Комунальний заклад
«Запорізька загальноосвітня санаторна школа-інтернат № 7 І-ІІ ст.» Запорізької обласної ради
«Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості вчителя»
Підготувала практичний психолог
Сєргєєва Олена Анатоліївна
м.Запоріжжя
2020
Традиційно поняттям «творчість» («креативність») позначають створення нового і культурно значущого продукту, виявлення нового в постановці і вирішенні проб- лем.
Творчість - це діяльність, що породжує щось якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю і суспіль но-історичною унікальністю.
Творчість - це новизна, в навчальному процесі вона пред ставлена, перш за все, науковими відкриттями, виявленням закономірностей навчання і виховання, дослідниць- кою, експериментальною розробкою високоефективних методик, що дозволяють вирішувати завдання, як сучас- ної школи, так і школи майбутнього
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
ПЕДАГОГІЧНА ТВОРЧІСТЬ
Педагогічна творчість - активний процес, спрямований на пошук більш досконалих форм навчальнорозвиваючої роботи, успішне вирі- шення педагогічних проблем, поліпшення якості освіти учнів.
Мета педагогічної творчості - формування творчої особистості, для якої характерна стійка, високого рівня спрямованість на творчість, індивідуальний творчий стиль в одному або декількох видах діяль- ності.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
ПЕДАГОГІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
Запропонована В. І. Андрєєвим.
це тип творчої особистості, для якого характерна здатність до логічних, широких узагальнень, до класифікації і систематики інформації.
Люди цього типу чітко планують свою творчу роботу, широко використову- ють уже відомі методи наукових досліджень. Для цього типу творчої особистості характерні велика обізнаність і ерудиція. Все, що вони починають, до- водять до логічного кінця, підкріплюючи свої обгрунтування посиланнями на численні першоджерела. Теоретик-інтуїтивіст –
цей тип характеризується високорозвиненою здатністю до генерування но- вих, оригінальних ідей, люди такого типу - творці нових наукових концепцій, шкіл і напрямків. Вони не бояться протиставити свої ідеї загальноприйнятим і мають виняткову фантазією та уяву.
завжди прагне свої нові оригінальні гіпотези перевірити експериментально. У людей цього типу завжди великий інтерес і здібності до практичних справ.
як тип творчої особистості, має високий рівень розвитку здібностей до орга- нізації інших, колективу, для розробки і виконання нових ідей.
Під керівництвом таких людей створюються оригінальні наукові школи і творчі колективи. Людей цього типу відрізняють висока енергія і комуніка- бельність. Ініціатор –
цей тип творчої особистості характеризується ініціативністю, енергійністю, особливо на початкових стадіях вирішення нових творчих завдань. Але, як правило, він швидко перемикається на рішення інших творчих завдань.
(по В.А.Кан-Калику, Н.Д.Нікандрову)
- педагог використовує зворотний зв’язок, коригує свої дії за його резуль- татами, але він діє «по методичці», «за шаблоном», з досвіду інших вчи- телів;
- творчість вчителя проявляється в умілому виборі і доцільному поєд- нанні вже відомого педагогу змісту, методів і форм навчання;
Евристичний рівень
- педагог використовує творчі можливості живого спілкування з учнями;
- характеризується його повною самостійністю, використанням готових прийомів, але в які вкладається особистісний початок, саме тому вони відповідають його творчій індивідуальності, особливостям особистості учня (вихованця), конкретному рівню розвитку класу.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
vвиявлення творчого потенціалу учня;
vнаціленість на формування творчої особистості учня;
vволодіння педагогічним тактом, здатністю до емпатії;
vвміння розвивати дитячу уяву, артистизм,
vвміння ставити цікаві питання,
vвміння створювати цікаві ситуації,
vмати почуття гумору.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
У числі властивостей, що відрізняють творчу особистість, виділяють наступні:
1. Перцептивні особливості (незвичайна напруженість уваги, сприйнятли- вість, вразливість),
- інтелектуальні особливості (інтуїція, фантазія, вигадка, дар передбачення, протяжність знань),
- характерологічні особливості (ухилення від шаблона, оригінальність, завзя- тість, висока самоорганізація, колосальна працездатність) (Пономарьов, 1976 ) 2. Домінуюча роль пізнавальної мотивації, дослідницька творча актив- ність, що виражається в здатності до виявлення нового, у постановці і вирі- шенні проблем; можливості досягнення оригінальних рішень, можливості прогнозування та передбачення, здатності до створення ідеальних еталонів, що забезпечують високі естетичні, моральні та інтелектуальні оцінки (М.М. Кашапов, А. М. Матюшкін).
3. Інтелектуальна активність, інтегруюча в собі розумові та мотиваційні чинники (Д.Б. Богоявленська).
4. Пильність в пошуках проблем, здатність до згортання довгому ланцюгу міркувань, «бічне» мислення, цілісність сприйняття, готовність пам’яті, гнуч- кість мислення, здатність до оціночних дій, легкість генерування ідей, швид- кість мови, здатність до доопрацювання, легкість асоціювання, наявність по- чуття гумору (А. Лук).
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
5. Мотиваційно-творча активність в органічній єдності з високим рівнем творчих здібностей (В. Андрєєв).
6. Здатність до дій, що виходять за рамки звичайних явищ, але не суперечать законам природи, наявність почуття майбутнього, багатство фантазії і інтуїція, інтерес до нового і незвичайного (Е. Торренс).
7. Незалежність і самостійність, схильність до ризику, активність, допитливість, незадоволеність існуючим, нестандартність мислення, готовність приймати рішення, прагнення до визнання, внутрішня мотивація, готовність до зростання (К. Тейлор, Е. Роу).
8. Здатність помічати і формулювати альтернативи, проявляти фантазію, вміння ставити питання і уникати поверхневих формулювань, завзятість, незалежна позиція, готовність до ризику, гарне почуття гумору, активний інтерес до досліджуваної проблеми (А. Матейко).
9. Прагнення до самореалізації, поглиненої справою як покликанням, автентичність особистості, впевненість у своїх силах, ініціативність і гнучкість, кри- тичність і високий ступінь рефлексії (А. Маслоу).
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
v Педагогічний такт,
v Об'єктивність,
v Активність,
v Різнобічність,
v Цілеспрямованість,
v Інтегративність,
v Комплексність,
v Динамізм,
v Гнучкість,
v Мобільність,
v Аналітичність,
v Самокритичність, критичність,
v
(спеціальний вибір змісту, методів, прийомів, форм і засобів),
v Оптимізм (віра в сили і можливості позитивного розвитку учня),
v Сучасність (наявності у вчителя відчуття своєї приналежності до однієї епохи з учнем), v Домінантність (уміння керувати, діловитість, схильність вести за собою, прийняття відпові- дальності за інших),
v Креативність (творчість),
v Емпатія (вміння знижувати внутрішній, психіч- ний (емоційний) стан учня і співпереживати з ним цей стан не тільки на словах, а й на ділі; емоційна чуйність),
v Артистичність і ініціативність.
q Система дидактичних навчань;
q Аналітичний підхід до визначення якості викла- дання і якості знань, навчань і навиків; q Аналіз розвитку творчих здібностей;
q Впровадження педагогічного досвіду;
q Колективна робота над науково-методичною проблемою;
q Система стимулювання педагогічної праці; q Грамотно поставлена методична робота; q Самоосвіта.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
Вона значима соціально, економічно і навіть еволюційно, тому що прогресивний рух людства прямо пов’язаний з творчим процесом і з людьми, які творять нове.
Саме невтомна жага творчості веде до розвитку не тільки індивідуальної особистості, але і сприяє прогресу суспільства в цілому, становленню людської культури.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
v Морально-психологічний клімат колективу (атмосфера доброзичливості, поваги до особистої думки, творчого пошуку кожного вчителя.)
v Стимулювання до нестандартних рішень (організація конкурсів творчих робіт, проведення днів і тижнів творчості в школі, організація методичних виставок).
v Збагачення загальної культури, кругозору, поін- формованності.
v Матеріальна забезпеченість, матеріальна база.
v Свобода критики, проведення творчих дискусій.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
Педагогічна майстерність –
вищий рівень педагогічної діяльності, що проявляється в творчості вчителя, в постійному вдосконаленні навчання, виховання і розвитку людини.
Педагог-майстер - це той вчитель, який, усвідомлюючи свою відповідальність перед суспільством, досягає високих результатів, оптимально викорис- товує професійні засоби, відрізняється індивідуальним стилем діяльності та найбільш повно реалізує свій творчий потенціал.
Складові педагогічної майстерності
q гуманістична спрямованість особистості і самого вчителя;
q система професійних компетенцій учителя;
q педагогічна техніка - сукупність умінь і прийомів, які використовує вчитель для найбільш повного досягнення своєї мети (уміння управляти собою, вміння керувати іншими, вміння спів- працювати, педагогічні здібності).
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
Тільки творчий вчитель бачить ширше і значно далі.
Кожен педагог, так чи інакше, перетворює педагогічну дійсність, але тільки творчий вчитель активно бореться за кардинальні пере- творення і сам у цій справі є наочним прикладом.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
1. Будь господарем своєї долі.
2. Досягай успіху в тому, що ти любиш.
3. Внеси свій внесок в конструк- тивну справу.
4. Будуй свої відносини з людь- ми на довірі.
5. Розвивай свої творчі здібності.
6. Розвивай в собі сміливість.
7. Піклуйся про своє здоров’я.
8. Не втрачай віру в себе.
Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна
ДЯКУЮ
ЗА УВАГУ!