Методична розробка «Технологія виготовлення моделі ракетоплану з цупкого паперу»

Про матеріал
Пропонована методична розробка допоможемо всім вчителям та керівникам гуртків у позашкільній освіті, які будуть проводити заняття, пов’язані з виготовленням моделей техніки - і зокрема найпростіших ракетно-космічних моделей. Віковий розбіг контингенту дітей-учасників моделювання запропонованого моделі ракетоплану - від семи до десяти років. Ця методична розробка дозволяє націлити дітей-учасників моделювання на пошук, отримання і засвоєння знань, на виконання найпростіших модельних робіт своїми руками. Ця методична розробка може зацікавити і бути корисною як вчителям середніх шкіл для роботи з дітьми у позакласний час, так і для керівників багатьох позашкільних гуртків, оскільки проблема підвищення загального рівня освіти дітей, збільшення їх можливостей додатково отримувати знання, набувати нові трудові навички є дуже актуальною у сучасному суспільстві.
Перегляд файлу

 УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ

ДНІПРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ В МІСТІ КИЄВІ

ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

СТАНЦІЯ ЮНИХ ТЕХНІКІВ –

ЦЕНТР НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ МОЛОДІ

 

 

 

 

Методична розробка

 

«Технологія виготовлення моделі

ракетоплану з цупкого паперу»

 

 

 

Автор:

 

Чебаненко Сергій Володимирович,

методист, керівник гуртка

«Ракетомоделювання

та космічні технології»

Станції юних техніків –

Центру науково-технічної

творчості молоді

Дніпровського району м.Києва

 

 

 

 

 

Київ – 2020

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

1. Вступ

2. Мета  проведення занять з ракетно-космічного моделювання

3. Практичні рекомендації щодо проведення заняття з моделювання ракетно-космічної техніки

 

3.1. Загальні питання проведення заняття з моделювання ракетно-космічної техніки

 

3.2. Матеріали і інструменти, що потрібні при виготовлені моделей

 

3.3. Дидактична і методична типологія заняття

 

4. Хід заняття  з ракетно-космічного моделювання

 

4.1. Організаційна частина

 

4.2. Основна частина (практична робота)

 

4.3. Підсумкова частина

 

5. Література

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анотація

 

Пропонована методична розробка  допоможемо всім вчителям та керівникам гуртків у позашкільній освіті, які будуть проводити заняття, пов’язані з виготовленням моделей техніки - і зокрема найпростіших ракетно-космічних моделей. Віковий розбіг контингенту дітей-учасників моделювання запропонованого моделі ракетоплану - від семи до десяти років. Ця методична розробка дозволяє націлити дітей-учасників моделювання на пошук, отримання і засвоєння знань, на виконання найпростіших модельних робіт своїми руками.

Ця методична розробка може зацікавити і бути корисною як вчителям середніх шкіл для роботи з дітьми у позакласний час, так і для керівників багатьох позашкільних гуртків, оскільки проблема підвищення загального рівня освіти дітей, збільшення їх можливостей додатково отримувати знання, набувати нові трудові навички є дуже актуальною у сучасному суспільстві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Вступ

 

Моделювання ракетно-космічних моделей – один з найпоширеніших видів технічної творчості дітей і молоді. Як показує практика, це одне з найулюбленіших занять учнівської молоді, масовий технічний вид спорту, що допомагає знайомитися зі світом ракетної та космічної техніки.

Робота в ракетно-космічному модельному гурті сприяє розвитку творчих здібностей дітей і молоді, а також знайомить їх з елементами вирішення найпростіших конструкторських завдань і заохочує учнів до участі у змаганнях ракетно-космічних моделей, виставках науково-технічної творчості, захистах інженерних проектів.

Завдяки захопленню ракетно-космічним моделюванням:

- виховується повага до історії вітчизняної ракетно-космічної техніки, формується розуміння її місця серед ракетної й космічної спільноти у світовому співтоваристві;

- розвивається просторова уява дітей, поглиблюються  їх шкільні знання, зокрема в галузі практичного конструювання різноманітних моделей, а уданому випадку – ракетно-космічних апаратів;

- відбувається особистісно зорієнтоване навчання дітей, яке визначає можливості і потреби кожного гуртківця, його особисті здібності, надбані вміння та навички, допомагає повного мірою виявити та проявити його творчий потенціал.

Розвиток творчих здібностей та визначення інтересів в дитини ускладнюється значним фізичним і емоційним навантаженням в шкільному віці.  Але у більшості випадків діти вже у школі починають орієнтуватися у своїх вподобаннях, обирають для себе улюблені справи для діяльності у повсякденному житті і для розваг. 

Дуже важливо під час проведення занять з ракетно-космічного моделювання зацікавити їх учасників самостійно шукати нові знання і набувати нові вміння. Навчання дітей під час проведення занять - це саме та основа, завдяки якій можна плекати здібності молоді до творчого конструкторського пошуку і самовдосконалення, до навчання їх взаємодії з іншими людьми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Мета проведення  занять з ракетно-космічного моделювання

 

Робота над моделями ракетно-космічної техніки вчить учнів застосовувати теоретичні знання на практиці. Усі ракетно-космічні моделі виготовляються за найпростішими ескізами та кресленнями. За таких умов гуртківці вчаться розуміти креслення, самостійно складати схеми, що дозволяє розвивати просторову уяву дітей. Для закріплення інженерних навичок необхідно також проводити елементарні обчислення площі крил, стабілізаторів, перерізів деталей, загальної маси моделі. Перед початком роботи над моделлю кожний гуртківець повинен ознайомитися з конструкцією ракетно-космічного апарата, його теоретичними динамічними характеристиками та призначенням всіх вузлів і деталей.

Дуже важливо сприяти підтримці та заохоченню і гуртківців до самостійних конструктивних і технологічних рішень при ретельному виготовленні деталей і вузлів моделі. Удосконаленню набутих навичок сприяє демонстрація на виставках і конкурсах готових моделей, деталей, вузлів та агрегатів, захист проектів і конструкторських рішень. Важливе місце в практичній роботі належить льотним випробуванням моделі (якщо такі випробування можливо провести), тренувальним запускам та участі в змаганнях.

Велика увага приділяється подальшому розвитку творчих здібностей вихованців. Вони продовжують знайомитись і вдосконалювати практичні навички під час вирішення конструкторських завдань різними методами.

У результаті в учнів формуються такі компетентності:

- пізнавальна: загальне ознайомлення з технічними видами спорту і зокрема, ракетно-модельним, основами ракетно-космічних наук і технологій, поняттями про основні технологічні прийоми проектування, конструювання та виготовлення ракетно-космічних моделей;

- соціальна: виховання культури праці, професійне самовизначення, обґрунтований вибір професії з урахуванням власних інтересів та здібностей; формування й розвиток позитивних якостей емоційно-вольової сфери особистості, таких як працелюбство, наполегливість, відповідальність;

- творча: формування майстерності виготовлення ракетно-космічних моделей, розвиток технічного мислення, конструкторських здібностей, стійкого інтересу до технічної творчості;

- практична: набуття технологічних умінь і навичок; навчання технології виготовлення найпростішої моделі за кресленнями, її регулювання та запуск, робота з різними інструментами.

Мета заняття з ракетно-космічного моделювання складається з напрямів:

1) виховного:

- формування творчого мислення учнів, власного підходу до практичної діяльності;

- виховання естетичного смаку та художньої культури учнів;

- створення творчого мікроклімату в колективі, прищеплення загальнолюдських цінностей.

2) навчального:

- вдосконалення навичок виконання завдань з основ об'ємно-просторового моделювання;

- дотримання учнями санітарно-гігієнічних вимог, організації робочого місця, правил безпечної праці в навчальному кабінеті гуртка під час виконання завдань практичної роботи;

3) розвивального:

- розвивати абстрактне мислення та просторову уяву;

- формувати творчу активність дітей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Практичні рекомендації щодо проведення заняття з моделювання ракетно-космічної техніки

 

3.1. Загальні питання проведення заняття з моделювання ракетно-космічної техніки

 

Спочатку формулюються загальні питання заняття:

- конкретна тема заняття. У даному випадку - виготовлення найпростішої паперової моделі ракетоплана;

- конкретизується рік навчання дітей: наприклад, 1-й;

- уточнюється тривалість заняття: 2 години 45 хвилин.

 

3.2. Матеріали і інструменти, що потрібні при виготовлені моделей

 

До них належать:

- чотири аркуші паперу щільності 160 формату А4;

- ножиці;

- лінійка;

- олівець;

- клей;

- скотч.

 

3.3. Дидактична і методична типологія заняття

 

А) Дидактичні засоби:

- зразки готових моделей;

- фото готових робіт;

- посібники за темою заняття.

Б) Тип заняття: комбінований.

В) Методи подання навчально-тематичного матеріалу: пояснювально - ілюстративний.

Г) Міжпредметні зв'язки: трудове навчання, образотворче мистецтво.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Хід заняття з ракетно-космічного моделювання

 

4.1. Організаційна частина

 

1. Привітання, перевірка присутності гуртківців, готовності робочих місць до заняття.

2. Повторення надбаного учнями теоретичного матеріалу і актуалізація опорних знань учнів.

(Керівник гуртка акцентує увагу на необхідності застосування учнями набутих знань щодо основних властивостей та технологій виготовлення об`ємних моделей з цупкого паперу).

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

(Керівник гуртка пояснює учням важливість теми заняття, його корисність та цікавість. Учні вчаться виготовляти модель ракетоплана з цупкого паперу.

Керівник гуртка формує позитивне ставлення дітей до навчальної діяльності)

4. Повідомлення теми заняття (Керівник гуртка оголошує тему заняття)

5. Визначення завдань для гуртківців підчас заняття

Учні повинні:

- засвоїти основні прийоми щодо виготовлення ракетно-космічної моделі з цупкого паперу;

- навчитися моделювати паперову модель ракетно-космічного апарата.

 

4.2. Основна частина (практична робота)

 

1. Методичні рекомендації з підготовки матеріалів до роботи. Повідомлення керівника гуртка про необхідні матеріали та інструменти.

2. Демонстрація керівником загальних прийомів роботи з виготовлення моделі ракетоплана. Демонстрація добірки фото моделей ракетопланів в різних варіантах. Проведення випробування вчителем виготовленої раніше моделі ракетно-космічного апарату.

3. Інструкція щодо виготовлення моделі ракетно-космічного апарату:

3.1. Робимо бліц-огляд потрібних матеріалів для виготовлення моделі ракетно-космічного апарату.

3.2. Беремо перший аркуш паперу формату А4 і за допомогою циркуля, лінійки і олівця робимо креслення кругу діаметром 18,0 см. Викреслюємо сектор кутом 150 градусів.

3.3. Робимо на другому аркуші паперу креслення квадрату 20,0 см х 20,0 см, розділяємо його навпіл горизонтальними і поздовжніми лініями, двома діагональними лініями. На цьому ж аркуші робимо креслення чотирьох смужок розміром 1,5 см х 5,5 см.

3.4. Робимо на третьому аркуші креслення чотирьох трикутників з катетами 9,0 см і 2,5 см.

3.5. Вирізаємо сектор, скручуємо з нього конус і склеюємо його смужкою скотчу по лінії стику.

3.6. Вирізаємо квадрат з другого аркушу і чотири смужки.

3.7. Згибаємо всі смужки латинською буквою «Z», щоб вгорі і внизу були квадрати-склейки 1,5 см х 1,5 см.

3.8. Приклеюємо «Z»-образні смужки верхніми кінцями зсередини конусу.

3.9. Згибаємо квадрат по всім чотирьом лініям.

3.10. Вигибаємо квадрат по лініям: горизонтальні вгибаємо всередину, діагональні вигибаємо назовні. У нас виходить чотиригранна зірка.

3.11. Клеєм або чотирма смужками скотчу склеюємо нижні грані чотиригранної зірки між собою. Стабілізатори ракетоплана готові.

3.12. Беремо третій аркуш креслень ракетоплана і на ньому розрізаємо всі вертикальні катети накреслених трикутників. По гіпотенузі вигибаємо їх назовні під кутом приблизно 90 градусів.

3.13. Склеюємо третій аркуш у циліндр – корпус ракетоплана.

3.14. Одягаємо корпус ракетоплана зверху на стабілізатори і внутрішні поверхні зігнутих трикутників приклеюємо на стабілізатори.

3.15. З четвертого аркуша вирізаємо два крила ракетоплана. Для цього згинаємо аркуш за подовжньою віссю і розрізаємо навпіл поперек.

3.16. З кожної частини робимо окреме крило. Для цього відгинаємо верхній кут заготовки з обох її боків. Обрізаємо краєчка заготовки біля згину крила так, щоб залишалася смужка паперу шириною приблизно 0,5 см для нанесення клею.

3.17. По черзі приклеюємо крила до корпуса ракетоплана.

3.18. Накручуємо на верхівку конусу ракетоплана демпферну насадку – смужку скотчу (для запобігання травмування дітей).

3.19. Попарно приклеюємо стрічки на конусі ракетоплана на його  циліндричний корпус. Опускаємо конус зверху на корпус ракетоплана.

3.20. Ракетоплан готовий!

 

 

4. Правила безпечної праці, організації робочого міста та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи з виготовлення ракетно-космічної моделі з цупкого паперу.

5. Забезпечення гуртківців необхідними матеріалами та інструментами

6. Формування умінь та навичок учнів. Практична робота. Самостійне виконання завдань практичної роботи за наданими шаблонами. Дотримання послідовності виконання операцій.

7. Поточний груповий інструктаж під час виконання практичної роботи. З метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів керівник гуртка індивідуально консультує учнів, надає практичну допомогу, слідкує за дотриманням правил техніки безпеки.

8. Самоконтроль гуртківців під час виконання практичної роботи.

 

 

4.3. Підсумкова частина

 

1. Підбиття підсумків практичної роботи:

- демонстрація гуртківцями виконаних робіт;

- випробовування готових моделей;

- аналіз недоліків у результаті роботи та шляхи їх усунення;

- оцінювання результатів практичної роботи.

2. Усвідомлення учнями власної діяльності

Учні відповідають на запитання вчителя після виконання практичної роботи. Узагальнення гуртківцями знань та навичок з теми заняття.

3. Прибирання робочого місця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Література

 

1. Волянецький Ч.С. Конструювання найпростіших паперових ракетно-космічних моделей. – Одесса.: ФОП Арнаутський, 2012.

2. Самойлов С.А. Від ідеї до моделі. - К.: Радянська школа, 1971.

 

doc
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку