu cadaver est. 2. Підбиття підсумків заняття.
3. Домашнє завдання.
|
Пропонуються терміни по варіантам
Приклади, узгодження
Завдання індивідуальні по рецептурі
Підручник стор.89
Рефлексія діяльності. Виставлення оцінок.
Вивчити лексичний мінімум. Підручник Є.М.Шевченко с.85-92 |
7. Підготовчий етап: (20 хвилин)
Мотивація навчальної діяльності.
Перевірка вхідного рівня знань.
Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття.
7.1. Мотивація навчальної діяльності.
Знання латинської мови являється необхідною складовою вивчення всіх клінічних, анатомічних та фармакологічних дисциплін. Оскільки до даної теми відноситься більшість анатомічних понять, зокрема: шкіра, вухо, лоб, хрящ, суглоб, слиз, виснаження, сухотка які необхідні в подальшому вивчення клінічних дисциплін. Активуючи знання студентів, ми можемо з’єднати поняття хрящ – суглоб, виснаження – сухотка, шкіра - лоб з тими чи іншими захворюваннями та патологіями.
7.2. Оголошення теми та мети заняття.
Тема сьогоднішнього заняття: «Третя відміна іменників. Середній рід. Голосний та змішаний тип.»
Мета нашого заняття:
Знати
Оволодіти
Вміти
7.3. Контроль вхідного рівня знань
8. Основний етап: (40 хвилин)
Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття
підручники, словники, зошити, таблиці: «Закінчення п'яти латинських відмін», «Іменники ІІІ відміни», роздавальний матеріал - вправи для контролю засвоєння нового матеріалу.
8.1. Вказівки до роботи студентів на занятті.
Іменники III відміни середнього роду в Nom. sing, мають закінчення -с, -е, -en, -1, -ar, -t, -ur, -us, -ma.
Nomi- natīvus |
Genetīvus |
Приклади |
Переклад |
с -e
-en
-1
-ar
-t
-ur |
-tis -is
-ĭnis
-(a) lis
-āris -ătis -tis
-ŏris -ŭris |
lac, lactis n Secāle, secālis n rete, retis n foramen, foramĭnis n abdomen, abdomĭnis n albumen, albumĭnis n animal, animālis n fel, fellis n mel, mellis n cochlear, cochleāris n hepar, hepătis n caput, capĭtis n occĭput, occipĭtis n femur, femŏris n sulfur, sulfŭris, n |
молоко жито сітка отвір живіт, черево білок тварина жовч мед ложка печінка голова потилиця стегно сірка |
-us
-ma
|
-ӗris
-oris
-ŭris -ătis |
vulnus, vulnӗris n ulcus, ulcӗris n corpus, corpŏris n pectus, pectŏris n pus, puris n stoma, stomătis n derma, dermătis n diaphragma, diaphragmătis n |
рана виразка тіло груди гній рот шкіра діафрагма |
Латинсько-грецькі дублети іменників середнього роду
III відміни
Латинський іменник
abdŏmen, ĭnis n corpus, oris n fel, fellis n pectus, ŏris n tempus, ŏris n viscus, ӗris n |
Грецький іменник і його основа lapăra, lapar- soma, somat- chole, chol- stethos, steth- chronos, chron-splanchnon, splanchn- |
Значення
живіт, черево тіло жовч груди час нутро, нутрощі, внутрішній орган |
corpus sanum — здорове тіло
foramen rotundum — круглий отвір