1
Державний навчальний заклад
Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник»
Розглянуто та затверджено
на засіданні методичної комісії
викладачів спеціальних дисциплін
та майстрів виробничого навчання
Протокол № ______ від___________
Голова МК__________В.В. Решетова
Методична розробка
на тему: «Сучасні та ефективні засоби самовдосконалення особистості викладача»
Розробила викладач спеціальних дисциплін: Б.В. Бальвас
м. Запоріжжя 2019р.
ЗМІСТ
ВСТУП 3
І. ДИСТАНЦІЙНІ НАВЧАЛЬНІ КУРСИ 3
1.1. «Prometheus» 4
1.2. ВУМ on-line 4
1.3. EdEra 5
1.4. Coursera 5
ІІ. РЕСУРСИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: 5
ІІІ. ОПАНУВАННЯ ІКТ ТА ЗДОБУТТЯ НОВИХ НАВИЧОК 6 ІV. СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ Й ІНТЕРНЕТ-СПІЛЬНОТИ 6
V. СПЕЦІАЛІЗОВАНІ МЕТОДИЧНІ САЙТИ 7
VI. ІНСТРУМЕНТИ ІКТ 7
ВИСНОВКИ 8
ВСТУП
«Можливо все, на неможливе
просто потрібно більше часу»
Ден Браун
Самовдосконалення педагога це свідомий цілеспрямований процес підвищення рівня своєї професійної компетентності та розвитку професійно значущих якостей у відповідності із зовнішніми соціальними вимогами, умовами професійної діяльності і особистою програмою розвитку
Професійне самовдосконалення майбутнього фахівця відбувається у двох взаємопов'язаних формах – самоосвіта і самовиховання.
Сенс самоосвіти виражається в задоволенні пізнавальної активності, зростання потреби педагога в самореалізації шляхом безперервної освіти.
Суть самоосвіти полягає в оволодінні технікою і культурою розумової праці, в умінні долати проблеми, самостійно працювати над власним вдосконаленням, в тому числі професійним розглянути низку актуальних ІТ-ресурсів і сервісів, якими може скористатись сучасний вчитель за умов наявності доступу до Інтернету та бажання розвиватись. Усі ресурси, що розглядаються, є безкоштовними й апробованими.
Педагоги можуть використовувати їх для самостійного навчання у міжкурсовий період, а також як додатковий навчально-інформаційний ресурс під час курсів підвищення кваліфікації.
І. Дистанційні навчальні курси
Перший ресурс, на який варто звернути увагу, які дають можливість додатково дистанційно підвищити свою кваліфікацію, опановуючи нові формати роботи й інструменти.
Основна перевага таких форм навчання – вільний доступ, вузька спеціалізація напрямків, які можна обирати відповідно до своїх потреб, можливість навчання у зручному для себе місці і в зручний час.
Серед українських ресурсів найбільш популярними і поширеними є три
платформи:
масові безкоштовні онлайн-курси з різних напрямків, які ведуть фахівці з ВНЗ України. Зручність ресурсу у його доступності – матеріали можна проходити в індивідуальному темпі, переглядаючи у зручний для себе час. Така можливість є далеко не на всіх навчальних платформах, деякі після проходження часу курсу закривають доступ до матеріалів, відео і лекцій. У Prometheus такої практики немає, що дуже зручно для вчителів.
(http://online.vum.org.ua) – платформа громадянського дистанційного навчання від Відкритого Університету Майдану, навчальні курси від провідних викладачів бізнес-шкіл, громадського сектору та практиківіз бізнесу. Теми курсів пов’язані з персональним розвитком та діяльністю відкритого суспільства і його формуванням в Україні.
– порівняно молодий проект, розробляє і розміщує якісні онлайн-курси повного циклу, від лекцій до сучасно і доступно розроблених електронних книжок. На сьогодні вже виставлено курси з української мови та література, географія, біологія, англійська мова, фізика, математика, історія України, українська мова та література.
ІІ. Ресурси для вивчення англійської мови:
2.1 LinguaLeo (http://lingualeo.com) – дуже цікавий і яскравий ресурс, розміщує величезну бібліотеку відео, аудіо записів та текстових матеріалів. В арсеналі – персональний озвучений словничок, а також різноманітні види інтерактивних тренувань.
2.2 Duolingo (https://www.duolingo.com/welcome) – зручний, яскравий сайт, містить систему вправ, завдань та аудіо тестів.
ІІІ. Опанування ІКТ та здобуття нових навичок .
Другим не менш важливим ресурсом є участь в очних безкоштовних навчальних програмах, тренінгах і проектах, інформацію про які (а також – про актуальні конкурси, проекти і гранти) можна отримати зі спеціальних електронних розсилок інформаційних інтернет-ресурсів:
ІV. Соціальні мережі й інтернет-спільноти
Третій інструмент, який можна і потрібно використовувати. Сюди можна віднести як широкі освітянські спільноти у мережі Фейсбук (наприклад, «Уміти вчити: спільнота сучасних освітян» (http://bit.ly/2emkAd1) «Teach4teach: Учителя для учителей» (http://bit.ly/2dER2Gk), «Педагогический Клуб» (http://bit.ly/2emgWQu), Хмарні сервіси в освіті» (http://bit.ly/1RPfn5G)), так і вузько спрямовані: «Філософія для дітей / Philosophy for Children» – група, зорієнтована на методики розвитку критичного і креативного мислення (http://bit.ly/1ZAxrah).
Додатково слід назвати спільноти, присвячені роботі з Google: «Сервіси Google для вчителя» (http://bit.ly/2eXhLA4) та «GEG Навчаємося з Google» (http://bit.ly/2eMeIvn), а також окремий сайт «Про сервіси Google» (https://sites.google.com/site/edugservis/home), спеціально призначений для аналізу різних можливостей і сервісів Google.
V. Спеціалізовані методичні сайти
Окремим інструментом і помічником в роботі вчителя також є (детальний перелік таких сайтів подано, наприклад, в «Базі інтернет-ресурсів для освітян Івана Іванова» http://www.ict.in.ua/res, а також у «Базі освітніх ресурсів від Відділу неформальної та інформальної освіти для дорослих ІМЗО МОН України» http://bazaosvitnihresursiv.blogspot.com/p/blog-page_26.html), та сайти із готовими розробками уроків (наприклад, гіпермаркет знань В.Співаковського (380 кейс-уроків, які можна використовувати у школі – http://keys.edufuture.biz), портал InternetUrok.ru http://interneturok.ru та інш.).
VI. Інструменти ІКТ
Які роблять навчальну й організаційну діяльність простішою і зручнішою:
Трелло (https://trello.com) – надзвичайно зручний сервіс для командної роботи над проектами, який також можна використовувати як власний органайзер, розміщуючи на віртуальних дошках стікери з подіями і дедлайнами.
Сервіс https://www.thinglink.com, в якому дуже зручно виконувати інтерактивні малюнки (приклад готової роботи – https://www.thinglink.com/scene/719554671789735937#)
Надзвичайно простий сервіс для створення колажів –http://www.getloupe.com.
Evernote – інтерактивний щоденник-органайзер, в якому дуже зручно зберігати матеріали різних форматів: записи, малюнки, цитати з сайтів, гіперпосилання і прикріплені файли (https://evernote.com).
Сервіс для створення інтелект-карт (mind-map), популярність яких сьогодні надзвичайно зростає через широкий спектр використання (при плануванні, для кращого запам’ятовування, для презентування ідей, мозкових штурмів і т.д.) зручно використовувати безкоштовний сервіс coogle.it.
І слід зазначити про психологічну частину нашої роботи і частіше це стрес:
Психологія стресу та способи боротьби з ним (курс на «Прометеус»)
https://courses.prometheus.org.ua/…/KU…/Psy101/2014_T1/about
Десять порад як подолати стрес” Тайсон Лернер http://bit.ly/2rZmoPb
Висновки
Перелік і опис подібних корисних ІТ-інструментів (різних за ступенем складності і якості продукту) можна продовжувати й далі, адже технологій, які можна використати у навчальній діяльності, насправді дуже багато, й усі вони постійно оновлюються і змінюються. Тому ми зазначили лише ті, які найуспішніше пройшли апробацію під час використання у навчальному і організаційному процесах та є простими для освоєння. Адже технології, як влучно підкреслив свого часу Біл Гейтс – це і справді всього лише інструмент.
Коли людина бажає розвиватися і робити свій предмет цікавим для інших (без різниці, чи це урок у класі, семінар у коледжі чи лекція в інституті післядипломної освіти) – вона обов’язково знаходитиме і використовуватиме ефективні інструменти й ІКТ-ресурси, які їй в цьому допоможуть. І чим більше таких творчих і захоплених освітян працюватиме на різних рівнях освітньої системи, тим більше шансів в української освіти швидко й успішно перерости стару «інформаційну»