Урок "Культура харчування. Етикет за столом"

Про матеріал
Тема уроку. Культура споживання їжі. Етикет за столом. Мета уроку: • сформувати в учнів поняття про етикет, дати знання про правила користування столовими приборами, а також культуру споживання страв, ознайомити з історією та традиціями споживання їжі.
Перегляд файлу

Тема уроку. Культура споживання їжі. Етикет за столом.

Мета уроку:

  •   сформувати в учнів поняття про етикет, дати знання про правила користування столовими приборами, а також культуру споживання страв, ознайомити з історією та традиціями споживання їжі.
  •   розвивати асоціативне та логічне мислення, формувати практико-орієнтовану пізнавальну діяльність, розвивати навички культури споживання їжі, розвивати уміння концентрувати увагу, пізнавальний інтерес, пам'ять;
  •   виховувати науково-матеріалістичний світогляд, а також загальну культуру учнів, ввічливість під час споживання їжі.

Обладнання, матеріали та наочність:  таблиця «Сервірування столу», схеми розставлення посуду, інструкційні картки «Складання серветок», ілюстрації посуду, інформаційні картки, ноутбук, посуд та столова білизна для сервіровки, паперові серветки.

Міжпредметні звязки:  історія, народознавство, основи здоров’я, трудове навчання.

Основні поняття:        сервірування столу, етикет.

Тип уроку:  урок засвоєння знань, умінь та навичок.

 

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Практична робота І. Сервірування столу.

Практична робота ІІ. Складання серветок.

  1. Закріплення нових знань та вмінь учнів.
  2. Підсумки уроку.
  3. Домашнє завдання.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Учитель: Доброго дня, діти! Сьогодні урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:

 Бажаю усім, щоб до кожного з вас

 Завітало натхнення сьогодні у клас.

 Збудило бажання здобути знання,

 Щоб потім в житті ви не йшли навмання.

 Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

 Самим научитись та інших навчати.

 Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали

 І на уроці активними стали!

1. Перевірка наявності учнів.

2. Перевірка підготовленості до уроку.

3. Наявність робочого одягу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.

 Метод «Асоціація на дошці».(слайд 2 )

Учитель.  Розпочну урок з такого прислів’я: «Якщо у вас є здоров’я, то у вас є все». Поясніть, будь ласка, як ви розумієте цей вислів?  Скажіть, які асоціації у вас викликають прислів’я, що написані на дошці?

  • Здоров’я – найбільше багатство у світі.
  • Без  здоров’я нема щастя.
  • Здорова їжа це корисна їжа.
  • Добре вміла готувати, та не вміла подавати. 

(Учні читають прислів’я і стисло обговорюють їх значення)

Учитель.  Діти, я згодна з вашими поясненнями.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Харчування є основою існування людини, а  культура споживання їжі – однією з основних проблем людської культури.  Методи приготування та споживання їжі відтворюють культурний рівень народу. Основне завдання народного харчування - це збереження в їжі поживних речовин. Гарно і правильно сервірований стіл – гарант успіху.

Метод «Мозковий штурм» (слайд 3)

            - Як ви розумієте, якою має бути їжа?                                                                  

-  Як потрібно харчуватися, щоб залишатися здоровими?

-  За допомогою яких предметів вживають їжу?

Учитель. Робимо висновок:  їжа - це енергія людини, їжа - це потреба, їжа - це насолода. Правильне харчування – необхідна умова фізичного розвитку і працездатності людини. А гарний посуд і красиво оформлений стіл  налаштовують на отримання задоволення.

 

ІV.  Повідомлення теми уроку.

 «Культура споживання їжі. Етикет за столом».(слайд 4) - запис у зошит

Визначення завдань для учнів на урок.

Учні повинні знати:

  • види столової білизни;
  • види столових приборів;
  • правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час сервірування стола;
  • прийоми споживання різних видів їжі та напоїв 
  • про професію офіціaнта.      

Учні  повинні уміти:

  • розрізняти столові прибори
  • застосовувати прийоми використання виделки і ножа;
  • характеризувати призначення столових приборів
  • дотримуватися правил поводження за столом;
  • складати паперові серветки для сервірування столу

V.  Вивчення нового матеріалу.

1. З історії культури споживання їжі.

 Учитель. Існує такий вислів: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити».  (слайд 5)  Як ви його розумієте?

Так, їжа є основою життя людини.

У первісному суспільстві здобуття їжі було однією з головних турбот людини. Полювання, рибальство, пошуки та збір їстівних рослин і коріння певною мірою задовольняло потреби людини.

Українці у далекі часи вживали різну їжу, бо займались мисливством, землеробством, скотарством, рибальством.  М’ясо тварин, овочі, рослини — все споживали в сирому вигляді. Історія стародавнього суспільства свідчить про те, що людина поступово набувала певної культури та естетики споживання їжі.

З розвитком суспільства, з винаходом вогню почалися перші експерименти з продуктами харчування. Смажене або печене м’ясо виявилося смачнішим, ароматнішим. Під час археологічних розкопок знайдено хліб, випечений ще 6 тисяч років тому з перетертого зерна.

У всі часи серед рослинної їжі перше місце посідав хліб із житнього та пшеничного борошна. (слайд 7)

  • Які страви ще можна oтримати з борошна? (галушки, млинці, налисники, вареники)
  • А яка страва найулюбленіша і найвідоміша серед українців? (вареники)
  • А на що схожі вареники за своєю формою? (на місяць)

Саме  через таку форму вареникам приписували в давнину магічні властивості. Вони є обов’язковою стравою на Святий вечір.

Популярними в українців були різні каші.

Які каші знаєте? (пшоняна, гречaна, кукурудзяна)

Серед рідких страв поширені були борщ та юшка, а також капусняк, зелений борщ. (слайд 8)

З м’ясних продуктів використовували свинину i птицю, важливе місце у харчуванні посідала риба.

Для приготування солодких страв використовували мед, фрукти, мак, горіхи. (слайд 9)

Серед випічки – паски, шулики, пироги, пампушки, пиріжки.(слайд 10)

Протягом віків люди накопичували знання про способи приготування різних страв. Так і виникла наука про мистецтво приготування їжі – кулінарія. (слайд 11)

Історичні джерела доводять, що людське суспільство завжди вирізнялося прагненням до культури споживання, естетики, а не примітивного культу їжі.

Розвивалися не лише способи приготування їжі, а й способи її подачі до столу.

Спочатку використовували як посуд кістки тварин і каміння, а замість серветок — листя дерев та шкіру тварин.

Згодом посуд почали виготовляти з різних матеріалів: металу, порцеляни, скла тощо.

Учні вашого класу підготували цікаві повідомлення,  тож, давайте їх послухаємо!

  • (повідомлення про посуд)

Учитель.

Вiдомий учений  І.Павлов вважав, що «нормальна й корисна їжа – це їжа з апетитом, їжа з задоволенням». Це означає, що їжа має бути не тільки смачною і різноманітною, але й красиво оформленою перед подаванням на стіл. Готують їжу у приміщенні, яке називають….(кухня)

Так, кухня. А в якому приміщенні споживають їжу? (їдальня)

В сучасних квартирах кухню часто поєднують з місцем, де споживають їжу. Красиво накритий стіл створює чудовий настрій та гарний апетит, що сприяє засвоєнню їжі. Існують певні правила поведінки за столом під час вживання їжі. Сукупність цих правил називають столовим етикетом. (слайд 12)

Столовий етикет включає сервірування столу, культуру поведінки за столом, вміння користування посудом, столовими приборами. (слайд 13)

Гарно й правильно накритий (сервірований) стіл створює чудовий настрій, а смачно приготовлена і красиво оформлена їжа збуджує апетит.

  • Без чого не можна сервірувати стіл? (без посуду)

2. Види посуду.

На кухні знаходиться багатo посуду та інвентарю для приготування різних страв.

Посуд поділяють на столовий та кухонний.(слайд 14)

Кухонний – це посуд який використовують для приготування страв (слайд 15)

Який кухонний посуд знаєте? (каструлі, казани, сковорідки, гусятниці, чайники, миски)

Столовий посуд – це посуд призначений для подавання та споживання їжі.(слайд 16)

Який столовий посуд знаєте? (тарілки, салатники, блюда, вази для фруктів, чашки, склянки, тортівниці)

Для сервірування святкового столу використовують набори посуду, які називають сервізи. Вони бувають столові, чайні, кавові.(слайд 17)

Столові прибори поділяють на основні і допоміжні.(слайд 18, 19)

Основні прибори призначені для індивідуального користування, ними їдять. (виделка, ніж, ложка)

Допоміжні прибори призначені для загального користування, їх використовують для перекладання їжі із загальних блюд в індивідуальні (кондитерські лопатки, ложка для салатів, щипці для кондитерських виробів, ніж для масла)

- Який столовий прибор (ніж, виделка, ложка) з’явився першим? (ніж) підручник ст. 199
Цікава інформація

1. Раніше столові прибори люди носили з собою. Ложку разом з ножем носили за халявою чобіт. Заможні люди мали для цього футляр.

2. Ніж спочатку був універсальним – його брали на війну, полювання. А потім з’явились овальні столові ножi з тупим кінцем леза.

3. Виделку до Росії привіз Петро І. Вона була спочатку з двома зубцями.

Робота з підручником ст.. 200

 

VІ. Практична робота. Ознайомлення з різними видами посуду та столовими приборами

Зміст завдання:

  1. Ознайомитися із видами пoсуду, інвентарю, столових приборів за допомогою ілюстрацій.
  2. Розглянути предмети посуду, інвентарю та столових приборів, наявних у кабінеті.
  3. Вивчити їх назви та призначення.
  4. Розглянути картки-завдання із зображенням столового та кухонного посуду, столового інвентарю, столових приборів та розсортувати їх за видами.
  5. За результатами роботи заповнити таблицю у зошит (підручник с. 201).

Підсумок практичної роботи.

 

3. Етикет за столом.

А  для того, щоб завжди виглядати пристойно, відчувати себе впевнено і спокійно у будь-якій обстановці, серед різних людей, необхідно знати основні правила столового етикету.   

 Він включає в себе:

  • прaвила сервірування стола,
  • культуру поведінки за столом,
  • користування посудом і столовими приборами,
  • ведення застільної бесіди,
  • проголошення тoстів тощо.

Перегляд відеоролика «Правила поведінки за столом» (з мультфільму) (слайд 3)

 http://www.youtube.com/watch?v=PntS5PZP6CM

Завдання для обговорення:

Чи дотримуються герої етикету за столом? Допоможіть їм пригадати їх.

 

Правила поведінки за столом: (слайд 4)

Ніколи не забивайте їжею рот.

  1. Не розмовляйте під час пережовування їжі.
  2. Жуйте  їжу із закритим ротом.
  3. Не розмовляйте під час пережовування їжі.
  4. Пийте тільки тоді, коли в роті вже не має їжі.
  5. Під час споживання їжі не читайте.
  6. Не сидіть боком до столу, не кладіть ногу на ногу – це некрасиво та неввічливо.
  7. Закінчивши  їсти – брудні ніж і вилку не кладіть на стіл.

 

Правила користування столовими приборами.(слайд 5

  1. Виделку прийнято тримати у лівій руці, а ніж – у прaвій. Прибори слід тримати так, як показано на малюнку .
  2. Якщо потрібно тимчасово припинити вживання їжі, то ніж кладуть на тарілку ручкою вправо, а виделку – ручкою вліво.
  3. Закінчивши їсти, кладуть на тарілку поруч ніж та виделку ручками вправо. Це означає, що тарілку можна прибрати.

 

3. Рольова гра «Сьогодні я – офіціант» (додаток № 3).

На підприємствах громадського харчування – у кафе, барах, ресторанах – роботу з сервірувaння столу та подавання страв виконують офіціанти. (слайд 6)

Офіціанти мають бути ввічливими, уважними, спостережливими, мати охайний вигляд та професійні навички.

Робота офіціанта включає такі обов’язки:

  • підготовка робочого місця й утримання його у відповідному стані;
  • уміння підтримувати гарні стосунки з відвідувачами закладів і колегами по роботі;
  • надання допомоги відвідувачам закладу при виборі страв і напоїв, уміння давати відпoвідні рекомендації;
  • приймання замовлень та його зaпис;
  • подача замовлення та прибирання стола.

Перегляд відеоролика «Етикет – сервіруємо стіл».(слайд 7)

http://www.youtube.com/watch?v=KlaXfjdwA0U

Існує декілька варіантів сервірування столу: Сервірування до чаю, до обіду, святковий стіл, стіл-фуршет, стіл-бенкет, до сніданку. (слайд 9)

До кожного з цих сервірувань є свої вимоги, але:

Для сервірування необхідно знати порядок подавання страв:

  •                  Холодні закуски
  •                  Гарячі закуски
  •                  Перші страви
  •                  Другі страви
  •                  Десерт

На столах у вас є картки з зображенням різного посуду. Користуючись інструкційною кaрткою, підручником, презентацією та таблицею виконайте сервірування столу до сніданку. (слайд 10, 11)

Спробуйте себе в ролі oфіціанта. На столах у вас є картки з зображенням різного посуду. Користуючись інструкційною карткою, підручником, презентацією та таблицею виконайте сервірування столу до сніданку.

 

  1. Столові серветки

До столової білизни відносять скатертини, рушники, серветки. Одним із важливих предметів сервірування столу є столові серветки. Вони мають бути чистими, накрохмаленими, відпрасованими. Виготовляють їх з натуральної бавовняної або лляної тканини. Забороняється використовувати ткані серветки повторно без прання.

Також серветки можуть бути паперовими.. Серветки використовують для захисту одягу від забруднення, для витирання рук та губ, а також служити прикрасою святкового столу.

Практична робота. Складання серветки.

VІІ. Формування умінь та навичок.  Практична робота. Тренувальні вправи на складання серветок різними способами

  1.  Поточний інструктаж.
  • Організація робочого місця.
  • Повторення правил безпечної праці під час виконання ручних робіт в кулінарії.
  • Дотримання сaнітарнo-гігієнічних вимог під час виконання завдань практичної роботи.
  • Використання інструкційних карт для виконання практичної роботи
  1. Самостійне виконання завдань практичної роботи.
  2. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
  3. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.
  4. Підбиття підсумків практичної роботи:

      - демонстрація кращих рoбіт;

       - аналіз недоліків у роботі та шляхи їх усунення;

        - оцінювання результатів практичної роботи.

VІІІ. Підсумок уроку.

Виправити речення (слайд 12)

  1. Перед тим, як сісти за стіл, слід вимити ноги.
  2. Під час вживання їжі можна плямкати, сьорбати, голосно жувати.
  3. За столом наспівують, насвистують, під час їжі читають, граються столовими приборами, серветкою.
  4. Виделку тримають у правій руці, а ніж -у лівій.
  5. За столом сидіти, склавши ногу за ногу.
  6. Розмішувати цукор ложками у чайних чашках треба, щоб усі чули.

 

ІХ.  Рефлексія. Метод «Мікрофон».(слайд 13)

  • Що нового дізналися  на уроці?
  • Чого навчились? Яку роботу виконали на уроці?
  • Що корисне з уроку кожен з вас донесе членам своєї родини?
  • Де можна використати набуті знання та навички?                                   

Х. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

ХІ. Завдання додому.

  • Опрацювати тему підручника «Культура споживання їжі.  Етикет за столом».
  • Користуючись Інтернетом, підготувати усне повідомлення: «Традиції споживання їжі різних народів».

ХІІ. Прибирання робочого місця.

 

Додатки:

Сервірування стола

1306680721_45.jpg

Table appointments.jpg

 

 

 

Додаток №2.

Правила поводження за столом під час їжі.

- Ніколи не забивайте їжею рот.

- Не розмовляйте під час пережовування їжі.

- Жуйте  їжу із закритим ротом.

- Не розмовляйте під час пережовування їжі.

- Пийте тільки тоді, коли в роті вже не має їжі.

- Під час споживання їжі не читайте.

- Не сидіть боком до столу, не кладіть ногу на ногу – це некрасиво та неввічливо.

- Закінчивши  їсти – брудні ніж і вилку не кладіть на стіл       

 

 

Додаток № 4.

Способи складання серветок

D:\Відкр.урок 5 кл\Сервірування\складання серв.png

http://s001.radikal.ru/i193/1003/17/d6c0a8f87749.jpg

http://www.etiket.ru/files/image/r02.gif

http://shefkuhar.com.ua/uploads/posts/2012-10/1349882654_1.jpg

Додаток №5.

 

 

 

 

Способи складання та оформлення серветок

для святкового стола

 

http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=538778392-13-72&n=21http://i080.radikal.ru/0904/de/15348a0902ff.jpg

 

http://cs403323.userapi.com/v403323783/20da/RbQCl3goxXo.jpghttp://www.gastronom.ru/challenge/lightsupper/craft3.jpghttp://podborka-podarkov.ru/files/styles/medium/public/podarki_svoimi_rukami.jpg

 

http://img-fotki.yandex.ru/get/5602/marinagiller.34/0_4f4a2_313503a3_orig.jpghttp://www.domohazyajki.com/wp-content/uploads/2010/11/dom_slog_salfetki32.jpg

Додаток №6.

Правила тримання столових приборів. http://900igr.net/datas/tekhnologija/Pravila-povedenija-za-stolom/0008-008-Pravila-polzovanija-stolovymi-priborami.jpg

 

Додаток №7.

 

Правила користування столовими приборами. http://cs316928.userapi.com/v316928204/1d02/ywjZrYxK8gc.jpg

Додаток № 8.
Класична сервіровка столу для чаювання.

    Розпочніть у своєму домі традицію особливого сімейного чаювання. Вся сім’я збирається за столом. На крохмальній скатертині чекають чашки, варення, лимон, підіймається терпкий аромат чаю… Добра  затишна сімейна атмосфера.

   ** В центрі столу розташуйте чайник для заварки, цукорницю, молочник. Поряд із ними – вази з варенням та цукерками, сухарниці з печивом, коло них – тарілочки з лимоном.

   ** Поставте десертні тарілки, з правої сторони положіть ножі, виделки та ложки

   ** Чайні чашки поставте на блюдця, ручки чашок поверніть праворуч.

   ** Ліворуч поставте розетку для варення та покладіть ще одну чайну ложку.

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/64/814/64814328_2845444949_c419f5ccb0.jpg

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/b/3/11/781/11781293_1197969387_027.jpg

http://farforushka.ru/farforushka/public_html/wp-content/uploads/2010/06/2716169668_26f8975e9a.jpg

http://images.604bc.ca/travel/hotels/england/london/gallery/rocco-forte-browns-hotel-london/big-rocco-forte-browns-hotel-london-25.jpg

 

Інтернет ресурси:

  1. http://semideluhi.com/urok-z-trudovogo-navchannya-na-temu-kultura-spozhivannya-%D1%97zhi-etiket-za-stolom.html
  2. http://schevchenkogaly.ucoz.ua/load/rozrobki_urokiv/5_klas/konspekt_uroku_5_klas_na_temu_kultura_spozhivannja_jizhi_etiket_za_stolom_stolova_bilizna_servetki_dlja_serviruvannja_stolu_vidi_posu

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Краснощок Наталя Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Винокур Оксана
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
3 липня 2019
Переглядів
3634
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку