Поступове входження України до європейського освітнього простору впродовж останнього часу обумовлює великий інтерес педагогічної науки до проблем гендерного виховання та гендерної культури у сфері освіти.
Термін «гендер» запровадив американський психоаналітик Р. Столлер, коли в
1968 р. вийшла друком його праця «Стать та гендер: про розвиток мужності та жіночності».
Гендер (англ. GENDER – род) – це:
Ø сукупність соціальних і культурних норм, які історично сформовані та залежать від біологічної статі людини;
Ø один з базових вимірів соціальної структури суспільства, що спільно з іншими соціально-демографічними і культурними характеристиками (раса, клас, вік) організує соціальну систему;
Ø організована модель соціальних відносин між жінками і чоловіками, яка не тільки характеризує їхнє спілкування і взаємодію в сім’ї, а й визначає їх соціальні відносини;
Ø соціально-рольовий статус, який визначає соціальні можливості кожної статі в освіті, професійній діяльності, доступі до влади, сімейній ролі та репродуктивній поведінці;
Ø соціокультурні розходження у ролях, поводженні, ментальних й емоційних характеристиках між чоловічим і жіночим, що конструюються суспільством;
Ø суспільний процес, який передбачає справедливу взаємодію жінок і чоловіків як соціальних істот щодо створення таких соціальних умов і рівних можливостей, які забезпечують жінкам та чоловікам реалізацію громадянських прав і самореалізацію особистості.
ГЕНДЕРНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
Гендерна культура – це сукупність суспільних цінностей, які склалися у тому чи тому суспільстві, відшліфовувалися у перебігу його історії, їм повинен підпорядковуватися кожен індивід, дотримуючись норм і стосовно чоловіка, і стосовно жінки. Гендерна педагогіка це сукупність освітніх підходів, спрямованих на створення комфортних умов у начальновиховному закладі для соціалізації дітей, важливим складником якої є статева ідентифікація індивіда.
Саме початкова шкільна освіта як один із найважливіших соціальних інститутів, спроможна закласти основи для формування гендерної культури в суспільстві. |
ГЕНДЕРНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ
ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
Сім’я – основне джерело формування особистості, перший інститут соціалізації, де відбувається первинне засвоєння всіх чи майже всіх соціальних ролей, їхня початкова апробація.
Але формування особистості дитини залежить від типу, складу, структури сім’ї, порядку народження дітей, професійних ролей батьків, характеру подружніх і батьківсько-дитячих стосунків.
Найважливіші агенти гендерної соціалізації в сім’ї – особистісні й гендерні характеристики батьків, їхня ідентичність і рольові моделі, стать народженої дитини, уявлення батьків про те, якою повинна бути дитина цієї статі.
У сім’ї насамперед відбувається розвиток і становлення особистості дитини як майбутнього громадянина України, тому саме в цей час їй необхідно надавати основи гендерної культури, гендерної освіченості, поступово руйнуючи сформовані стереотипи. Виховна функція сучасної сім’ї зумовлена широкими можливостями батьків щодо спрямування гендерного виховання дитини через наслідування нею культивованих у батьківській сім’ї взірців поведінки/
Узагальнюючи погляди вітчизняних і зарубіжних учених на сутність гендерного виховання, що висвітлені в аналізованих педагогічних джерелах, зазначимо, що таке виховання – це цілеспрямована педагогічна діяльність, яка передбачає дотримання принципів гендерної рівності в навчальновиховному процесі й уможливлює всебічний особистісний розвиток представників різної статі, успішну реалізацію їхніх здібностей та потенціалу. Модернізація навчання, перехід до особистісно-орієнтованої моделі взаємодії вчителя та учня актуалізують потребу враховувати освітні потреби дитини. Оскільки особистість є статевою категорією, то пріоритети в освіті відкривають перспективи успішнішого навчання і виховання дітей відповідно до їх статевої приналежності. |
Гендерна культура молодших школярів є суб’єктивно обумовленою системою цінностей, гендерних знань, статеворольових норм поведінки, що сприяють реалізації здібностей учнів різної статі як рівних соціальних істот, формують гендерні якості особистості шляхом реалізації певних педагогічних умов у навчально-виховній діяльності початкової школи, визначають вибір правильної стратегії гендерної ідентичності учнів.
Особливості взаємин дитини молодшого шкільного віку з дорослими, однолітками своєї і протилежної статі, з власним «Я» доповнює зміст гендерної ідентичності, набутої в дошкільному віці, і має вагомий вплив на формування гендерної культури.
Залежно від набутої гендерної ідентичності характери дітей суттєво відрізняються, чітко простежуються чотири гендерні типи: v маскулінний, v фемінінний,
v андрогінний,
v недиференційований
АНДРОГІННИЙ ТИП Для андрогінних дівчаток і хлопчиків характерним є прагнення відмови від традиційних норм у поведінці, спрямованість на реальне осмислення ситуації, самостійне долання труднощів. Ці діти активно взаємодіють з дорослими і однолітками незалежно від статі, частіше за інших є організаторами спільної діяльності, при цьому мають популярність у колі дітей. Їм властиві наполегливість, високий рівень реальних досягнень, що може бути підтвердженням їхнього особистісного благополуччя. |
ГЕНДЕРНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ
v знаннястатей; про психофізіологічні особливості представників обох
v розуміння традиційного для національної культури образу чоловіка й жінки;
v уявлення про соціальні якості хлопчиків, хлопців, чоловіків і дівчаток, дівчат, жінок;
v уявлення про життєве призначення чоловіків і жінок, їхні місця й ролі в історичному процесі та сучасному суспільстві;
v прийняття своєї гендерної ролі й готовність до її виконання;
v критичне ставлення до гендерних стереотипів, усвідомлення права особи на власний вибір;
v уявлення про гендерне рівноправ’я та недопустимість усіх виявів насильства й дискримінації за ознакою статі;
v толерантне ставлення до представників обох статей, прагнення до досягнення взаєморозуміння;
v уміння конструктивно спілкуватися з представниками обох статей.
Поняття гендерна толерантність - це готовність до прийняття на рівні індивідуальної і суспільної свідомості гендерних відмінностей на принципах рівності прав, можливостей і особистісного самовираження через систему цінностей.о
Толерантність дозволяє побачити значущість іншої особистості, цінність внутрішнього змісту іншого і накладає певну відповідальність на людину розуміти і приймати цінності інших.
ТОЛЕРАНТНІСТЬ – терпимість, відсутність або послаблення
реагування на певний конфліктогенний чинник.
толерантність включає наступні компоненти і Гендерна показники: Ø когнітивний (уявлення про зміст ідентичності представників своєї і протилежної статі, власної статевої ідентичності; про способи реагування на неблагополуччя однолітка, надання уваги, допомоги і прояви симпатії до однолітків протилежної статі), Ø емоційний (прояв співпереживання і співчуття, прагнення допомогти одноліткам свого і протилежної статі; інтересу і потреби до взаємодії з однолітком протилежної статі) Ø поведінковий (володіння способами надання допомоги, підтримки в реальній ситуації взаємодії з однолітком протилежної статі). МІРА ТОЛЕРАНТНОСТІ ДО СВІТУ І САМОГО ІНДИВІДУАЛЬНА СЕБЕ - НЕОБХІДНА УМОВА ПРОЦЕСУ СТАНОВЛЕННЯ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ. |
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КУЛЬТУРИ
Провідні завдання гендерного підходу в умовах сучасного навчально-виховного процесу Ø гармонізація статево-рольових відносин на основі егалітаризму (рівності можливостей) і гендерної рівності; Ø регулювання гендерної асиметрії навчально-виховного процесу, гальмування проявів сексизму і дискримінації, подолання найбільш жорстких гендерних стереотипів у освітній практиці; Ø коригування впливу середовища, розширення життєвого простору для розкриття та розвитку індивідуальних здібностей і задатків кожної особистості, можливостей її самореалізації; Ø створення комфортних умов для гендерної ідентифікації та ефективної соціалізації особистості; Ø формування внутрішньої культури індивіда, толерантного ставлення до партнерів протилежної статі, виховання гармонійних морально-етичних гендерних відносин; Ø створення моделі гендерного виховання і здійснення педагогічного процесу на основі особистісно-орієнтованих стратегій гендерного виховання. |
Гуманістичні установки В.Сухомлинського щодо ґендерного виховання учнів, формування дитячих уявлень про мужність, жіночність, побудову педагогічного процесу на засадах рівності, егалітарності, подолання педагогами ґендерних стереотипів і тепер є найактуальнішими у формуванні ґендерної культури дітей. Французька філософиня Сімона де Бовуар в своїй праці «Друга стать» проголошує такі слова: «Жінкою не народжуються – жінкою стають». Подібне можна сказати і про чоловіків. Адже ми приходимо у світ, де вже існують певні очікування до наших ролей та сценаріїв поведінки. У процесі виховання або соціалізації ми навчаємося «правильним» ролям, які відповідають вже традиційним уявленням про маскулінність і фемінність. |