Урок у 5 класі на тему " Тема. Т.Г. Шевченко «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка. Поетичні засоби мови. "

Про матеріал
Мета: формування предметних компетентностей: навчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів, порівнянь; виховувати любов до батьківського дому.
Перегляд файлу

Тема. Т.Г. Шевченко «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка. Поетичні засоби мови.

Мета: формування предметних компетентностей: навчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів, порівнянь; виховувати любов до батьківського дому.

Обладнання:портрет Т.Шевченка,репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина», В. І. Касіяна «Садок вишневий коло хати» ,виставка книг, запис пісні у виконанні Н. Яремчука «Родина», запис співу солов`я, епіграф, квітка, скринька,комп’ютер

Тип: вивчення нового матеріалу

Міжпредметні зв’язки : образотворче мистецтво, музика,

Клас :5

На Україні повинно мати силу тільки українське слово.

 В. Винниченко
 

                                                            Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань

  1. Гра « Чарівна скринька»(повторення біографії Т. Шевченка). Учні по черзі дістають питання із скриньки та відповідають.

    - Коли народився Шевченко?

    - У якому селі народився?

    - У якому селі минуло дитинство поета?

    - Чим захоплювався Тарас у дитинстві?

    - Чи був він допитливим? Доведіть.

    - Чому ім`я Катерина було подвійно дороге поетові?

    - Як звати батьків Тараса?

    - Скільки дітей було у сім`ї Тараса?

    - Як склалася доля Тараса після смерті батьків?

    - Де похований Шевченко?

    - Автором якої книги є Шевченко?

 

2. Перевірка домашнього завдання

А) Читання поезії « За сонцем хмарочка пливе…» напам`ять.

Б) Бесіда

- Що описує поет у творі? ( душевний стан героя )

- Через які образи автор передає душевний стан героя? ( сонце, хмарка, море, туман )

Висновок: автор непросто розказує про зміну душевного стану героя, він примушує нас, читачів, « побачити» тайну душі, змінюючи кольорову палітру.

ІІ.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом уроку

На Україні повинно мати силу тільки українське слово.

                                                                                                         В. Винниченко
На прикладі поезії Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати" ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків.
                                          Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
                                          І голос твій нам душі окриля.
                                          Встає в новій красі, забувши лихоліття,
                                          Твоя, Тарасе, звільнена земля!
А девізом нашого уроку будуть слова:
                                           Музика — могутнє джерело думки.
(СЛАЙД № 1. Епіграф та девіз уроку)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 3.1. Повідомлення підготовленого учня  (СЛАЙД № 2)

 

 

Історія написання поезії

    Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській             

 археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій

 Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами – кріпаками.

   1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.

  Тут, у  казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, Заборона писати і малювати.

   Саме у тюрмі Шевченко написав  цикл із 13 поезій «У казематі». Однією з них і була поезія « Садок …» - шедевр світової пейзажної лірики.

3.2. Розповідь вчителя (СЛАЙД № 3)

Музика

У 1875 Петро Ілліч Чайковський склав музичний твір на переклад вірша Шевченка російською мовою Львом Меєм. Музика мала назву «Вечір».

Український композитор ХХ ст. Богдан Іванович Вахнянин написав хоровий твір на цей вірш. У 1964 році білоруський композитор Анатолій Богатирьов написав романс для голосу з фортепіано.

У 1998 році з'явився «Садок вишневий коло хати» у виконанні музичного гурту «Мертвий півень» (альбом «Шабадаба»).

3.3.  Випереджальне завдання  ( СЛАЙД № 4 )

Спробуйте відчути, які настрої передано у поезії  «Садок…».

3.4.Читання поезії вчителем ( звучить запис солов`я)

3.5.Повторне читання поезії учнями.

3.6.Гра на уважність «Продовжте поетичні рядки» (СЛАЙД № 5)

1.  Сім'я вечеря коло хати. 

Вечірня зіронька... (встає).

 

2.  Затихло все, тільки дівчата 

Та соловейко ... (не затих).

 

3.  Хрущі над вишнями гудуть, 

Плугатарі з плугами ... (йдуть).

 

4. Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять…( подає)

 

3.7. Бесіда за прочитаним ліричним твором

- Чи сподобався вам вірш Т. Шевченка «Садок вишневий колохати»?  Як змальовує поет природу?

- Які настрій передано у творі? ( радість )

- Яку мрію поета ми бачимо у вірші Т. Шевченка? (Про щасливе, гармонійне життя)

- Які художні засоби ви помітили  у творі?

- Чи Україна насправді постає «тихим раєм» для поета? Доведіть думку.

- Яку пору року зображено?

- Чи побачили ви у творі тяжку працю українців?

- Що допомагає їм відпочити?Зачитайте цитату .

-Чому саме пісня підбадьорює селян?

- Яка основна думка вірша «Садок вишневий коло хати»?

- Як ви вважаєте, чого хоче мати навчити доньку?

- До якої лірики належить вірш «Садок вишневий коло хати»?

- Як автор творить образи у вірші? Які зорові ( садок вишневий ) і які слухові ( хрущі гудуть )?

- Якими словами передано лагідність?Зачитайте з вірша.

- Як ви вважаєте, чи мав рацію І. Франко, який написав: «Вся та вірша — немов моментальна фотографія настрою поетової душі, викликаного образом тихого, весняного українського вечора»?

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть.

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть».

3.8.Робота в зошиті (СЛАЙД № 6)

Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.

Ідея: уславлення  праці, чарівності природи рідного краю..

Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням, тиранією

Жанр: пейзажна лірика.

 Колористичні символи (образи): «вишневий сад зелений і темнії ночі», «синє море», «червона калина», «зелені байраки», «небо блакитне».

3.9.Робота з ілюстрацією В. І. Касіяна до вірша Тараса Григоровича Шевченка( СЛАЙД № 7)

- Як поет описує родину і як зображено на полотні В.І. Касіяна ?

- На якому фоні зображено вечерю родини у творі та на полотні? Чому коло хати? Що можна сказати про звичаї родини?

- Чи має проблеми ця селянська родина?

C:\Users\user\Downloads\450px-Садок_вишневий_коло_хати_В.І.Касіян.jpg

 

3.10. Рубрика «Знайди художні скарби»

Дослідницько – порівняльна робота в парах

Художні засоби

«Садок вишневий коло хати »

«За сонцем хмаронька пливе»

1.Метафора

Хрущі гудуть,зіронька встає,соловейко не дає

Серце одпочине,туман оповиє душу, хмаронька пливе, поли розтилає, сонце спатоньки зове, серце заговорить, розтилає туман

2.Епітети

Садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки

Синє море, хмаронька рожева, туман сивий, тьма німа, червоні поли, рожева пелена, мала година

3.Порівняння

 

Мов мати дитину, неначе ворог, мов матері діти

 

3.11.Слово вчителя. Цей вірш Т. Шевченка надзвичайно простий, без особливих художніх засобів, він просто чарує своєю поетичністю. Вражає те, що написаний він за похмурими тюремними ґратами. Якою ж сильною була туга поета за рідною Україною, яка багата уява, щоб створити такий шедевр! Чи є ще щось краще, ніж квітучий сад, мирна хліборобська праця, дружна родина, спів соловейка? Про це мріяв усе життя й сам Шевченко, хоч його мріям не судилося здійснитися. Вірш став «візитною карткою» України — квітучої, мирної, співучої та доброї.

 

3.12.Рубрика «Майбутній поет»

Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами.

…. вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов ………., а …… зоря сяяла ….. діамантами на ……. полотні неба. З ….. прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов …. хор зібрався на найкращий свій концерт.

 

3.13. Інсценізація вірша ( СЛАЙД № 8)

Умовно цей вірш можна поділити на 4 епізоди:

1-й епізод — вечір... Закінчився робочий день, повертаються з поля плугатарі.

2-й епізод — ідуть співаючи дівчата.

3-й епізод — біля хати зібралась на вечерю сім'я.

4-й епізод — непомітно надходить ніч. Все завмирає, тільки чути голоси дівчат та невтомного соловейка

Вибіріть який епізод вам найбільше підходить,сподобався та покажіть себе в ролі актора.

3.14. Рубрика «Поміркуй» (СЛАЙД № 9)

Чому саме цей вірш став «візитною карткою» України?

3.15.Порівняльна характеристика поезії і картини « Селянська родина» (СЛАЙД № 10)

- Кого і що зображено на картині та описано в поезії?

- Яким настроєм пройнята картина ( сум, печаль ) та поезія?

Коментар вчителя до картини «Селянська родина»

 На картині зображена стара, під солом’яною стріхою хата. Тут у затишку наприкінці робочого дня зібралась селянська родина – молоді батьки та їх синочок. Малюк, що цілий день бавився з дідусем, ненароком розбив глиняний горщик, що висів на тину і був неабиякою цінністю родини. Першим порухом батька було покарати хлопчика за вчинену шкоду. Але мати заступилася за сина, благаючи батька простити. І той полагіднішав, заспокоївся, взяв люльку і, наче вибачаючись перед дружиною, прагне пригорнути сина. За цією драмою стежить дворовий пес. Трохи далі у променях призахідного сонця гріється сивий дідусь, якому байдуже до того, що діється. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.)

C:\Documents and Settings\zhenya\Рабочий стол\ЛИТРА 9 КЛАС КАРТИНКИ\45\Рис. 45-7 Мати.jpg

 

Учні заповнюють таблицю. Зачитування робіт.

 

Поезія «Садок вишневий коло хати»

Картина «Селянська родина»

У поезії селянська родина змальована на лоні природи – вишневого саду. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе, гармонійне життя. . Перед нами постає побутова картина українського села: «...Вечір... Закінчився робочий день, повертається з поля плугатарі, ідуть співаючи дівчата, біля хати зібралась на вечерю сім'я. Непомітно надходить ніч. Все завмирає, тільки чути голоси дівчат. Та невтомного соловейка. Затихло все, тільки дівчата, та соловейко не затих».

 

На картині зображена стара, під солом’яною стріхою хата. Тут у затишку наприкінці робочого дня зібралась селянська родина – молоді батьки та їх синочок. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.

 

 

Висновок:   природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.

3.16 Рубрика «Цікавинка на хвилинку» Для допитливих.

Слово вчителя.  Ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.

                              Поставлю хату і кімнату,

                              Садок – райочок насаджу.

                              Полежу я і походжу

                              В своїй маленькій благодаті

                              Та в однині – самотині

                              В садочку буду спочивати.

                              Присняться діточки мені,

                              Веселая присниться мати,

                              Давнє колишній та ясний,

                              Та присниться сон мені!.. І ти!..

 

Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки

 ( СЛАЙД № 11 ). Але передчасна смерть стала на заваді. 10 березня 1861 р. серце Кобзаря зупинилося.

 

2049

 

VІ. Підведення підсумків. Оцінювання

4.1.Метод «Мікрофон»

- Як поезія Шевченка впливає на настрій? Що передано поетичним словом?

4.2.Метод "Асоціативна квітка"

ке враження справила на вас поезія Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати"?
(На паперових пелюстках діти пишуть свої враження. Пелюстки прикріплюються на дошці, замість серединки такої квітки записана назва вірша. Вчитель коротко повідомляє про дитячі асоціації) .

4.3.Підсумкове слово вчителя
Звертаю вашу увагу на виставку книг. Тут є твори Т Г. Шевченка та цікаві книжки про поета. Читайте, цікавтесь, научайтесь.  Тому , завершити наш урок хочу словами  Т.Г.Шевченка :

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

 ( СЛАЙД  № 12)

 

 

 

VДомашнє завдання.

Вивчити « Садок…». До слова «край» дібрати епітети.

Намалювати малюнок до вірша (за бажанням)

Скласти тести до вивчених поезій Т.Г.Шевченка ⃰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК.

Сюжет: у творі «Садок вишневий коло хати» відтворено картину весняного вечора в українському селі. Прості, зримі, пластичні образи постають із народно-естетичних і морально-естетичних уявлень. Сила емоційного впливу твору — в природності й рельєфності малюнку, у його світлому настрої. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе, гармонійне життя. Ця мрія різко контрастувала з дійсністю, у якій поет-в'язень створював свою поезію. Перед нами постає побутова картина українського села: «...Вечір... Закінчився робочий день, повертається з поля плугатарі, ідуть співаючи дівчата, біля хати зібралась на вечерю сім'я. Непомітно надходить ніч. Все завмирає, тільки чути голоси дівчат. Та невтомного соловейка. Затихло все, тільки дівчата, та соловейко не затих».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
26 січня 2020
Переглядів
2704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку