Методична розробка: "Система занять у гуртку початкового технічного моделювання як основа формування практичних умінь та навичок молодших школярів"

Про матеріал
Викладений матеріал розрахований, насамперед, на керівників гуртків початкового технічного моделювання для молодших школярів. Запропонована методична розробка призначена для ознайомлення користувачів з окремими аспектами системи позашкільної освіти з метою графічної підготовки молодших школярів, підвищення рівня їх технічних знань.
Перегляд файлу

 

СИСТЕМА ЗАНЯТЬ

У ГУРТКУ ПОЧАТКОВОГО

ТЕХНІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ

ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ

УМІНЬ ТА НАВИЧОК МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

(на допомогу керівникам гуртків ПТМ)

 

Підготувала: методист ЦПО Волинської обласної ради Алла Гаврилюк.

Вступ

 

Похожее изображениеРоль початкового технічного моделювання у формуванні особистості молодшого школяра

Значення початкового технічного моделювання для всебічного розвитку молодших школярів дуже велике. Ми живемо в світі техніки, нас оточують різні машини, механізми, прилади. Уже в дошкільному віці діти знайомляться зі справжніми іграшковими машинами, чують слова, що відносяться до техніки. Молодші школярі знають назви багатьох автомобілів, літаків, кораблів. Користуються трамваєм, автобусом, тролейбусом, ліфтом.

Світ техніки дуже великий і різноманітний. Моделювання дозволяє краще пізнати його, розвиває конструкторські здібності, технічне мислення та сприяє пізнанню оточуючої дійсності. Значення технічної творчості важко переоцінити. У нашій країні створена система позашкільних закладів, де діти займаються в різних гуртках за інтересами, розширюють відомості з технічного моделювання.

Людина в будь-якій діяльності постійно користується моделями. У дитинстві люди граються з ляльками, будиночками, машинами зменшеними копіями реальних об'єктів. Для гри застосовуються не тільки готові моделі, а й створені власними руками з пластиліну, деталей конструктора. Коли дитина стає школярем, вона знайомиться з іншими моделями: глобусом, гербарієм, картою зоряного неба тощо. У кожного віку свої моделі. Дорослі люди також використовують моделі під час спорудження будинку або пошиття костюма, створення ілюстрованого журналу або розрахунку польоту ракети. Модель – це прообраз, опис або зображення якогось об'єкта. Слово «модель» (з лат. modulus – міра, зразок) має декілька смислових відтінків та використовується в багатьох галузях науки, техніки, виробництва, освіти. У широкому смислі – це умовний образ (зображення, схема, опис) якого-небудь об’єкту (або системи об’єктів), процесу чи явища. У наукових дослідженнях під моделлю розуміють таку уявно представлену або матеріально реалізовану систему, яка відображаючи або відтворюючи об’єкт дослідження, здатна заміщувати його так, що її вивчення дає нам нову інформацію про цей об’єкт. У навчанні моделі використовуються як засоби наочності. Вони можуть бути об’єктами трудової діяльності (предметами виготовлення) та сприяти вихованню інтересу школярів до певного виду техніки та розвитку в них технічних здібностей. Моделювання має великі можливості для розвитку й виховання школярів. Розвивальний характер навчання визначається всією системою занять. Школярі спочатку виконують моделі за кресленнями, схемами, набувають певної суми знань, що є основою для подальшої роботи. Поступово вони переходять до виготовлення більш складних моделей та самостійній розробці моделей. При цьому вся трудова діяльність повинна сприяти розвитку творчих здібностей дітей. Кожна наступна ланка навчання спирається на отримані знання та активізує пізнавальні інтереси школярів з метою їх подальшого вдосконалення.

У процесі обробки різних матеріалів (різання паперу, картону, ліплення з пластиліну) діти докладають певних зусиль, що сприяє зміцненню м'язів пальців рук, відпрацюванню координації рухів, загальному фізичному розвитку.

Неоціненна роль моделювання в розумовому розвитку дітей. Виготовляючи той чи інший технічний виріб, школярі знайомляться не тільки з його будовою, основними частинами, а й з призначенням, використанням у народному господарстві, отримують відомості загальноосвітнього характеру, вчаться планувати та виконувати намічений план, знаходити найбільш раціональне конструктивне рішення, створювати свої оригінальні вироби. Дитячі роботи не завжди досконалі з точки зору якості виконання, але похвально прагнення дітей виконати виріб щонайкраще. Моделюючи, школярі визначають форму машини, конструкції, колір, яким вони розмальовані, композиційне розміщення окремих частин. Діти самі виконують оздоблення виробів фарбами, кольоровими олівцями, способом аплікації з кольорового паперу. Таким чином відбувається естетичний розвиток школярів. Істотні й виховні можливості занять з моделювання. Майже всі вироби, виконані школярами, можуть слугувати виставочними експонатами, наочними посібниками, подарунками, та діти, дивлячись на це, намагаються виконати виріб як можна краще. Спільна робота виробляє у школярів почуття колективізму, товаришування, відповідальності за доручену справу. Виготовляючи моделі машин, школярі знайомляться з виробничими процесами, працею дорослих, переймаються почуттям поваги до людей праці. Це значно підвищує ефективність занять, сприятливо відображається на відношенні дітей до дорученої справи.

Спираючись на знання та вміння, отримані в школі, у гуртку діти розширюють свій технічний кругозір, розвивають логічне мислення, вчаться конструювати прості і більш складні моделі, набувають додаткові знання та інтерес до технічної творчості. Під час навчання гуртківці оволодівають знаннями, уміннями і навичками роботи з кресленнями, інструментами, обладнанням та на верстатах. Навчання у гуртку початкового технічного моделювання розвиває в дітей технічне мислення, творчу активність, надає допомогу у професійній орієнтації й виборі майбутньої професії.

 

 

Початкове технічне моделювання - перші кроки дитини

до пізнання і розуміння світу техніки

 

Початкове технічне моделювання є важливим етапом у розвитку дитини, оскільки воно відкриває двері до пізнання світу техніки і технологій. Заняття технічним моделюванням допомагають дітям не лише вивчати базові принципи конструювання та роботи з різними матеріалами, але й розвивати просторове мислення, творчі здібності та технічні навички. У сучасному світі, де технічний прогрес відіграє ключову роль, формування у молодших школярів інтересу до технічних дисциплін стає основою для їх майбутньої успішної діяльності.

Перші кроки в технічному моделюванні дають можливість дітям в ігровій формі ознайомитися з технікою, зрозуміти, як працюють прості механізми, і навчитися основам проектування. Заняття в гуртках технічного моделювання сприяють формуванню у дитини навичок планування, логічного мислення, концентрації уваги, а також розвивають ручну спритність і акуратність. Таким чином, технічне моделювання виступає важливим інструментом не тільки для набуття технічних знань, але й для всебічного розвитку дитини, готуючи її до подальшого навчання та роботи в технологічно розвиненому суспільстві.

Початкове технічне моделювання — це перший крок дитини до пізнання світу техніки, де вона не лише спостерігає, але й бере активну участь у створенні простих технічних об’єктів власними руками. Цей процес є важливим етапом у формуванні технічного мислення, розуміння принципів роботи механізмів і розвитку творчих здібностей. Через моделювання діти опановують базові конструкторські навички, розвивають уважність, логіку та винахідливість, що стає міцним фундаментом для їхнього подальшого навчання і взаємодії з технологічно розвиненим світом.

Заняття технічним моделюванням дають можливість учням молодших класів поєднати теоретичні знання з практичним досвідом, що допомагає їм краще розуміти навколишній світ і його технологічні процеси. Діти вчаться працювати з різними матеріалами, створювати моделі технічних об’єктів і розуміти основні механічні процеси. Водночас розвиваються такі важливі якості, як послідовність, терплячість, здатність до самостійного прийняття рішень і робота в команді.

Таким чином, початкове технічне моделювання не тільки розширює світогляд дитини, а й стає важливим інструментом для формування її практичних умінь, які стануть основою для подальшого розвитку в технічних і наукових сферах. Це процес, що допомагає дитині не лише вчитися, а й відкривати світ техніки через власний творчий пошук і практичні досягнення.

Програмою передбачено вирішення таких завдань: розвиток конструкторських здібностей, винахідливості, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії, здатності проявляти творчу ініціативу та вміння застосовувати отримані знання на практиці. Програма гуртка спрямована на формування в учнів системного мислення, вміння бачити зв'язок технічної творчості з предметами шкільного курсу. Тут враховані вимоги Державного стандарту початкової загальної освіти в галузях «Математика», «Технології», «Мистецтво». Важлива роль надається графічній підготовці, формуванню мовної культури учнів, засвоєнню технічної термінології, проведенню дослідів і вирішенню творчих завдань.

 

 

Розробки окремих занять пропонованих тем

Початковий рівень, перший рік навчання

Заняття 1. (2 год.)

Тема. Ознайомлення з основними креслярськими інструментами. Поняття про лінії. Лінії креслення. Призначення ліній у кресленні. Практична робота. Креслення різних ліній. Виконання і правильне використання креслень.

Мета. Ознайомити гуртківців з основними креслярськими інструментами (олівець, лінійка, косинець), їх призначенням та правилами користування. Дати дітям загальні уявлення про лінії (прямі, ламані, криві) й відрізки, види ліній креслення (суцільна основна, штрихова, штрих-пунктирна, тонка), про призначення ліній у кресленні. Навчити дітей креслити різні лінії і правильно використовувати креслення.

Обладнання. Олівець, гумка, лінійка, косинець.

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

Вчитель з'ясовує підготовленість учнів до заняття, забезпечує необхідним тих учнів, у яких відсутній окремий матеріал чи інструмент.

II. Організаційний момент.

Лунає дзвіночок, до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій!

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

щоб кожна хвилинка не втратилась марно!

III. Повідомлення теми і мети заняття.

- Діти, хто з вас любить креслити?

- А що ви вмієте креслити?

- Для чого ж людям вміти креслити?

ІV. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

- Аби виконати будь-яку роботу людям потрібні інструменти та матеріали.

- Які інструменти у куховарки?

- А в швачки, двірника? (Діти відповідають.)

- У кожного з вас також і інструменти, за допомогою яких ви будете вчитися працювати на заняттях гуртка початкового технічного моделювання.

- Розгляньте, які інструменти та матеріали знаходяться у вас на столі.

- А для того, щоб інструменти не «губилися» і не «втікали» від вас, ми навчимося правильно організовувати робоче місце.

Інструменти та матеріали розкладають на парті так. щоб їх зручно було брати.

Інструменти зручно брати,

Якщо справа їх покласти.

Найзручніше папір брати,

Якщо зліва його класти.

Ті інструменти, які використовують частіше - кладуть ближче до себе з правого боку (якщо берете правою рукою). З лівого боку розкладають ті предмети, які можна взяти лівою рукою. Нічого зайвого на парті не повинно бути - його прибирають. (Діти за зразком обладнують робоче місце.)

Вчитель наголошує, що під час роботи потрібно сидіти рівно, не нагинатися, не крутитися.

Ввести поняття про лінії. Розглянути лінії креслення, призначення ліній у кресленні.

V. Повторення правил техніки безпеки.

Ознайомлення із правилами безпечної праці та культурою праці на заняттях гуртка початкового технічного моделювання.

Вчитель. Діти, до вас у гості завітали Гвинтик і Шпунтик, аби розповісти вам правила безпеки та культури праці.

• Застосовуй інструмент тільки за своїм призначенням, не працюй несправним інструментом.

• Не розміщуй пальці рук проти ріжучої частини інструмента.

• Передавай інструмент з гострими кінцями ручкою від себе.

• Не клади інструмент з гострими кінцями на край стола.

• Працюй у фартушку або халаті.

• Під час роботи з клеєм, пластиліном користуйся картонною підкладкою, для витирання рук використовуй серветку.

•  Після закінчення роботи прибери своє робоче місце.

VI. Самостійна робота.

Діти виконують креслення різних ліній: суцільна основна, штрихова, штрих-пунктирна, тонка, уточнюють призначення ліній у кресленні.

Під час самостійної роботи вчитель спостерігає за правильністю виконання завдання, допомагає, слідкує за правильністю постави, організацією робочих місць.

Гра «Накресли названу лінію».

Гру можна провести так: групу поділити на три (2) команди. Від кожної команди по одному представнику викликати до дошки - хто швидше накреслить названу лінію чи позначення за вказівкою вчителя. Гру повторити 3-4 рази.

VIІ. Фізкультхвилинка.

Зупиняємо заняття - робимо зарядку.

Руки вгору, руки вниз

Все в нас по порядку

Руки в боки - нахиляйся,

Наче маятник - хитайся.

За хвилинку відпочили

І за парту тихо сіли.

VII. Продовження самостійної роботи.

1. Дидактична гра «Кожній речі - своє місце». Діти під керівництвом вчителя кладуть інструменти на свої місця в папку, пенал і т. д.

2. Дидактична гра «Піжмурки».

Діти граються у парах. Спочатку один учень розкладає на парті інструменти, інший дивиться і запам'ятовує. Коли другий учень заплющує очі, - перший щось змінює (міняє інструменти місцями, замінює іншими тощо). Другий учень, розплющивши очі, відповідає, що змінилося.

VIІІ. Підсумок заняття.

- Чим ми будемо займатися на заняттях гуртка початкового технічного моделювання?

ІХ. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 2. (2 год.)

Тема. Знайомство з умовними позначеннями лінії згину, лінії видимого контуру, лінії надрізування, прорізування, відрізування, місця нанесення клею. Практична робота. Креслення геометричних фігур (квадрат, коло, прямокутник, трикутник). Види креслень. Виготовлення поробок на основі розгортки коробочки.

Мета. Ознайомити дітей з умовними позначеннями лінії згину, лінії видимого контуру, лінії надрізування, прорізування, відрізування, місця нанесення клею, з видами креслень, з прийомами різання паперу ножицями по прямих лініях, правилами безпечної роботи з ножицями, їх будовою. Навчити креслити геометричні фігури (квадрат, коло, прямокутник, трикутник). виготовляти поробки на основі розгортки коробочки. Закріпити вміння користуватися шаблоном. Розвивати вміння працювати за зразком. Виховувати наполегливість у праці, точність у виконанні робіт.

Обладнання. Цупкий папір, ножиці, прості олівці.

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

До початку заняття чергові під керівництвом керівника гуртка розкладають на робочих місцях необхідні інструменти і матеріали.

II. Організаційний момент.

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

На занятті не дрімати,

А старанно працювати.

Девізом сьогоднішнього заняття є вислів: «Фантазери, див творці - наші юні креслярці».

III. Повідомлення теми і мети заняття.

- Діти, з яким матеріалом ви працювали на останньому занятті? (З папером.)

- А для чого людям папір? (Щоб на ньому писати, малювати, креслити.)

- На папері можна не тільки писати, малювати, його можна перегинати і складати, виготовляти з нього різноманітні вироби. Папір прийшов до нас із сивої давнини. Назву свою він отримав від тропічної рослини папірусу, на стеблах якого писали ще в Стародавньому Єгипті. Вперше виготовили папір у Китаї. Зараз важко уявити, як би люди обходилися без паперу.

- Діти, до нас на заняття завітала Мудра Сова з лісової школи з незвичайним проханням. Звірятка хочуть заготовляти корми, а от коробок у них немає. От Сова і просить вас допомогти звіряткам. Чи зможете ви це зробити?

IV. Розгляд зразка.

- Сова принесла вам декілька зразків. Розгляньте їх.

V. Технологія виготовлення виробу.

VI. Планування наступних трудових дій. Закріплення нового матеріалу.

Побудувати за клітинками зошита: 1) квадрат зі стороною 3см;

2) прямокутник з довжиною 4см та шириною 2см.

Окремі гуртківці мають значні труднощі у розпізнаванні геометричних фігур та співвіднесенні їм відповідної назви. Найскладнішими для них є тривимірні об'єкти та фігури, що мають дуже схожу назву. Наприклад, діти плутають назви «прямокутник» і «прямокутний трикутник».

Завдання. Яку спільну назву можна дати фігурам, які зображені на малюнку. Це завдання допомагає з'ясувати в гуртківців рівень узагальнення, уміння виділяти спільні ознаки групи (множини) фігур, тобто бачити чотирикутник (паралелограм) у будь-якому розміщенні.

Завдання. Скільки трикутників на малюнку?

 

Щоб сформувати такі уміння, доцільно пропонувати спеціальні вправи.

1. Назвати предмети або їх частини з навколишнього середовища, що нагадують певні геометричні фігури.

2. Що спільного між променем - геометричною фігурою та променем від ліхтаря?

3. Назвати частини будинку, які нагадують геометричні фігури. Чому саме форма прямокутника переважає тут? Чи випадково це? Чому вікна, двері, стеля, стіни в будинках мають форму прямокутників?

У процесі навчання гуртківці ознайомлюються з малюнком, ескізом, кресленням, тощо. Використання різних зображень на заняттях сприяє розвитку графічної грамотності учнів, осмисленню засвоєного матеріалу. У процесі виконання побудов, вимірювань гуртківці набувають умінь орієнтуватися в просторі, розрізняти форму, величину, напрям тощо. Уміння учнів побачити квадрат серед прямокутників, відрізнити правий бік від лівого, визначити положення чи напрям допомагають сформувати в них загальні уявлення про геометричну форму, напрями.

Основним елементом малюнка є лінія-межа, контур предмета. Важливо, щоб учні навчилися розрізняти лінії за формою (пряма, крива, ламана), за розміщенням у просторі (вертикальна, горизонтальна, похила), вільно могли оперувати ними як у думці, так і практично.

Вчити учнів проводити лінії доцільно у процесі ознайомлення з ламаною, прямою, кривою, променем, відрізком, їх властивостями та взаємним розміщенням.

Формуванню відповідних умінь сприяють вправи на читання і побудову графічних зображень.

1. Назвати геометричні фігури, подані на малюнку.

2. Яку спільну назву можна дати фігурам? Чи є серед фігур на цьому малюнку квадрат, прямокутник, трикутник?

3. Накреслити кожну фігуру окремо.

Розвивати уяву гуртківців та вміння відтворювати сформовані образи допомагають і такі вправи:

1. Уявити горизонтальний відрізок довжиною 5см. Провести подумки з обох його кінців вертикально вниз відрізки по 3см. Кінці відрізків сполучити відрізком. Яка фігура утворилась?

2. З точки А провести подумки два відрізки довжиною по 4см під прямим кутом один до одного. Кінці відрізків сполучити відрізком. Яка фігура утворилась?

3. Сполучити відрізком подумки: а) протилежні вершини квадрата; б) середини протилежних сторін квадрата. Які фігури утворилися? Скільки їх?

4. Провести подумки пряму і позначити на ній три точки. Скільки утворилось променів?

Важливо домогтися, щоб гуртківці читали графічні зображення і виконували геометричні побудови, удосконалювали навички вимірювання, розвивали окомір.

Вправи на розвиток творчого мислення, фантазії, уяви, конструктивного мислення:

• Поставте червоним кольором точку в середині кола, але поза квадратом.

• Синім кольором поставте точку так, щоб вона була в середині кола і в середині квадрата.

• Зеленим кольором поставте точку так, щоб вона була в середині квадрата, але поза кругом.

• Жовтим кольором поставте точку так, щоб вона була і поза кругом, і поза квадратом.

Під час виконання креслень застосовують лінії різної товщини.

• Суцільною товстою основною лінією позначають контур предмета або деталі, місця відрізання, надрізання.

• Штрих-пунктирною тонкою лінією з двома крапками позначають місця згину (перегину).

• За допомогою розмірних ліній (тонких ліній зі стрілочками) показують розміри предмета або деталі. Всі розміри на кресленнях прийнято давати у міліметрах без позначення одиниці вимірювання. Лише для гуртківців першого та другого років навчання їх дають у сантиметрах з позначенням біля цифр одиниці вимірювання. Розміри проставляють завжди над розмірною лінією, зліва направо.

• Місця нанесення клею і склеювання з лицьового боку позначають штриховкою, виконаною похилими суцільними лініями. А ті самі місця на зворотному боці позначають штриховими похилими лініями.

• Стрілками показують напрямок перегинання паперу, з'єднання окремих деталей та скручування ниток.

• Порядкові цифри або букви на картках показують, у якій послідовності виконувати виріб.

VII. Повторення правил техніки безпеки.

VIII. Самостійна робота.

Креслення геометричних фігур (квадрат, коло, прямокутник, трикутник). Написання від руки умовних позначень на кресленнях у робочих зошитах. Виготовлення коробок на основі розгортки коробочки.

Фізкультхвилинка.

IX. Продовження самостійної роботи.

Під час самостійної роботи вчитель допомагає окремим учням, дає поради.

X. Оцінювання виробів.

Вчитель дає словесну оцінку виготовленим виробам, вказує на недоліки, підкреслює, що, попри всі недоліки в роботі, старалися всі гуртківці.

XI. Підсумок заняття.

  •               Що ми сьогодні вчилися виготовляти?
  •               Чи сподобалося вам працювати з папером?

XІI. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 3. (2 год.)

Тема. Поняття про симетрію, симетричні фігури, вісь симетрії. Симетричне вирізування. Практична робота. Проведення дослідів із дзеркалом, визначення симетричних фігур і фігур симетричних одна одній.

Мета. Ознайомити дітей із поняттям симетрії, симетричних фігур. Закріпити вміння учнів прийомами різання паперу ножицями по прямих і кривих лініях, правилами безпечної роботи з ножицями, їх будовою. Розвивати обране сприйняття навколишнього світу, уяву, фантазію. Виховувати акуратність, точність у виконанні роботи.

Обладнання. Папір, ножиці, шаблони, прості олівці.

 

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

Перед заняттям вчитель готує необхідне обладнання.

II. Організаційний момент.

Давайте усмішки усім дарувати:

І друзям, сестричці, і мамі, і тату.

Хай радість злітає у небо, як птах,

І добрі слова у нас всіх на устах.

- Добрий день! Я дарую вам усмішку, гарний настрій, тепле слово. Поділіться і ви своєю усмішкою з другом.

III. Повідомлення теми і мети заняття.

- Сьогодні на заняття до нас знову прийшли ваші давні знайомі Гвинтик і Шпунтик. Вони принесли вам для роботи інструмент, яким самі користуються. Вгадайте, що це.

Майстер викував уміло два однакові ножі.

Дуже зустрічі зраділи два однакові ножі.

Обнялись, і роз'єднати їх уже ніхто не зміг.

Підкажіть, як називати почали відтоді їх? (Ножиці)

- Правильно, це ножиці. Ножиці бувають кравецькі, канцелярські, господарські, перукарські та інші.

На заняттях гуртка дітям краще користуватися господарськими ножицями з тупими кінцями. Ножиці мають леза, ручки з кільцями, шарнірне кріплення за допомогою гвинтика.

IV. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

Ввести поняття про симетрію, симетричні фігури, вісь симетрії. Симетричне вирізування.

Давайте навчимося різати за допомогою ножиць. Під час різання паперу великий і середній пальці правої руки розмішені в кільцях ножиць, вказівний внизу. Леза розкривають широко і ріжуть папір середньою частиною ножиць, дивлячись уперед на лінію різання. Кінці лез при цьому не змикають повністю, бо будуть надриви.

Якщо ріжуть папір по кривій лінії то повертають не ножиці, а папір, тримаючи його так, щоб добре було видно лінію різання. Розрізняють такі терміни різання паперу ножицями: «розрізати», «відрізати», «вирізати», «надрізати». Термін «розрізати» означає розділити заготовку на дві або більше частин. «Відрізати» - відокремити від цілого якусь частину, що розміщена з краю. «Вирізуючи», відокремлюють частини під цілого, які можуть бути і всередині. Під час «надрізування» ріжуть папір не до краю, а до певного визначеного місця.

V.  Правила техніки безпеки та гігієни праці.

- Гвинтик і Шпунтик приготували для вас ще й повідомлення. (Один гуртківців зачитує.)

Під час роботи ножицями потрібно додержувати таких правил безпеки.

•  Працювати ножицями з тупими кінцями.

•  Передавати ножиці закритими і кільцями вперед.

•  Не можна класти пальці лівої руки на лінію різання.

VI. Самостійна робота.

Проведення дослідів із дзеркалом, визначення симетричних фігур і фігур симетричних одна одній.

VIІ. Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити:

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись,

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх в сторони

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу - все гаразд.

VIІІ. Продовження самостійної роботи.

ІX. Підсумок заняття.

  •               Чи сподобалося вам працювати з папером?
  •               А чи у всіх пальчики були слухняні. Подякуйте їм за гарну працю.

Педагог дає словесну оцінку виробам, вказує на недоліки та помилки.

Х. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 4. (2 год.)

Тема. Витинанки. Основні прийоми виготовлення витинанок. Практична робота. Виготовлення найпростіших витинанок.

Мета. Ознайомити гуртківців з витинанками як видом мистецтва. Показати основні прийоми виготовлення витинанок. Закріпити вміння різати папір ножицями по прямих і кривих лініях. Розвивати уяву. Виховувати почуття прекрасного.

Обладнання. Папір, ножиці, прості олівці.

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

II. Організаційний момент.

Учитель посміхається,

Заняття починається.

Голівки всі схиляються,

Гуртківці стараються.

III. Повідомлення теми і мети заняття.

-У нас сьогодні дуже цікава тема заняття. Ми будемо працівниками майстерні, в якій виготовляють витинанки.

- Витинанки - різноманітні прикраси з паперу, ажурно вирізані ножицями чи ножем з гострим кінчиком. Витинанками ще в давнину часто оздоблювали полички мисників, шаф, етажерок, прикрашали святкові столи, стіни у кімнатах.

Нині у такий спосіб ілюструють дитячі книжки. Залежно від призначення витинанки бувають найрізноманітнішої форми: круглі, квадратні, овальні, на зразок сніжинки, зірочки і т. д. Для їх виготовлення придатний будь-який папір.

Сьогодні на занятті ви навчитеся виготовляти витинанку у формі сніжинки, і ми прикрасимо наш клас до новорічного ранку. Відгадайте загадку.

Наша матінка завія нас із сита всюди сіє.

А як сонце припече - ми струмочком потечем. (Сніжинки)

Сніжинки бувають найрізноманітніші, але всі вони мають симетричні форми.

IV. Розгляд зразка.

Складанки паперові - не звичайні, а казкові. Вчитель демонструє витинанки-сніжинки різноманітних форм.

V. Технологія виготовлення.

- Симетричні форми запозичені у природі. У листочка дерева посередині є вісь симетрії і однакові відгалуження від неї. У комах і пташок крила розміщені симетрично, інакше вони не змогли б літати.

2. Розгляд технологічної картки «Симетричне вирізування».

Для симетричного вирізування папір складають удвоє або в кілька разів. Оскільки віссю в папері буде лінія згину, то не треба різати вздовж згину, можна надрізати тільки невеличкі його частини, інакше деталі розпадуться.

3. Розгляд технологічної картки «Сніжинки».

Сніжинки найкраще виготовляти з цигаркового паперу, паперових серветок, але для тренування доцільно використати списані сторінки зошита.

 

VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

Спочатку вирізують з паперу заготовку квадратної форми (а). Перегинають її навпіл, а потім ще раз, щоб квадрат був складений учетверо (б, в). Обводять за шаблоном контури зображення і вирізують по них (в). Розгортаючи папір, отримують сніжинку чотирикутної форми (г).

VII. Повторення правил техніки безпеки.

Учитель нагадує гуртківцям, як потрібно тримати ножиці під час вирізування, правила техніки безпеки під час користування ножицями.

VIII. Самостійна робота.

Під час виконання гуртківцями завдання, вчитель стежить за виконанням завдання, допомагає у разі потреби тим гуртківцям, у кого з’являються труднощі, слідкує за правильною організацією робочих місць, вносить свої корективи, дає поради кожній групі. Нагадує про охайність під час виконання роботи.

ІХ. Фізкультхвилинка.

X. Продовження самостійної роботи.

XІ. Оцінювання виробів. Відбір на виставку.

Вчитель дає словесну оцінку виробам, вказує на недоліки та помилки.

XІI. Підсумок заняття.

- Що таке витинанка?

- Чи сподобалося вам вирізувати витинанки?

- Який настрій у вас наприкінці заняття?

ХІІІ. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 5. (2 год.)

Тема. Практична робота. Виготовлення поробок із використанням симетричного вирізування (метелик, квіти, сніжинка,). Виготовлення найпростіших витинанок.

Мета. Закріпити вміння різати папір ножицями по прямих і кривих лініях. Вчити дітей передавати характерні особливості зображуваних об’єктів. Розвивати вміння працювати з ножицями, спостережливість. Виховувати акуратність, естетичні смаки.

Обладнання. Папір, ножиці, прості олівці, зразки готових виробів.

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

II. Організаційний момент.

На заняття всі прийшли ви вчитись.

Постарайтесь не лінитись.

І до праці всі мерщій!

Здолайте труднощі усі!

III. Повідомлення теми і мети заняття.

IV. Розгляд зразка.

V. Технологія виготовлення виробу.

VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

VII. Повторення правил техніки безпеки.

VIII. Самостійна робота.

Фізкультхвилинка.

IX. Продовження самостійної роботи.

X. Оцінювання виробів. Відбір на виставку.

Учитель відбирає декілька дитячих робіт для колективного обговорення, залучає гуртківців до активного оцінювання їх якості.

XI. Підсумок заняття.

  •               Чи слухалися вас пальчики під час роботи?
  1.     Прибирання робочих місць.

 

 

 

Заняття 6. (2 год.)

Тема. Загальні відомості про геометричні фігури: прямокутник, квадрат, коло, половина кола, трикутник. Геометричні форми у повсякденному житті. Практична робота. Виготовлення «чарівних» окулярів з круглими, прямокутними, лінзами.

Мета. Розвивати творчу уяву та образне мислення, фантазію; розвивати навички роботи з папером; виховувати охайність, старанність.

Обладнання. Папір, ножиці, прості олівці, клей, пензлики, зразки готових виробів.

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

II. Організаційний момент.

Ми - маленькі майстренята.

Щоби вправно працювати,

Дружні пальчики умілі,

Гей, беріться всі за діло!

III. Повідомлення теми і мети заняття.

Сьогодні у нас незвичайне заняття початкового технічного моделювання. Сьогодні ви всі - не просто гуртківці. Всі ви станете на занятті чаклунами.

Ви запитаєте: «Чому чаклунами?»

А тому, що ви будете створювати «чарівні» окуляри. Все, до чого ви доторкнетесь, буде змінюватись, набувати різноманітні чудернацькі форми. Ви будете сьогодні то конструкторами, то дизайнерами. Вам лише потрібно застосувати все своє вміння, старанність і покликати на допомогу фантазію. А також бути дуже уважними, зібраними, щоб правильно виконати всі завдання.

IV. Розгляд зразка.

V. Технологія виготовлення виробу.

- А тепер давайте подумаємо і пригадаємо, які інструменти і матеріали ми використовуємо на заняттях початкового технічного моделювання.

- Від чого залежить успіх вашої роботи? (Необхідно правильно організувати своє робоче місце.)

VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

- Найперше, що вам необхідно для роботи, - це ваші умілі руки, ваші обдаровані пальчики.

- Скільки пальчиків на руці?

- Як називається кожен з пальчиків?

- Що вони вміють робити?

- Отже, ваші пальчики можуть все робити, потрібно тільки старанність і бажання, щоб вони стали дійсно чудовими майстрами.

VII. Повторення правил техніки безпеки.

-А тепер давайте пригадаємо, як працювати з клеєм?

- Пригадайте, як працювати з ножицями?

- Як потрібно передавати ножиці сусідові по парті?

Ножиці правильно друг мій бере:

Лезо - в долоню, а кільця - вперед.

- Покажіть, як потрібно це правильно робити. (Показ таблиці)

VIII. Самостійна робота.

ІХ. Фізкультхвилинка.

X. Продовження самостійної роботи.

XІ. Оцінювання виробів. Відбір на виставку.

XІI. Підсумок заняття.

Вчитель дає словесну оцінку виробам, вказує на недоліки та помилки.

ХІІІ. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 7. (2 год.)

Тема. Поняття про контур і силует. Порівняння форми оточуючих предметів, технічних об'єктів із формою геометричних фігур. Прийоми вирізування геометричних фігур. Практична робота. Навчання вирізуванню геометричних фігур (овал, трапеція). Виготовлення гри «Математичне доміно». Робота з шаблонами, трафаретами, лінійкою.

Мета. Ознайомити дітей з поняттям «розмітка»; правилами користування шаблоном, трафаретом, лінійкою, олівцем під час розмічання. Вчити економно використовувати матеріал. Закріпити вміння різати папір ножицями по прямих і кривих лініях. Розвивати образне мислення, фантазію. Виховувати активність, творчість, колективізм у дитячій грі.

Обладнання. Шаблони, трафарет, калька, копіювальний папір, папір в клітинку, скріпки, олівці.

 

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

II. Організаційний момент.

III. Повідомлення теми і мети заняття.

- Діти, ви любите гратися?

- А які ігри вам найбільше до вподоби?

- До нас на урок прийшли ось такі геометричні фігури. (Вчитель демонструє.) Чи всі вони вам знайомі? (Діти відповідають, вчитель знайомить з овалом.)

- Погляньте на них. Вони такі сумні. Виявляється, фігурки теж хочуть погратися з дітками, але ви їх ніколи не берете до гри.

- Як же бути? Що потрібно зробити, щоб розвеселити геометричні фігури? (Погратися з ними.)

IV. Розгляд зразка.

V. Технологія виготовлення виробу.

- Давайте сьогодні виготовимо гру «Математичне доміно». Основна мета цієї гри - закріпити знання  про найпростіші геометричні фігури. Заодно і наші фігурки розвеселимо. Працювати будемо у бригадах. (Поділ дітей на бригади.)

- Щоб виготовити роздатковий матеріал різної форми (овал, трапеція), потрібно навчитися користуватися шаблонами, розміткою на папері.

Під час розмічання шаблон розмістіть на заготовці так, щоб залишилося якнайменше обрізків. Тримати його потрібно лівою рукою, притискаючи до паперу, а правою обвести олівцем уздовж зовнішнього контуру зразка.

Трафарет подібний до шаблону, тільки під час розмічання обводять на ньому зображення по внутрішньому контуру. Для перенесення зображення малюнка на заготовку використовують також кальку. Щоб не було зміщення кальки з малюнка, її накладають на малюнок і скріплюють двома скріпками. Легенько обводять олівцем по контурах, що просвічуються крізь кальку.

Зображення з кальки або з друкованої основи переводять на заготовку через копіювальний папір. Його кладуть на заготовку темнішим боком, зверху накладають малюнок і також скріплюють двома скріпками.

Для розмітки зображень прямокутної форми можна використати розлініяний в клітинку папір. Спочатку відлічують необхідну кількість клітинок по довжині і ширині, роблячи помітки. Потім відрізують папір по намічених лініях і отримують шаблон, яким виконують розмітку.

VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

VII.  Повторення правил техніки безпеки.

VIII. Самостійна робота.

Фізкультхвилинка.

Пальчикові вправи

IX. Продовження самостійної роботи.

Під час самостійної роботи педагог допомагає окремим учням, дає поради.

X. Оцінювання виробів.

Педагог відбирає декілька дитячих робіт для колективного обговорення, залучає гуртківців до активного оцінювання їх якості.

XI. Відбір на виставку.

Педагог відбирає декілька дитячих робіт для колективного обговорення, залучає гуртківців до активного оцінювання їх якості.

XIІ. Підсумок заняття.

- Чи вдалося вам виконати поставлене завдання так, як ви хотіли?

- Погляньте на наших гостей. (Вчитель заздалегідь перевернув геометричні фігури іншим боком.)

- Фігурки посміхаються. Вони задоволені і готові з вами погратися. Але спочатку потрібно прибрати робочі місця.

- Чи сподобалося працювати за шаблоном? Трафаретом?

- А хто хотів би продовжити цю роботу?

ХІІІ. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 8. (2 год.)

Тема. Робота з геометричним конструктором.

Практична робота. Виготовлення геометричного конструктора.

Мета. Ознайомити дітей з деталями геометричного конструктора, правилами користування, призначенням. Уточнити уявлення про форму і величину предметів. Закріпити вміння різати папір ножицями по прямих і кривих лініях. Розвивати самостійність мислення, ініціативу, винахідливість у розв'язанні конструкційних завдань, пізнавальну активність гуртківців..

Обладнання. геометричний конструктор, ножиці, папір, олівці.

Хід заняття

I.  Підготовка робочих місць.

II. Організаційний момент.

III. Повідомлення теми і мети заняття.

IV. Розгляд зразка.

V. Технологія виготовлення виробу.

VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

VII. Повторення правил техніки безпеки.

VIII. Самостійна робота.

Фізкультхвилинка.

Зупиняємо заняття - робимо зарядку.

Руки вгору, руки вниз

Все в нас по порядку

Руки в боки - нахиляйся,

Наче маятник - хитайся.

За хвилинку відпочили

І за парту тихо сіли.

IX. Продовження самостійної роботи.

X. Оцінювання виробів. Відбір на виставку.

XI. Підсумок заняття.

ХІІ. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 9. (2 год.)

Тема. Практична робота. Складання з елементів геометричного конструктора силуетів технічних об'єктів (літак, вертоліт, ракета, вантажні автомобілі, пароплав, будинки).

Мета. Розвивати вміння учнів виготовляти предметні аплікації з кольорового паперу. Вчити естетично оформляти аплікаційні роботи. Поглибити знання учнів про світ професій «людина -техніка», ознайомити з поняттям «автомобілі». Виховувати бажання творчо мислити.

Обладнання. геометричний конструктор, таблиця, малюнки різних видів автомобілів, зразки готових виробів, картон, клей.

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

II. Організаційний момент.

III. Повідомлення теми і мети заняття.

1.  Розповідь учителя.

Слово автомобіль буквально означає "той, що сам рухається" (грец. аутос - сам, лат. мобіліс - той, що рухається), машина, призначена для перевезення людей або вантажу.

Вантажні автомобілі використовують для перевезення різних вантажів. Легкові автомобілі призначені для перевезення невеликої кількості людей. Автобуси - це багатомісні автомобілі. Бувають автомобілі військові - бронетранспортери, самохідні установки; спеціальні - амфібії, аеросани, пожежні машини, автокрани; гоночні - для спортивних змагань.

2. Загадки.

Залізний кінь фарбований

І гумою підкований. (Автомобіль)

 

Я не їм вівса, ні сіна.

Дайте випити бензину

Усіх коней обжену,

Куди хочеш побіжу. (Автомобіль)

 

3. Продовження розповіді.

На початку XX століття в основному сформувалась загальна схема автомобіля, в органах керування з’явилося рульове колесо, яке замінило важелі, в атрибутах - сигналізація, освітлення. Постійно зростала швидкість: в 1906 році вона перевищила 200 км/год., а в 1970 році на спеціальному гоночному автомобілі, побудованому в США, був подоланий тисячокілометровий рубіж.

Виробництво автомобілів налагоджено в різних країнах - Німеччині, Англії, Франції, Японії, Італії, США.

В Україні автомобільні заводи, що випускають автомобілі, зосереджені в кількох регіонах. Ось основні підприємства, які займаються або займалися виробництвом автомобілів:

Запорізький автомобілебудівний завод (ЗАЗ) - Запоріжжя. Відомий бренд: ЗАЗ - один із найбільших та найстаріших автомобільних заводів в Україні. ЗАЗ випускав такі моделі, як «Таврія», «Славута», а також автомобілі під марками Chevrolet та Lada за ліцензіями. Протягом останніх років завод переорієнтовується на складання інших марок автомобілів.

Підприємство також займалося виробництвом автобусів і комерційної техніки.

Єврокар - Соломоново (Закарпатська область). Відомий бренд: Skoda. Завод у селі Соломоново спеціалізується на виробництві автомобілів Skoda з 2001 року. Це підприємство є частиною міжнародної корпорації і здійснює збирання автомобілів для українського ринку та експорту.

Богдан Моторс - Луцьк і Черкаси. Відомі бренди: Богдан. У Луцьку раніше випускали легкові автомобілі марки Hyundai та Kia. Проте зараз підприємство більше орієнтується на виробництво автобусів, тролейбусів і військової техніки.

У Черкасах було налагоджено складання вантажівок і легкових автомобілів. КрАЗ

Відомий бренд: КрАЗ спеціалізується на виробництві великовантажних автомобілів, зокрема військової техніки, вантажівок і спецтехніки. Підприємство має стратегічне значення для української оборонної промисловості.

Ці заводи є основними гравцями в автомобільній індустрії України. Більшість з них зараз зосереджена на складанні автомобілів за ліцензією міжнародних компаній або на виробництві спеціалізованої та військової техніки.

 4. Бесіда вчителя.

- На уроці будемо виготовляти предметну аплікацію - автомобіль.

- Що означає слово «аплікація»?

Довідкове бюро. Аплікація — накладання форм різних матеріалів на інший матеріал. Аплікація буває предметна, сюжетна, декоративна.

- Яку аплікацію називають предметною?

Зображення окремих предметів називаємо предметною аплікацією.

Сьогодні ви будете інженерами-конструкторами, тобто розробите будову автомобіля. А весь клас перетвориться на конструкторське бюро. Нам необхідно вибрати головного конструктора й інженера з техніки безпеки.

IV. Розгляд зразка.

- Які це машини - легкові чи вантажні?

- З яких основних частин складається легковий автомобіль? (З кабіни, двигуна, коліс.)

V. Технологія виготовлення виробу.

Для основи беремо щільний папір або картон. Вибираємо колір фону, на якому модель нашого автомобіля і його кольорове вирішення були б чіткими і виразними.

Креслення основних деталей автомобіля виконуємо на зворотній, не зафарбованій стороні кольорового паперу, тому при наклеюванні частин на основу одержимо обернене зображення. Це необхідно враховувати в роботі.

Підготовлені для аплікації деталі викладаємо на основу, перевіряємо правильність будови моделі і лише тоді приклеюємо в певній послідовності.

Необхідно пам'ятати, що аплікація передає предмети узагальнено, умовно. Враховуючи цю особливість, необхідно уникати деталізації, домальовки.

VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

VII. Повторення правил техніки безпеки.

VIII. Самостійна робота.

Вчитель слідкує за роботою учнів, у разі потреби разом з головним конструктором допомагає окремим учням.

Фізкультхвилинка.

Зупиняємо заняття - робимо зарядку.

Руки вгору, руки вниз

Все в нас по порядку

Руки в боки - нахиляйся,

Наче маятник - хитайся.

За хвилинку відпочили

І за парту тихо сіли.

IX. Продовження самостійної роботи.

X. Оцінювання виробів. Відбір на виставку.

Учитель відбирає декілька дитячих робіт для колективного обговорення, залучає гуртківців до активного оцінювання їх якості.

XI. Підсумок заняття.

ХІІ. Прибирання робочих місць.

 

Заняття 10. (2 год.)

Тема. Практична робота. Виготовлення аплікацій із геометричних фігур за зразком (гусениця, жабка, мавпа, каченя) та власним задумом.

Мета. Ознайомити дітей з поняттям «аплікація». Розвивати образне мислення, фантазію. Виховувати точність та акуратність у ході виконання аплікації.

Обладнання. геометричний конструктор, картон, клей, ножиці, пензлик,

Хід заняття

I. Підготовка робочих місць.

II. Організаційний момент.

III. Повідомлення теми і мети заняття.

IV. Розгляд зразка.

V. Технологія виготовлення виробу.

Аплікація - це накладання, нашивання, наклеювання матеріалів різної форми на інший матеріал. Слово «аплікація» в перекладі з латинської мови означає «накладання».

Наклеюють на основу (тло) після того, як усі елементи розміщено у відповідній послідовності (спочатку основні деталі, потім другорядні).

Наносять клей ПВА на аркуші тонким шаром, використовуючи пензлик. Краще наносити клей не на всю поверхню аркуша, а лише краплями на середину і край, потім розмазати по всій поверхні. Якщо клей під час розгладжування аркуша на папері виступає, то не можна його витирати пальцями. Для цього слід використовувати серветку.

VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу.

VII. Повторення правил техніки безпеки.

VIII. Самостійна робота.

Під час виконання гуртківцями завдання, вчитель вносить свої корективи, дає поради кожній групі. Наголошує, що площина аркуша повинна гармонійно заповнюватися аплікацією.

Фізкультхвилинка.

IX. Продовження самостійної роботи.

X. Оцінювання виробів. Відбір на виставку.

Учитель відбирає декілька дитячих робіт для колективного обговорення, залучає гуртківців до активного оцінювання їх якості.

XI. Підсумок заняття.

- Зайчик і Горобчик хочуть мені щось нашепотіти на вушко. Вони говорять, що дуже задоволені вашою роботою.

А вам сподобалося працювати сьогодні на уроці?

  1. Прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

В цій методичній розробці коротко розглянуто підготовку молодших школярів до вивчення геометрії на гуртку початкового технічного моделювання.

Навчаючись в гуртку ПТМ, вихованці мають змогу отримати додаткові знання в цікавій для них області, закріпити практичні навички роботи з креслярськими інструментами. В наступному це стане в нагоді при вивченні окремих тем. Учні набувають умінь і навиків користуватися контрольно-вимірювальними приладами: лінійками, штангенциркулями, кутомірними інструментами.

Просторові уявлення формуються поступово. Найсприятливішим періодом для накопичення просторових уявлень, розвитку просторового бачення, як стверджують фізіологи, психологи, є вік молодших школярів. Вирішальна роль у формуванні, накопиченні просторових уявлень належить наочності, практичній діяльності учнів з просторовими об'єктами навколишнього світу, досвіду дитини, можливості практично звіряти і поєднувати зорові та рухові сприймання та словесно осмислювати їх суть. Завдяки побутовому досвіду учнів відбувається накопичення образів предметів, формується просторове бачення та просторова уява.

Діти в дошкільному віці дуже рано починають орієнтуватися в просторі, осмислюють найпростіші поняття «вгорі», «внизу», «поруч», «близько», «далеко», «в», «на», «під» тощо. Правильність формування просторових уявлень у дітей залежить від коригуючої роботи дорослих, яка спрямована на виправлення помилкових уявлень дитини про розміщення предметів у просторі, визначення відстані між дитиною і предметами тощо.

Виконуючи ці вправи, учні повинні, насамперед, усвідомлювати, про які фігури йдеться. Для цього потрібно пригадати характеристичні ознаки фігури, уявити цю фігуру і виділити її на кресленні. Такі вправи сприяють розвитку вміння орієнтуватися в складних конфігураціях, відокремлювати в них простіші елементи.

Отже, геометрія стане цікавою та посильною для вихованців старшого шкільного віку за умови, якщо в учнів початкових класів буде сформовано необхідний запас геометричних просторових уявлень, понять, розвинена на достатньому рівні просторова уява, мислення. Це створює необхідний фундамент для успішного вивчення систематичного курсу геометрії. Отже, враховуючи принцип наступності, більш раннє осмислення учнями просторових образів геометричних понять значно полегшить осмислення у наступних класах не лише курсу планіметрії, а й курсу стереометрії.

В основу вивчення геометричного матеріалу слід покласти наочність та інтуїцію вихованців, приклади із довкілля, життєвий досвід учнів, виконання побудов.

Колись великий Ейнштейн висловив цікаву думку: «Відкриття неможливо зробити, якщо дотримуватися абсолютної логіки». Що ж потрібно хоча б для маленького відкриття? Відповідь проста - потрібно мислити творчо, мати добре розвинуті творчі здібності.

Одним із основних завдань освіти є формування творчої особистості, але у гуртку не всі діти мають однакові здібності, а ми повинні розвивати їх у кожного гуртківця і на кожному занятті.

Щоб розвивати творчі здібності гуртківців та систематично включати їх у самостійну пізнавальну діяльність, щоб забезпечити співпрацю між дітьми та керівником гуртка, традиційного заняття недостатньо. У зв'язку із збільшенням розумового навантаження на заняттях практикуються такі методичні прийоми, що підтримують у гуртківців інтерес до навчання, бажання займатися моделюванням і математикою, стимулюють їх активність протягом цілого року. Разом із серйозним навчанням на заняття вводяться елементи дидактичної гри або все заняття організовується як гра.

Важливо, щоб педагог зважав на те, що одним школярам досить легко виконати завдання, іншим треба докласти чималих зусиль. А все це пов'язується з різними психічними станами дітей, різним рівнем розвитку тих чи інших психологічних процесів. Щоб забезпечити оптимальні умови розвитку творчої особистості, необхідно правильно розподілити функції між дорослими і дітьми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1.               Іванов, В. О. Основи технічного моделювання для початкової школи.-Київ: Освіта, 2015. - 150 с.
  2.               Кривенко, І. М. Методика викладання технічного моделювання в початкових класах. - Харків: Фоліо, 2016. - 200 с.
  3.               Павленко, О. В. Технічне моделювання в системі позашкільної освіти: методичні рекомендації для педагогів. - Київ: Педагогічна думка, 2018. - 140 с.
  4.               Сухомлинський, В. О. Серце віддаю дітям. - Київ: Радянська школа, 1979. - 380 с.
  5.               Шумейко, Т. М. Практика технічного моделювання: Методичний посібник для вчителів і керівників гуртків. - Київ: Либідь, 2019. - 160 с.
  6.               Фещенко, О. О. Технологія моделювання: Практичний курс для початкової школи. - Дніпро: Навчальна книга, 2020. - 220 с.
  7.               Коваль, В. П. Розвиток технічної творчості у дітей: методика організації гуртків. - Одеса: Маяк, 2017. - 180 с.
  8.               Дорошенко, Л. В. Розвиток практичних навичок на заняттях з технічного моделювання. - Харків: Освіта, 2016. - 130 с.
  9.               Зубрицька, Н. М. Моделювання та його вплив на розвиток технічного мислення учнів початкових класів. - Львів: Світ, 2019. - 110 с.
  10.          Паламарчук, С. І. Формування технічних умінь і навичок у молодших школярів: методичний посібник. - Вінниця: Нова книга, 2018. - 144 с.
  11.          Міністерство освіти і науки України. Програма гуртків початкового технічного моделювання для загальноосвітніх навчальних закладів. - Київ: МОН України, 2020. - 80 с.
  12.          Савченко, О. Я. Державний стандарт початкової загальної освіти: пояснювальна записка. - Київ: Педагогічна думка, 2018. - 60 с.
  13.          Кондратюк, І. М. Організація гурткової роботи з технічного моделювання в початкових класах. -Київ: Академвидав, 2017. - 170 с.
  14.          Ніконов, А. Г. Технічне моделювання для дітей: розвиток конструкторських здібностей. - Харків: Основа, 2020. -150 с.
  15.          Гончарук Н. А. Методика проведення занять з технічного моделювання в початковій школі [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://osvita.ua/school/method/technolog/72884/
  16.          Павленко О. В. Розвиток практичних навичок через технічне моделювання [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://pedrada.com.ua/article/327-tehnchne-modelyuvannya-u-pochatkovy-shkol
  17.          Міністерство освіти і науки України. Програми гурткової роботи для шкільних закладів: технічне моделювання [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/programi-gurtkovoyi-roboti

1

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Одарюк Ярослав
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 жовтня
Переглядів
151
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку