Методична розробка психолого-педагогічного семінару «Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості вчителя»

Про матеріал
Методична розробка «Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості вчителя» познайомить педагогів з педагогічною творчістю як процесом формування та саморозкриття творчої особистості вчителя.
Перегляд файлу

Комунальний заклад 

«Запорізька загальноосвітня санаторна школа-інтернат № 7 І-ІІ ст.»  Запорізької обласної ради

Психолого-педагогічний семінар 

image«Психолого-педагогічні умови формування творчої  особистості вчителя»

Підготувала практичний психолог

Сєргєєва Олена Анатоліївна

м.Запоріжжя

2020

ПОНЯТТЯ  «ТВОРЧІСТЬ» («КРЕАТИВНІСТЬ»)

imageТрадиційно поняттям «творчість» («креативність»)  позначають створення нового і культурно значущого продукту, виявлення нового в постановці і вирішенні проб- лем.

 

imageТворчість - це діяльність, що породжує щось якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю і суспіль но-історичною унікальністю.

 

imageТворчість - це новизна, в навчальному процесі вона пред ставлена, перш за все, науковими відкриттями, виявленням закономірностей навчання і виховання, дослідниць- кою, експериментальною розробкою високоефективних методик, що дозволяють вирішувати завдання, як сучас- ної школи, так і школи майбутнього

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ПЕДАГОГІЧНА ТВОРЧІСТЬ

Педагогічна творчість - активний  процес, спрямований на пошук  більш досконалих форм навчальнорозвиваючої роботи, успішне вирі- шення педагогічних проблем, поліпшення якості освіти учнів.

 

imageМета педагогічної творчості - формування творчої особистості,  для якої характерна стійка, високого рівня спрямованість на творчість,  індивідуальний творчий стиль в  одному або декількох видах діяль- ності.

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

УМОВИ, НЕОБХІДНІ  ДЛЯ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

image

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

РІВНІ ТВОРЧОСТІ

image

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

СКЛАДОВІ 

ПЕДАГОГІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ

image

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ТИПОЛОГІЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ

Запропонована В. І. Андрєєвим.

imageТеоретик-логік – 

це тип творчої особистості, для якого характерна здатність до логічних,  широких узагальнень, до класифікації і систематики інформації. 

Люди цього типу чітко планують свою творчу роботу, широко використову- ють уже відомі методи наукових досліджень. Для цього типу творчої особистості характерні велика обізнаність і ерудиція. Все, що вони починають, до- водять до логічного кінця, підкріплюючи свої обгрунтування посиланнями  на численні першоджерела. Теоретик-інтуїтивіст –

цей тип характеризується високорозвиненою здатністю до генерування но- вих, оригінальних ідей, люди такого типу - творці нових наукових концепцій, шкіл і напрямків. Вони не бояться протиставити свої ідеї загальноприйнятим і мають виняткову фантазією та уяву.

imageПрактик (експериментатор) –

завжди прагне свої нові оригінальні гіпотези перевірити експериментально. У людей цього типу завжди великий інтерес і здібності до практичних справ.

imageОрганізатор -

як тип творчої особистості, має високий рівень розвитку здібностей до орга- нізації інших, колективу, для розробки і виконання нових ідей. 

imageПід керівництвом таких людей створюються оригінальні наукові школи і  творчі колективи. Людей цього типу відрізняють висока енергія і комуніка- бельність. Ініціатор –

цей тип творчої особистості характеризується ініціативністю, енергійністю,  особливо на початкових стадіях вирішення нових творчих завдань. Але, як  правило, він швидко перемикається на рішення інших творчих завдань.

 

Рівні творчості  в діяльності педагога 

(по В.А.Кан-Калику, Н.Д.Нікандрову)

Рівень елементарного взаємодії з класом 

- педагог використовує зворотний зв’язок, коригує свої дії за його резуль-   татами, але він діє «по методичці», «за шаблоном», з досвіду інших вчи-   телів;

 

Рівень оптимізації діяльності на уроці

-  творчість вчителя проявляється в умілому виборі і доцільному поєд-    нанні вже відомого педагогу змісту, методів і форм навчання;

 

Евристичний рівень

-  педагог використовує творчі можливості живого спілкування з учнями;

 

Вищий рівень творчості педагога

- характеризується його повною самостійністю, використанням готових    прийомів, але в які вкладається особистісний початок, саме тому вони    відповідають його творчій індивідуальності, особливостям особистості    учня (вихованця), конкретному рівню розвитку класу.

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ФУНКЦІЇ  ТВОРЧО ПРАЦЮЮЧИХ ВЧИТЕЛІВ

vвиявлення творчого потенціалу учня;

vнаціленість на формування творчої особистості      учня;

vволодіння педагогічним тактом, здатністю до емпатії;

vвміння розвивати дитячу уяву, артистизм,

vвміння ставити цікаві питання,

vвміння створювати цікаві ситуації, 

vimageмати почуття      гумору.

 

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ТВОРЧІСТЬ, ЯК ПРОЦЕС    САМОРОЗКРИТТЯ ОСОБИСТОСТІ

 

У числі властивостей, що відрізняють творчу особистість, виділяють  наступні:

 

1. Перцептивні особливості (незвичайна напруженість уваги, сприйнятли- вість, вразливість), 

-              інтелектуальні особливості (інтуїція, фантазія, вигадка, дар передбачення,        протяжність знань), 

-              характерологічні особливості (ухилення від шаблона, оригінальність, завзя- тість, висока самоорганізація, колосальна працездатність) (Пономарьов, 1976 ) 2. Домінуюча роль пізнавальної мотивації, дослідницька творча актив- ність, що виражається в здатності до виявлення нового, у постановці і вирі- шенні проблем; можливості досягнення оригінальних рішень, можливості  прогнозування та передбачення, здатності до створення ідеальних еталонів,  що забезпечують високі естетичні, моральні та інтелектуальні оцінки (М.М. Кашапов, А. М. Матюшкін).

3.           Інтелектуальна активність, інтегруюча в собі розумові та мотиваційні  чинники (Д.Б. Богоявленська).

4.           Пильність в пошуках проблем, здатність до згортання довгому ланцюгу міркувань, «бічне» мислення, цілісність сприйняття, готовність пам’яті, гнуч- кість мислення, здатність до оціночних дій, легкість генерування ідей, швид- кість мови, здатність до доопрацювання, легкість асоціювання, наявність по- чуття гумору (А. Лук).

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

Творчість, як процес  саморозкриття особистості

5.     Мотиваційно-творча активність в органічній єдності з високим рівнем  творчих здібностей (В. Андрєєв).

6.     Здатність до дій, що виходять за рамки звичайних явищ, але не суперечать законам природи, наявність почуття майбутнього, багатство фантазії і інтуїція,  інтерес до нового і незвичайного (Е. Торренс).

7.     Незалежність і самостійність, схильність до ризику, активність, допитливість, незадоволеність існуючим, нестандартність мислення, готовність приймати рішення, прагнення до визнання, внутрішня мотивація, готовність до зростання  (К. Тейлор, Е. Роу).

8.     Здатність помічати і формулювати альтернативи, проявляти фантазію, вміння ставити питання і уникати поверхневих формулювань, завзятість,  незалежна позиція, готовність до ризику, гарне почуття гумору, активний інтерес  до досліджуваної проблеми (А. Матейко).

9.     imageПрагнення до самореалізації, поглиненої справою як покликанням,  автентичність особистості, впевненість у своїх силах, ініціативність і гнучкість, кри- тичність і високий ступінь рефлексії (А. Маслоу).

 

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ЯКОСТІ ТВОРЧОГО ПЕДАГОГА

v  Педагогічний такт,

v  Об'єктивність,

v  Активність,

v  Різнобічність,

v  Цілеспрямованість,

v  Інтегративність,

v  Комплексність,

v  Динамізм,

v  Гнучкість,

v  imageМобільність,

v  Аналітичність,

v  Самокритичність, критичність,

v 

image

Націленість на формування творчої особистості

(спеціальний вибір змісту, методів, прийомів,        форм і засобів),

v  Оптимізм (віра в сили і можливості позитивного розвитку учня),

v  Сучасність (наявності у вчителя відчуття своєї        приналежності до однієї епохи з учнем), v Домінантність (уміння керувати, діловитість,        схильність вести за собою, прийняття відпові-       дальності за інших),

v  Креативність (творчість),

v  Емпатія (вміння знижувати внутрішній, психіч-      ний (емоційний) стан учня і співпереживати з        ним цей стан не тільки на словах, а й на ділі;        емоційна чуйність),

v  Артистичність і ініціативність.

ФАКТОРИ, ЩО СПРИЯЮТЬ  ТВОРЧІЙ АКТИВНОСТІ

q Система дидактичних навчань;

q Аналітичний підхід до визначення якості викла-     дання і якості знань, навчань і навиків; q Аналіз розвитку творчих здібностей;

q Впровадження педагогічного досвіду;

q Колективна робота над науково-методичною      проблемою;

q Система стимулювання педагогічної праці; q Грамотно поставлена методична робота; q Самоосвіта.

image

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ЦІННІСТЬ ТВОРЧОСТІ

Вона значима соціально, економічно і навіть  еволюційно, тому що прогресивний рух людства  прямо пов’язаний з творчим процесом і з людьми, які творять нове. 

Саме невтомна жага творчості веде до розвитку  не тільки індивідуальної особистості, але і сприяє прогресу суспільства в цілому, становленню людської культури.

image

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

УМОВИ ДЛЯ ТВОРЧОСТІ ВЧИТЕЛЯ

v Морально-психологічний клімат колективу  (атмосфера доброзичливості, поваги до особистої  думки, творчого пошуку кожного вчителя.)

 

v Стимулювання до нестандартних рішень (організація конкурсів творчих робіт, проведення  днів і тижнів творчості в школі, організація методичних виставок).

 

v Збагачення загальної культури, кругозору, поін- формованності.

 

v Матеріальна забезпеченість, матеріальна база.

 

v Свобода критики, проведення творчих дискусій.

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ

Педагогічна майстерність – 

вищий рівень педагогічної діяльності, що проявляється в творчості вчителя, в постійному вдосконаленні навчання, виховання і розвитку людини.

 

Педагог-майстер - це той вчитель, який, усвідомлюючи свою відповідальність перед суспільством, досягає високих результатів, оптимально викорис- товує професійні засоби, відрізняється індивідуальним стилем діяльності та найбільш повно реалізує свій творчий потенціал.

 

Складові педагогічної майстерності

q  гуманістична спрямованість особистості і самого вчителя;

q  система професійних компетенцій учителя;

q  педагогічна техніка - сукупність умінь і прийомів, які використовує вчитель для найбільш повного досягнення своєї мети      (уміння управляти собою, вміння керувати іншими, вміння спів-       працювати, педагогічні здібності).

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ВИСНОВОК

imageТільки творчий вчитель бачить  ширше і значно далі. 

 

Кожен педагог, так чи інакше,  перетворює педагогічну дійсність, але тільки творчий вчитель активно бореться за кардинальні пере- творення і сам у цій справі є  наочним прикладом.

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ЗАПОВІДІ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ

1.      Будь господарем своєї долі.

 

2.      imageДосягай успіху в тому, що ти      любиш.

 

3.      Внеси свій внесок в конструк-     тивну справу.

 

4.      Будуй свої відносини з людь-     ми на довірі.

 

5.      Розвивай свої творчі здібності.

 

6.      Розвивай в собі сміливість.

 

7.      Піклуйся про своє здоров’я.

 

8.      Не втрачай віру в себе.

Практичний психолог Сєргєєва Олена Анатоліївна

ДЯКУЮ 

imageЗА УВАГУ!

pdf
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
1586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку