МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я україни
ЧОРТКІВСЬКИЙ МЕДИЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ
Методична розробка
практичного заняття з навчальної дисципліни «Фармакологія» для студентів ІІІ курсу спеціальності «Фармація»
Лікарські засоби, що впливають на згортання крові
Викладач фармакології:
Оголь С.Б.
- 2023 -
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ З ФАРМАКОЛОГІЇ
Тема: Лікарські засоби, що впливають на згортання крові
Кількість навчальних годин – 2 год.
2. Навчальні цілі заняття:
Фахові компетентності:
знати:
вміти:
- перевіряти правильність виписаного рецепта;
- перевіряти дози отруйних та сильнодійних лікарських засобів у рецепті;
- працювати з міжнародною та торговою номенклатурою лікарських засобів, розподіляти препарати за фармакологічними групами;
- проводити взаємозаміну лікарського препарату на аналогічний, дозволений до відпускання без рецепта лікаря;
- давати рекомендації хворим з раціонального застосування лікарських засобів (лікарська форма, шлях та режим введення та ін.);
- давати інформацію хворому про можливу побічну дію лікарського засобу;
- визначати протипоказання для призначення препарату з урахуванням його побічної дії;
- застосовувати на практиці основні принципи фармацевтичної опіки.
оволодіти практичними навичками:
- інтерпретувати показання до застосування лікарських засобів відповідно знань фармакодинаміки.
- оцінити співвідношення користь/ризик при застосування лікарських засобів, що впливають на агрегацію тромбоцитів, згортання крові та фібриноліз;
- пояснювати залежність дії лікарських засобів, що впливають на гемостаз від особливостей фармакокінетики у пацієнтів різного віку.
Загальні компетентності: розвивати комунікативні здібності, аналітичне мислення, уміння швидко приймати рішення, працювати в команді, застосовувати отримані знання на практиці, розвивати дослідницькі навики і уміння, виховувати почуття відповідальності, виховувати психологічну готовність до роботи, витримку, терпеливість, ретельність і спостережливість.
Методи навчання:
Словесні: бесіда.
Наочні: мультимедійна презентація, набір лікарських засобів, форми рецептурних бланків.
Практичні: тестування, розв’язування ситуаційних задач, виписування рецептів.
Інтерактивні: ділова гра, робота в малих групах, «Акваріум», фармацевтичний двобій.
Міждисциплінарна інтеграція
№ з/п |
Дисципліни |
Знати |
Вміти |
|
І. Попередні (забезпечуючі) дисципліни |
||||
1. |
Латинська мова
|
Рецепт, латинську частину рецепта, лікарські форми, відмінювання іменників |
Правильно читати та виписувати рецепти на готові лікарські форми |
|
2. |
Організація економіки фармації |
Зберігання різних груп лікарських засобів |
Організовувати умови для зберігання різних груп лікарських засобів згідно із чинним законодавством
|
|
3. |
Анатомія та нормальна фізіологія |
Будову та функції системи крові
|
Ідентифікувати специфічні фактори згортання крові, описувати етапи утворення кров’яного згустка, класифікувати фізіологічні чинники, які перешкоджають тромбоутворенню
|
|
ІІ. Наступні (забезпечувані) дисципліни |
||||
1.
|
Фармацевтична хімія |
Фізико-хімічні властивості лікарських речовин, що впливають на систему згортання крові та плазмозамінних рідин |
Аналізувати залежність між хімічною будовою, фізико-хімічними властивостями та особливостями фармакокінетики і фармакодинаміки лікарських засобів
|
|
2. |
Фармакогнозія |
Характеристику лікарської сировини рослинного та тваринного походження, яка впливає на процес згортання крові |
Вміти надавати відповідні рекомендації щодо правильного застосування лікарської сировини
|
|
ІІІ. Внутрішньопредметна інтеграція |
||||
1. |
Загальна рецептура |
Правила виписування рецептів на різні лікарські форми |
Складати рецепти на різні лікарські форми |
|
2. |
Засоби, що впливають на функції серцево-судинної системи
|
Невідкладну допомогу при інфаркті міокарда |
Напрямки фармакотерапевтичної корекції при інфаркті міокарда
|
|
СТРУКТУРА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП (25 хв)
Організаційна частина заняття
Повідомлення теми, мети заняття.
Лікарські засоби, що впливають на систему зсідання крові: антикоагулянти, антиагрегантні засоби, засоби, що впливають на фібриноліз. Плазмозамінні розчини. Класифікація, механізм дії, покази до застосування, побічні ефекти, протипокази, форма випуску препаратів даних фармакологічних груп.
Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття
Тестові завдання
1. Оголошення результатів тестування студентів, яке проходило у системі он-лайн навчання Moodle, аналіз типових помилок.
1. Вказати антиагрегант, що має атерогенну дію:
А. Гепарин
В. Альтеплаза
С. Дипіридамол
D. Клопідогрел
Е.*Тиклопідин
2. Визначити вірне положення стосовно гепарину:
А. Пригнічує утворення факторів згортання крові в печінці
В. Ефективний при застосуванні всередину
С. Після внутрішньовенного введення діє декілька діб
D. Пригнічує згортання крові тільки in vivo
Е. *Антагоніст гепарину – протаміну сульфат
3. Серед перелічених засобів який засіб не використовується для припинення маткової кровотечі?
А.Кальцію хлорид
В. Етамзилат
С. Транексамова кислота
D. *Ацетилсаліцилова кислота
Е. Тромбін
4. Зазначте покази до застосування фібринолізину?
А. Консервування крові
В. Післяпологова кровотеча
С. Геморагічний діатез
D. *Тромбоемболія легеневої артерії
Е. Гострий панкреатит
5. Вкажіть механізм антифібринолітичної дії кислоти амінокапронової:
А.Діє безпосередньо на фібрин, стабілізуючи його
В. Активує перехід до профібринолізину
С.*Пригнічує перетворення профібринолізину у фібринолізин
D.Посилює фібриноліз
Е. Підвищує агрегацію тромбоцитів
6. Вказати механізм антиагрегантної дії кислоти ацетилсаліцилової:
А. *Пригнічення синтезу тромбоксану в тромбоцитах
В. Блокада тромбоксанових рецепторів тромбоцитів
С. Блокада простациклінових рецепторів тромбоцитів
D. Блокада глікопротеїнових рецепторів (GP IІb/ІІІа) тромбоцитів
Е. Блокада пуринових рецепторів тромбоцитів
7. Визначити засіб для перорального застосування при тромбофлебіті нижніх кінцівок:
А. Контрикал
В. Фраксипарин
С. Гірудин
D. Гепарин
Е. *Фенілін
8. Виберіть вірні положення стосовно фраксипарину:
А.*Збільшує гальмівну дію антитромбіну ІІІ на перетворення протромбіну в тромбін
В. Кумулює в організмі людини
С.Інгібує тромбін активніше ніж стандартний гепарин
D. Володіє вираженою антиагрегаційною активністю
Е. Токсичніший ніж гепарин
9. Вкажіть лікарський засіб, що відноситься до нового типу фібринолітиків – тканинний активатор профібринолізину:
А. Вікасол
В. Амбен
С. Фраксипарин
D. *Альтеплаза
Е. Етамзилат
10. Вказати показання до застосування антифібринолітичних засобів:
А. Схильність до тромбоутворення
В. *Фібринолітичні кровотечі
С. Інфаркт міокарда
D. Передозування гепарину
Е. Передозування антикоагулянтів непрямої дії.
11. У хворої 45 років, котра протягом двох тижнів приймає неодикумарин з приводу тромбофлебіту при черговому обстеженні в крові виявлено зниження протромбінового індексу, в сечі спостерігається мікрогематурія. Який лікарській засіб необхідно застосувати в якості антагоністу неодикумарину?
A. *Вікасол
B. Протаміну сульфат
C. Амбен
D. Натрію цитрат
E. Тромбін
12. Хворому з інфарктом міокарда вводили внутрішньовенно антикоагулянт через кожні 6 годин. Через кілька днів у нього виникла кровоточивість ясен, носа, з`явилися еритроцити у сечі. Який препарат вводили хворому?
A. *Гепарин
B.Тромбін
C.Вікасол
D.Кальцію глюконат
E.Неодикумарин
13. У хворої, яка приймає варфарин у зв`язку із тромбофлебітом, виникла кровоточивість. Який препарат слід прийняти для усунення кровоточивості?
A. *Вікасол
B. Протаміну сульфат
C. Ацетилсаліцилова кислота
D. Дипіридамол
E. Пентоксифілін
14. При гострому тромбозі призначена антикоагулянтна терапія. Визначте антикоагулянт прямої дії, що застосовується при тромбозі.
A. Дипіридамол
B. Фенілін
C. Натрію цитрат
D. *Гепарин
E. Пентоксифилін
15. У хворої гінекологічного відділення виникли симптоми внутрішньої кровотечі. Який засіб слід призначити з метою пригнічення фібринолізу та зупинки кровотечі?
A. Вікасол
B. Фібриноген
C. *Амінокапронову кислоту
D. Дицинон
E. Кальцію хлорид
16. При обстеженні перед операцією у хворого виявлено дефіцит протромбіну в крові. Яку речовину необхідно призначити попередньо для зменшення крововтрати при операції?
A. *Вікасол
B. Тромбін
C. Кислоту амінокапронову
D. Фенілін
E. Контрикал
17. Хворий 37 років, що страждає на облітеруючий ендартериїт судин нижніх кінцівок, одержує фенілін в добовій дозі 60 мг/кг. В зв’язку з проявами судомного синдрому призначений фенобарбітал, після відміни якого у хворого виникла носова кровотеча. Дане ускладнення пов’язане з:
A.* Індукцією фенобарбіталом ферментів мікросомального окислення в печінці
B. Аліфатичним гідроксилюванням фенобарбіталу
C. Кон’югацією феніліну з глюкуроновою кислотою
D. Окислювальним дезамінуванням феніліну
E. Гальмуванням фенобарбіталом мікросомального окислення в печінці
18. Хворому 60 років, який довгий час хворіє на стенокардію разом з пролонгованими формами нітратів лікар призначив ацетилсаліцилову кислоту для зменшення агрегації тромбоцитів. Який механізм антиагрегантної дії ацетилсаліцилової кислоти?
A. Знижує активність фосфодиестерази
В. Підвищує синтез простацикліну
C. *Необоротньо порушує синтез у тромбоцитах тромбоксану А2
D. Знижує активність фосфоліпази
E. Проявляє мембраностабілізуючу дію
19. Хворому з інфарктом міокарда призначили внутрішньовенно краплинно засіб, який стимулює фібриноліз. Вкажіть цей препарат.
A. Пентоксифілін
B. Гепарин
C. Вікасол
D. Дипіридамол
E. *Стрептокіназа
20. Під час гепаринотерапії виникла кровотеча. Який з вказаних лікарських засобів слід ввести для припинення дії гепарину?
A. Кальцію хлорид
B. Тромбін
C. *Протаміну сульфат
D. Адреналіну гідро хлорид
E. Атропіну сульфат
21. Дитину готували до тонзилектомії. Аналіз крові показав, що час згортання збільшено (до 7 хвилин). Який препарат за 5 днів до операції слід включити до комплексу лікарських засобів підготовчого періоду в першу чергу?
A. Дицинон
B. Кальцію хлорид
C. Амінокапронову кислоту
D. Фібриноген
E. *Вікасол
22. У жінки 43 років, прооперованої з приводу фіброміоми матки, почалася кровотеча. Для зупинки кровотечі лікар призначив внутрішньовенно 5% розчин амінокапронової кислоти (100 мл). Який механізм дії цього препарату?
A. *Блокада синтезу фібринолізину
B. Посилення синтезу тромбопластину
C. Активація синтезу тромбіну
D. Прискорення утворення тромбіну
E. Блокада утворення антитромбіну
23. Хворому із перенесеним гострим інфарктом міокарда лікар рекомендував протягом 3-4 місяців приймати ацетилсаліцилову кислоту по 0,75 г. 1 раз в день. На яку дію аспірину розраховував лікар?
A. *Антиагрегантну
B. Протизапальну
C. Жарознижуючу
D. Анальгезуючу
E. Судинорозширюючу
24. Хворому, який переніс інфаркт міокарда, призначена ацетилсаліцилова кислота по 75 мг щоденно. З якою метою призначено препарат?
A. Пониження температури
B. Зменшення запалення
C. Зменшення болю
D. *Зменшення агрегації тромбоцитів
E. Розширення коронарних судин
25. Хворий на гострий інфаркт міокарда в складі комплексної терапії отримував гепарин. Через деякий час у нього з’явилась гематурія. Який засіб (антидот) можна використовувати?
A. *Протаміну сульфат
B. Бемегрид
C. Унітіол
D. Налоксон
E. Вікасол
2. Завдання із скриньки
Кожен студент із скриньки витягує індивідуальне завдання. Користуючись рецептурним довідником вибирає препарат, обґрунтовує свій вибір, виписує рецепт, вказуючи правильну сигнатуру
1. Антиагрегант, який пригнічує синтез тромбоксану.
2. Препарат, який блокує пуринові рецептори і пригнічує АДФ залежні механізми агрегації тромбоцитів.
3. Антикоагулянт прямої дії.
4. Антикоагулянт непрямої дії.
5. Засіб для розчинення свіжих тромбів.
6. Препарат для зупинки кровотеч, пов’язаних з посиленням фібринолізу.
7. Гемостатик місцевої дії.
8. Засіб при кровотечі, зумовленій передозуванням гепарину.
9. Засіб при кровотечі, зумовленій передозуванням антикоагулянтів непрямої дії.
10. Сольовий гемостатик.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП:
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ НАВИЧОК ТА ВМІНЬ (45 хв)
Матеріали методичного забезпечення заняття основного етапу заняття
Студентам пропонується набір препаратів з теми. Їхнє завдання – розсортувати лікарські засоби відповідно до фармакологічних груп. Пропонується також зробити генеричну заміну препаратів.
Студенти об’єднуються в пари, кожній парі пропонується певний розділ з теми. Студенти обмінюються запитаннями та відповідями.
Орієнтовні запитання
Антикоагулянти прямої дії.
Антикоагулянти непрямої дії.
Фібринолітики.
Антиагреганти. Плазмозамінні розчини.
Ви – фармацевт аптеки. До Вас в аптеку звернувся відвідувач із списком препаратів до відпуску. Вилучіть зі списку зайві лікарські засоби, надаючи перевагу найоптимальнішим. Свій вибір обґрунтуйте.
Зразки переліку лікарських засобів:
ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП:
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
Матеріали методичного забезпечення заняття основного етапу заняття
1. Заповнення зведеної таблиці-матриці
Покази до застосування
|
|||||||||||
Консервація крові
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кровотеча внаслідок підвищеного фібринолізу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кровотеча внаслідок порушеної функції печінки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зменшення агрегації тромбоцитів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Капілярна кровотеча
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тромбофлебіт
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Гостра тромбоемболія
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Порушення периферичного кровообігу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Вирішення ситуаційних задач
Метод «Акваріум».
Задача 1. Хворій на гострий інфаркт міокарда у складі комплексної фармакотерапії призначили антиагрегант у дозі 100 мг щоденно протягом тривалого часу. Через 2 тижні вона почала скаржитись на болі в епігастрії.
Задача 2. В аптеку звернувся відвідувач із проханням відпустити ацетилсаліцилову кислоту.
Задача 3. Хвора 64 років прооперована з приводу гострого калькульозного холецеститу. Через 12 годин після операції у неї з’явились: задишка, гіпотонія, ціаноз шкірних покривів. Підозра на тромбоемболію легеневої артерії.
Задача 4. Хворій з тромбофлебітом нижніх кінцівок призначили варфарин по 5 мг один раз на добу протягом тривалого часу. Через три тижні лікування у неї з’явилась гематурія.
Задача 5. Хворому з інфарктом міокарда вводили внутрішньовенно антикоагулянт через кожні 6 годин. Через кілька днів у нього виникла кровоточивість ясен, носа, з`явилися еритроцити у сечі.
Задача 6. Хворий 37 років, що страждає на облітеруючий ендартериїт судин нижніх кінцівок, одержує фенілін в добовій дозі 60 мг/кг. В зв’язку з проявами судомного синдрому призначений фенобарбітал, після відміни якого у хворого виникла носова кровотеча.
3. Оцінювання. Мотивація та виставлення оцінок із урахуванням рівня підготовленості, активності на занятті згідно з критеріями оцінювання робочої навчальної програми.
Література:
Основна
Аксакова В.В., Зупанець І.А., Безугла Н.П. Фармакологія. — Х.: Видавництво НФаУ “Золоті сторінки”, 2003. — 502 с.
Казанюк Т.В., Нековаль І.В. Основи фармакології та загальної рецептури. — К.: Здоров’я, 2003. — 240 с.
Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія: підручник. — К.: Медицина, 2011. — 520 с.
Скакун М.П., Посохова К.А. Фармакологія: підручник. — Тернопіль: Укрмедкнига, 2003. — 740 с.
Додаткова
Давидович О.В., Давидович Н.Я. Клінічна фармакологія з рецептурою. — К.: Здоров’я, 2004. — 282 с.
Державна фармакопея України. — Доп. 1 до першого видання. — Х., 2004.
Дроговоз С.М. Фармакологія на долонях: навч. посіб. — Х.: Видавничий центр ХАІ, 2009. — 112 с.
Дроговоз С.М. Фармакологія на допомогу лікарю, провізору, студенту: підручник-довідник. — Х.: Видавничий центр ХАІ, 2006. — 480 с.
Дроговоз С.М. Фармакологія-сіто! (Фармакологічна логіка: підручник). — Х.: Видавництво “СІМ”, 2009. — 232 с.
Клінічна фармакологія. Підручник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. І.А. Зупанця, С.В. Нальотова, О.П. Вікторова. — Х.: НфаУ: Золоті сторінки, 2007. — 348 с.