Методична розробка " Робочий зошит", українська література 5 клас

Про матеріал
Методична розробка .Українська література 5 клас " Робочий зошит відповідно до матеріалу підручника "
Перегляд файлу


І. Світ фантазії та мудрості

1. Що таке мистецтво?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

2. Назвати відомі вам види мистецтва.

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________.

3. Легенда – це …___________________________________________________________

__________________________________________________________________________.

4. На які три різновиди поділяють легенди?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

5. Чим відрізняються міфи від легенд?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

6. Назвати героїв міфу «Про зоряний віз»?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Які риси характеру уособлював Дажбог?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Що означає слово берегиня?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Кому з героїв міфів належать такі слова: «Навчи ставити ті кутини»?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. В якому міфі згадується місто Дорогобуж?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

11. Основна тема міфу «Неопалима купина»?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

12. Що символізує неопалима купина?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

13. Яка ідея звучить у творі «Як виникли Карпати»?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

14. Хто був володарем долини у міфі «Як виникли Карпати»?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

15. Назвати твори у яких є наступні герої: Силун, Чорнобог, золота черепаха, угорський король?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

16. «Прийом у запорожці» за жанром - ________________________________________.

17. Які якості запорожці перевіряли даючи завдання приготувати кашу?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

18. На які групи поділяють казки?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

19. До якого жанру належить казка «Мудра дівчина»?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

20. Яке завдання придумав пан для дівчини в казці «Мудра дівчина»?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

21. Навіщо пан дав дівчині стеблину льону? (казка «Мудра дівчина»)

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

22.  Яка ідея казки «Мудра дівчина»?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

23. Основна тема казки «Летючий корабель»?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

24. Назвати героїв казки «Летючий корабель».

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

25. Кому належать слова з казки «Летючий корабель:

 

а) «Влучу білці в око зі ста кілометрів»

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

б) «Проконсультую з питань будівництва»

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

в) «Можу влаштувати зиму посеред літа за символічну плату»

__________________________________________________________________________.

26. Які події в казці «Яйце-райце» мають трикратний повтор?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

27. Назвати героїв казки «Яйце-райце».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

28. Що таке гіпербола?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

29. Визначіть героя та твір за цитатою:

а) «А той … просить його: - Не вбивай мене, голубчику, я тобі у великій пригоді стану.»

_______________________________________________________________________________________________.

б) «Ет, що тут цієї води! Мені на один ковток не стане.» 

______________________________________________________________________________________________.

в) «Хай той посіє цю кашу, виростить просо, скосить та потовче пшона, яким вона нагодує курчат, що виведуться з тих яєць»

_________________________________________________________________________________________________________________________.

30. Літературна казка – це…_________________________________________________.

31. В якому селі та в якій сім’ї народився І. Франко?

__________________________________________________________________________.

32. Де здобував освіту І. Франко?

__________________________________________________________________________.

33. Скільки книг було у І. Франка на час закінчення гімназії?

_________________________________________________________________________.

34. Як називалась перша поезія поета, яка з’явилась у друці?

__________________________________________________________________________.

35. Як називається збірка І. Франка присвячена казкам про тварин?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

36. Ідея казки «Фарбований лис»?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

37. Виписати фразеологізми з казки «Фарбований лис».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

38. Назвати головних та другорядних персонажів казки.

__________________________________________________________________________.

39. Доведіть, що твір «Фарбований лис» літературна казка.

__________________________________________________________________________.

40. Хто за словами Лиса, «виліпив його з небесної глини»?

__________________________________________________________________________.

41. Як поставились лісові мешканці у казці до нового звіра?

__________________________________________________________________________.

42. Яку мову називають мовою автора, а якою – мовою персонажів?

__________________________________________________________________________.

43. Що таке діалог?

__________________________________________________________________________.

44. Що таке монолог?

__________________________________________________________________________.

45. Портрет – це …

__________________________________________________________________________.

46. Портретна деталь – це …

__________________________________________________________________________.

47. Які казки писав Королів – Старий?

__________________________________________________________________________.

48. Одна з основний  сфер діяльності Короліва – Старого?

__________________________________________________________________________.

49. Тема твору «Хуха – Моховинка»?

__________________________________________________________________________.

50. Хто така Хуха?

_________________________________________________________________________.

51. Яка халепа сталася з домівкою Моховинки? Чим це закінчилось для Хухи?

__________________________________________________________________________.

52. Яке нещастя трапилось одного дня в хліві?

__________________________________________________________________________.

53. Чому Моховинці довелося повернутися до лісу?

__________________________________________________________________________.

54. В якій сім’ї народився В. Симоненко?

__________________________________________________________________________.

55. Яка збірка творів В. Симоненка вийшла за життя?

__________________________________________________________________________.

56. Назвати відомі твори поета.

__________________________________________________________________________.

57. Основна тема твору «Цар Плаксій»?

__________________________________________________________________________.

58. Жанр твору - …..

__________________________________________________________________________.

59. Перерахувати героїв казки «Цар Плаксій».

__________________________________________________________________________.

60. Як називалася країна де царював Плаксій?

__________________________________________________________________________.

61. Уявіть, що мешканець країни Сльозолий. Кого з головних героїв ви б підтримали?

Чому?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________.

 

62. Напишіть есе «Краще сміятися, ніж плакати».

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

63. Що таке рима?

__________________________________________________________________________.

64. Що таке строфа?

__________________________________________________________________________.

65. Тропами називають …

__________________________________________________________________________.

66. Епітет – це…. Наведіть приклади.

__________________________________________________________________________.

67. Твір Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» за жанром?

__________________________________________________________________________.

68. Основна думка твору?

__________________________________________________________________________.

69. Які проблеми розглядає Г. Малик у творі?

__________________________________________________________________________.

70. Художній час твору - … .

__________________________________________________________________________.

71. Чому вчить твір Г. Малик?

_________________________________________________________________________.

72. Складіть сенкан, якою Аля була на початку твору.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

73. Складіть сенкан, якою Аля стала після повернення з Недоладії.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

74. Напишіть фанфік «Лист Алі від свого імені, подати власні роздуми про поведінку Алі, вади, допомогти їй виправитись».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

75. Назвіть героїв твору з добрими рисами характеру.

__________________________________________________________________________.

76. Назвіть героїв твору зі злими рисами характеру.

__________________________________________________________________________.

77. Відгадати, кому з героїв казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» належить річ:

Голова –

Стрілка –

Корона –

Туфелька –

Шляпа –

Штанці –

78. Повість – це …__________________________________________________________.

79. Які ознаки властиві повісті?

__________________________________________________________________________.

80. На які види поділяються загадки?

__________________________________________________________________________.

81. Написати п’ять загадок.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

82. Метафора – це…

__________________________________________________________________________.

83. Чим відрізняється прислів’я від приказки?

__________________________________________________________________________.

84. Навести приклади п’яти прислів’їв.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

85. Хто автор поданих рядків:

Здається, байка просто бреше.

А насправді ясну правду каже.

_______________________________________________________________________.

86. Як в дитинстві називали Леоніда Глібова?

__________________________________________________________________________.

87. Якою мовою писав байкар перші свої твори?

__________________________________________________________________________.

88. Який псевдонім був у Леоніда Глібова?

__________________________________________________________________________.

89. Братом і сестрою в акровірші Л. Глібова «Хто сестра і брат» назвали…

__________________________________________________________________________.

90. Установити відповідність між уривком з твором Л. Глібова та назвою твору.

1. Чим смачним напхався,                            а) «Хто розмовляє»

в окропі купався.

2. От я славі догодила                                   б) «Що за птиця?»

кашку діточкам варила.

3. Між людьми, як пташка в’ється,             в) «Химерний, маленький»

у людей і їсть, і п’є.

4. Сніжок води злякається,                           г) «Хто вона?»

тихенько тануть стане.                                

ІІ. Історичне минуле нашого народу

91. Літопис – це…

__________________________________________________________________________.

92. Автори літописів - …

__________________________________________________________________________.

93. Найдавніший літопис Київської Русі –

 _________________________________________________________________________________________________.

94. Нестор Літописець –

_________________________________________________________________________________________________.

95. Автор скульптури «Нестор Літописець» -

 __________________________________________________________________________________________________________________________.

96. Хто був засновником Києва?

__________________________________________________________________________.

97. Прізвище скульптора пам’ятника засновника Києва –

__________________________________________________________________________.

98. Автор слів: «Іду на ви»?

__________________________________________________________________________.

99. Хто «засіяв книжними словами?»

__________________________________________________________________________.

100. Установіть відповідність між історичним героєм і його характеристикою:

1. Кий

2. Святослав

3. Ярослав

а) «У походах він ходив легко і багато воював. Не возив він за собою в походах ні воза, ні казанів»

б) «Полюбив одне місце і поставив там невеликий городок, і хотів було сісти в ньому своїм родом…»

в) «Заклав місто велике, біля нього Золоті ворота. Любив книги, читав їх часто»

101. Установіть відповідність між власною назвою і літописним оповіданням:

1. Золоті ворота. Новгород              а) «Святослав укладає мир греками»

2. Волга. Ольга                                б) «Три брати – Кий, Хорий, Щек і сестра Либідь»

3. Переяславець. Дунай                  в) «Володимир вибирає віру»

4. Цар город. Дніпро                       г) «Розгром Ярославом печенігів»

102. Справжнє прізвище Олександра Олеся?

_________________________________________________________________________.

103. Назва першої збірки О. Олеся?

__________________________________________________________________________.

104. Яка подія в житті письменника вплинула на його вибір працювати для української літератури?

__________________________________________________________________________.

105. Із кількох віршів складається поетичний цикл «Княжа Україна»?

__________________________________________________________________________.

106. Тема книги «Княжа Україна»?

__________________________________________________________________________.

107. Які боги згадуються у вірші «Заспів»?

__________________________________________________________________________.

108. Запишіть, які наукові відомості в історії містяться в поезії «Заспів» О. Олеся?

__________________________________________________________________________.

109. Які найменування рослин згадуються в уривку «Україна в старовину»?

__________________________________________________________________________.

110. Чим займалися первісні українці у вірші «Україна в старовину»?

__________________________________________________________________________.

111. Складіть характеристики предків – слов’ян за віршем «Наші предки слов’яни».

__________________________________________________________________________.

112. Напишіть твір-мініатюру «Княжа Україна – скарбниця історії мого народу».

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

113. Напишіть твір – мініатюру «Заповіт Ярослава Мудрого».

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

114. Який твір називається драматичним?

_________________________________________________________________________.

115. Яка будова драматичного твору?

__________________________________________________________________________.

116. Напишіть тему твору «Микита Кожум’яка».

_________________________________________________________________________.

117. Жанр твору «Микита Кожум’яка»?

__________________________________________________________________________.

118. Яку назву мало військове угрупування печенігів у творі «Микита Кожум’яка»?

__________________________________________________________________________.

119. Хто очолював київське військо у творі?

__________________________________________________________________________.

120. Як описує автор Микиту Кожум’яку?

__________________________________________________________________________.

121. Як уславив Ярослав місце славетного двобою?

__________________________________________________________________________.

122. Впізнайте персонажа твору «Микита Кожум’яка» за описом:

1. Боязливий, хитрий, але вірить у свою перемогу. ______________________________

2. Військовий, дужий, непереможний. _________________________________________

3. Кремезний, сором’язливий, має неабияку силу. _______________________________

4. Талановитий стратег та захисник Батьківщини. _______________________________

123. Жанр твору «Таємниця козацької шаблі»?

__________________________________________________________________________.

124. Який твір називається епічним?

__________________________________________________________________________.

125. Жанри епічних творів?

__________________________________________________________________________.

126. З якою родиною ви будете мандрувати у творі «Таємниця козацької шаблі»?

_________________________________________________________________________.

127. У якому місті був розташований перший замок, який відвідали головні герої?

_________________________________________________________________________.

128. Перерахуйте героїв твору.

__________________________________________________________________________.

129. У творі Машка – це …

__________________________________________________________________________.

130. Із скількох розділів складається твір?

_________________________________________________________________________.

131. Яку реліквію шукали герої твору?

__________________________________________________________________________.

132. Про кого розповідав Руснакам історик дядько Богдан?

_________________________________________________________________________.

133. Антипко у творі – це…

________________________________________________________________________.

134. Замки, які згадуються у повісті, в основному знаходяться …

________________________________________________________________________.

135. Напишіть географічний маршрут подорожі сім’ї Руснаків.

_________________________________________________________________________.

ІІІ. Рідна Україна. Світ природи

136. Роки життя Шевченка?

____________________________________________________________________________________________.

137. Чим малював перші малюнки Шевченко?

____________________________________________________________________________________________.

138. Тарас знаходився на службі у пана на прізвище –

___________________________________________________________________________________________.

139. У якому селі народився Кобзар?

____________________________________________________________________________________________.

140. Як звали батьків поета?

____________________________________________________________________________________________.

141. Напишіть ім’я першого кохання Тараса.

____________________________________________________________________________________________.

142. Напишіть рік виходу першої збірки Кобзар. Скільки творів увійшло у збірку? Якою поезією починається збірка?

__________________________________________________________________________.

143. У якому році був написаний вірш «Заповіт»?

_________________________________________________________________________.

144. Як Шевченка викупили із кріпацтва?

_________________________________________________________________________.

145. Де навчався Шевченко?

_________________________________________________________________________.

146. Яку картину написав поет під час першої подорожі Україною?

_________________________________________________________________________.

147. Скільки медалей за картинги отримав Шевченко?

_________________________________________________________________________.

148. Визначте жанр твору Степана Васильченка «В бур’янах».

__________________________________________________________________________.

149. Основна думка твору С. Васильченка «В бур’янах»?

__________________________________________________________________________.

150. Напишіть з кількох частин складається твір?

__________________________________________________________________________.

151. Випишіть героїв твору «В бур’янах».

__________________________________________________________________________.

152. Яку долю в творі пророкувала сусідка Тарасові?

__________________________________________________________________________.

153. Продовжіть фразу з твору: «Одна неволя панська, а друга – __________________»

154. Хто допоміг Тарасові в повісті дістатися додому?

__________________________________________________________________________.

155. Напишіть твір-мініатюру «Дитинство Шевченка».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

156. Ліричний твір – це …

__________________________________________________________________________.

157. Персоніфікація – це …

__________________________________________________________________________.

158. Основна думка поезії Шевченка «Садок вишневий коло хати»?

__________________________________________________________________________.

159. Напишіть жанр поезії «Садок вишневий коло хати».

__________________________________________________________________________.

160. Визначте сюжет твору поезії.

__________________________________________________________________________.

161. Основна думка твору Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».

_________________________________________________________________________.

162. Випишіть художні засоби з поезії «За сонцем хмаронька пливе». (епітети, порівняння, метафора, персоніфікація)

_________________________________________________________________________.

163. Напишіть есе «Природа в поезії Шевченка».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

164. В якій сім’ї народився Павло Тичина?

__________________________________________________________________________.

165. Напишіть де навчався П. Тичина?

__________________________________________________________________________.

166. У якому році було надруковано перший вірш Тичини? Його назва.

_________________________________________________________________________.

167. Яку збірку поета було надруковано в 1918 році?

_________________________________________________________________________.

168. Кому був присвячений цикл віршів «Панахидні співи»?

_________________________________________________________________________.

169. Який вірш став вершиною ранньої лірики П. Тичини?

_________________________________________________________________________.

170. Який елемент зображення природи у творчості П. Тичини був обов’язковим?

_________________________________________________________________________.

171. Жанр поезії «Не бував ти у наших краях»?

_________________________________________________________________________.

172. Випишіть художні засоби з поезії «Не бував ти у наших краях».

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

173. Тема поезії «Гаї шумлять»?

__________________________________________________________________________.

174. Визначте жанр поезії «Гаї шумлять».

__________________________________________________________________________.

175. Випишіть художні засоби з поезії «Гаї шумлять».

__________________________________________________________________________.

176. До кого звертався автор у поезії «Блакить мою душу обвіяла»?

__________________________________________________________________________.

177. З якого вірша ці рядки:

«Ах хіба ж ти, це ти знаєш,

Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш». _____________________________.

«Я йду, іду – зворушений

Когось все жду – співаючи».________________________________________________.

«Душа причастилася кротості трав –

Добридень я світу сказав!»__________________________________________________.

178. Напишіть твір – мініатюру «Мальовничий образ природи у поезії П. Тичини».

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

179. В якій родині народився Євген Гуцало?

__________________________________________________________________________.

180. Напишіть, яка тема багатьох творів Євгена Гуцала.

_________________________________________________________________________.

181. Жанр твору «Лось»?

_________________________________________________________________________.

182. Визначте тему твору «Лось».

_________________________________________________________________________.

183. За яких обставин Лось потрапив у халепу? Хто прийшов йому на допомогу?

__________________________________________________________________________.

184. Навіщо Лось попрямував до поляни?

__________________________________________________________________________.

185. Що зробив дядько Шпичак?

__________________________________________________________________________.

186. Охарактеризуйте Лося за допомогою 5 -7 епітетів.

_________________________________________________________________________.

187. Охарактеризуйте братів за допомогою 5 -7 епітетів.

_________________________________________________________________________.

188. Напишіть, який фінал мало б це оповідання, якби Шпичак передумав стріляти?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

189. У якій сім’ї народився Максим Рильський?

__________________________________________________________________________.

190. У скільки років і який перший вірш написав написав М. Рильський?

__________________________________________________________________________.

191. Напишіть у яку збірку увійшли вірші, що відбивали світ природи у поезіях поета?

__________________________________________________________________________.

192. До якої лірики належить вірш «Яблука доспіли»?

__________________________________________________________________________.

193. До якої групи письменників належав М. Рильський?

__________________________________________________________________________.

194. Яка пора року зображена у вірші «Яблука доспіли»?

__________________________________________________________________________.

195. Які поетичні засоби використані у поетичному рядку: «Річка синіє, зітхає, сміється»?

__________________________________________________________________________.

196. Напишіть твір-мініатюру «Милозвучність поезії М. Рильського».

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

197. В якій сім’ї народився Григір Тютюнник?

_______________________________________________________________________________________.

198. Тема твору «Дивак»?

_______________________________________________________________________________________.

199. Визначте жанр твору «Дивак».

_______________________________________________________________________________________.

200. Назвіть головних героїв твору «Дивак».

___________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На основі особливостей художнього стилю поданих уривків визначте з яких творів їх взято. Заповніть «паспорти» творів за схемою:

  • Автор
  • Назва твору
  • Рік видання
  • Жанр
  • Літературний рік
  • Тема
  • Ідея твору
  • Герої твору
  • Композиція
  • Проблематика

 

1. «Не могли зупинити чорних ящерів ані мечі сварожичів, ані палаючі молоскипи самого бога Сварога». 

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

2. – Гляди ж вари так, щоб і не сира була, щоб і не перекипіла, а ми підемо косити.

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

3. «Орел його поніс аж під хмари, а потім і пустив».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

4. «Одного дня в хліві трапилося нещастя».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

5. Там, де гори і долини,

  Де гуляє вітровій, -

 Там цвіте краса – країна

 З дивним ім’ям Сльозолий.

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

6. «Ще місяць тому вона надумала вишити рушничок для бабусі до її дня народження. А потім їй перехотілося вишивати».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6. Тема ___________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

7. «Поляни жили окремо й володіли своїми родами.  Жили кожен на своєму місці».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6. Тема ___________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

8. Невже країна вся байдужа?

  Невже к нас немає мужа,

 Палкого серцем, молодого

 Який би зважив на двобій.

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6. Тема ___________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

11. Художні засоби________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

9. «Мама запросила гостя в хату, і невдовзі вони сиділи за обіднім столом, смакували борщем із свіжими пампушками й обговорювали Машчині достойності».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6. Тема ___________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

10. «Життя нашого поета таке дивне, що слухаючи про нього можна було б сказати, що це – легенда».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

11. Сім’я вечеря коло хати,

    Вечірня зіронька встає.

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

11. Художні засоби ________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

12. «Він прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав сухий різкуватий звук. Звук летів знизу, від річки».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

13. – Гляди ж, сину, річкою не йди. Там ще лід молодий.

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6.Тема ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

14. «Тепер на старість він осліп. Його проклинали конюхи та пастухи».

1. Автор__________________________________________________________________.

2. Назва твору _____________________________________________________________.

3. Рік видання _____________________________________________________________.

4. Жанр___________________________________________________________________.

5. Літературний рік _________________________________________________________.

6. Тема ___________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

7. Ідея твору_______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8. Герої твору______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

9. Композиція______________________________________________________________

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

10. Проблематика___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Напишіть твір на одну із запропонованих тем до кожного розділу.

І. Усна народна творчість

  • «Якби троянда мала чудодійні властивості»
  • «Як добрі справи допомагають у житті»
  • «Родинні стосунки важливіші суперечок»
  • «Мудрість не залежить від грошей»
  • «Якби я мав друзів з надприродними здібностями»

ІІ. Літературні казки

  • «Як би я вчинив на місці лиса»
  • «Чи хотів би я стати Хухою»
  • «Чи потрібно відповідати добром на зло?»
  • «Краще сміятися, ніж плакати»
  • «Чи хотів би я опинитися у чарівній країні»

ІІІ. Історичне минуле нашого народу

  • «Літопис, який мені найбільше сподобався»
  • «Ольга – наймудріша жінка Київської Русі»
  • «Княжа Україна – скарбничка історії мого народу «
  • «Доба Ярослава Мудрого - розквіт України»
  • «Захищати батьківщину – наш одвічний обов’язок ( за твором О. Олеся «Микита Кожум’яка»)

ІV. Рідна Україна. Світ природи

  • Твір – розповідь «Дитинство Шевченка»
  • «Малий Тарас – майбутній кобзар»
  • Твір – опис «Природа в поезії Шевченка»
  • «Шевченко – символ України»
  • Твір – опис «Природа в поезії Тичини»
  • Твір – розповідь «Тичина - Орфей свого часу»
  • «Мій улюблений персонаж повісті Г. Тютюнника «Лось»
  • Твір – розповідь «Моє знайомство з поетом Максимом Рильським»
  • Твір-роздум «Природа навколо нашої школи»
  • Твір – роздум «Дружба – як дзеркало: розіб’єш, не склеїш»
  • Твір – роздум «Мотиви лірики М. Вінграновського»

 

 

 

 

 

 

 

Різнорівневі завдання

"Усна народна творчість"

Репродуктивний рівень

І . Розташуйте визначення легенд за різновидами.Дати визначення легенди.

Міфологічні

Біблійні

Героїчні

Легенда - це

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а )Життя святих , перших християн ;

б ) Героїчні вчинки реальних історичних осіб;

в) уявлення про Всесвіт , природу , богів, демонів.

ІІ .Навести приклади легенд відповідно до різновидів. Дати визначення легенди.

Міфологічні

Біблійні

Героїчні

Легенда - це

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конструктивний рівень

Казка - один із видів усної народної творчості , але є казки й літературні. Напишіть приклади народних та літературних казок.

Народні казки

Літературні казки ( автор)

 

 

 

 

 

 

 

 

А) Дайте власне визначення цього різновиду (жанру) усної народної творчості.

* Народна казка - це

*Літературна казка -це

Творчий рівень - складіть власну казку ( тема на власний вибір).

 

 

Репродуктивний рівень.

Казки за змістом поділяють на кілька груп. На своєму шляху вони переплуталися, розташуйте їх відповідно до своїх груп. Дайте визначення казки.

Про звірів

Побутові

Фантастичні

Казка-це

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Котик і Півник", " Мудра дівчина", " Летючий корабель","Яйце- райце"."Котигорошок".

Вступ. Міфи, легенди, перекази українців. Народні казки

 

1.   Про дівчину, яка напоїла людей і врятувала їх, говориться в легенді чи міфі

А   «Берегиня»

Б   «Про зоряний Віз»

В   «Неопалима купина»

Г   «Чому в морі є перли і мушлі»

 

2.   Силун і Карпо — це герої легенди, переказу

А   «Як виникли Карпати»

Б   «Білгородський кисіль»

В   «Прийом у запорожців»

Г   «Дажбог»

 

3.   Незважаючи на завдані кривди, прощає свого ворога герой чи героїня казки

А   «Мудра дівчина»

Б   «Ох»

В   «Про правду і кривду»

Г   «Летючий корабель»

 

4.   Родоначальником русів-українців, першим князем і незмінним покровителем був

А   Перун

Б   Дажбог

В   Сварог

Г   Білобог

 

5.   Білгородці в народному переказі змусили ворогів відступити за допомогою

А   киселя й сити

Б   юшки й узвару

В   хліба й води

Г   хліба й солі

6.   Летючий корабель в однойменній народній казці символізує

А   мрію людей про швидкісні кораблі

Б   творчу фантазію народу

В   мрію людей про літаки

Г   майстерність, вправність народу в будівництві

 

7.   Коротко схарактеризуйте героя народного переказу «Ой Морозе-Морозенку»

8.   Напишіть, чому, за легендою, в морі є перли й мушлі.

 

9.   Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем:

1. «Міфи та легенди – скарбниці нашого минулого».

 2. « Втілення світогляду наших пращурів у казках».

3. На кого із казкових героїв я хочу бути схожим».

 

Вступ. Міфи, легенди, перекази українців. Народні казки.

 

1.   Про жінку, яка зупинила страшних ворогів, говориться в легенді чи міфі

А   «Берегиня»

Б   «Про зоряний Віз»

В   «Чому в морі є перли і мушлі»

Г   «Дажбог»

 

2.   Військовою вправністю, мужністю, сміливістю, великою любов’ю до свого народу відзначався герой легенди, переказу

А   «Прийом у запорожці»

Б   «Ой Морозе-Морозенку»

В   «Білгородський кисіль»

Г   «Берегиня»

 

3.   Простий герой (чи героїня) виявляється мудрішим за освіченого пана в казці

А   «Летючий корабель»

Б   «Мудра дівчина»

В   «Про правду і кривду»

Г   «Ох»

 

4.   За народним переказом, запорожці випробовували новоприбулого так

А   змагалися з ним на шаблях

Б   наказували здобути зброю

В   казали варити кашу

Г   просили розповісти щось смішне

 

5.   Неопалима купина в народній легенді символізує

А   чарівний світ рослин України

Б   народну фантазію

В   непередбачуваність явищ природи

Г   мужність і непереможність народу

 

6.   Перлини в морі — це

А   намисто, що його розсипало сонце

Б   сльози закоханої дівчини

В   зірочки, які впали з неба

Г   крапельки роси з чарівних квітів

 

7.   Коротко схарактеризуйте героїню народної казки «Мудра дівчина».

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

8.   Напишіть, як білгородці змусили ворогів відступити (за переказом «Білгородський кисіль»).

 

9.   Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем:

1. «Міфи та легенди – скарбниці нашого минулого».

2. «Втілення світогляду наших пращурів у казках».

3. «На кого із казкових героїв я хочу бути схожим».

 

Літературна казка

1. Що хотів зробити Лис, щоб похизуватись перед товаришами («Фарбований Лис»)?

А) Пофарбуватись у чудернацький колір;

Б) вкрасти курку на базарі серед білого дня;

В) заспівати на концерті краще за птахів;

Г) обдурити всіх та стати царем.

2. Чому Недочеревик забрав Алю до Недоладії («Незвичайні при­годи Алі в країні Недоладії»)?

А) Він помстився їй, що вона недомалювала йому черевика;

Б) тому що вона побачила його у своїй кімнаті;

В) він хотів зробити її новою королевою Недоладії;

Г) вона не довела до кінця соту справу.

3. До якого різновиду Хух належала Моховинка («Хуха-Моховинка»)?

А) Лісові;

Б) болотні;

В) степові;

Гочеретні.

 Установіть відповідність між персонажами творів та їхнім опи­сом:

1 «...Народилася не ранньою вес­ною, як всі її сестри та брати. Було тоді вже тепле, ясне, веселе літо. Її дуже жаліли й любили, але ж любили не тільки за те, що була вона манісінька, як коше­нятко...»

2 «...Він приходив кожний вечір — Хай чи дощ іде, чи сніг — До голодної малечі І усім приносив сміх...»

3 «...маленький чоловічок у ве­личезних чоботях із червоними шнурками...»

========

А) Коза Лиска («Хуха-Моховинка»)

Б) Хуха-Моховинка («Хуха-Моховинка»)

В) Недоладько («Незви­чайні пригоди Алі в країні Недоладії»);

Г) Лоскотон («Цар Плак­сій та Лоскотон»)

Д) Капітан Макака («Цар Плаксій та Лоско­тон»)

Є) Недочеревик («Незви­чайні пригоди Алі в країні Недоладії»)

    Виконайте одне із запропонованих завдань.

1. Охарактеризуйте наступних персонажів казки «Цар Плаксій та Лоскотон»: Плаксій, Лоскотон, Макака.

2. Що таке літературна казка? Назвіть її особливості. Наведіть декілька прикладів літературних казок, які ви прочитали.

3. Обґрунтуйте, чому важливо доводити справи до кінця (За моти­вами казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).

     Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:

1) «Сміх подовжує життя» (За мотивами казки «Цар Плаксій та Лоскотон»).

2) «І допиши і дочитай і з Недоладії — тікай!» (За мотивами казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).

3) «Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі!» (За мотивами каз­ками «Фарбований Лис»).

 

 

ЛІТОПИСНІ ОПОВІДІ, ТВОРЧІСТЬ ОЛЕКСАНДРА ОЛЕСЯ І ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

1.   Слова

Не сваріться, жийте в згоді:
Тільки мир збере усе,
А незгода, наче вітер,
Все по полю рознесе.

      належать

А   Ярославу Мудрому

Б   Володимиру                                                                                         

В   Нестору Літописцю

Г   Тарасу Шевченкові

2.   Князь Ярослав, за поетичною оповіддю, заповів своїм дітям:

А.  підкорювати всі народи навколо своєї держави

Б . дбати про своє здоров’я та здоров’я своїх підданих

В.  жити в мирі та злагоді, не сваритися

Г. примножувати багатства Київської Русі

3.   У вірші Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…» як найяскравіший художній прийом чи засіб використано

А   портрет

Б   персоніфікацію

В   порівняння

Г   гіперболу

4.   Тарас Григорович Шевченко народився в сім’ї

А   кріпаків

Б   козаків

В   збіднілих дворян

Г   вільних селян-хліборобів

5.   Найбільше малий Тарас, за повістю С. Васильченка, хотів бути

А   учителем

Б   музикантом

В   малярем

Г   паном

6.   Мрія Шевченка збулася, і, коли отримав волю, він став

А   видатним композитором і співаком

Б   видатним поетом і художником

В   видатним педагогом і художником

Г   видатним ученим-істориком і громадським діячем

 (Кожна правильна відповідь — 1,5 бала.)

7. Установіть відповідність між іменем автора та назвою його твору:

1. Олександр Олесь                    А) «За сонцем хмаронька пливе…»

2. Т. Шевченко                            Б) «У бур’янах»

3.  С. Васильченко                      В) «Розгром Ярославом печенігів»

                                                      Г) «Ярослав Мудрий»

8.   Продовжте речення.

Драматичний твір — це…

Гіпербола – це…

9.   Виконайте одне із завдань.

А   Напишіть міні-твір «Як зростав маленький геній» (про Тараса Шевченка на основі повісті С. Васильченка «У бур’янах»).

Б   Висловіть міркування про зміст заповіту Ярослава Мудрого і його актуальність сьогодні.

Творчість  П. Тичини, Є. Гуцала, М. Рильського

1. Основна думка поезії П. Тичини «Не бував ти у наших краях»:

  1. Треба любити свій рідний край, бути оптимістом
  2. Треба знати історію свого краю, його славне козацьке минуле
  3. Слід поважати людей стриманих, які не люблять плакати
  4. Слід розуміти красу і силу народних пісень

2. Лось з однойменного оповідання Є. Гуцала потрапив на річку:

  1. З сусіднього села, де був у лісника, що його виростив
  2. З тайги
  3. З мандрівного зоопарку
  4. Із заповідника

3. Зірка в однойменному вірші Є. Гуцала постійно супроводжується епітетом

  1. Золота
  2. Срібна
  3. Мерехтлива
  4. Нічна

4. Дощ в однойменному вірші М. Рильського виступає

  1. Як надокучливий  гість, через якого не можна йти гуляти
  2. Як чарівник, що з лійки вимиває міста і села від бруду
  3. Як дорогий гість, що допомагає виростити врожай
  4. Як пустотливий хлопчисько, що бавиться, бризкаючи людям за комір водичку

 

5. Продовжте речення

Художнє, образне означення, яке підкреслює у зображуваному особливу рису, - це…

6. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та виділеними в  цитатах словами.

1.  епітет                     А. Єсть там люди, - й зросли у степах, -

                                         Що не люблять, не вміють ридати.

2. метафора                Б. В ній (у природі) є висоти незміримі

                                         Й святі глибини.

3. порівняння             В. Струмок серед гаю як стрічечка,

                                         На квітці метелик мов свічечка.

                                     Г. Коли зірка  йде по воду –

                                         Весело сміється…

7. Установіть відповідність між образом та твором, у якому його змальовано.

1.  ніч і ранок                             А. «Блакить мою душу обвіяла…» П. Тичини

2. золотий вечірній гість           Б. «Дощ» М. Рильського

3. Україна                                   В.  «Чарівники» Є. Гуцала

                                                     Г. «Зірка» Є Гучала

8. Виконайте одне із завдань.

А. Розкрийте образ природи у вивчених віршах М. Рильського, П. Тичини, Є. Гуцала.

Б.  Поміркуйте, чому М. Рильський  у своїй поезії пише:

«Люби природу не для себе, люби для неї». Який зміст він вкладає в ці слова?

В. Доведіть, що милосердя, співчуття – риси людяності, які розкриваються через   

образи хлопчиків із оповідання Є. Гуцала «Лось».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературні диктанти

Розділ І. Світ фантазії та мудрості.

Міфи та легенди, перекази

Продовжити речення

  1. У міфах розповідається про богів… , які брали участь у створені світу).
  2. Покровитель Руської землі, бог сонця …
  3. Бог, який подарував людям плуг і навчив хліборобства …
  4. Перун – бог…
  5. Твори «Про зоряний віз», «Чому пес живе коло людини?», «Неопалима купина» належать до …
  6. Про походження сузір’я Віз розповідається у творі …
  7.  В основі легенди лежить …
  8. Про історичні події та народних героїв розповідається у … .
  9. У творі «Білгородський кисіль» згадується кочове плем’я, що напало на Київську Русь у 997 році…
  10.  Під час прийому  хлопця в запорозькі козаки він повинен був … 

Казки народні

Дати відповіді на питання

  1. Що покладено в основу казки? (захоплива розповідь про вигадані події)
  2. Про що розповідається в соціально – побутових казках? (про життя людей)
  3. Кому адресовані казки про тварин? (людям)
  4. Якими словами починаються казки? ( жили-були дід та баба, був собі один чоловік)
  5. Які магічні числа зустрічаються в казках? (3,7,9,12)
  6. Від кого небіж ( казка «Про правду й кривду») дізнався про біди в королівстві? (від чортів, що зібралися під деревом)
  7. Що мав зробити пан із гілочки, яку передала йому Маруся (казка «Мудра дівчина»? (гребінь, гребінку і днище)
  8. Кому віддав сина чоловік у науку (казка «Ох»)? (лісовому царю Ох)
  9. Що поклала баба у торбу розумним синам («Летючий корабель»)? (білі паляниці та печене порося)
  10. Чому цар спочатку не хотів віддавати свою доньку заміж за дурня («Летючий корабель»)? (бідно одягнений)
  11.  З ким дурень пішов у баню («Летючий корабель»)? (із Морозко з соломою)
  12. Яким було останнє завдання царя («Летючий корабель»)? ( поставити на ранок полк війська)

Літературні казки

 Іван Франко «Фарбований лис»

Стверджую або заперечую

  1. Батька Івана Франка звали Яків  (так).
  2. Село Нагуєвичі  належало Російській імперії (ні).
  3. Іван навчався в «російській нормальній школі» (ні)
  4. У гімназії Франко вивчив 5 мов (так).
  5. Іван Франко спочатку складав казки для своїх братів (ні).
  6. Лиса звали Микола (ні).
  7. У діжі була фарба синього кольору (так).
  8. Мавпа Фрузя вистригла три жміньки волосся у вовка, щоб зняти переполох (так).
  9. З словами Лиса, його виліпив Святий Миколай із небесної глини (так).
  10. Лис Микита, зробившись царем, продовжував ходити на лови (ні).
  11. Лис найбільше боявся дощу (так).
  12. Коли викрився обман, звірі вигнали Лиса із лісу (ні).

Василь Королів – Старий «Хуха – Моховинка»

Дати коротку відповідь

  1. Скільки було років Василю Костьовичу, коли він залишив батьківщину? (40)
  2. Решту життя письменник прожив у …(Чехо-Словаччині)
  3. Хуха народилася не весною, … (влітку)
  4. Хухи, які живуть по проваллях та скелях , звуться … (печерницями)
  5. Чого не люблять усі Хухи? (вогкого)
  6. Що побудувала собі Хуха –Моховинка між корінням великої сосни? (хатку)
  7. До кого побігли Хухи, щоб покликати на допомогу? (Лісника)
  8. Після втрати будиночка Хуха поселилася у (хліву)
  9. Дівчинка приходила до хліва , щоб доїти… (кіз).
  10. Хто покликав дітей на допомогу козі Лисці? (Хуха)
  11. Куди влучив гостряк сокири Моховинці? (в ніжку)
  12. Хухи – добрі й не пам’ятають … (лихого)

Теорія літератури

Закінчити речення

  1. Мова дійових осіб твору – це … (мова  персонажів).
  2. Прозовий твір, в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події, - це … (казка).
  3. Дійова особа, про яку розповідається протягом усього твору і характер якої розкрито найповніше , - це …(головний персонаж).
  4. Опис зовнішності персонажа в літературному творі – це … (портрет).
  5. Співзвучне закінчення рядків – це … (рима).
  6. Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування – це …. (строфа).
  7. Порівняння істоти чи предмета з іншою істотою чи предметом називається … (порівняння)
  8. Стисли, поетичний вислів, що треба відгадати , у якому зашифровано якийсь предмет чи явище – це … (загадка)
  9. Короткий стійкий народний вислів із повчальним змістом, що виражає закінчену дімку – це … (прислів’я)
  10. Загадка, відгатку на яку можна прочитати за першими літерами кожного рядка – це … (акровірш)
  11. Влучний вислів, який не виражає закінченої думки й не має повчального змісту – це… (приказка)
  12. Дійові особи, які виконують у творі допоміжну роль і допомагають висвітлити характер головного персонажа - … (другорядні персонажі)

 

Василь Симоненко

Відповісти на питання

  1. Де народився В.Симоненко? (с. Біївка на Полтавщині)
  2. З ким підкреслював свій творчий зв'язок В.Симоненко? (Т.Шевченко, Г.Сковорода)
  3. Як називалася краса-країна із казки «Цар Плаксій та Лоскотон»? (Сльозолий)
  4. Скільки дітей було у царя Плаксія? (три дочки, три сини)
  5. У чому носив сміх дядько Лоскотон? (В розмальованій торбині, в пальцях лагідних своїх)
  6. Якого кольору було волосся у Лоскотона? (русе)
  7. Що пообіцяв Плаксій у нагороду за піймання  Лоскотона? ( дочку в дружини)
  8. Хто упіймав Лоскотона? (капітан Макака)
  9. Яке ім’я нареченої капітана Макаки? (Нудота)
  10. Де поснули вартові під час весілля? ( у траві)
  11. Від чого помер цар Плаксій? (від сміху)
  12. Що сталося із капітаном Макакою після звільнення Лоскотона? (з’їв себе із переляку)

Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

  1. Який подарунок на день народження бабусі хотіла зробити Аля? (вишити рушник)
  2. Якого кольору ковпачок був на голові у маленького чоловічка (карлика Недочеревика)? (червоного)
  3. Яке повне ім’я Алі? (Галя)
  4. Чому дівчинка не могла попити води з колодязя? ( відро було без дна)
  5. Що дав Недороль Алі? ( ключ)
  6. У чому була написана інструкція по перенесенню? (чарівній книзі)
  7. Як називалася чарівна книга? (Справаномер)
  8. О котрій годині мала відбутися страта Алі? ( о12 год)
  9. Де Аля сховала шолом Першого Недорадника? (під подушки Недороля Десятого)
  10. Чим дівчинка домальовувала Недоладька? (вуглинкою)
  11. Що подарувала мережана шкарпетка Алі? (вишитий рушник для бабусі)
  12. Яку першу справу доробила Аля, коли повернулася додому? (домалювала Першого Недорадника)

Із народної мудрості

Закінчити вислів

  1. Розрізняють кілька груп загадок: про …( життя людей, природу та її явища, рослини, тварини)
  2. Вік живи – … (вік учись)
  3. Будинки зводять не язиком , а … (сокирою)
  4. У ледачого пасічника і … (бджоли ледачі)
  5. Було, та за водою … (пішло)
  6. Леонід Глібов свої твори для дітей друкував у журналі «Дзвінок» і підписувався - … (дідусь Кенир)
  7. Микола Лисенко написав музику до вірша Л.Глібова … («Журба»)
  8. У вірші «Що за птиця?» сполучення слів «як пташка,  в’ється» - … (порівняння)
  9. Л.Глібов українською мовою написав …(107 байок)
  10. На городі бузина, а …. (в Києві дядько)
  11. Наука в ліс не веде, а … (з лісу виводить)
  12. Куй залізо, … (поки гаряче)

 

Розділ ІІ. Історичне минуле нашого народу

«Повість временних літ»

Відповісти одним словом

  1. Як називається оповідання, в якому розповідь велася за роками? (літопис)
  2. Хто працював над літописами в Київській Русі? (ченці)
  3. Кого вважають автором «Повісті временних літ»? (Нестора)
  4. Як звали сестру Кия? (Либідь)
  5. Як називалася гора , на якій сидів Щек? (Щекавиця)
  6. Хто вбив князя Святослава? (печеніги)
  7. Як звали бабу князя Володимира? (Ольга)
  8. Кому належать слова «Не сваріться, жийте в згоді: тільки мир збере усе, а незгода , наче вітер, все пополю рознесе»(О.Олесь «Княжа Україна»)? (Ярославу)
  9. Як називаються слова дійової особи у драматичному творі? (репліка)
  10.  Кого викрав Змій («Микита Кожум’яка» О.Олесь)? (князівну)
  11. Як у літературі називається художнє перебільшення? (гіпербола)
  12. Якою зброєю бився Микита Кожум’яка зі Змієм? (булавою)

 

Розділ ІІІ. Рідна Україна. Світ природи

Пророк української нації

Заповнити пропуски

  1. Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю, перед світом у селі …(Моринцях) на Звенигородщині, в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана … (Енгельгарда), блиснув у вікні єдиний на все село вогник
  2. Невесела у Шевченка зимою та восени хата – стоїть край села, як … (примара), найгірша , мабуть, у всьому селі.
  3. Щоб не було часом од панів нарікання, що я, не спитавши, беру в науку до себе їхніх кріпаків, сходи ти спершу про всякий случай у … (Вільшану) до управителя, хай дасть записку на дозвіл.
  4. Сім’я … (вечеря) коло хати,

Вечірня …(зіронька) встає.

…(дочка) вечерять подає,

А мати хоче научати,

Так … (соловейко) не дає.

 

 

Павло Тичина

Чи правильне твердження

  1. Ліричним називається твір, у якому життя відображається через думки, почуття, переживання, настрої ліричного героя. (Так)
  2. Персоніфікація – це художнє означення. (Ні)
  3. Метафора – це перенесення назви з одних предметів, явищ, дійна інші  на основі подібності між ними. (Так)
  4. У рядку «Там степи, там могили, як гори» використано художній засіб порівняння.  (Так)
  5. Люди в рідному краї (П.Тичина «Не бував ти у нашому краї») плачуть і тремтять.  (Ні)
  6. Дзвін гуде – іздалеку, думки пряде – над морями  (П.Тичина «Гаї шумлять»). (Ні)
  7. Ріка горить і тремтить, як музика (П.Тичина «Гаї шумлять») .(Так)
  8. Думки купають ліричного героя, мов ластівку (П.Тичина «Гаї шумлять»). (Так)
  9. Ліричний герой світу сказав: «На добраніч» (П.Тичина «Блакить мою душу обвіяла»). (Ні)
  10. На квітку сіла бджола(П.Тичина «Блакить мою душу обвіяла»). (Ні)
  11. Струмок серед гаю, як стрічечка(П.Тичина «Блакить мою душу обвіяла»). (Так)
  12. Фраза: «Мов золото – поколото, горить-тремтить ріка» - метафора (П.Тичина «Гаї шумлять») .(Так)

Євген Гуцало. «Лось»

Як уважно ви читали оповідання?

  1. Що нагадували роги лося? (низькорослий кущ)
  2. Звідки потрапив лось у заповідник? (із тайги)
  3. Для чого лось пішов до річки? (напитися води)
  4. По що хлопчики приїхали до лісу? (по хмиз)
  5. В яку пору року відбуваються події в оповіданні? (навесні)
  6. Хто врятував лося? ( брати)
  7. Як звали дядька хлопчиків? (Шпичак)
  8. Чому врятований хлопцями лось упав на сніг? (його підстрелили)
  9. Хто застрелив лося? (дядько братів)
  10. Якого кольору були очі у лося, коли він вибрався із води? (червоні)
  11. Що обіцяв віддати хлопцям їх дядько? (роги)
  12. Як Шпичак опинився біля річки? (вистежував лося)

 

Максим Рильський

Дати лаконічну відповідь

  1. Як звали батька Максима Рильського? (Тадей)
  2. Де народився Максим Рильський? (Києві)
  3. Скільки було років М.Рильському, як він написав свого першого вірша? (15)
  4. Яке звання було присвоєно М.Рильському? (академік)
  5. Скільки книжок поезій надрукував М.Рильський? (35)
  6. На які будинки упав золотий вечірній гість (М.Рильський «Дощ»)? (закурені)
  7. Які зернові рослини згадуються у вірші (М.Рильський «Дощ»)? (пшениця, ячмінь)
  8. Який художній засіб вжито у словосполученнях «срібно – блакитне повітря, ніжні осінні пісні»? (епітет)
  9. До кого звертається автор у вірші «Дощ»? (Мати земле)
  10. Із чим прийшла осінь – маляр на землю? (палітрою)
  11. Що розсипала осінь – маляр ? (роси сріблисті)
  12. Із скількох строф складається вірш «Люби природу не як символ…»? (чотирьох)

Григір Тютюнник. «Дивак»

Відповісти на питання

  1. Що трапилося з батьком Г.Тютюнника? (заарештували)
  2. Скільки було років письменнику, коли він вирушив з Донбасу на Полтавщину? (11)
  3. Як називався твір Г.Тютюнника, який він переклав на українську мову? («Сумерки»)
  4. На якому факультеті навчався Г.Тютюнник в університеті? (філологічному)
  5. Як звали головного героя твору «Дивак»? ( Олесь)
  6. Хто наказав бити Олеся? (Федько Тойкало)
  7. Що сказала малювати дітям учителька? (горщечок)
  8. Як звали вчительку Олеся? (Матильда Петрівна)
  9. Що намалював Олесь? (дятла)
  10. Чим пригостив Федько Олеся? (пирогом із м’ясом)
  11. По що поїхав Олесь із дідом? ( солому)
  12.  Ім’я діда хлопчика-дивака? (Прокіп)

Микола Вінграновський

  1. Чия щаслива рука «коронувала» Миколу Вінграновського на долю артиста? (Олександра Довженка)
  2. Яка річка згадується у вірші «Перша колискова»? (Дніпро)
  3. Яка рослина у вірші створює сильний, задушливий запах? (м’ята)
  4. Який художній засіб вжито у вірші «Сама собою річка ця тече….» «вузенька, як долоня»? (порівняння)
  5. Яка недуга здолала старого вовка на старість «Сіроманець»? (сліпота)
  6. За ким спостерігав Сіроманець у лісі? (Василем Чепіжним і його конем)
  7. Куди загнав вовк Чепіжного? (озеро)
  8. За що Сіроманець загнав Чепіжного до води? ( той перебив усю зграю вовків)
  9. Хто вступився за Сіроманця? (Сашко)
  10. Чим пригостив Сашко вовка? (пиріжками з печінкою)
  11. Куди хотів забрати Сіроманця Сашко? (додому)
  12. Як Василь упіймав Сіроманця? (вовк упав у яму)

 

 

 

 

 

 

 


 

Кросворд до легенди «Чому в морі є перли і мушлі»

 

 

 

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

4

 

 

3

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

 

2.За кого хотів батько віддати свою дочку? (багатій)

  1. Що бажав батько своїй дочці?

(щастя)

  1. Що знаходилося всередині каменя? (голка)

7. На що перетворилися сльози

дівчини? (перли)

 

1. Усне народне оповідання про

чудесну подію, що сприймається як достовірна (легенда)

  1. Чого не повинен був батько ламати своїй дочці? (доля)
  2. Що потекло в море? (сльози)

Кросворд до переказу «Прийом у запорожці»

Словникові слова

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

1. Зброєносець у козацької старшини (джура)

  1. Організація українського козацтва

(Січ)

  1. Напівофіційна назва території Лівобережної України

(Гетьманщина)

  1. Висока водяна або болотяна багаторічна рослина родини осокових (комиш)
  2. Насип над стародавньою могилою

(курган)

2. Житло козаків (курінь)

  1. Танець (гопак)
  2. Спритний, моторний

(розторопний)

 

Кросворд до казки «Летючий корабель»

Вгадай героїв казки

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

7

 

 

2

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

2. Врятував дурня від смерті в бані. (Морозко)

  1. Підслуховував царя. (Слухало)
  2. Випив сорок сорокових кухлів води і вина. (Обпивайло)

1. Той, що ніс … . Він створив полк війська. (Дрова)

  1. З’їв шість пар волів і шість пічок хліба. (Об'їдайло)
  2. Дістав живої води. (Скороход)

7. Розбудив Скорохода. (Стрілець)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
3478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку