Самоосвіта вчителя є основною формою підвищення педагогічної компетентності, яка складається з удосконалення знань та узагальнення педагогічного досвіду шляхом цілеспрямованої самоосвітньої роботи.
Шляхом досконалої організації самоосвітньої діяльності постійно удосконалюється професійна майстерність вчителя і, як наслідок, формується авторитет педагога серед учнів, батьків, колег. Творчо працюючий педагог сам створює свій особистий імідж.
У роботі розглянуто теоретичні аспекти самоосвіти, напрямки та етапи самоосвітньої діяльності вчителів, розкрито основні функції керівника щодо підвищення ефективності самоосвітньої діяльності педагогів.
Самоосвіта як безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення педагогів
Автор(автор-укладач): Кізіченко Людмила Іванівна, вчитель інформатики, Красноградського багатопрофільного ліцею Красноградської районної ради Харківської області
Зміст
Вступ………………………………………………………………….…..4
1.Теоретичні аспекти самоосвітньої діяльності педагога……….…… 6
1.1 Мета самоосвіти………………………………………….….…6
1.2 Принципи самоосвітньої діяльності вчителя…………….…..7
1.3 Аспекти вибору змісту і форм самоосвітньої роботи вчителі………………………………………………………………….....9
1.4 Вимоги до організації самоосвіти педагогів……………….…9
2.Основні компоненти самоосвітньої діяльності……………………..10
3.Напрямки реалізації самоосвітньої діяльності вчителів….….……..13
4.Етапи самоосвіти вчителя………………………………………….…14
5.Основні функції керівника щодо підвищення ефективності самоосвітньої діяльності педагогів……………………………...…...15
6. Критерії оцінювання результатів самоосвіти…………………....…16
Висновки…………………………………………………………….…..17
Словник основних понять та термінів…………………………….......18
Література……………………………………………………………….19
Додатки
Вступ
Удосконалення методичної майстерності –
це передусім самоосвіта,
особисті ваші зусилля, спрямовані
на підвищення власної культури праці
і в першу чергу культури мислення.
В.Сухомлинський
Утворення незалежної української держави зумовило необхідність модернізації системи освіти. Основні шляхи оновлення освіти у новому тисячолітті визначено в положеннях Закону України “Про освіту”, цільовій комплексній програмі “Вчитель”, якими передбачається таке:
Успішне розв’язання цих завдань вимагає від особистості вибору стратегії неперервної освіти впродовж усього життя на основі саморозвитку, самовдосконалення, самоосвіти.
Удосконалення рівня професійної компетентності – один з основних напрямків реформування системи освіти. Головні нормативно-правові документи Міністерства освіти і науки України свідчать:
Закон України « Про освіту»
їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти »
Національна доктрина розвитку освіти
Виходячи з цього, головними завданнями післядипломної педагогічної освіти та методичних служб стали питання стимулювання самоосвіти і саморозвитку педагогічних кадрів та надання своєчасної методичної допомоги у даному напрямку.
Досягнення висот педагогічної майстерності потребує максимальних особистих зусиль вчителя, енергії, природних нахилів і здібностей, величезної працездатності і, чи не найголовніше, безмежне бажання стати педагогом – майстром.
Педагогічна майстерність – це високе мистецтво навчання і виховання, доступне кожному педагогові, що постійно вдосконалюється; це єдність знань, методичних умінь, мовної культури, педагогічної техніки, такту й оптимізму. Ще Платон помітив, що будь-яка добре виконана діяльність, окрім уміння й натхнення, передбачає наявність міцних знань про те, як і чому. Навчання є одним із видів спільної діяльності того, хто вчить, і того, хто вчиться. «Учитель живе доти, доки вчиться, тільки-но він перестає вчитися, у ньому помирає вчитель». (Костянтин Ушинський)
Однією з необхідних умов успішного професійного зростання є цілеспрямована й систематична самоосвіта, бо, за словами Жан –Жака Руссо, тільки вона спроможна сформувати справді ерудовану та всебічно розвинену особистість, якою, без сумніву, повинен бути вчитель. Самоосвіта є елементом виробничої діяльності кожного вчителя, який вільно обирає матеріал, прийоми й засоби роботи над собою. Такий принцип організації самоосвіти – поєднання її обов’язкового характеру з добровільно обраним змістом – найбільше виправдав себе у нашому закладі. У процесі самоосвіти реалізуються основні дидактичні принципи навчання – систематичності, послідовності, наступності, зв’язку з практикою. Відмінною рисою самоосвіти педагога є те, що результатом такої роботи виступає ефект розвитку учнів, а не тільки власне самовдосконалення в особистому та професійному планах. Тому самоосвіта вчителя має суттєве значення для реалізації на практиці раніше отриманої освіти, формування вмінь професійної педагогічної діяльності.
Самоосвіта – це безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення педагогів.
Самоосвіта вчителя є основною формою підвищення педагогічної компетентності, яка складається з удосконалення знань та узагальнення педагогічного досвіду шляхом цілеспрямованої самоосвітньої роботи. Самоосвіта здійснюється індивідуально або колективно. Суто індивідуально її може виконувати високорозвинена особистість, діяльність якої продуктивна і творча.
Шляхом досконалої організації самоосвітньої діяльності постійно удосконалюється професійна майстерність вчителя і, як наслідок, формується авторитет педагога серед учнів, батьків, колег. Творчо працюючий педагог сам створює свій особистий імідж.
1.Теоретичні аспекти самоосвітньої діяльності педагога
1.1 Мета самоосвіти
Самоосвітня діяльність педагога – свідома діяльність з удосконалення своєї особистості як фахівця: адаптування своїх індивідуально неповторних якостей до вимог педагогічної діяльності, постійне підвищення професійної компетентності та неперервне вдосконалення якостей своєї особистості.
Мета самоосвіти:
поширення й удосконалення методів навчання й виховання;
Самоосвіта є об’єктивною потребою, яка мотивується такими чинниками:
Вогнище розпалюється вогнищем, особистість формується особистістю. Самоосвіта є процесом двоаспектним. По-перше, вона є продовженням логічного ланцюга професійної освіти: школа, ВНЗ, післядипломна освіта, самостійна. По-друге, самоосвіта є наслідком «незадоволення» професійною освітою.
Актуальність самоосвіти педагога зумовлена психологічними аспектами та специфікою вчительської праці:
Самоосвіту вчителя можна розглядати як сукупність складових:
Тому, лише формуючи цю сукупність, можна передбачити свідому самоосвітню діяльність педагога.
Самоосвіта педагога є одним з найважливіших шляхів упровадження педагогічної науки в шкільну практику Вся система самоосвіти педагога-предметника розглядається як постійне та нерозривне співвідношення між педагогічною теорією та шкільною практикою.
Методика та техніка самоосвіти безпосередньо пов’язані з рівнем сформованості в педагогів системи основних педагогічних умінь:
1.2 Принципи самоосвітньої діяльності вчителя
У педагогічній літературі виділяються такі принципи самоосвіти вчителя:
Досконала організація самоосвіти залежить від багатьох факторів. Багато залежить від мотивів самоосвіти, об’єктивної і суб’єктивної значущості, теоретичної і практичної підготовки, ступеня оволодіння вміннями здійснювати самоосвітню роботу, фізіологічного й емоційного стану та інших факторів.
Основні принципи
організації самоосвітньої роботи вчителів
1.3 Аспекти вибору змісту і форм самоосвітньої роботи вчителів
1.4 Вимоги до організації самоосвіти педагогів
І.П.Жерносек виокремлює низку вимог до організації самоосвіти педагогів:
Для вчителя є обов’язковим розуміння постійного навчання, адекватна самооцінка та усвідомлення необхідності в самоосвіті.
2.Основні компоненти самоосвітньої діяльності
Знання – фундамент пізнавальної діяльності.
При постійному саморозвитку вчителя постійно удосконалюється рівень інтелектуальної компетентності вчителя, а саме:
Під мотивацією розуміють сукупність внутрішніх та зовнішніх сил, які збуджують педагога до діяльності та надають їй певного смислу. Серед мотивів найчастіше зустрічаються:
Психологи виділяють в структурі мотивації такі компоненти:
3.Напрямки реалізації самоосвітньої діяльності вчителів
4.Етапи самоосвіти вчителя
ЕТАПИ |
ЗМІСТ РОБОТИ |
ТЕРМІН |
I. Діагностичний |
1. Аналіз утруднень. 2. Постановка проблеми. 3. Вивчення літератури з проблеми, ППД.
|
I рік роботи над темою. |
II. Прогностичний |
1. Визначення мети й завдань роботи. 2.Розробка системи заходів, спрямованих на розвязання проблеми. 3. Прогнозування результатів.
|
I рік роботи над темою. |
III. Практичний |
1.Впровадження перспективного педагогічного досвіду, системи заходів. 2.Формування методичного комплексу. 3.Відстеження процесу, поточних, проміжних результатів. 4.Коригування роботи.
|
II рік роботи над темою. (III), (IV). |
IV. Узагальнюючий |
1. Підведення підсумків. 2. Оформлення результатів роботи. 3. Подання матеріалів.
|
III рік роботи над темою. (IV), (V). |
V.Впроваджувальний |
1. Використання досвіду самим педагогом у процесі подальшої роботи. 2. Розповсюдження. |
У подальшій педагогічній діяльності. |
5.Основні функції керівника щодо підвищення ефективності самоосвітньої
діяльності педагогів
В системі внутрішкільного контролю передбачається самоосвітньою діяльністю три основні види контролю адміністрації:
6. Критерії оцінювання результатів самоосвіти
Висновки
Отже, враховуючи психологічний та педагогічний аспекти вирішення проблеми, специфіку самоосвіти, можна зробити такі висновки:
1.Самоосвіта є результатом освіти і обов’язковою умовою ефективності останньої. Взаємозв’язок процесів освіти і самоосвіти зумовлений тим, що:
2.Самоосвіту не можна ототожнювати з самостійною роботою, тому що самоосвіта є цілеспрямованим добровільним удосконаленням особистості в сфері науки, культури за допомогою самостійної та науково-дослідницької діяльності. Таким чином, самостійна робота є одним із засобів самоосвіти.
СЛОВНИК ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ ТА ТЕРМІНІВ
Література
1